25 let terénního Mercedesu třídy G

25 let terénního Mercedesu třídy G

 
 

Stuttgartská automobilka představila robustní terénní vůz Mercedes G veřejnosti na jaře roku 1979. Od té doby bylo vyrobeno celkem kolem 175 000 automobilů třídy G, které si našly zákazníky ve všech koutech světa.

Stuttgartská automobilka představila robustní terénní vůz Mercedes G veřejnosti na jaře roku 1979. Od té doby bylo vyrobeno celkem kolem 175 000 automobilů třídy G, které si našly zákazníky ve všech koutech světa. Svým nezaměnitelným tvarem, který se po celé čtvrt století neměnil a svojí vynikající technikou dosáhl tento Mercedes mezi terénními vozy kultovního postavení a na automobilovém trhu patří mezi klasiky. Vývoj tohoto terénního vozu začal v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi automobilkami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu. V průběhu roku 1975 padlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě a zároveň se začalo se stavbou nového závodu v Grazu, kde se Třída G ještě dnes vyrábí převážně ručně. Vývojové práce nejprve naplánované na období 36 měsíců, se nakonec natáhly na šest let. Při premiéře řady G na jaře 1979 byly pro pohon kabrioletu a vozu kombi s dlouhým a krátkým rozvorem k dispozici čtyři motorové varianty pokrývající výkonové spektrum od 53 kW do 110 kW. O čtyři roky později slavil Mercedes-Benz vítězství posádky Jacky Ickx a Claude Brasseur v Rallye Paříž-Dakar na voze 280 GE.

Vojenský základ
Řada G vznikla, podobně jako další terénní legendy (Jeep, Land Rover, Hummer) proto, aby co nejlépe plnil požadavky armády, kladené na lehký terénní automobil. Už v roce 1975 byl oznámen záměr perského šáha (mj. také významného akcionáře DaimlerBenz) zakoupit 20 tisíc offroadů od Mercedesu, což by vyprodalo produkci vojenského vozu na několik let dopředu. Zakázka se nakonec kvůli změnám v Iranu neuskutečnila. Zákazníkem se ale skutečně stala německá policie (objednávka 400 ks), norská a argentinská armáda a později putovalo z Grazu 4000 Mercedesů G taky pro švýcarskou armádu. Boom terénních automobilů ale nakonec způsobil, že bylo vyrobeno mnohem více civilních Mercedesů G.

Mercedes G, znají v Rakousku jako Puch
Značka Puch, které v českém jazyce vyvolává pro vůz Mercedes nepřípustné asociace, byla přes 20 let spojena s produkcí Mercedesu G a několika zemích světa zákazníci znali ne terénní Mercedes, ale pouze Puch. K těmto zemím patřilo ku příkladu Rakousko nebo Švýcarsko. Teprve od roku 2000 se automobil prodává pod stejným jménem Mercedes G, na všech trzích.

Historie pohonu všech kol v terénním Mercedesu
Už od samého počátku byla třída G koncipována pro nasazení v nejtěžším terénu, ale první Mercedesy G neměly samozřejmě tak vyspělý systém pohonu všech kol, jako současní zástupci této řady. Nižší výkony byly přenášeny přes čtyřstupňovou manuální nebo později i automatickou převodovku na zadní nápravu. Pohon všech kol byl mechanicko-hydraulicky přiřaditelný a to i za jízdy. Uzávěrku diferenciálu bylo možno dostat za příplatek 500 DM pro každou nápravu, jejich ovládání se praktikovalo dvěma mohutnými pákami na středovém tunelu.

Stabilní pozici tohoto Mercedesu mezi terénními vozy vytváří rám z uzavřených podélných profilů a příčných nosníků, které zaručují mimořádnou pevnost v ohybu a v krutu. Na rámu jsou uchyceny tuhé nápravy robustní konstrukce s rozměrnými vinutými pružinami a dlouhou pružící drahou, které zvyšují průchodnost terénem. Se stoupavostí do 80 %, stabilitou do % procent náklonu, 21 centimetrovou světlostí a s nájezdovým úhlem 36° (vpředu) a 27° (vzadu) je třída G schopna pokořit i ty nejtěžší terénní pasáže. Zároveň ale na běžné silnici zaručuje takto řešený podvozek bezpečnou a komfortní jízdu.

Základní technickou koncepci Mercedesu G nebylo zapotřebí měnit, ale vývoj terénního Mercedesu samozřejmě pokračoval. V roce 1990 byla třída G sériově dodávána se stálým pohonem všech kol, závěrami diferenciálů na přední i zadní nápravě a s možností stoprocentního uzavření diferenciálu mezinápravového. Od roku 2001 je Třída G vybavena ještě ESP, 4ETS a brzdovým asistentem a disponuje tak vítanou kombinací výkonných trakčních a bezpečnou jízdu zaručujících systémů.

Průběžnou modernizací udržuje třída G stále krok s technologickým pokrokem a dnes se může chlubit jedním z nejvýkonnějších systémů pohonu. Kombinací stálého pohonu všech kol s elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS, stabilizační funkcí ESP, terénním převodem a třemi přiřaditelnými závěrami diferenciálů zdolává třída G nejen složitý terén, ale také na silnici nabízí bezpečnou jízdu. Od poloviny roku 2004 se na vrchol modelové nabídky dostane nový G 55 AMG, jehož osmiválcový motor přeplňovaný kompresorem dává výkon 350 kW a točivý moment dosahuje 700 Nm.

