Znáte pokyny policistů v křižovatce? Připomeňte si je
Křižovatka řízená policistou umí mezi řidiči vyvolat zmatek, pokyny jsou přitom celkem jednoduché.
Velké či komplikované křižovatky, kde se potkává více aut, dnes obvykle řídí světelná signalizační zařízení, tedy semafory. Pokud ale dojde k jejich údržbě či poruše, často na jejich místo nastupují dopravní policisté, kteří dopravu regulují pomocí několika jednoduchých pokynů.
S ohledem na skutečnost, že k těmto situacím dochází jen zřídka kdy, přitom není zas tak velkým překvapením, že si mnoho řidičů neví s jejich pokyny rady. Policie se proto rozhodla vytvořit galerii, ve které jeden z organizátorů soutěže Regulovčík roku předvádí všechny pokyny i s vysvětlením.
Policista je nadřazený semaforu i značkám
Pokyny policisty, který „manuálně“ řídí křižovatku, jsou nadřazené semaforům, dopravním značkám i pravidlu přednosti zprava. Při příjezdu na křižovatku, kde je přítomen policista, je tedy nutno následovat pokyny policisty, ačkoliv jsou zde také semafory a dopravní značky.
Tři základní pravidla:
- Směrem k čelu nebo zádům = Stůj! (červená)
- Zvednutá ruka s regulkou = Pozor! (žlutá)
- Směrem k boku policisty = Volno! (zelená)
Ve stručnosti můžeme připomenout, že řidiči přijíždějící směrem k čelu nebo k zádům rozpaženého policisty musí zastavit. Jde o pokyn „Stůj!“, tedy alternativu červeného světla na semaforu. Pokud policista zvedne ruku s regulkou, jde o signál „Pozor!“, alternativu žlutého světla na semaforu, kdy musí všichni řidiči zastavit (případně opustit křižovatku), neboť bude následovat změna signálu.
Pokud přijíždíte pravému nebo levému boku rozpaženého policisty, můžete pokračovat v jízdě – jde o pokyn „Volno!“, tedy alternativu zelené barvy na semaforu. Pokud byste odbočovali vlevo, musíte zastavit před policistou a dát přednost protijedoucímu vozidlu.
Trojstranná uzávěra tvaru L
Tyto pokyny jsou celkem jednoduché, pak je tu ale ještě trojstranná uzávěra, která umí napáchat spoustu zmatků. V této situaci, kdy má policista pravou ruku (s regulkou) předpaženou a levou ruku upaženou – čímž vytváří tvar písmena L, je totiž potřeba dodržovat více pravidel:
Pokyn „Stůj!“:
- Pro řidiče směřující k zádům a pravému boku policisty.
Pokyn „Volno!“:
- Pro řidiče směřujícího k levému boku policisty, pokračujícího rovně nebo odbočujícího vpravo/vlevo
- Pro řidiče směřujícího k čelu policisty a odbočujícího vpravo
- Pro chodce přecházejícího za zády policisty
Pokyn „Stůj!“ platí pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty. Pokyn „Volno!“ pak platí pro 1. řidiče přijíždějící směrem k levému boku policisty a pokračující rovně, případně odbočující vpravo nebo vlevo, 2. pro řidiče přijíždějící směrem k čelu policisty, pokud odbočují pouze vpravo, a 3. pro chodce přecházející za zády policisty.
Policista může používat i další pokyny
- „Zrychlit jízdu!“ = vodorovné kývání paže
- „Zpomalit jízdu!“ = kývání paže nahoru a dolů
Dodejme, že policista může používat například ještě pokyny „Zrychlit jízdu!“ (vodorovným kýváním paže přes střed těla) nebo „Zpomalit jízdu!“ (kýváním paže nahoru a dolů). Ke zdůraznění pokynu navíc policisté často používají i píšťalku.
Pokud si ale pravidla nezapamatujete, nebo si jimi nejste jistí, pak policisté doporučují raději zastavit nebo zůstat stát. Policista řídící dopravu vám dá dostatečně jasně najevo, kdy a kam můžete pokračovat v jízdě. Případně to může udělat některý z jeho kolegů – řízení komplikovanějších křižovatek totiž bývá práce pro několik policistů.
Neuposlechnutí pokynů policistů řídících dopravu pak může skončit jak nebezpečnou situací či nehodou, tak i pokutou. Například neuposlechnutí pokynu „Stůj!“ je totiž postihováno stejně, jako jízda na červenou.