Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alternativní pohony v pololetí 2019: CNG a LPG na českém trhu klesají, elektrovozy jdou nahoru

David Bureš
Diskuze (21)

Zatímco prodeje nových aut na CNG a LPG v prvním pololetí v Česku klesly, prodeje elektrovozů stoupají. Už jsou prodávanější než vozy na zkapalněný ropný plyn.

Nejoblíbenějším palivem na českém trhu s přehledem zůstává benzin, a to přestože registrace aut se zážehovým motorem v prvním pololetí klesly. Ani alternativní pohony na obecně klesajícím trhu tolik nerostou, registrace sice vzrostly u hybridů a elektromobilů, to je ale způsobeno hlavně širší nabídkou takových modelů. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

 

Právě hybridní pohon (konkrétně mild-hybrid a full-hybrid) je u českých zákazníků letos nejpopulárnějším alternativním pohonem. Za první pololetí roku bylo u nás registrováno 3.543 hybridních automobilů, více než dvakrát tolik co před rokem.

Do velké míry ale za to může expanze všech těch mildhybridů v nabídce luxusních automobilek. Mezi vůbec nejžádanější hybridy na českém trhu totiž najednou patří Audi Q8, nabízející mildhybridní pohon díky zástavbě 48V palubní sítě. Pravdou ale je, že pomohla i mezigenerační změna u Toyoty a zahájení prodeje nových generací RAV4 a Corolly, které jsou v hybridních verzích velice žádané.

Naopak počet registrovaných automobilů na CNG a LPG meziročně klesl. V případě stlačeného zemního plynu skoro na polovinu, z 1.401 na 798 kusů, zatímco u zkapalněného ropného plynu z 527 na 290 exemplářů. V tomto případě je ale zase nutné zmínit omezení nabídky.

Dacia z oficiální české nabídky vyškrtla varianty na LPG – údajně kvůli obřímu zájmu v jiných zemích, kvůli kterému by v Česku byly dlouhé čekací lhůty. Škoda zase modernizovala Octavii G-Tec, nejprodávanější vůz na CNG u nás, která tím pádem na čas z nabídky též vypadla.

 

Elektromobily jsou pak na českém trhu prodávanější než plug-in hybridy. Na svém kontě mají od ledna do června 360 registrovaných exemplářů, zatímco plug-in hybridy 131 kusů.

Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv
Palivo Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
Benzin 87489 92.409
Nafta 34231 45.514
CNG 798 1401
LPG 290 527
Elektro 360 267
Hybrid (mild, full) 3543 1648
Plug-in hybrid 131 165

Nejprodávanější auta na CNG

CNG na českém trhu bývalo nejprodávanějším alternativním pohonem, tuto pozici však ztratilo. Značky koncernu VW Group modernizovaly svoji CNG-techniku, a tak na čas omezily svoji nabídku, což se projevilo i na prodejních výsledcích. Počet registrací aut na CNG v prvním pololetí roku u nás klesl Škodě, Volkswagenu i Audi. Jedinou výjimkou je Seat, 38 místo 33 registrovaných vozů na CNG však není žádný zázrak. Kvůli omezení nabídky klesly v této kategorii také Opel a Fiat.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Škoda 558 1070
2. Volkswagen 197 269
3. Seat 38 33
4.-5. Audi 2 3
4.-5. Opel 2 7
6. Fiat 1 18
- CELKEM 798 1401

V čele prodejů zůstává Škoda Octavia G-Tec, a to přestože počet jejích registrací za první pololetí roku meziročně klesl z 957 na 418 exemplářů. Propadl se i celkově třetí Volkswagen Golf TGI, ze 160 na 97 kusů.

Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Škoda Octavia 418 957
2. Škoda Citigo 140 113
3. VW Golf 97 160
4. VW Caddy 79 81
5. Seat Leon 37 30

Nejprodávanější auta na LPG

Dominantní pozici v kategorii LPG má na českém trhu dlouhodobě Dacia, jak ale bylo již řečeno, její pololetní české prodeje vozů na zkapalněný ropný plyn meziročně spadly, z 441 na 272 kusů. Není ale jediná, Opel hlásí pád z 64 na 12 registrovaných aut na LPG, Fiat pak ze 14 na šest. Jestli to tak bude pokračovat dále, kategorie nových automobilů s tovární přestavbou na LPG u nás zcela vymizí.

