Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZiL 4112R: Poslední snaha o záchranu slavných ruských limuzín, kterou Putin odmítl

David Bureš
Diskuze (3)

Historie luxusních limuzín ZiL se završila prototypem 4112R, což byla 6,2 metru dlouhá limuzína poháněná osmiválcem o objemu 7,7 litru. Do výroby se už nedostala.

ZiL, aneb Zavod imeni Lichačeva, ve své historii vyráběl také nákladní automobily, v obecném povědomí je ale dodnes především díky svým luxusním limuzínám, jež využívali nejvyšší představitelé Sovětského svazu a dalších sovětských východoevropských států. Po rozpadu SSSR však lesk ZiLu rychle matněl, ještě v roce 2012 se však zrodil projekt snažící se o oživení dávné slávy tohoto výrobce. Pamatujete ještě ZiL 4112R?

Jednalo se o prototyp nové generace státnické limuzíny, která byla primárně zamýšlena jako vozidlo pro ruského prezidenta Vladimira Putina a dalších vládních činitelů Ruské federace. Ti v devadesátých letech postupně přesedli do limuzín zahraničních značek (konkrétně Putin jezdíval Mercedesem S 600 Pullman), a tak se firma snažila je vrátit do vozidel ruské provenience. Dokonce se mluvilo také o možném nabídnutí vozidla veřejnosti, aby projekt získal dostatečnou klientelu.

Svým základem prototyp vyvíjený od roku 2016 navazoval na dřívější ZiL 41047, stejně jako on byla jeho karoserie přísně hranatá. Množství detailů se však změnilo, ať už maska chladiče nebo světlomety. Délka byla podobně jako u nejslavnějších děl výrobce úctyhodná, činila 6.230 mm, rozvor činil 4.080 mm. Karoserie byla šestidveřová, s proti sobě otevíraným párem dveří vzadu, pro snadnější nastupování do kabiny. Speciální systém zámků navíc zajišťoval dostatečnou tuhost karoserie.

Výbava samozřejmě odpovídala vysokým nárokům cílové klientely. Samozřejmostí tak bylo kožené čalounění nebo dřevěné obložení. Ve výbavě neměl chybět minibar nebo televize, která oddělovala kabinu od prostoru pro řidiče. Prostor pro posádku mimochodem obsahoval čtyři sedadla, dvě plnohodnotná, orientovaná po směru jízdy, a dvě nouzová, orientovaná proti směru jízdy. Zajímavostí byla klimatizace využívající speciální vzduchové záclony, která lépe umožnila nastavit různou teplotu v různých částech vozidla.

„Ruský Rolls-Royce“ samozřejmě zasloužil i pořádný motor v útrobách, proto pod kapotou tloukl benzinový vidlicový osmiválec o dnes už neskutečném objemu 7,7 litru. Velký motor byl potřeba, ostatně musel si poradit s 3,5 tuny vážícím automobilem. A to nebyl prototyp pancéřovaný, přestože se s takovým bezpečnostním řešením počítalo.

Motor vlastní konstrukce oproti předchůdcům dostal vstřikování místo dříve běžných karburátorů, naladit se ho povedlo na 294 kW a 610 N.m při 2500 až 2700 otáčkách, díky čemuž byl schopný limuzínu údajně rozjet až na 200 km/h. Jednotka splňující emisní normu Euro 4 spolupracovala s pětistupňovou planetovou převodovkou Allison, primárně užívanou v nákladních vozidlech. Poháněná byla samozřejmě zadní kola.

Zajímavý projekt oslavující písmenkem R v názvu Sergeje Rožkova, zakladatele Depo-ZiL však nakonec zůstal jen ve fázi prototypu. Podle některých zpráv jej po vyzkoušení sám Putin neschválil, jiné zdroje však tvrdí, že se s ním ruský prezident ani nesvezl a že naopak dostal pochvalné recenze od ruských ministrů.

Pravdou každopádně je, že v novém tisíciletí už vypadal ZiL 4112R značně zastarale a až příliš připomínal vozy dávno minulé. Definitivní tečkou pak byl start oficiálního vývoje státnické limuzíny, tzv. projekt Průvod, jehož výsledkem se nakonec v roce 2018 stala limuzína Aurus Senat a další odvozené modely. V souvislosti s tímto projektem se dokonce mluvilo o oživení označení ZiL, k tomu ale nakonec nedošlo a raději bylo použito nové jméno Aurus.

A tak se v roce 2017 prototyp ZiL 4112R objevil v prodeji, s pouhými 143 najetými kilometry, za bezmála 25 milionů korun. Jaká však byla jeho další historie, už nevíme.

Ukončením projektu ZiL 4112R však éra osobních ZiLů ještě definitivně neskončila. Jak píše jeden z našich čtenářů, Barichello, na svém blogu, po dokončení prototypu se pracovalo ještě minimálně na dvou exemplářích dřívějšího kabrioletu ZiL 410441, z nichž jeden se představil na moskevském autosalonu 2016, v rámci tehdejších sto let od založení této automobilky.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - Barrichello
27. 5. 2021 12:32
Můj púvodní článek z roku 2012
https://blog.auto.cz/…-prototyp-je-tu/
Avatar - Barrichello
27. 5. 2021 12:31
Moderní klasika
je to retro limuzína s kompletně nový interiérem, mírným faceliftem exteriéru a zcela novou moderní americkou převodovkou a přepracovaným vlastním osmiválcem 7,7 V8, který dostal vstřikování a další úpravy. Bohužel vláda to nechtěla, ani nezadala ZILu zakázku na pový projekt Kortež, ačkoliv by to blyo logické, protože byl ZIL tradiční výrobce limuzín a vládních aut.

Radši jeho činnost uměle ukončili a prodali lukraitvní pozemky závodu....

Naštěstí ZIL jako MSC6 žije dál i když dělá hlavně renovace.
Avatar - netcar.xx
27. 5. 2021 01:45
No nádhera
Typickej ruskej produkt - hnus a cingrlátka