Audi A3 Clubsport Quattro: Modrá střela má kufr a 525 koní

 

Ostré sedany nejsou od střední třídy výše ničím výjimečným, prestižní hráči si takové model nenechají ujít. Ale v menších segmentech? Audi ukazuje, že ani to není žádný problém.

Audi A3 se ve třetí generaci dočkalo i karosářské varianty sedan. Možná jsme si jako malí kreslili auta, která měla „zadeček“, ale v Evropě se jim obchodně moc nedaří. Zato třeba v USA a hlavně v Číně je to jiná káva. Jenže čtyři kruhy z Ingolstadtu naservírují nejčerstvější ostrou lahůdku právě Evropanům. Audi A3 Clubsport Quattro se totiž představí na každoroční a už poměrně věhlasné přehlídce koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee.

Audi už označení Clubsport Quattro (automobilka používá přepis s malými písmeny) uvedlo už v květnu 2007 u spideru TT. O rok později se objevil ve druhé evoluci, ale nezůstalo jen u něj, přišel na řadu i hatchback A3 s dvoulitrovým TDI o 165 kW. V červnu 2011 pak měla premiéru brutální malá pětiválcová A1 s výkonem 370 kW... (Ne)mějte strach. Nový sedan A3 s tímto přídomkem je stejně šílený. Vychází sice konstrukčně z tříprostorové S3, áčko v názvu mu ale zůstalo.

Pod jeho kapotou však rovněž netrůní žádný čtyřválec 2.0 TFSI s 221 kW, ale právě pětiválec 2.5 TFSI přesného objemu 2480 cm3, který najdeme kupříkladu v ne zrovna pomalém crossoveru RS Q3. Jenže v případě sedanu nemá standardních 228 kW, ale - teď se podržte - 386 kW. Ano, 525 koní! Hlavní změnou je větší turbo, které si vyžádalo i jiný mezichladič stlačeného vzduchu. Pracuje s plnicím tlakem až 1,5 baru. Nejde o závoďák, tady konstruktéry nesvazovaly žádné předpisy... Také točivý moment se vyšvihl z původních 420 na rovných šest stovek newtonmetrů. Takovou porci v rozmezí 2300-6000 otáček přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, pochopitelně na všechna kola. Řadit je možné klasicky voličem na středové konzole, páčkami pod volantem, nebo tuto činnost přenechat automatu. Ale kdo by to dělal, že? Quattro použité zde má hydraulickou vícelamelovou spojku vzadu, kterou ovšem ovládá elektronika.

Kratší pružiny a tvrdší tlumiče snížily podvozek platformy MQB s rozvorem 2631 mm o 10 mm, vpředu jsou částečně hliníkové vzpěry McPherson, vzadu víceprvek. Jedenadvacetipalcová kola mají pět dvojitých paprsků. Obouvají pneumatiky šířky 275 mm, slupičky pryže jsou jen pětadvacetiprocentní, takže určitě nehrají na komfortní notu, tady zkrátka dostaly přednost úplně jiné věci. O optimální deceleraci se stará čtveřice kotoučů. Tady ocel nemá místo, jsou karbon-keramické a ty přední mají průměr 370 mm. ESC se dá částečně, nebo úplně vypnout.

4490 mm dlouhá, 1856 mm široká a jen 1382 mm nízká karoserie se chlubí nejen jedovatou modrou barvou Magnetic Blue, ale i nástavci prahů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, ze stejného materiálu vyrobili v Ingolstadtu i zadní difuzor, přední lízátko a celou kapotu. Přední světla vyznávají techniku Matrix LED v single frame masce je velký nápis „quattro“, na druhé straně zase najdeme dvě oválné koncovky výfuku. Zadní spoiler funguje nad 250 km/h jako vzduchová brzda. Jediná dosud odhalená fotka interiéru ukazuje tříramenný sportovní volant s chromovanými doplňky a tlačítky pro start a vypínání motoru, pedály z nerezové oceli včetně opěrky pro nohu řidiče, nebo sedmipalcový displej informačního systému MMI s navigací. Přední pasažéři sedí ve dvojici opravdu sportovních sedaček s integrovanými opěrkami a čtyřbodovými pásy. Interiér částečně pokrývá Alcantara a nechybí modré prošívání. Do zavazadelníku se určitě vejdou dvě přilby.

Ač auto váží 1527 kg, což ale není v dnešní době až zas tak moc, jeho výkony jsou impozantní. Z klidu na stovku totiž zvládá akcelerovat během 3,6 s, což jej posouvá někam do království supersportů. Aby byl start plynulý, je v záloze připravena launch control. Pokud někdo čeká, že elektronika zasáhne v obligátní dvěstěpadesátce, tak ne! Tady by to byla určitě škoda, modrý bolid umí zrychlit až k hranici 310 km/h.

Sraz u jezera Wörthersee, respektive korutanského Reifnitzu probíhá letos od 28. do 31. května. O sériové výrobě tohoto konceptu se pochopitelně nemluví. Pětiválec 2.5 TFSI však najde určitě své místo v nové RS3 a můžeme s ním počítat i v nejostřejší verzi kupé TT.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 třetí generace 8V (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
Zdroj: Audi
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní! Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní!

Výkonová válka v segmentu kompaktních hatchbacků…

Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video) Audi RS 3 Sedan: Nejvýkonnější zástupce řady A3 (+video)

Mezi světové premiéry letošního pařížského autosalonu se…

 



 
Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Kolik nás to bude stát?

Dnes 15:17

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…