Znáte Lazareth? Francouzské extrémní experimenty na dvou i čtyřech kolech
Ludovico Lazareth se svou společnosti Lazareth Auto-Moto v nepravidelných intervalech šokuje svět svými kreacemi. Podívejte se na výběr z nejodvážnějších automobilů, motocyklů a čtyřkolek značky Lazareth.
Ludovico Lazareth měl slabost pro automobily a motocykly prakticky odjakživa a věnoval se jejich úpravám. Pro jeho kariéru i pozdější založení vlastní společnosti představuje jeden ze zásadních kroků skutečnost, že se v roce 1992 stal absolventem školy, kterou vedl italsko-švýcarský designér Franco Sbarro.
V devadesátých letech dvacátého století pracoval Ludovico Lazareth několik let v oddělení prototypů společnosti Aixam-Mega, kde se mimo jiné podílel na přípravě vozů pro účast v sérii závodů Andros Trophy a také na supersportu Mega Track se schopností jízdy v terénu.
Společnost Lazareth Auto-Moto se sídlem ve francouzském Annecy-le-Vieux založil Ludovico Lazareth začátkem října roku 1998. Nejprve se s ní věnoval úpravám automobilů i motocyklů. Status výrobce má tato firma od roku 2005 a na svém kontě má od té doby kolem stovky různých typů více či méně odvážných vozidel. V současnosti firmu tvoří projekční kancelář, kterou doplňují dílny s několika specializovanými řemeslníky.
Lazareth Twingo V8 Trophy patří mezi projekty, jimiž se společnost proslavila a vybudovala si svou současnost pověst. Zá základ zde posloužil Renault Twingo první generace, který se dočkal výrazného rozšíření v oblasti blatníků i prahů a především přemístění pohonné jednotky z přídě k zadní nápravě.
Původní sériový čtyřválec navíc nahradil atmosférický vidlicový osmiválec Rover o objemu 3,5 litru, který byl laděn na výkon 132 až 147 kW (180 až 200 k). Motor roztáčel zadní kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Standardem se stala 18palcová kola vpředu i vzadu. V současnosti již tento model nefiguruje v nabídce značky Lazareth, ale v roce 2009 byl nabízen za částku od 70.000 Euro, což bylo tehdy zhruba 1,8 milionu Kč.
Lazareth Mini V8 představuje model, který již svým označením dává jasně najevo, že spojuje původní Mini s vidlicovým osmiválcovým motorem. Ludovico Lazareth v případě tohoto projektu představil několik různých provedení od kabrioletu přes roadster až po pick-up. Některé z těchto vozů pouze zachovávají vzhled Mini a jejich karoserie je přitom kompletně vyrobena z uhlíkových vláken.
Mezi zástupci modelu Mini V8 jsou vedle provedení karoserie a jejich finální úpravy rozdíly i v použitých pohonných jednotkách. Krátká příď většiny z nich ukrývá atmosférické vidlicové osmiválce Rover, resp. Range Rover o objemu 3,5 nebo 4,6 litru s nejvyšším výkonem 147 až 221 kW (200 až 300 k). V případě Mini V8 Roadster s bílou karoserií ozdobenou černými pruhy je uvedeno, že je osazen osmiválcem Chevrolet o objemu 5,9 litru a výkonu kolem 221 kW (300 k).
Lazareth Hot Rod V12 vznikl jako demonstrátor schopností společnosti Lazareth Auto-Moto a zároveň vzpomínka na Hot Rod V6, který si Ludovico Lazareth postavil ve svých dvaceti letech. Hot Rod V12 má karoserii kompletně navrženou a vyrobenou přímo v dílnách společnosti v Annecy-le-Vieux.
Nízká příď ukrývá atmosférický vidlicový dvanáctiválec značky Jaguar, který z objemu 5,3 l poskytuje nejvyšší výkon 213 kW (289 k) a točivý moment 419 N.m. Motor spolupracuje s třístupňovou automatickou převodovkou. V nábojích zadních 20palcových kol jsou umístěny elektromotory s výkonem 60 kW (81 k) a točivým momentem 490 N.m.
Lazareth BMW R1200R Scrambler představuje jeden z nejúspěšnějších jednostopých projektů společnosti Lazareth Auto-Moto. Na základech silničního motocyklu BMW R1200R s plochým dvouválcem o objemu 1170 kubických centimetrů totiž vznikla série celkem deseti strojů, lišících se mezi sebou pouze drobnými detaily.
Společnost Lazareth Auto-Moto uvádí, že pro stavbu těchto motocyklů použilo pouze motor s převodovkou a vedením pohonu k zadnímu kolu. Rám motocyklů byl přepracován a pro BMW typické vedení předního kola typu Telelever nahradila upside-down vidlice. Nově navrženo bylo i provedení palivové nádrže, sedla a řady dalších částí. Výsledkem se stal scrambler, který francouzská firma nabídla o několik let dříve než BMW vlastní model R nineT Scrambler.
Harley-Davidson by Lazareth má svým stylem navazovat na Hot Rod V12. Základem tohoto motocyklu je zástupce modelové řady Sportster se vzduchem chlazeným vidlicovým dvouválcem Evolution o objemu 1200 kubických centimetrů. Díky pohonné jednotce, splňující v současnosti pro motocykly platnou emisní normu Euro 4, si lze tento model u Lazareth Auto-Moto objednat.
Pro stavbu tohoto motocyklu je použita prakticky jen zmiňovaný dvouválec spolu s hlavní částí trubkového rámu, v němž je motor uložen. Zadní část rámu je však přepracována a klasické vedení zadního kola s dvojicí pružících a tlumících jednotek zde nahrazuje jednostranné rameno s centrálním odpružením. Nová je pak i přední vidlice, palivová nádrž, sedlo a další komponenty.
Lazareth Yamaha R1 Street vychází z motocyklu navrženého pro akční sci-fi Babylon A.D., mezi jehož hlavní hvězdy patřil i Vin Diesel. Základem je zde model YZF-R1, resp. jeho pohonná jednotka v podobě litrového řadového čtyřválce spolu s částí rámu, i když ten je upraven.
Lazareth Auto-Moto rám s motorem japonského supersportu doplňuje o zavěšení předního i zadního kola. Vpředu se jedná o řešení, které navazuje na konstrukci, použitou u sériového motocyklu Yamaha 1000 GTS z devadesátých let dvacátého století. Na netradiční řešení podvozku pak navazuje svým stylem i provedení dalších částí motocyklu.
Lazareth LM 847 představuje první ze čtyřkolových motocyklů společnosti Lazareth Auto-Moto. Tento model, který byl veřejnosti představen během autosalonu v Ženevě v roce 2016, svou koncepcí se čtyřmi koly a automobilovým motorem připomíná Dodge Tomahawk z roku 2003. V současnosti má společnost Lazareth Auto-Moto v nabídce LM 847 mezi modely, které lze registrovat k provozu ve Francii.
Stroj s rozvorem kol 1850 mm a celkovou délkou 2650 mm je postaven kolem atmosférického vidlicového osmiválcem značky Maserati. Motor o objemu 4,7 litru s nejvyšším výkonem 346 kW (470 k) a točivým momentem 620 N.m stojí za extrémními schopnostmi v oblasti akcelerace.
Lazareth LM 410 koncepcí svého podvozku přímo navazuje na model LM 847, ale na rozdíl od něj nevyužívá ke svému pohonu motoru, určeného původně pro automobil. Společnost Lazareth Auto-Moto v jeho případě vsadila na motocyklový řadový čtyřválec Yamaha o objemu 998 kubických centimetrů a při jeho představení v roce 2019 uvedla, že plánuje výrobu deseti exemplářů pro své zákazníky.
Lazareth LMV 496 na první pohled působí pouze jako evoluce modelu LM 847, ale ve skutečnosti se jedná o jeden z nejambicióznějších projektů společnosti Lazareth Auto-Moto. Tento čtyřkolový motocykl je totiž díky čtveřici proudových motorů JetCar s celkovým výkonem kolem 957 kW (1300 k) schopen i letu. Bližší informace o jízdních a letových výkonech tohoto stroje, jehož kompletní odhalení se odehrálo v roce 2019, prozatím k dispozici nejsou, ale má vzniknout v sérii pěti exemplářů.
Lazareth Wazuma V12 patří k nejextrémnějším zástupcům společnosti Lazareth Auto-Moto a zároveň nejvýkonnějším členům rodiny čtyřkolek a tříkolek, které spojuje označení Wazuma. Pohon tohoto miniaturního monstra na čtyřech kolech má na starosti pětilitrový vidlicový dvanáctiválec, disponující nejvyšším výkonem 257 kW (350 k). Dynamické schopnosti stroje o hmotnosti pouhých 500 kg samotný výrobce neuváděl, ale v minulosti zmiňoval možnost přeplňování a nejvyššího výkonu až 368 kW (500 k).
Lazareth Wazuma V12 dnes již jen demonstruje schopnosti své značky a není součástí její nabídky, ale v roce 2009 bylo uváděno, že cena této čtyřkolky startuje na částce 200.000 Euro, což bylo podle tehdejšího kurzu kolem 5,2 milionu Kč za možnost vlastnit téměř nahý dvanáctiválec na čtyřech kolech.
Lazareth Wazuma V8F má ve svém označení zakódováno, že k jeho pohonu slouží motor V8 z produkce značky Ferrari. Společnost Lazareth Auto-Moto pro tento stroj o hmotnosti kolem 500 kg použila atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 3,0 litru s nejvyšším výkonem kolem 184 kW (250 k) ve spojení se sekvenční převodovkou BMW M3. Tento model je v současnosti prezentován pouze jako výstavní koncept bez schválení pro běžný silniční provoz.
Lazareth Wazuma V8M přímo navazuje na model V8F svou koncepcí a do podvozku silniční čtyřkolky je v jeho případě usazen atmosférický vidlicový osmiválec značky Maserati. Motor o objemu 4,7 l zde disponuje nejvyšším výkonem 338 kW (460 k) a točivým momentem 520 N.m. Společnost Lazareth Auto-Moto v případě tohoto modelu uvádí, že je schválen pro běžný silniční provoz a má vzniknout v sérii deseti exemplářů.
Lazareth Wazuma Snow představuje koncept sněžného skútru na základech techniky a designu rodiny modelů Wazuma, resp. projekt sady, umožňující výměnu kol za lyže a pásy pro jízdu na sněhu. V rámci modelů s označením Wazuma pak společnost Wazuma Auto-Moto představila i elektromotory poháněný model E-Wazuma či čtyřkolky a tříkolky s motocyklovými motory značek MV Agusta a Yamaha.
Foto: Lazareth Auto-Moto, auto.cz