Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zde původně stála první továrna Fordu: Závod Ford Mack Avenue teď vypadá úplně jinak

Mirek Mazal
Diskuze (1)

První továrna Fordu už neexistuje. Hranatá budova vyhořela, tím zanikla důležitá památka dějin Spojených států i celosvětového automobilismu. Skromné začátky připomíná nepovedená napodobenina.

Společnost Ford Motor Company patří mezi největší hybatele globálního automobilového průmyslu. Kolosální mezinárodní infrastrukturu tvoří 61 výrobních závodů, které každoročně vyrábí miliony vozidel všeho druhu. Letošní čisté jmění značky přesahuje 146 miliard dolarů (3,3 bilionu Kč). 

Ford model T už od roku 1908 motorizoval Ameriku, rekordní zájem běžného lidu překonal po více než 60 letech VW Beetle, přesto si Ford drží přední příčky zájmu kupců nejen díky různorodé nabídce modelů od městských vozů přes užitkové verze a pick-upy po kamiony. Pramen celosvětové dominance vede až do hranaté fabriky postavené na rohu ulic Mack Avenue a Bellevue Street.

Historická továrna Mack Avenue Plant stála v detroitském Michiganu, dřevěný dvoupatrový dům byl před zkázou něco jako kultovní garáž pro zakladatele firem Microsoft, Apple nebo Google. První základna a rodiště gigantického byznysu pocházelo z roku 1903, Henry Ford zde trávil hodiny vývojem technických řešení před následným založením automobilky o pár měsíců později.

Nemovitost měla cizího majitele, dřívější automobilovou manufakturu si Henry pronajímal za cca 75 dolarů měsíčně, což by dnes odpovídalo 3.224 dolarům (72.200 Kč). Jednopatrová provizorní montovna se nedala nazývat výrobnou v dnešním významu, protože uvnitř pronajatých prostor se skládaly externě zakoupené díly do pojízdného celku.

Začínající impérium formovalo 12 zaměstnanců, po roce počet kolegů stoupl na 40 a muselo se přistavět druhé patro. Rozšířená stanoviště kompletovala Ford Model A ve dvoumístné i čtyřmístné edici, přičemž dvoumístný vůz stál 850 USD a čtyřmístný 950 USD. V dnešních penězích tyto ceny vycházejí na 27.404 USD a 30.628 USD (614.000 a 686.000 Kč).

V roce 1904 Model A vystřídal rychlejší Model AC, přičemž rozdíl tvořil výkonnější motor Modelu C. Větší jednotka disponovala vyšším výkonem o dva koně. Desetikoňový agregát v samohybném dopravním prostředku byl vzrušující záležitostí zaručující zájem zákazníků.

Ford zaznamenával poptávku převyšující montážní kapacity pronajaté adresy, muselo následovat rozšíření možností do nových míst. Od 1. dubna 1904 Ford vlastnil více než hektarový pozemek v tehdy ještě nezastavěné části Detroitu, nutný nákup vyšel podnik na 24.500 dolarů (dnešních 781.016 dolarů = 17,5 milionu korun).

Stěhování do nového ukončilo první etapu Fordova rozmachu. Pod střechou Mack Avenue Plant bylo dokončeno celkem 1.708 vozů (670 Modelů A a 1.038 Modelů AC). Veleúspěšného nájemníka později vystřídalo několik dalších, areál dokonce v srpnu 1941 vyhořel. Neudržovaný plac se proměnil v zarostlý prázdný brownfield, zatímco replika kolébky jednoho z největších výrobců automobilů na světě vznikla v roce 1945 ve skanzenu Greenfield Village na detroitském předměstí Dearborn. Nejedná se však o obzvlášť přesnou kopii postavenou ve čtvrtinové velikosti oproti originálu. Špatná napodobenina má blíže připomínat skromné začátky hybatele veškerého automobilismu.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

18. 4. 2022 12:17
Ford novinky
Ford novinky naleznete na jednom miste> http://www.fordauto.sk/