Audi A3 Clubsport Quattro: Modrá střela má kufr a 525 koní

 

Ostré sedany nejsou od střední třídy výše ničím výjimečným, prestižní hráči si takové model nenechají ujít. Ale v menších segmentech? Audi ukazuje, že ani to není žádný problém.

Audi A3 se ve třetí generaci dočkalo i karosářské varianty sedan. Možná jsme si jako malí kreslili auta, která měla „zadeček“, ale v Evropě se jim obchodně moc nedaří. Zato třeba v USA a hlavně v Číně je to jiná káva. Jenže čtyři kruhy z Ingolstadtu naservírují nejčerstvější ostrou lahůdku právě Evropanům. Audi A3 Clubsport Quattro se totiž představí na každoroční a už poměrně věhlasné přehlídce koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee.

Audi už označení Clubsport Quattro (automobilka používá přepis s malými písmeny) uvedlo už v květnu 2007 u spideru TT. O rok později se objevil ve druhé evoluci, ale nezůstalo jen u něj, přišel na řadu i hatchback A3 s dvoulitrovým TDI o 165 kW. V červnu 2011 pak měla premiéru brutální malá pětiválcová A1 s výkonem 370 kW... (Ne)mějte strach. Nový sedan A3 s tímto přídomkem je stejně šílený. Vychází sice konstrukčně z tříprostorové S3, áčko v názvu mu ale zůstalo.

Pod jeho kapotou však rovněž netrůní žádný čtyřválec 2.0 TFSI s 221 kW, ale právě pětiválec 2.5 TFSI přesného objemu 2480 cm3, který najdeme kupříkladu v ne zrovna pomalém crossoveru RS Q3. Jenže v případě sedanu nemá standardních 228 kW, ale - teď se podržte - 386 kW. Ano, 525 koní! Hlavní změnou je větší turbo, které si vyžádalo i jiný mezichladič stlačeného vzduchu. Pracuje s plnicím tlakem až 1,5 baru. Nejde o závoďák, tady konstruktéry nesvazovaly žádné předpisy... Také točivý moment se vyšvihl z původních 420 na rovných šest stovek newtonmetrů. Takovou porci v rozmezí 2300-6000 otáček přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, pochopitelně na všechna kola. Řadit je možné klasicky voličem na středové konzole, páčkami pod volantem, nebo tuto činnost přenechat automatu. Ale kdo by to dělal, že? Quattro použité zde má hydraulickou vícelamelovou spojku vzadu, kterou ovšem ovládá elektronika.

Kratší pružiny a tvrdší tlumiče snížily podvozek platformy MQB s rozvorem 2631 mm o 10 mm, vpředu jsou částečně hliníkové vzpěry McPherson, vzadu víceprvek. Jedenadvacetipalcová kola mají pět dvojitých paprsků. Obouvají pneumatiky šířky 275 mm, slupičky pryže jsou jen pětadvacetiprocentní, takže určitě nehrají na komfortní notu, tady zkrátka dostaly přednost úplně jiné věci. O optimální deceleraci se stará čtveřice kotoučů. Tady ocel nemá místo, jsou karbon-keramické a ty přední mají průměr 370 mm. ESC se dá částečně, nebo úplně vypnout.

4490 mm dlouhá, 1856 mm široká a jen 1382 mm nízká karoserie se chlubí nejen jedovatou modrou barvou Magnetic Blue, ale i nástavci prahů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, ze stejného materiálu vyrobili v Ingolstadtu i zadní difuzor, přední lízátko a celou kapotu. Přední světla vyznávají techniku Matrix LED v single frame masce je velký nápis „quattro“, na druhé straně zase najdeme dvě oválné koncovky výfuku. Zadní spoiler funguje nad 250 km/h jako vzduchová brzda. Jediná dosud odhalená fotka interiéru ukazuje tříramenný sportovní volant s chromovanými doplňky a tlačítky pro start a vypínání motoru, pedály z nerezové oceli včetně opěrky pro nohu řidiče, nebo sedmipalcový displej informačního systému MMI s navigací. Přední pasažéři sedí ve dvojici opravdu sportovních sedaček s integrovanými opěrkami a čtyřbodovými pásy. Interiér částečně pokrývá Alcantara a nechybí modré prošívání. Do zavazadelníku se určitě vejdou dvě přilby.

Ač auto váží 1527 kg, což ale není v dnešní době až zas tak moc, jeho výkony jsou impozantní. Z klidu na stovku totiž zvládá akcelerovat během 3,6 s, což jej posouvá někam do království supersportů. Aby byl start plynulý, je v záloze připravena launch control. Pokud někdo čeká, že elektronika zasáhne v obligátní dvěstěpadesátce, tak ne! Tady by to byla určitě škoda, modrý bolid umí zrychlit až k hranici 310 km/h.

Sraz u jezera Wörthersee, respektive korutanského Reifnitzu probíhá letos od 28. do 31. května. O sériové výrobě tohoto konceptu se pochopitelně nemluví. Pětiválec 2.5 TFSI však najde určitě své místo v nové RS3 a můžeme s ním počítat i v nejostřejší verzi kupé TT.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 třetí generace 8V (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h

Nehoda se stala na komunikaci, jež před desítkami let…

Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…