Ze Škody MBX se stává drahý veterán. Tahle je za 1,8 milionu
Dvoudveřová Škoda 1000 MBX je elegantní auto, navíc poměrně vzácné. Možná proto v posledních letech její cena znatelně roste.
Možná je to bublina, možná odraz skutečnosti, pravdou ale je, že když už narazíme na nějaké MBX (ať už 1000, nebo 1100) na prodej, zpravidla je jeho cena o dost vyšší, než tomu bylo u jiného exempláře nabízeného v nedávné minulosti.
Možná si pamatujete, že jsme na konci loňského roku psali o škodováckém tudoru na prodej za 1,4 milionu. Loni v únoru jsme na starém Autofunu v textu o jízdě v MBX obecně zmiňovali hodnotu okolo milionu korun a v roce 2016 kolega Aleš v článku k 50. narozeninám modelu 1000 MBX hovořil o vozu, který byl k mání na Slovensku za "astronomických 800 tisíc Kč".
A teď tu tedy máme kus za 1,8 milionu. Prodává ho Mototechna Classic ze skupiny Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto. Jde mimochodem o nejdražší vůz v její aktuální nabídce, což je docela zajímavé.
Na fotografiích Škoda 1000 MBX vypadá rozhodně moc hezky, na čemž má výrazný podíl zajímavá specifikace. Karoserie totiž nosí lahvově zelenou barvu, čalounění interiéru je vyvedeno v odstínu "velbloudí žluť". A kombinace tmavě zelené a hnědé prostě funguje vždycky.
Podle prodejce tudor z roku 1967 prošel v minulosti renovací, najezdil dosud 80.440 km a nový majitel k němu dostane původní technický průkaz. O pohon se stará litrový motor o výkonu 38 kW s dvojicí karburátorů spojený se čtyřstupňovou převodovkou.
Pro připomenutí: model MBX vychází z velkosériových škodovek 1000 MB a 1100 MB, takže má stejnou samonosnou karoserii a motor uložený za poháněnou zadní nápravou. Veřejnosti se oficiálně představil 10. března 1966 při zahájení autosalonu v Ženevě a prodávat se začalo v lednu 1967 - za 50.600 Kčs.
Posledních dvanáct exemplářů z celkem 1.403 kusů litrového povedení vzniklo na počátku roku 1968, mezitím však v listopadu 1967 obohatila nabídku verze 1100 MBX. Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil, měl navíc pouze jeden karburátor, hlavní přínos novinky však spočíval v pružnějším záběru. Z dalších úprav je třeba zmínit výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení.
Z celkem 2.517 do srpna 1969 vyrobených exemplářů MBX zamířila většina na export, silnějších verzí vzniklo 1.114. Přeživších kusů není mnoho, objevují se odhady hovořící dokonce o pouhých 50 dochovaných kusech.
A jestli vám 1,8 milionu za hezkou Škodu MBX stále připadá jako hodně peněz, našli jsme na Slovensku jeden červený kousek na prodej, který naštěstí trochu popírá teorii o rostoucí ceně MBX (že by výjimka potvrzující pravidlo?). Má být po starší renovaci a k mání je "už" za 35.900 eur, tedy asi 960 tisíc korun.