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Dacia 272 441
2. Opel 12 64
3. Fiat 6 14

Pád kvůli škrtům v nabídce Dacie je patrný i na výsledcích některých jejích modelů. Dokker na LPG si pohoršil z 251 na 132 kusů, Logan na LPG ze 70 na čtyři exempláře. Duster sice meziročně vyskočil z 20 na 70 kusů, to je ale způsobeno tím, že loni variantu na LPG nějaký čas nenabízel.  

Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Dacia Dokker 132 251
2. Dacia Duster 70 20
3. Dacia Lodgy 66 68
4. Opel Mokka 8 7
5. Fiat Panda 5 3
6.-7. Dacia Logan 4 70
6.-7. Opel Corsa 4 11

Nejprodávanější elektromobily

Pro elektrovozy je známá hlavně americká Tesla, která ani jiná auta nenabízí, její pozice ale na českém trhu letos oslabila. V kategorii elektromobilů je pátou nejžádanější značkou, před ní se dostal Hyundai, díky modelu Kona Electric. Do čela se nicméně tentokrát dostal Nissan s 87 prodanými elektroauty, o 17 více než před rokem. Volkswagen se s 66 registrovanými elektromobily dělí o druhou příčku s BMW. Jeho registrace přitom meziročně spadly ze 127 elektroaut.

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Nissan 87 70
2.-3. BMW 66 52
2.-3. Volkswagen 66 127
4. Hyundai 40 12
5. Tesla 36 51
- CELKEM 360 267

Právě BMW však letos má nejprodávanější elektromobil na českém trhu. Za první pololetí roku 2019 se jím stal model i3 s 66 registrovanými kusy. Celkem bylo u nás od ledna do června evidováno 69 i3, tři kousky byly modely REX s prodlužovačem dojezdu v podobě spalovacího motoru. Na čtvrtou příčku se vyšvihl Jaguar I-Pace s 31 registrovanými kousky, který před rokem ještě na trhu nebyl. Bohužel však neznáme bližší statistiky o registracích jednotlivých modelů Tesla (k dispozici je jen souhrnné číslo), a tak nevíme, jestli se některý z nich také nedostal mezi nejlepší.

 

Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. BMW i3 66 52
2. Nissan Leaf 62 60
3. Volkswagen e-Golf 49 110
4. Jaguar I-Pace 31 -
5. Nissan NV200 25 10

 

Nejprodávanější hybridy

Kategorie hybridů zažila v prvním pololetí roku 2019 neskutečný nárůst prodejů. Je to ale způsobeno tím, že statistiky SDA do jedné kategorie počítají full-hybridy i mildy-hybridy. A právě druhá skupina letos expandovala, díky novinkám Audi a Mercedesu s tímto druhem pohonu. Toyota sice jako propagátor hybridního pohonu zůstává s 1.929 registrovanými hybridy v čele, hned za ní jsou ale právě Audi (735 registrovaných hybridů) a Mercedes-Benz (254).

Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Toyota 1929 1266
2. Audi 735 98
3. Mercedes-Benz 254 35
4. Lexus 221 157
5. Honda 183 0
- CELKEM 3543 1648

 

Zástupce Audi se dokonce probojoval mezi pět nejžádanějších hybridů na českém trhu, s 241 registrovanými kousky obsadil v jejich žebříčku pátou příčku. Před ním se umístily pouze zástupci Toyoty, vede RAV4, následují C-HR, Corolla a Yaris.

