Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Shunji Tanaka
Shunji Tanaka
Shunji Tanaka
Shunji Tanaka
38 Fotogalerie

Zemřel designér první generace Miaty. Bylo mu 75 let

Otevřený sportovní model spoluutváří japonskou kulturu už 33 let. Může za to jeden geniální muž, který nedávno zemřel.

Zemřel hlavní designér originální Mazdy MX-5. Duchovní otec proslulé Miaty jménem Shunji Tanaka se dožil věku 75 let, než 12. prosince odešel do jiného světa. Smutnou zprávu potvrdil blízký přítel a člen klubu Japan Roadster Club, který veřejnost informoval na sociální síti. Jedno z nejzábavnějších aut vyráběné do současnosti přišlo o tvůrce, který zprvu nepředpokládal globální úspěch jednoduchého modelu pro dva.

Ikona cenově dostupných řidičských vozidel vznikla v 80. letech. Psal se rok 1986, když Tanaka dostal úkol podílet se na projektu sportovního automobilu využívajícího nízkou hmotnost. Designér pracoval pro Mazdu 15 let a po genezi Miaty figuroval také u vývoje Sentie. Dvě velké výzvy najednou nebyly výjimkou z důvodu omezených zaměstnaneckých kapacit společnosti a lehkonohý zábavný typ měl údajně jen malou šanci na dosažení výroby.

Sentia měla lepší vyhlídky jisté produkce, nicméně i tak se Shunji ujal Miaty a věnoval energii ladění sedanu i roadsteru současně. Jeho tým kolegů v Hirošimě nedisponoval ani volným hliněným modelovacím stolem, sledování proporcí v reálném měřítku nastalo až po uvolnění místa odstraněním měkkého konceptu dokončené Sentie.

Podvozkové části a kostra originální Mazdy NA byly vybrány v soutěži mezi studiemi. Sešli se tři finalisté pocházející z Tokia, Hirošimy a Los Angeles, ale vyhrál kalifornský návrh jediného otevřeného interiéru od Marka Jordana a Toma Matana. Tanaka poté doplnil své oblíbené prvky, upřímně miloval jednoduché linie a křivky zprostředkovávající různé pocity v závislosti na úhlu očního pohledu diváka. Podobně šéf designérů odkázal na japonské tradice při ztvárnění kabiny. Uvnitř těsného prostoru se promítly léta trávené v oblíbené čajovně, čtyři století starý podnik samurajů v Hirošimě inspiroval různými obřady a rituály dokreslující atmosféru, která měla být zprostředkována v dvoumístné Miatě.

Náznaky životní inspirace ovlivnily volbu přehledné architektury palubní desky, a kromě střízlivého rozložení ovládacích prvků byla specifická i látka sedadel ovlivněná tatami. Dokonce i kontroverzní kliky dveří s bočními panty byly připomínkou čajovny, do které se vstupuje malými dveřmi otevřenými podobně do strany. Snad nejzřetelnější odkaz východoasijské kultury lze nalézt v emblémech vozu, které napodobují styl japonské kaligrafie.

Zesnulý Tanaka upřednostňoval fialovou barvu, když probíhala jednání o sériovém lakování Miaty, skálopevně prosazoval purpurově červenou před oranžově červenou. Interně se odstín dokonce jmenoval Tanaka Red, než bylo zvoleno umírněné označení Classic Red. Modrá Mariner Blue prošla kritikou Tanaky až na několikátý pokus. Sám nejvyšší článek návrhářského týmu si vlastní miatu nechal opatřit nezaměnitelným lakem, který vypadá černě, ale po nasvícení odhalí zbožňovanou fialovou – ta se objevila i na čalounění sedadel a v nápisech na kobercích.

Roky u Mazdy vystřídaly nové zkušenosti pod vlajkou Kawasaki, přesto si věrný Shunji udržoval aktivní působení v zájmovém klubu roadsterů a objevoval se jako čestný host na akcích po celém Japonsku. Díky ponechání Miaty ve výrobě od roku 1989 dodnes, zůstává zřejmý odkaz jednoho muže, který miloval domácí kulturu promítanou i do poctivé práce.