Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 Clubsport Quattro: Modrá střela má kufr a 525 koní

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Ostré sedany nejsou od střední třídy výše ničím výjimečným, prestižní hráči si takové model nenechají ujít. Ale v menších segmentech? Audi ukazuje, že ani to není žádný problém.

Audi A3 se ve třetí generaci dočkalo i karosářské varianty sedan. Možná jsme si jako malí kreslili auta, která měla „zadeček“, ale v Evropě se jim obchodně moc nedaří. Zato třeba v USA a hlavně v Číně je to jiná káva. Jenže čtyři kruhy z Ingolstadtu naservírují nejčerstvější ostrou lahůdku právě Evropanům. Audi A3 Clubsport Quattro se totiž představí na každoroční a už poměrně věhlasné přehlídce koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee.

Audi už označení Clubsport Quattro (automobilka používá přepis s malými písmeny) uvedlo už v květnu 2007 u spideru TT. O rok později se objevil ve druhé evoluci, ale nezůstalo jen u něj, přišel na řadu i hatchback A3 s dvoulitrovým TDI o 165 kW. V červnu 2011 pak měla premiéru brutální malá pětiválcová A1 s výkonem 370 kW... (Ne)mějte strach. Nový sedan A3 s tímto přídomkem je stejně šílený. Vychází sice konstrukčně z tříprostorové S3, áčko v názvu mu ale zůstalo.

Pod jeho kapotou však rovněž netrůní žádný čtyřválec 2.0 TFSI s 221 kW, ale právě pětiválec 2.5 TFSI přesného objemu 2480 cm3, který najdeme kupříkladu v ne zrovna pomalém crossoveru RS Q3. Jenže v případě sedanu nemá standardních 228 kW, ale - teď se podržte - 386 kW. Ano, 525 koní! Hlavní změnou je větší turbo, které si vyžádalo i jiný mezichladič stlačeného vzduchu. Pracuje s plnicím tlakem až 1,5 baru. Nejde o závoďák, tady konstruktéry nesvazovaly žádné předpisy... Také točivý moment se vyšvihl z původních 420 na rovných šest stovek newtonmetrů. Takovou porci v rozmezí 2300-6000 otáček přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, pochopitelně na všechna kola. Řadit je možné klasicky voličem na středové konzole, páčkami pod volantem, nebo tuto činnost přenechat automatu. Ale kdo by to dělal, že? Quattro použité zde má hydraulickou vícelamelovou spojku vzadu, kterou ovšem ovládá elektronika.

Kratší pružiny a tvrdší tlumiče snížily podvozek platformy MQB s rozvorem 2631 mm o 10 mm, vpředu jsou částečně hliníkové vzpěry McPherson, vzadu víceprvek. Jedenadvacetipalcová kola mají pět dvojitých paprsků. Obouvají pneumatiky šířky 275 mm, slupičky pryže jsou jen pětadvacetiprocentní, takže určitě nehrají na komfortní notu, tady zkrátka dostaly přednost úplně jiné věci. O optimální deceleraci se stará čtveřice kotoučů. Tady ocel nemá místo, jsou karbon-keramické a ty přední mají průměr 370 mm. ESC se dá částečně, nebo úplně vypnout.

4490 mm dlouhá, 1856 mm široká a jen 1382 mm nízká karoserie se chlubí nejen jedovatou modrou barvou Magnetic Blue, ale i nástavci prahů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, ze stejného materiálu vyrobili v Ingolstadtu i zadní difuzor, přední lízátko a celou kapotu. Přední světla vyznávají techniku Matrix LED v single frame masce je velký nápis „quattro“, na druhé straně zase najdeme dvě oválné koncovky výfuku. Zadní spoiler funguje nad 250 km/h jako vzduchová brzda. Jediná dosud odhalená fotka interiéru ukazuje tříramenný sportovní volant s chromovanými doplňky a tlačítky pro start a vypínání motoru, pedály z nerezové oceli včetně opěrky pro nohu řidiče, nebo sedmipalcový displej informačního systému MMI s navigací. Přední pasažéři sedí ve dvojici opravdu sportovních sedaček s integrovanými opěrkami a čtyřbodovými pásy. Interiér částečně pokrývá Alcantara a nechybí modré prošívání. Do zavazadelníku se určitě vejdou dvě přilby.

Ač auto váží 1527 kg, což ale není v dnešní době až zas tak moc, jeho výkony jsou impozantní. Z klidu na stovku totiž zvládá akcelerovat během 3,6 s, což jej posouvá někam do království supersportů. Aby byl start plynulý, je v záloze připravena launch control. Pokud někdo čeká, že elektronika zasáhne v obligátní dvěstěpadesátce, tak ne! Tady by to byla určitě škoda, modrý bolid umí zrychlit až k hranici 310 km/h.

Sraz u jezera Wörthersee, respektive korutanského Reifnitzu probíhá letos od 28. do 31. května. O sériové výrobě tohoto konceptu se pochopitelně nemluví. Pětiválec 2.5 TFSI však najde určitě své místo v nové RS3 a můžeme s ním počítat i v nejostřejší verzi kupé TT.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Avatar - white label
18. 5. 2014 01:46
Re: Pozvánka
Nazdar, dovol mi "pozvat" tě do prd..., samozřejmě zdarma! :-O ;-)
Avatar - white label
18. 5. 2014 01:43
Re: Cílený útok
Takže sis nakonec vlastně odpověděl "sám". Rozdíl mezi "základním" poměrem 90:10 a 40:60 asi netřeba komentovat, podobně jako "rozsah" 100:0 - 0:100.
17. 5. 2014 15:27
Re: Cílený útok
Ten poměr se mění, nevím jak u Aventadoru, ale u Passatu rozhodně ano.
16. 5. 2014 17:55
Re: Cílený útok
Tak tohle by mohlo být vysvětlení…

Sehr geehrter Herr xxx,

vielen Dank fuer Ihre E-Mail.

Es ist schoen zu lesen, dass Sie sich sehr auf die Abholung Ihres Audi TTS Roadster in Ingolstadt sehr freuen.

Gerne gehen wir in diesem Zusammenhang auch auf Ihre Anfrage ein:

Der speziell an den Audi TTS angepasste Allradantrieb quattro zeichnet sich durch eine noch kuerzere Reaktionszeit beim Verteilen der Antriebskraefte auf Vorder- und Hinterachse aus. Die Kraftverteilung betraegt bei normalen Umweltbedingungen - auf trockener Strasse - 40 % vorne und 60 % hinten.

Wenn noetig, kann die Antriebsleistung stufenlos bis zu 100 % auf die vordere oder hintere Achse verteilt werden. Das bedeutet eine weitere Verbesserung fuer Traktion und Fahrdynamik. Aktuell wird beim Audi TTS die Haldex Kupplung der 4. Generation verbaut.

Wir hoffen, dass wir Ihre Fragen mit unseren Ausfuehrungen beantworten konnten, und wuenschen Ihnen schon heute einen wunderschoenen und ereignisreichen Tag in Ingolstadt. Gerne sind wir auch weiterhin Ihr Ansprechpartner.

Freundliche Gruesse aus Ingolstadt

i. V. Sandra Neumann i. V. Kathrin Fischer

AUDI AG
85045 Ingolstadt
Tel. +49 (0) 800 2834 7378423
Fax. +49 (0) 800 329 26 2834
kundenbetreuung@audi.de
[odkaz]
16. 5. 2014 17:48
Re: Cílený útok
Aventador má Haldex s poměrem 90% na zadní kola. Passat a další 90% na přední. A ať mi nikdo neříká, že to bude totéž.