Mercedes G: vyhovuje i těm Bohu nejbližším
Od roku 1980 doprovázel speciálně upravený Mercedes G – zvaný Papamobil - trojici dalších Mercedesů s vatikánskou poznávací značkou. Papež absolvoval řadu cest v automobilu, opatřeném průhlednou nástavbou z 8 mm silného plexiskla, která jej chránila před nepřízní počasí i osudu.

Nový G 55 AMG s kompresorem přeplňovaným motorem V8 o výkonu 350 kW
Na vrcholu nabídky modelů třídy G se od poloviny roku 2004 objeví nové G 55 AMG. Jeho vidlicový osmiválec do V dává výkon 350 kW a od 2650 ot/min disponuje točivým momentem 700 Nm. Těmito hodnotami nové G 55 AMG překonává svého předchůdce s atmosféricky plněným motorem V8 o 34 % ve výkonu a v točivém momentu o 32 %. Jinými slovy: jak na silnici tak i v terénu má nové G 55 AMG bohatou výkonovou rezervou a posádce vozu poskytuje nesrovnatelnou míru suverenity, exkluzivity a v neposlední řadě i jízdní dynamiky. To dokumentují například dosahované jízdní výkony, které by mohly být ozdobou i některých sportovních vozů: při rozjezdu z klidu na 100 km/h uplyne 5,6 s a nejvyšší rychlost je 210 km/h.

Výrobní program řady G tvoří tři karosérie a pět modelů: pětiválec G 270 CDI, šestiválec G 320 a tři výkonné osmiválce (G 400 CDI, G 500 a G 55 AMG).

Nárůst prodeje v letech 2001 až 2003

Od roku 1979 vyrobil Mercedes-Benz celkem asi 175 000 vozů Třídy G. Vůbec nejvíc se prodalo na světě těchto terénních vozů v roce 2002 – celkem 8 700. Během loňského roku se jich podařilo prodat 7 500, což bylo o 87 % víc než v roce 2000. Tento výrazný nárůst prodeje je dán značnou oblibou řady G v USA, kde se robustní Mercedes začal nabízet až od listopadu 2001. V Evropě stoupla poptávka po vozech Třídy G oproti roku 2000 o zhruba 26 %, v Asii a Austrálii pak o více než 30 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
V německé armádě sloužilo 24 islamistů od roku 2011 V německé armádě sloužilo 24 islamistů od roku 2011

V řadách německé armády sloužilo od roku 2011 24…

Fiala: Jsme krok od oživení vlivu stalinistů Fiala: Jsme krok od oživení vlivu stalinistů

Česko je krok od první polokomunistické vlády od roku…

INFOGRAFIKA: Nevydařené obchody CEFC. Prohlédněte si, kde všude už se Číňanům zadrhl byznys INFOGRAFIKA: Nevydařené obchody CEFC. Prohlédněte si, kde všude už se Číňanům zadrhl byznys

Mělo to být ambiciózní investiční tažení, místo zisků ale…

Kyjev dočasně zavřel metro kvůli bombové hrozbě, ta byla ale falešná Kyjev dočasně zavřel metro kvůli bombové hrozbě, ta byla ale falešná

Dopravní podnik v Kyjevě dnes odpoledne na několik…

 
Zdroj: Mercedes-Benz

Štítky SUV Mercedes-Benz Luxusní značky Statistiky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Dosavadní Mercedes-Benz G ještě nekončí! Prodává se dál Dosavadní Mercedes-Benz G ještě nekončí! Prodává se dál

Ještě nedávno jste v showroomu Mercedesu potkali pohrobek…

 



 
Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

Dnes 17:13

První roadster, který nese jméno Porsche a označení 356, se sice dochoval do současnosti, ale byl mnohokrát upravován. Nyní se dočkal repliky v původní podobě.




Blesk.cz

Po telefonu dejte pozor na „ano“, má váhu podpisu na smlouvě. Na nápravu máte 14 dní

Po telefonu dejte pozor na „ano“, má váhu podpisu na…

ČTÚ řeší stížnosti zákazníků na praktiky telefonních operátorů, kteří volají vytipovaným zákazníkům, naslibují…

Vyrazte s dětmi na Ratolest Fest: Spousta zábavy na břehu Vltavy

Vyrazte s dětmi na Ratolest Fest: Spousta zábavy na…

Každé dítě má nějaký talent. Že ale nevíte, jak ho poznat? Pak rozhodně vyrazte na Ratolest Fest! Už pátý ročník…

 

iSport.cz

Liga mistrů ONLINE: Real Madrid - Liverpool. V Kyjevě zavřeli část metra

Liga mistrů ONLINE: Real Madrid - Liverpool. V…

Vrchol klubové sezony je tady! Ve finále Ligy mistrů se fotbalisté Realu Madrid pokusí o zápis do historie…

Šmicer: Salah mi vyrazil dech. Setkání s Kloppem? Byl jako kamarád z dětství

Šmicer: Salah mi vyrazil dech. Setkání s Kloppem?…

Před 13 lety s liverpoolskými kumpány uhranul svět. Ve finále Ligy mistrů prohrávali po půli s AC Milán 0:3. Pak…

 

Reflex.cz

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako partaj plná paradoxů

Láska „Bureše“ a „Falmera“ aneb Komunisté jako…

Komunistická strana Čech a Moravy je partaj plná paradoxů. Má mimořádně vysoký průměrný věk členstva, ale to…

Znásilnění z nedbalosti: Švédsko přijímá nový zákon

Znásilnění z nedbalosti: Švédsko přijímá nový zákon

Švédští poslanci schválili zákon, podle kterého je sex bez explicitního souhlasu znásilněním. K odsouzení…