Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF: Osmistupňové automaty do dvou let vytlačí šestistupňové

Ondřej Láník
Diskuze (34)
Výroba nové osmistupňové automatické převodovky ZF 8 HP rychle roste. Na konci letošního roku by mělo výrobní linky ZF opouštět více osmistupňových automatů než starších šestistupňových.

Šestistupňová automatická převodovka ZF se před několika lety stala benchmarkem v rámci odvětví, ale co bylo dobré ještě před třemi roky, už nemusí být dost dobré pro udržení na špičce segmentu dnes.

První osmistupňovou automatickou převodovku představil Lexus v aktuálním modelu LS 460 spolu s japonskou firmou Aisin AW v roce 2006. Odpověď německého ZF Friedrichshafen AG přišla až v roce 2009.

Loni vyrobili v německé převodovkárně prvních 15 tisíc kusů osmistupňové převodovky, letos by však výroba měla vyrůst na 300 tisíc kusů. V roce 2009, který byl z hlediska odbytu vozů využívajících automatické převodovky poměrně slabý, vzniklo u ZF 720 tisíc šestistupňových automatů. Ještě letos v závěru roku by se počet vyráběných osmistupňových převodovek měl dostat nad počty starších převodovek 6 HP. Podle představitele firmy ZF vytlačí do roku 2012 osmistupňový automat starší převodovku 6 HP z trhu.

Proti šestistupňové automatické převodovce dokáže osmistupňový automat uspořit 6 % paliva, nepotřebuje k tomu přitom ani větší množství komponent, ani více místa pro instalaci v automobilu.

Osm stupňů je u ZF vytvořeno čtyřmi planetovými soukolími a pěti řadicími elementy, z nichž vždy jen dva zůstávají otevřené při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni. To pak přispívá k nízkým ztrátám. Vedle lepší účinnosti poskytuje tato převodovka konstruktérům větší převodový rozsah, moderní řešení tlumiče torzních kmitů a schopnost přenášet větší točivé momenty při zachování původních rozměrů šestistupňové převodovky.

Nová převodovka byla konstruována i pro kombinace s dalšími ústrojími pohonu. Nabízí se jak zapojení pro vozy s pohonem všech kol, tak hybridní využití s integrovaným generátorem s funkcí startéru, stejně tak jako full-hybrid řešení s dalším paralelním elektromotorem.

Ondřej Láník
Diskuze (34)
Avatar - DRBNUTY
2. 5. 2010 19:28
Re: Zmysel
BMW bude mat 8-st. automat v motore do 2 litrov a to napr. v 520D. :-!
1. 5. 2010 19:48
Os. auta vs. kamiony
Zajímavé, u nejvýkonějších silničních náklaďáků po neustálém růstu kvaltů se křivka zlomila a počet rychlostí klesá (z obyvklých 16 na 9 - zatím), nechá se projevit vysoký kroutící moment na velmi těžkých převodech, každé přeřazení údajně zvyšuje spotřebu. Uvidíme, jestli proběhne ono "poznání" i u osobních aut.
Avatar - Ricardo
30. 4. 2010 20:29
Re: Zmysel
Možná by do budoucna bylo zajímavý nabídnout osmi (nebo i více) kvalt s tím, že manuální volba by některý převody vynechávala (zůstalo by třeba pět, šest...). No zkusím to napsat jako návrh do ZF >:D
Avatar - Ricardo
30. 4. 2010 20:28
Re: Zmysel
To každopádně
30. 4. 2010 19:31
Re: Zmysel
presne tak, :yes: