25 let terénního Mercedesu třídy G

25 let terénního Mercedesu třídy G

 
 

Stuttgartská automobilka představila robustní terénní vůz Mercedes G veřejnosti na jaře roku 1979. Od té doby bylo vyrobeno celkem kolem 175 000 automobilů třídy G, které si našly zákazníky ve všech koutech světa.

Stuttgartská automobilka představila robustní terénní vůz Mercedes G veřejnosti na jaře roku 1979. Od té doby bylo vyrobeno celkem kolem 175 000 automobilů třídy G, které si našly zákazníky ve všech koutech světa. Svým nezaměnitelným tvarem, který se po celé čtvrt století neměnil a svojí vynikající technikou dosáhl tento Mercedes mezi terénními vozy kultovního postavení a na automobilovém trhu patří mezi klasiky. Vývoj tohoto terénního vozu začal v roce 1972 smlouvou o spolupráci mezi automobilkami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu. V průběhu roku 1975 padlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě a zároveň se začalo se stavbou nového závodu v Grazu, kde se Třída G ještě dnes vyrábí převážně ručně. Vývojové práce nejprve naplánované na období 36 měsíců, se nakonec natáhly na šest let. Při premiéře řady G na jaře 1979 byly pro pohon kabrioletu a vozu kombi s dlouhým a krátkým rozvorem k dispozici čtyři motorové varianty pokrývající výkonové spektrum od 53 kW do 110 kW. O čtyři roky později slavil Mercedes-Benz vítězství posádky Jacky Ickx a Claude Brasseur v Rallye Paříž-Dakar na voze 280 GE.

Vojenský základ
Řada G vznikla, podobně jako další terénní legendy (Jeep, Land Rover, Hummer) proto, aby co nejlépe plnil požadavky armády, kladené na lehký terénní automobil. Už v roce 1975 byl oznámen záměr perského šáha (mj. také významného akcionáře DaimlerBenz) zakoupit 20 tisíc offroadů od Mercedesu, což by vyprodalo produkci vojenského vozu na několik let dopředu. Zakázka se nakonec kvůli změnám v Iranu neuskutečnila. Zákazníkem se ale skutečně stala německá policie (objednávka 400 ks), norská a argentinská armáda a později putovalo z Grazu 4000 Mercedesů G taky pro švýcarskou armádu. Boom terénních automobilů ale nakonec způsobil, že bylo vyrobeno mnohem více civilních Mercedesů G.

Mercedes G, znají v Rakousku jako Puch
Značka Puch, které v českém jazyce vyvolává pro vůz Mercedes nepřípustné asociace, byla přes 20 let spojena s produkcí Mercedesu G a několika zemích světa zákazníci znali ne terénní Mercedes, ale pouze Puch. K těmto zemím patřilo ku příkladu Rakousko nebo Švýcarsko. Teprve od roku 2000 se automobil prodává pod stejným jménem Mercedes G, na všech trzích.

Historie pohonu všech kol v terénním Mercedesu
Už od samého počátku byla třída G koncipována pro nasazení v nejtěžším terénu, ale první Mercedesy G neměly samozřejmě tak vyspělý systém pohonu všech kol, jako současní zástupci této řady. Nižší výkony byly přenášeny přes čtyřstupňovou manuální nebo později i automatickou převodovku na zadní nápravu. Pohon všech kol byl mechanicko-hydraulicky přiřaditelný a to i za jízdy. Uzávěrku diferenciálu bylo možno dostat za příplatek 500 DM pro každou nápravu, jejich ovládání se praktikovalo dvěma mohutnými pákami na středovém tunelu.

Stabilní pozici tohoto Mercedesu mezi terénními vozy vytváří rám z uzavřených podélných profilů a příčných nosníků, které zaručují mimořádnou pevnost v ohybu a v krutu. Na rámu jsou uchyceny tuhé nápravy robustní konstrukce s rozměrnými vinutými pružinami a dlouhou pružící drahou, které zvyšují průchodnost terénem. Se stoupavostí do 80 %, stabilitou do % procent náklonu, 21 centimetrovou světlostí a s nájezdovým úhlem 36° (vpředu) a 27° (vzadu) je třída G schopna pokořit i ty nejtěžší terénní pasáže. Zároveň ale na běžné silnici zaručuje takto řešený podvozek bezpečnou a komfortní jízdu.

