Audi A3 Clubsport Quattro: Modrá střela má kufr a 525 koní

 

Ostré sedany nejsou od střední třídy výše ničím výjimečným, prestižní hráči si takové model nenechají ujít. Ale v menších segmentech? Audi ukazuje, že ani to není žádný problém.

Audi A3 se ve třetí generaci dočkalo i karosářské varianty sedan. Možná jsme si jako malí kreslili auta, která měla „zadeček“, ale v Evropě se jim obchodně moc nedaří. Zato třeba v USA a hlavně v Číně je to jiná káva. Jenže čtyři kruhy z Ingolstadtu naservírují nejčerstvější ostrou lahůdku právě Evropanům. Audi A3 Clubsport Quattro se totiž představí na každoroční a už poměrně věhlasné přehlídce koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee.

Audi už označení Clubsport Quattro (automobilka používá přepis s malými písmeny) uvedlo už v květnu 2007 u spideru TT. O rok později se objevil ve druhé evoluci, ale nezůstalo jen u něj, přišel na řadu i hatchback A3 s dvoulitrovým TDI o 165 kW. V červnu 2011 pak měla premiéru brutální malá pětiválcová A1 s výkonem 370 kW... (Ne)mějte strach. Nový sedan A3 s tímto přídomkem je stejně šílený. Vychází sice konstrukčně z tříprostorové S3, áčko v názvu mu ale zůstalo.

Pod jeho kapotou však rovněž netrůní žádný čtyřválec 2.0 TFSI s 221 kW, ale právě pětiválec 2.5 TFSI přesného objemu 2480 cm3, který najdeme kupříkladu v ne zrovna pomalém crossoveru RS Q3. Jenže v případě sedanu nemá standardních 228 kW, ale - teď se podržte - 386 kW. Ano, 525 koní! Hlavní změnou je větší turbo, které si vyžádalo i jiný mezichladič stlačeného vzduchu. Pracuje s plnicím tlakem až 1,5 baru. Nejde o závoďák, tady konstruktéry nesvazovaly žádné předpisy... Také točivý moment se vyšvihl z původních 420 na rovných šest stovek newtonmetrů. Takovou porci v rozmezí 2300-6000 otáček přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, pochopitelně na všechna kola. Řadit je možné klasicky voličem na středové konzole, páčkami pod volantem, nebo tuto činnost přenechat automatu. Ale kdo by to dělal, že? Quattro použité zde má hydraulickou vícelamelovou spojku vzadu, kterou ovšem ovládá elektronika.

Kratší pružiny a tvrdší tlumiče snížily podvozek platformy MQB s rozvorem 2631 mm o 10 mm, vpředu jsou částečně hliníkové vzpěry McPherson, vzadu víceprvek. Jedenadvacetipalcová kola mají pět dvojitých paprsků. Obouvají pneumatiky šířky 275 mm, slupičky pryže jsou jen pětadvacetiprocentní, takže určitě nehrají na komfortní notu, tady zkrátka dostaly přednost úplně jiné věci. O optimální deceleraci se stará čtveřice kotoučů. Tady ocel nemá místo, jsou karbon-keramické a ty přední mají průměr 370 mm. ESC se dá částečně, nebo úplně vypnout.

4490 mm dlouhá, 1856 mm široká a jen 1382 mm nízká karoserie se chlubí nejen jedovatou modrou barvou Magnetic Blue, ale i nástavci prahů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, ze stejného materiálu vyrobili v Ingolstadtu i zadní difuzor, přední lízátko a celou kapotu. Přední světla vyznávají techniku Matrix LED v single frame masce je velký nápis „quattro“, na druhé straně zase najdeme dvě oválné koncovky výfuku. Zadní spoiler funguje nad 250 km/h jako vzduchová brzda. Jediná dosud odhalená fotka interiéru ukazuje tříramenný sportovní volant s chromovanými doplňky a tlačítky pro start a vypínání motoru, pedály z nerezové oceli včetně opěrky pro nohu řidiče, nebo sedmipalcový displej informačního systému MMI s navigací. Přední pasažéři sedí ve dvojici opravdu sportovních sedaček s integrovanými opěrkami a čtyřbodovými pásy. Interiér částečně pokrývá Alcantara a nechybí modré prošívání. Do zavazadelníku se určitě vejdou dvě přilby.

Ač auto váží 1527 kg, což ale není v dnešní době až zas tak moc, jeho výkony jsou impozantní. Z klidu na stovku totiž zvládá akcelerovat během 3,6 s, což jej posouvá někam do království supersportů. Aby byl start plynulý, je v záloze připravena launch control. Pokud někdo čeká, že elektronika zasáhne v obligátní dvěstěpadesátce, tak ne! Tady by to byla určitě škoda, modrý bolid umí zrychlit až k hranici 310 km/h.

Sraz u jezera Wörthersee, respektive korutanského Reifnitzu probíhá letos od 28. do 31. května. O sériové výrobě tohoto konceptu se pochopitelně nemluví. Pětiválec 2.5 TFSI však najde určitě své místo v nové RS3 a můžeme s ním počítat i v nejostřejší verzi kupé TT.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 třetí generace 8V (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu Komunisty vede Filip, chtějí vliv na vládu

Komunisté pokračují v nastaveném kurzu. Z nejvyššího…

Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem Zápisník Jany Havligerové: Pětiletka s tuzemákem

Na sjezdu komunistů poprvé od listopadu 1989 promluvil…

Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h

Nehoda se stala na komunikaci, jež před desítkami let…

Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

 



 
DAF to jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

DAF jsou i speciály pro armádu. Podívejte se na terénní, obojživelné i obrněné stroje

Dnes 08:00

DAF je firma vnímána jako jeden z největších výrobců nákladních vozidel v Evropě, na svém kontě má i řadu typů pro armádní využití.




Blesk.cz

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Módní policie: Hvězdy versus průšviháři v trestu

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet: Podraz s divadlem!

Radek Brzobohatý (†79) se musí v hrobě obracet:…

Inkasovala miliony a teď podraz. Hana Gregorová (65) před rokem prodala Divadlo Radka Brzobohatého a nyní…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se Holoubek po remíze

Pulkrab dostane za červenou na zadek, čertil se…

V klidu, v pohodě. Možná by člověk čekal, že když Slovan ve dvou minulých utkáních prohrál, bude jeho trenéra…

 

Reflex.cz

Král afrického státu změnil název své země. Pletou si nás se Švýcarskem, stěžoval si monarcha

Král afrického státu změnil název své země. Pletou…

Není na světě mnoho lidí, kteří mohou změnit název státu. Ale král, jeden z posledních panovníků v diarchii na…

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší. Tísnivé snímky francouzské fotografky vás zarmoutí

Rusko, země dětských opilců a ztracených duší.…

Během 90. let procházel bývalý Sovětský svaz i jeho bývalé svazové republiky snad nejdivočejším obdobím možná od…