Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3: První využití nové platformy MQB

Aleš Jungmann
Diskuze (10)
Prvním vozem, který využívá novou modulární platformu pro nižší střední třídu koncernu VW, bude třetí generace Audi A3.

Nová A3 se ukáže již v Ženevě. MQB (Modularer Querbaukasten) je primárně určena pro kompaktní segment s motory napříč. Ušetří až 20 % nákladů a montážní čas na jednotku se zkrátí o 30 %. Koncernové továrny pak budou moci být flexibilnější, protože v nich bude vznikat více různých masovějších modelů třeba i všech čtyř základních značek, ale hlavně odlišných velikostí. Na jedné výrobní lince, pochopitelně. Porostou jim marže i zisky.

Druhým modelem, který se MQB dočká, bude již letos v Paříži sedmá generace Golfu a možná na stejném místě i třetí novodobá Octavia. Platformu bude možné zvětšovat i zmenšovat, takže ji uvidíme například pod kabátkem dalšího Pola, ale i Beetle, Scirocca, Jetty, Touranu, SUV Tiguan nebo Passatu a MPV Sharan. A pochopitelně také v podobných modelech sesterských značek. Po mnoho desetiletí používaly automobilky stejné podvozky, což ale znamenalo vždy shodný rozvor a zavěšení včetně nastavení. Platformy jsou pružnější a lze je rozšiřovat pomocí modulů, měnit rozvor náprav i rozchod kol. Přitom se bude sdílet podstatná část komponentů.

MQB také nabízí jednotnou pozici pro umístění motoru. To umožní použití koncernových zážehových agregátů nové generace od 44 do 110 kW (60-150 k). Benzinové EA211 budou mít tři nebo čtyři válce a výkon od 40 do 110 kW. Prvním zástupcem je tříválec 1,0 MPI ze Škody Citigo a VW Up! (44 a 55 kW). Dále se bude vyrábět nová přeplňovaná 1,2 (63 a 77 kW) a 1,4 (90 až 110 kW). Hliníkový blok odlehčí motor o 16 až 22 kg. Výfukové svody budou plně integrovány do hlavy válců, u přeplňovaných pohonných jednotek bezprostředně následuje malé jednokomorové turbo. Ventilové rozvody se vrátí k ozubenému řemenu, uspořádání DOHC a čtyřem ventilům na válec. Novinkou bude vypínání válců (COD/ACT), kdy se při nízké zátěži v otáčkách do 4000 min-1 uzavřou dva prostřední válce. Premiérou je pro toto zařízení Audi A1 Sportback 1,4 TFSI/103 kW. Komponenty související s vypínáním válců váží 3 kg. Zážehovým motorům VW říká MOB - modulární benzinový motor.

Vznětové pohonné jednotky (MDB - modulární dieselový motor) budou zahrnovat výkonové spektrum od 66 do 140 kW (90-190 k). Turbodiesely s kódem EA288 nahradí stávající 1,6 TDI a 2,0 TDI. Díky vstřikování AdBlue do selektivního katalyzátoru splní nová řada agregátů TDI už od počátku podmínky emisní normy Euro 6. Samozřejmostí je využití alternativních pohonů, které už má Volkswagen k dispozici. Tedy například zemního plynu (CNG), elektřiny, chybět nebudou ani hybridy. Průkopníkem v tomto směru bude VW Jetta Hybrid s motorem 1,4 TSI EA211 (110 kW) a elektrickým modulem (20 kW). Další alternativu bude v prvé řadě zastupovat nový Golf 1,4 TSI EcoFuel (81 kW) a příští generace Golfu Blue-e-Motion.

Nové motory sjednotí způsob zástavby. Strana výfuku bude směřovat dozadu, v případě benzinových agregátů bude blok motoru nakloněný o 12 osměrem dozadu. Touto unifikací se zmenší motorový prostor a spolu s tím zkrátí přední převis karoserie. Spojení platformy MQB a motorů MOB/MDB sníží počet vyráběných rozdílných kombinací platforma-motor-převodovka o 90 %.

Volkswagen plánuje, že novou platformu bude používat do roku 2018 na 6 milionů aut celkem čtyřiceti modelů. Vedle MQB počítá koncern do budoucna se třemi dalšími druhy podvozkových skupin - MLB s motorem uloženým podélně pro větší modely, MSB pro sportovní a luxusní vozy a NSF pro miniauta z New Small Family.

Aleš Jungmann
Diskuze (10)
8. 2. 2012 22:54
Re: Neřekl bych, že modulární platforma je u VW nějaká novin
Jasně. Tady se jde ještě o krok dál, což šetří peníze jak při vývoji, tak při výrobě. Je to dopředu promyšlené tak, aby to fungovalo v nějakém rozsahu parametrů.

Když už jsme u Audi, u větších modelů je problém v tom, že se zásadně liší konstrukčně. Proto se říká, že Continental GT je založen na Phaetonu, když ve skutečnosti oba stojí na platformě vyvinuté pro A8, která byla upravená pro ocelovou karoserii. A8 v té době měla ASF. Takže konkrétně MLB myslí i na to, že různé řady mají různé rámy - v A4 a Bentley ocel, v A6 ocel + hliník a v A8 hliník.
8. 2. 2012 08:20
Re: Neřekl bych, že modulární platforma je u VW nějaká novin
V pravém slova smyslu to asi nebylo předem navrženo jako modulární, ale výsledek byl stejný. Mnoho aut s různými rozvory, rozchody a zavěšeními kol - které však měly hodně společného.
Avatar - 3_diamanty
7. 2. 2012 22:23
ja som to tu pisal chlapci
robia z toho okolo nove jA3 neskutocne halooooo, kazdy klika na clanky caka fotky a ono nic, a tych clankov uz tu bolo aspon zo 3 alebo 4, nakoniec to bude stejne nuda ako audi pozname tak neviem preco robia okolo toho take haloooooooo

srandisti

7. 2. 2012 21:36
Re: Neřekl bych, že modulární platforma je u VW nějaká novin
A4 B5 a Passat B5 a B5.5 stály na PL45 (taktéž označovaná jako B5). Té se později dostalo prodloužení a označení PL45+, kterou dostal Passat pro Čínu a později Superb. A6 C5 používala platformu C5. Nešlo o modulární platformu, ale o odvozování platforem.

quattro se do Passatu dostalo, protože platforma byla pro podélnou zástavbu. A mělo označení 4Motion, protože to je marketingové označení pro pohon všech kol VW. Nikoli pro konkrétní typ. quattro je také mnoho různých řešení.
7. 2. 2012 21:16
Re: repete
Něco jak Svět motorů, na první straně nápis "Nová Oktávie!" a uvnitř maximálně nějaká počítačová kresba...