Že jsou rodinná auta v Česku drahá? Češi na nové nevydělávají ani rok!
Za nejvýhodnější ceny Češi kupovali nová auta ke konci minulého desetiletí. Ale i letos, po výrazném zdražování, jsou na tom lépe než před pětadvaceti lety.
Ten příklad bije do očí: Hyundai Lantra se v roce 1998 vešel coby nové auto těsně pod hranici čtyř set tisíc. Nebyl zdaleka tak vybavený jako pokračovatel Hyundai i30 – přesto ten stojí méně, ač lidé berou třiapůlkrát vyšší platy. I mnoho dalších srovnání cen nových aut, které přinášíme přehledně v tabulkách, vyznívá jasně: na nové auto vydělávají Češi výrazně kratší dobu než před čtvrtstoletím.
Prodeje osobních aut | |||||
1998 | 2023 | ||||
Pořadí | Značka | Průměrný měsíční prodej | Pořadí | Značka | Průměrné měsíční registrace |
1. | Škoda | 6485 | 1. | Škoda | 6677 |
2. | Ford | 821 | 2. | Hyundai | 1743 |
3. | Opel | 544 | 3. | Volkswagen | 1586 |
4. | Volkswagen | 523 | 4. | Toyota | 1391 |
5. | Renault | 378 | 5. | Kia | 979 |
6. | Fiat | 345 | 6. | Mercedes-Benz | 747 |
7. | Peugeot | 247 | 7. | Dacia | 666 |
8. | Toyota | 237 | 8. | Ford | 511 |
9. | Seat | 236 | 9. | BMW | 499 |
10. | Mazda | 232 | 10. | Peugeot | 376 |
11. | Honda | 223 | 11. | Audi | 364 |
12. | Daewoo | 219 | 12. | Renault | 361 |
13. | Citroen | 183 | 13. | SsangYong | 272 |
14. | Nissan | 158 | 14. | Seat | 263 |
15. | Hyundai | 148 | 15. | Suzuki | 258 |
Model | Model | ||||
1. | Škoda Felicia | 4598 | 1. | Škoda Octavia | 1949 |
2. | Škoda Octavia | 1887 | 2. | Škoda Fabia | 910 |
3. | Ford Escort | 310 | 3. | Škoda Kamiq | 804 |
4. | Volkswagen Polo | 241 | 4. | Škoda Scala | 783 |
5. | Fiat Punto | 205 | 5. | Škoda Karoq | 775 |
6. | Ford Fiesta | 194 | 6. | Škoda Kodiaq | 760 |
7. | Opel Corsa | 185 | 7. | Hyundai i30 | 672 |
8. | Opel Vectra | 171 | 8. | Škoda Superb | 581 |
9. | Renault Mégane | 170 | 9. | Hyundai Tucson | 560 |
10. | Ford Mondeo | 165 | 10. | Volkswagen Golf | 382 |
11. | Opel Astra | 139 | 11. | Kia Ceed | 375 |
12. | Toyota Corolla | 136 | 12. | Toyota Corolla | 293 |
13. | Ford Ka | 138 | 13. | Dacia Duster | 261 |
14. | Volkswagen Passat | 131 | 14. | Toyota Yaris Cross | 238 |
15. | Volkswagen Golf | 121 | 15. | Volkswagen Tiguan | 236 |
Největší skok dolů si během pětadvaceti let dovolily právě kompakty = vozy nižší střední třídy. Časem se dostaly k třísettisícové hranici, až poslední měsíce začaly stejně jako ostatní třídy růst. Lidové ceny si drží už jen zmíněný Hyundai i30 s Kiou Ceed, ostatní včetně dříve dostupných Francouzů jako Peugeot 308 či Renault Mégane zamířily k půlmilionové hranici. Ale pořád nejsou ani na jedenapůlnásobku svých předchůdců z devadesátek, na které Češi vydělávali roky.
Dopravní nehody | ||||||
Rok | Počet nehod | Mrtví | Těžká zranění | Lehká zranění | Škody v Kč | Škoda na nehodu |
1998 | 210 138 | 1204 | 3960 | 25 382 | 6834 milionů | 32 521 Kč |
2022 | 98 460 | 454 | 1734 | 22 652 | 7542 milionů | 76 600 Kč |
O autech z vyšších tříd ani nemluvě. Třeba Opel Vectra s 85 kW pod kapotou a chlubením se přehrávačem CD ve výbavě stál před čtvrtstoletím přes 730.000 Kč. Jeho nástupce Insignia se později prodával pod 600.000 Kč a Grandland coby vlajková loď Opelu dnes začíná pod 640.000 Kč – výrazně níž než tehdy vectra.
