Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zvuky elektrických rallye aut se musí změnit. Fanoušci nevěří vlastním uším

Mirek Mazal
Diskuze (10)

Do motorsportu proniká elektromobilita. Způsob výroby energie není takový problém jako absence zvukového doprovodu. Fanoušci nevěří vlastním uším.

Pořadatelé nizozemské ELE Rally poprvé pozvali soutěžní speciály poháněné výhradně elektrickou energií. Diváky zvyklé na hlasité projevy spalovacích agregátů nemile překvapilo bzučení kombinované s prapodivným hučením. Dramatické průjezdy, smyky a řezání zatáček zastínil protivný hluk. Závodní elektromobily si odskočily z vlastního šampionátu, o to větší šok vyvolaly zvuky, které se do budoucna musí změnit.  

Hostující Opely Corsa-e Rally jezdí ADAC Opel E-Rally Cup, startovní pole tvoří stejné modely o výkonu 100 kW (136 koní) a 260 Nm při totožné kapacitě baterie 50 kWh. Spotřeba energie závisí na výběru jednoho ze tří jízdních režimů. Závodní volba je nastavena k využití maximálního výkonu na trase dlouhé 60 kilometrů. Mírnější varianta omezuje točivý moment jízdy za horších adhezních podmínek a nejpomalejší ekologický režim počítá s přejezdy mezi rychlostními zkouškami, kdy se předpokládá úspora energie v bateriích.

Závodní Corsy-e jsou od roku 2019 vstupní bránou do alternativní kategorie motorsportu. Ceníková cena speciálu byla nastavena pod 50 tisíc Eur (1,2 milionu korun) a to včetně bezpečnostní výbavy a předního diferenciálu Torsen. Na první sezónu ADAC Opel e-Rally Cup mělo být vyrobeno 20 exemplářů.

Kvůli ohlasu po ELE Rally nelze očekávat masový růst poptávky po podobných pokusech. Demonstrativní průjezd elektrifikovaných prototypů zanechal rozporuplné dojmy, protože bzučivý nářek připomínal porouchané ​​běsnící roboty v nepovedeném sci-fi. Reprodukovaný doprovod průjezdu neodpovídal skutečné rychlosti ukázkových opelů.

Je třeba poznamenat, že kritizované bzučení je výsledkem záměrného vývoje nad rámec původní specifikace. „Trakce a zvuk vozu Corsa-e Rally prošly dalším vývojem,“ uvedli inženýři Stellantisu před letošní sezónou. Nepříjemný jekot je pravděpodobně syntetizován na základě aktuální rychlosti a polohy škrticí klapky, výsledek počítačového výpočtu je pak do okolí vysílán přes více reproduktorů.

Nežádoucí ampliony mohou být umístěny pod přední kapotou nebo na podvozku. Konečný projev je předmětem nastavení, z běžné civilní produkce aut známe napodobování plnotučných osmiválců do reproduktorů v interiéru a důkazem volitelného programování doprovodného hluku jsou elektrické opely z minulého roku. Corsy-e sezónu 2021 absolvovaly s tišším robotickým nářkem, který přehlušovaly létající kamínky. Loňské bzučení bylo snesitelnější, ale ne většinově tolerovatelné.

Zmírnění syntetického bzučení nebude těžké, dle výše uvedeného systém skrývá ekvalizér či ovládání hlasitosti. Představa ladění výšek a basů u soutěžního speciálu je bizarní stejně jako průlet elektromobilů po rychlostní zkoušce. Podobný vývoj probíhá i ve formuli, což naznačuje neodvratné změny v motorsportu. Inženýři mají před sebou ještě hodně práce, aby davy fanoušků přesvědčili, zatím se rozmáhají posměšné komentáře a lítostivé pohledy.

Mirek Mazal
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - Dzakobo
8. 7. 2022 16:34
Re: škrticí klapka
Asi redaktora :D :D
5. 7. 2022 17:52
Re: Zvuk
Jasny bez toho hnusnyho syntetickyho zvuku to je nemej film. Neni lepsi koukat jak zavodi normalni auta nez tenhle odpad?
5. 7. 2022 17:51
Re: No to nechceš
No to je strasny 😂. To je upadek :no:
5. 7. 2022 17:15
škrticí klapka
.... Nepříjemný jekot je pravděpodobně syntetizován na základě aktuální rychlosti a polohy škrticí klapky....

Mohl bych se prosím zeptat co konkrétně škrtí zmíněná klapka?
5. 7. 2022 15:01
Re: Zvuk
O to hůř :-[] Tohle do motorsportu prostě nepatří…