Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Corsa A (1982–1993): První generace legendárního malého opelu

Karel Haas
Diskuze (1)

První generace Opelu Corsa s předním pohonem spatřila světlo světa před 40 lety, na podzim 1982. Ve španělském Figueruelas v provincii Zaragoza se začaly vyrábět třídveřové hatchbacky a dvoudveřové Corsy TR se stupňovitou zádí. V roce 1984 k nim přibyly čtyřdveřová a pětidveřová verze.

Opel Corsa první generace, označovaný písmenem A, byl prvním modelem automobilky Opel ve třídě malých vozů. Veřejnosti se představil na podzim 1982 v Paříži, a ještě předtím byla na ženevském autosalonu 1982 vystavena dvoumístná studie Corsa Spider, která designem naznačovala rysy budoucího sériového provedení (například rozšíření blatníků nad koly). Zahájení výroby Corsy bylo proti svým hlavním německým konkurentům opožděné, neboť Volkswagen Polo měl premiéru už v březnu 1975 a Ford Fiesta se objevil na trhu v květnu 1976. Zahájením výroby modelu Corsa A pokračoval Opel v přestavbě modelových řad od klasického pohonu zadních kol na přední pohon. Tento přechod zahájil Opel v létě 1979 uvedením modelu Kadett D, prvního kompaktního Opelu s předním pohonem. Získané zkušenosti byly využity při vývoji Corsy A.

Motor? Stačí si vybrat

První Corsy poháněly řadové čtyřválce s objemem 993 cm3, rozvodem OHV a nejvyšším výkonem 45 k (33 kW). Výkonnější byly čtyřválce s rozvodem OHC, které s objemem 1196 cm3 dávaly 54 k (40 kW) a s objemem 1297 cm3 69 k (51 kW). Do těchto tří motorů dodávaly benzin karburátory, vstřikování paliva přišlo až později. S prvními dvěma motory se dodávaly čtyřstupňové manuální převodovky (pětistupňová byla na přání) a třetí měl standardně pětirychlostní převodovku. Točivý moment se pohyboval od 68 Nm u nejslabší verze až po 101 Nm u 1,3litrového motoru.

V roce 1989 se začaly Corsy prodávat s benzinovými čtyřválci s objemem 1389 cm3 a rozvodem OHC, které měly s karburátorem výkon 72 k (53 kW) a se vstřikováním paliva a katalyzátorem 60 k (44 kW). Od roku 1991 měly tyto motory výkon 82 k (60 kW).

Na vznětový čtyřválec si zájemci o model Corsa museli počkat až do podzimu 1987, kdy byl na trh uveden nepřeplňovaný dieselový motor s objemem 1598 cm3 a výkonem 50 k (37 kW). Od ledna 1988 se nabízel turbodiesel Isuzu s objemem válců 1488 cm3 a výkonem 67 k (49 kW). S tímto motorem měla Corsa spotřebu mimo město kolem 4 litrů nafty na 100 km.

Třídveřový hatchback

Prvními karosářskými verzemi Corsy A byly v roce 1982 třídveřový hatchback (foto) a dvoudveřový sedan (tudor). Jednoduché moderní tvary Corsy navrhl Erhard Schnel. Praktický hatchback usnadňoval přístup do zavazadlového prostoru nahoru zvedaným zadním víkem, jehož součástí bylo velké zadní okno. Hatchback měl rozvor náprav 2343 mm a kompaktní vnější rozměry 3622 x 1532 x 1360 mm (délka x šířka x výška). Třídveřová Corsa s pohotovostní hmotností 735 až 750 kg (podle motoru) dosahovala rychlost 140 km/h (1.0 S) až 161 km/h (1.3 S). V průměru spotřebovala 7,5 až 8 litrů benzinu na 100 km.

Třídveřový hatchback Opel Corsa A měl obdélníkové světlomety s navazujícími směrovkami. Mezi ně byla vložena černá plastová maska chladiče se čtyřmi vodorovnými lištami a znakem Opelu uprostřed. Třídveřový hatchback Opel Corsa A měl obdélníkové světlomety s navazujícími směrovkami. Mezi ně byla vložena černá plastová maska chladiče se čtyřmi vodorovnými lištami a znakem Opelu uprostřed.

Mezi obdélníkové světlomety s navazujícími směrovkami byla vložena černá plastová maska chladiče se čtyřmi vodorovnými lištami a znakem Opelu uprostřed. V interiéru měla Corsa A dělená přední sedadla s velkými opěrkami hlavy a zadní lavici. Před dvouramenným volantem byl umístěný přístrojový štít s kruhovým rychloměrem a dalšími ukazateli. Před sedadlem spolujezdce byla zavírací skříňka a ve středu palubní desky rádio a ovladače větrání interiéru.