Základní technickou koncepci Mercedesu G nebylo zapotřebí měnit, ale vývoj terénního Mercedesu samozřejmě pokračoval. V roce 1990 byla třída G sériově dodávána se stálým pohonem všech kol, závěrami diferenciálů na přední i zadní nápravě a s možností stoprocentního uzavření diferenciálu mezinápravového. Od roku 2001 je Třída G vybavena ještě ESP, 4ETS a brzdovým asistentem a disponuje tak vítanou kombinací výkonných trakčních a bezpečnou jízdu zaručujících systémů.

Průběžnou modernizací udržuje třída G stále krok s technologickým pokrokem a dnes se může chlubit jedním z nejvýkonnějších systémů pohonu. Kombinací stálého pohonu všech kol s elektronicky řízeným trakčním systémem 4ETS, stabilizační funkcí ESP, terénním převodem a třemi přiřaditelnými závěrami diferenciálů zdolává třída G nejen složitý terén, ale také na silnici nabízí bezpečnou jízdu. Od poloviny roku 2004 se na vrchol modelové nabídky dostane nový G 55 AMG, jehož osmiválcový motor přeplňovaný kompresorem dává výkon 350 kW a točivý moment dosahuje 700 Nm.

Mercedes G: vyhovuje i těm Bohu nejbližším
Od roku 1980 doprovázel speciálně upravený Mercedes G – zvaný Papamobil - trojici dalších Mercedesů s vatikánskou poznávací značkou. Papež absolvoval řadu cest v automobilu, opatřeném průhlednou nástavbou z 8 mm silného plexiskla, která jej chránila před nepřízní počasí i osudu.

Nový G 55 AMG s kompresorem přeplňovaným motorem V8 o výkonu 350 kW
Na vrcholu nabídky modelů třídy G se od poloviny roku 2004 objeví nové G 55 AMG. Jeho vidlicový osmiválec do V dává výkon 350 kW a od 2650 ot/min disponuje točivým momentem 700 Nm. Těmito hodnotami nové G 55 AMG překonává svého předchůdce s atmosféricky plněným motorem V8 o 34 % ve výkonu a v točivém momentu o 32 %. Jinými slovy: jak na silnici tak i v terénu má nové G 55 AMG bohatou výkonovou rezervou a posádce vozu poskytuje nesrovnatelnou míru suverenity, exkluzivity a v neposlední řadě i jízdní dynamiky. To dokumentují například dosahované jízdní výkony, které by mohly být ozdobou i některých sportovních vozů: při rozjezdu z klidu na 100 km/h uplyne 5,6 s a nejvyšší rychlost je 210 km/h.

Výrobní program řady G tvoří tři karosérie a pět modelů: pětiválec G 270 CDI, šestiválec G 320 a tři výkonné osmiválce (G 400 CDI, G 500 a G 55 AMG).

Nárůst prodeje v letech 2001 až 2003

Od roku 1979 vyrobil Mercedes-Benz celkem asi 175 000 vozů Třídy G. Vůbec nejvíc se prodalo na světě těchto terénních vozů v roce 2002 – celkem 8 700. Během loňského roku se jich podařilo prodat 7 500, což bylo o 87 % víc než v roce 2000. Tento výrazný nárůst prodeje je dán značnou oblibou řady G v USA, kde se robustní Mercedes začal nabízet až od listopadu 2001. V Evropě stoupla poptávka po vozech Třídy G oproti roku 2000 o zhruba 26 %, v Asii a Austrálii pak o více než 30 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Mercedes-Benz

Štítky SUV Mercedes-Benz Luxusní značky Statistiky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Legenda slaví. Podívejte se, jak se vyráběl jubilejní Mercedes-Benz třídy G Legenda slaví. Podívejte se, jak se vyráběl jubilejní Mercedes-Benz třídy G

Přestože se vyrábí už 38 let, nejúspěšnější období zažívá…

Studenti v Japonsku postavili šestikolku Mercedesu. Ze Suzuki a levně Studenti v Japonsku postavili šestikolku Mercedesu. Ze Suzuki a levně

Vůz, který vypadá jako Mercedes-Benz G63 AMG 6x6, ale…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…