Kolik stála nová auta před 25 lety a kolik stojí dnes? | |||
Ceny vybraných nových vozů v roce 1998 | Ceny obdobných nových vozů dnes | ||
Audi A3 1.6 (74 kW) | 590 700 Kč | Audi A3 Sportback 1.5 TFSI (110 kW) | 769 900 Kč |
BMW 318i (87 kW) | 960 200 Kč | BMW 318i (115 kW) | 1 081 600 Kč |
Citroen Xsara 1.4i (55 kW) | 329 000 Kč | Citroën C4 1.2 (75 kW) | 459 900 Kč |
Fiat Punto 60 SX (44 kW) (5 dv.) | 289 900 Kč | Fiat Tipo 1.0 (74 kW) | 489 900 Kč |
Ford Escort 1.6 (66 kW) (5 dv.) | 369 843 Kč | Ford Puma 1.0 (92 kW) | 444 900 Kč |
Hyundai Lantra 1.6 (84 kW) | 399 900 Kč | Hyundai i30 1.5 (81 kW) | 389 990 Kč |
Kia Sephia 1.5 (59 kW) | 304 900 Kč | Kia Ceed 1.0 T-GDI (74 kW) | 414 980 Kč |
Mazda 323 1.5 (66 kW) | 419 900 Kč | Mazda 3 2.0 (90 kW) | 635 900 Kč |
Mercedes-Benz C 200 (100 kW) | 986 366 Kč | Mercedes-Benz C 180 (125 kW) | 1 137 400 Kč |
Nissan Micra 1.0 (40 kW) | 249 000 Kč | Nissan Juke 1.0 DIG-T (84 kW) | 534 900 Kč |
Opel Vectra 1.8 (85 kW) | 731 900 Kč | Opel Grandland 1.2 Turbo (96 kW) | 639 990 Kč |
Peugeot 306 1.6 (65 kW) | 429 900 Kč | Peugeot 308 1.2 (96 kW) | 576 600 Kč |
Renault Mégane 1.4 RL (51 kW) | 349 900 Kč | Renault Mégane 1.3 TCe (103 kW) | 508 000 Kč |
Toyota RAV4 2.0i (95 kW) | 913 000 Kč | Toyota RAV 2.0 (129 kW) | 929 900 Kč |
Volkswagen Golf 1.9 TDI (81 kW) Highline | 683 200 Kč | Volkswagen Golf 2.0 TDI (110 kW) Style | 809 900 Kč |
Jestli některá značka udělala viditelný cenový posun směrem nahoru, je to rozhodně Škoda.
Ukazuje to naše tabulka dole se srovnáním cen octavií 1998 vs. 2023 nebo před čtvrtstoletím končící felicie s nynější fabií – modelem, který s první generací před necelým čtvrtstoletím felicii nahradil.
Jak se za 25 let proměnila nejprodávanější auta Česka | ||||
Malé škodovky | Kompaktní škodovky | |||
1998 | 2023 | 1998 | 2023 | |
Felicia 1.3 MPI LX | Fabia 1.0 MPI Ambition | Octavia 1.9 TDI GLX | Octavia 2.0 TDI Ambition | |
Vnější rozměry (mm) | 3885 x 1635 x 1415 | 4108 x 1780 x 1459 | 4511 x 1731 x 1429 | 4689 x 1829 x 1470 |
Rozvor (mm) | 2450 | 2564 | 2512 | 2686 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1420/1380 | 1525/1509 | 1516/1492 | 1543/1535 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 920/450 | 1116/603 | 1265/510 | 1423/599 |
Objem kufru (l) | 272/967 | 330/1190 | 528/1328 | 600/1555 |
Motor | zážehový čtyřválec OHV | zážehový tříválec DOHC | vznětový přeplňovaný čtyřválec OHC | vznětový přeplňovaný čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 | 999 | 1896 | 1968 |
Největší výkon (kW/min-1) | 40/4500 | 59/6300 | 66/4000 | 85/2750 |
Největší točivý moment (N.m/min-1) | 99/2500 | 93/3700 | 210/1900 | 300/1600 |
Převodovka | manuální 5˚ | manuální 5˚ | manuální 5˚ | manuální 6˚ |
Největší rychlost (km/h) | 145 | 179 | 178 | 212 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 15,5 | 15,5 | 13,7 | 10,3 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,4 | 5,1-5,5 | 5,2 | 4,1-4,5 |
Cena | 229 900 Kč | 369 900 Kč | 455 900 Kč | 679 900 Kč |
Škoda se stala za pětadvacet let velkou značkou i za hranicemi a tomu odpovídá nárůst cen. Zatímco takové BMW řady 3 stojí letos skoro stejný peníz jako před čtvrtstoletím, takže už na něj Češi nepotřebují skládat průměrnou sedm let, ale dva a čtvrt roku.
Za kolik na mistry světa?
Před 25 lety: Nejvýznamnější sportovní akcí v Česku byl dlouhé roky závod MS silničních motocyklů v Brně. V roce 1998 jste se mohli dostat na přírodní tribunu za 350 korun na víkend a 200 Kč jen na závodní neděli. Hodně žádané byly vstupenky na proslulou tribunu C, úsek známý jako Stadion. Víkend stál 1250 korun. Pokud jste chtěli sedět na kryté tribuně, přišlo vás to na 2400 Kč.
Dnes: Nejvýznamnějším podnikem letoška bude Středoevropská rallye, startující v Praze a pokračující na Šumavě. Na všechny čtyři dny klání mistrovství světa stojí vstupenka 3000 Kč, na nejatraktivnější pátek a sobotu pak lehce přes 1000 Kč.