Dvoudveřový sedan (tudor) se stupňovitou zádí

Současně s hatchbackem se začal prodávat dvoudveřový Opel Corsa TR (foto) se stupňovitou zádí. Měl stejný rozvor jako hatchback, byl ale delší (3955 mm) a o pár milimetrů širší a vyšší. Prodloužení zádi umožnilo zvětšit zavazadlový prostor na 430 litrů (třídveřový hatchback měl jen 225 litrů). Corsa TR se nabízela se stejnými motory jako hatchback a na rozdíl od něj měla odlišné mřížování masky chladiče. Tudory Corsa TR byly oblíbené hlavně ve Španělsku a Portugalsku.

Opel Corsa TR Luxus z roku 1983 měl stejný rozvor jako hatchback, byl ale delší (3 955 mm) a o pár milimetrů širší a vyšší. Opel Corsa TR Luxus z roku 1983 měl stejný rozvor jako hatchback, byl ale delší (3 955 mm) a o pár milimetrů širší a vyšší.

Čtyři a pět dveří

Pro modelový rok 1985 připravil Opel další dvě verze karoserie: tříprostorový čtyřdveřový sedan (foto) a pětidveřový hatchback, v Německu nazývaný Kombilimousine. Obě uvedené verze měly stejný rozvor a rozměry jako třídveřový hatchback. Podle úrovně výbavy měly modely Corsa označení LS, GL, GLS a GT a jejich ceny se na západoněmeckém trhu pohybovaly v rozmezí od 12.470 do 16.040 DM. Nejdražší Corsu GT poháněl 1,3litrový čtyřválec s výkonem 70 k (51 kW), což postačovalo k dosažení rychlosti 166 km/h. Standardně se všechny modely dodávaly s pětistupňovou manuální převodovkou.

Sedany Opel Corsa byly pohodlné rodinné vozy za přijatelnou cenu. V Německu stály do 20 000 DM. Sedany Opel Corsa byly pohodlné rodinné vozy za přijatelnou cenu. V Německu stály do 20 000 DM.

Pětidveřový hatchback Opel Corsa A (foto) měl proti třídveřovému navíc trojúhelníková boční okna za okny zadních dveří. Zadní dveře usnadňovaly přístup na zadní sedadla.

Pětidveřový hatchback Opel Corsa GLS z roku 1985. Pětidveřový hatchback Opel Corsa GLS z roku 1985.

Sportovní Corsa GSi

Na frankfurtském autosalonu konaném v květnu 1987 představil Opel sportovní třídveřový hatchback Opel Corsa GSi (foto), poháněný řadovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru a vícebodovým vstřikováním paliva. Motor s výkonem 100 k (74 kW) při 5600 otáčkách (98 koní s katalyzátorem) dovolil vozu s hmotností 820 kg dosáhnout rychlost 186 km/h. Motor modelu GSi vyladili tuningoví specialisté z firmy Irmscher.

Sportovní třídveřový hatchback Opel Corsa GSi, poháněný řadovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru a vícebodovým vstřikováním paliva. Dosahoval rychlost 186 km/h. Sportovní třídveřový hatchback Opel Corsa GSi, poháněný řadovým čtyřválcem s objemem 1,6 litru a vícebodovým vstřikováním paliva. Dosahoval rychlost 186 km/h.

Modernizace

V září 1987 prošla Corsa A faceliftem, při kterém dostala novou přední masku v barvě karoserie s úzkým otvorem k přívodu vzduchu k chladiči. Tuto masku chladiče měly všechny modely Corsy. K drobným změnám došlo i v interiéru a součástí modernizace byl i masivnější přední nárazník, často lakovaný v barvě karoserie. Pro modelový rok 1989 byl motor s objemem 1,3 litru převrtán na 1,4 litru (1389 cm3). Výkon zůstal stejný, ale zvýšil se točivý moment. Rok 1990 přinesl další drobné změny v podobě nových nárazníků v barvě vozu a pozměněných hlavních světlometů a interiéru. Hlavními konkurenty na evropském trhu byla nová supermini Peugeot 106 a Renault Clio.

Vauxhall Nova

Ve Velké Británii se Opel Corsa A prodával od roku 1983 pod názvem Vauxhall Nova. Značka Vauxhall patřila stejně jako Opel americkému koncernu General Motors. Název Nova používal GM u některých amerických modelů. Za deset let se v Británii prodalo kolem půl milionu vozů Vauxhall Nova. Od Corsy se lišily jen maskou chladiče a logem uprostřed masky. S příchodem druhé generace Corsa B se název změnil na Vauxhall Corsa. O oblibě Novy svědčí také to, že ji vlastnili například závodní jezdec Colin McRae a herec Sean Bean.

V letech 1982 až 1993 bylo ve Španělsku vyrobeno kolem 3,1 milionu vozů Opel Corsa A. Nástupcem se stal Opel Corsa B se zakulacenější karoserií a o něco většími rozměry.

Karel Haas
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
8. 9. 2022 14:49
Tohle období
mi příjde jako doba, kdy automobilky úplně rezignovaly na design. Hranaté krabice bez nápadu, bez jakéhokoliv detailu, který by zaujmul. Dělali to tak v mainstreamu všichni - Fiat, Ford, VW, PSA, japonci... bylo samozřejmě pár výjimek, ale hrozně málo. Období hezkých zajímavých aut příšlo zase až koncem 90. let