Známá jména, nové technologie. Renault poodhalil dodávky budoucnosti Estafette, Goelette a Trafic
Renault odhalil názvy a siluety nové řady užitkových vozidel. S tradičními jmény, ale s přídomkem E-Tech budou výhradně elektrické. Při jejich konstruování se navíc uplatnily inovativní metody
Připravovaná řada elektrických užitkových renaultů je částečně výsledkem spolupráce se společností Flexis. Jde o nezávislou firmu založenou skupinami Renault Group, Volvo Group a CMA CGM Group.
Po technické stránce budou novinky využívat novou platformu, která staví na principu softwarově definovaného vozidla (SDV). Novou architekturu dle tohoto přístupu vyvinula společnost Ampere, která má u Renaultu na starosti primárně vývoj elektrických pohonů.
Právě SDV přináší nový přístup ke konstruování vozidla. Tradičním způsobem auta vznikají nejprve návrhem karoserie, podvozku a pohonných jednotek. Teprve poté se k nim přidá elektrická a elektronická výzbroj. V rámci SDV se tenhle zažitý postup mění. Začíná se nikoliv mechanikou, ale elektrikou a elektronikou. Teprve poté se do celku zapracují mechanické komponenty.
Smyslem téhle změny je zjednodušit elektronickou výzbroj, která je u nových aut čím dál složitější. I u průměrně vybavených vozidel obsahuje desítky řídicích jednotek. To zvyšuje hmotnost, o složitosti a riziku poruchy ani nemluvě. Současně jde také o zjednodušení možnosti vozidlo přizpůsobit konkrétnímu účelu a potažmo uživateli. Oboje se dnes stále častěji opírá o software, nikoliv o hardwarové změny. Renault mluví o vozidle na míru.
K tomu má přispět také například vlastní software řízení vozidla a jeho funkcí. Ten by tak mohl být mnohem lépe přizpůsobený konkrétnímu stroji. Otázkou ale zůstává kompatibilita s různými zařízeními od externích výrobců. Třeba v letectví nebo na železnici, kde jsou na letadlové a vlakové systémy kladeny mnohem větší požadavky než je tomu u aut, se touhle cestou zatím moc nejde. Pojďme si ale blíže představit trojici budoucích francouzských novinek.
Renault Trafic E-Tech
Trafic je tradičním moderním zástupcem renaultu v oblasti užitkových vozidel. Dodnes se jej vyrobilo více než 2,5 milionů kusů. V současné době je na trhu už čtvrtá generace. Novinka se vyznačuje výškou menší než 1,9 metru.
Elektrický pohon umožnil výrazné zkrácení předního převisu, takže obrysový průměr otáčení by měl být na úrovni mnohem menšího Renaultu Clio. Také zadní převis je kratší, z čehož vyplývá snaha o dosažení co možná nejdelšího rozvoru. Celkově auto vyniká velmi moderním a zároveň funkčním designem.
Renault Goelette E-Tech
Také Goelette je tradičním modelem Renaultu. Na silnicích se poprvé objevil v roce 1956 a následujících deset let figuroval v nabídce značky. Nové Goelette E-Tech má vyhovět rozličným požadavkům.
Z toho důvodu budou v nabídce tři odlišné verze: podvozek s kabinou, tudíž s možností auto využít pro různé nástavby, klasické skříňové auto určené třeba na rozvoz zboží až po kabinu se sklápěcí korbou. Tuhle verzi využijí například stavbaři. Všechny tři varianty se vyznačují jednotnou přední částí až po sloupek B, která je navíc identická s přední částí Traficu E-Tech.
Renault Estafette E-Tech
Estafette představuje kultovní užitkové auto značky Renault, určené zejména do měst. V letech 1959 až 1980 se prodalo více než půl milionu kusů. Elektrická novinka se po stránce designu nechala inspirovat původním autem. Opět hrají hlavní roli kompaktní rozměry.
Délka činí 5,27 metru, šířka 1,92 metru. Auto je s výškou 2,6 metru docela vysoké; smyslem je poskytnout pohodlný pohyb osobě vysoké až 190 cm po nákladovém prostoru. Elektrický pohon a jeho malé prostorové nároky přispěly k lepší obratnosti, což budoucí zákazníci využijí zejména ve městech.
Výroba uvedených elektrických užitkových modelů bude svěřena závodu v Sandouville ve Francii. Na trhu bude k dispozici od roku 2026. Do té doby se jistě dozvíme více podrobností.

Zdroj: Renault, zdroj videa: Renault