Český trh – Nejprodávanější hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [%]
1. Toyota RAV4 507 489
2. Toyota C-HR 479 423
3. Toyota Corolla 424 -
4. Toyota Yaris 309 163
5. Audi Q8 241 -

Nejprodávanější plug-in hybridy

Plug-in hybridní pohon zatím nabízejí převážně luxusní výrobci, což je patrné i na jejich výsledcích. Za první polovinu roku bylo podle statistik SDA u nás registrováno jen 131 vozů s tímto pohonem, o 34 méně než před rokem. V čele však není nějaká luxusní značka jako před rokem, nýbrž Mitsubishi, a to díky 34 registrovaným kusům Outlanderu PHEV.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Mitsubishi 34 3
2. Volvo 26 28
3. Mini 21 4
4. Hyundai 19 10
5. BMW 13 56

Právě Outlander PHEV se stal i nejžádanějším plug-in hybridem na trhu. Následují Mini Cooper S E All4 Countryman a Hyundai Ioniq PHEV. Propadlo se BMW, jehož plug-in hybridní X5 a řada 5 hlásily po 17 registrovaných kusech. Letos má hybridní pětka na svém kontě jen pět registrovaných kusů, X5 dokonce žádný – nová generace se ve formě plug-in hybridu začala nabízet teprve nedávno.

Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2019 [ks] Registrace 1-6/2018 [ks]
1. Mitsubishi Outlander 34 3
2. Mini Countryman 21 4
3. Hyundai Ioniq 19 10
4.-5. Volvo XC60 10 7
4.-5. Volvo XC90 10 13
David Bureš
Diskuze (21)

Doporučujeme

15. 7. 2019 14:49
Re: Elektroauta
Čísla vycházejí ze statistik registrací SDA. V případě elektromobilů jsme k nim připočetli čísla za značku Tesla, jejíž prodeje oficiální statistiky z hlediska pohonu řadí do kategorie "jiné"
Avatar - SKAY
14. 7. 2019 22:41
Vhodné motory
Na LPG přestavby nejsou dnes vhodné motory u nových aut. Aty male turbo objemy jezdí za 5-6 se to moc nerentuje a kdo má na obsah ma i na naftu...
Cng od koncernu je fajn nežse posere ventily nadrze dsg motor Viz můj Strýc skončil nakonec u nafty 110KW
Avatar - Zetti
14. 7. 2019 14:25
Re: Já vím my Víme...
Bude to tim, ze ve sve zaslepenosti nepripustis ze je to auto o tridu vyse nez jeho fosilni bracha. Ja tomhle kontextu nechapu proc si nekdo koupi fosilniho kodiaka. Je to stejne velke auto jakou Outlander, ve stejne vybave stejne drahe jako Outlander, je hlucnejsi ve vetsine rezimu nez Outlander. Outlander je elektricke auto - uz jen ten termin se musi rozlisovat vuci spalovakum - s dojezdem klasickeho benzinaku. Disponuje tremi motory, ktere umoznuji dost ostry rozjezd z mista nebo pri predjizdeni, pojizdeni v kolonach mu vyslovene svedci. Muzu ti rict ze to jak to jede prekvapi kazdeho koho svezu. Bez a zkus to, uviis ze to neco do sebe ma. Je to uplne neco jineho nez tech asi 40 aut co sem mel predtim


Holandsko je zeme velikosti kapesniku, tak se stoji bezne ve mestech i na dalnici.
14. 7. 2019 12:40
Re: Já vím my Víme...
Ropa jednou dojde, nebo přesněji - její těžba nebude ekonomická - to je bez debat. Do určité míry může být elektřina náhradou a to i ve smyslu hromadné dopravy a jejího rozvoje. Je tu varianta plyn, což je z deště pod okap. Jsou další alternativy ale mám pocit, že buďto mají před sebou další dlouhý výzkum a vývoj, nebo se uměle drží stranou, aby ropný business jel dál.
Je jen otázkou, jak moc tlačit na výměnu za elektroauta, jestli není lepší optimalizovat fosilní a ty měnit, a současně dále vyvíjet elektro a hledat kýžený akumulátor a nabíjení.
Bohužel množství aut souvisí s počtem obyvatel planety a tohle bych otpimlizovat nechtěl.
Avatar - WinDiesel
14. 7. 2019 11:52
Re: Já vím my Víme...
Když Outlander kupují v Holandsku se 400 000 slevou a potom ani nedobíjejí, protože si prostě koupili levné auto, tak to pochopím více než Tebe.
Nakonec je to ale znát, těch pár podaných kousků při normální nedotované ceně ukazuje evidentní nezájem o tyto vozy.
je jasné= že museli stáhnout naftu z prodeje protože potom by jich prodali řádově míň, 0,00nic a už vůbec by se nevyplatilo je vyrábět.