ZF: Osmistupňové automaty do dvou let vytlačí šestistupňové
Šestistupňová automatická převodovka ZF se před několika lety stala benchmarkem v rámci odvětví, ale co bylo dobré ještě před třemi roky, už nemusí být dost dobré pro udržení na špičce segmentu dnes.
První osmistupňovou automatickou převodovku představil Lexus v aktuálním modelu LS 460 spolu s japonskou firmou Aisin AW v roce 2006. Odpověď německého ZF Friedrichshafen AG přišla až v roce 2009.
Loni vyrobili v německé převodovkárně prvních 15 tisíc kusů osmistupňové převodovky, letos by však výroba měla vyrůst na 300 tisíc kusů. V roce 2009, který byl z hlediska odbytu vozů využívajících automatické převodovky poměrně slabý, vzniklo u ZF 720 tisíc šestistupňových automatů. Ještě letos v závěru roku by se počet vyráběných osmistupňových převodovek měl dostat nad počty starších převodovek 6 HP. Podle představitele firmy ZF vytlačí do roku 2012 osmistupňový automat starší převodovku 6 HP z trhu.
Proti šestistupňové automatické převodovce dokáže osmistupňový automat uspořit 6 % paliva, nepotřebuje k tomu přitom ani větší množství komponent, ani více místa pro instalaci v automobilu.
Osm stupňů je u ZF vytvořeno čtyřmi planetovými soukolími a pěti řadicími elementy, z nichž vždy jen dva zůstávají otevřené při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni. To pak přispívá k nízkým ztrátám. Vedle lepší účinnosti poskytuje tato převodovka konstruktérům větší převodový rozsah, moderní řešení tlumiče torzních kmitů a schopnost přenášet větší točivé momenty při zachování původních rozměrů šestistupňové převodovky.
Nová převodovka byla konstruována i pro kombinace s dalšími ústrojími pohonu. Nabízí se jak zapojení pro vozy s pohonem všech kol, tak hybridní využití s integrovaným generátorem s funkcí startéru, stejně tak jako full-hybrid řešení s dalším paralelním elektromotorem.