24.11. 2013 Jakub Sochor

Audi A8: Design po generacích

Audi A8: Design po generacích

Facelift vlajkově lodě Audi přesahuje rámec pouhých kosmetických změn. Vzhled vrcholného modelu značky byl omlazen a modernizován, přitom si však ponechal důraz na klasické a osvědčené proporce, které jsou vlastní oběma jeho předchůdcům.

Vrcholný model Audi letos prošel modernizací, která má mnohem zásadnější význam, než by se mohlo na první pohled zdát. Moderní světlomety Matrix-LED zaujmou nesmírnou propracovaností, což je vlastnost, která se týká celých předních partií – včetně chromových doplňků či rafinovaných prolisů nad nimi. Největší pozornost však zasluhuje přepracování zádě, která upoutá pozornost nejen uhlazenými tvary, ale především nápaditými lampami a jejich souladem s dekorační lištou, jež má nejen estetický, ale také funkční význam – jsou v ní zakomponovaná světla.

Modernizace zušlechťuje mohutné tvary sedanu, mezi jehož konkurenty patří Mercedes-Benz S a BMW 7. Zaměříme-li se na porovnání této trojice, zjistíme, že Audi zastupuje ryze moderní automobil, který místo ohledu na historické vazby klade důraz na pokrok. Ostatně progrese – zejména po konstrukční stránce – je důležitý společný znak všech dosavadních generací sedanu segmentu F.


Srovnání generací
 

1. generace (1994-2002) – Realizace projektu ASF

Historie limuzíny vyšší třídy s označením A8 pramení v roce 1994, kdy byla na trh uvedena její první generace. Šlo o první velkosériově vyráběnou limuzínu s hliníkovým prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame), která byla zároveň realizací stejnojmenného koncepčního modelu, představeného v roce 1993 na autosalonu ve Frankfurtu. Stěžejní rysy studie, včetně proporčnosti a tvarové uhlazenosti, zůstaly zachovány. Karoserie působí nevtíravým dojmem a používá prvky, jež jsou typické pro dobové ingolstadtské automobily – zejména širokou masku se zaoblenými rohy, která se objevuje již na tokijském prototypu Avus z roku 1991.

Jedním z hlavních aspektů designu A8 je vyváženost proporcí, které zdatně odolávají stárnutí. Vzhledem k tomu, že vsadily na klasické tvary s mírně obroušenými hranami, dodnes odpovídají požadavkům na vzhled reprezentativního vozu segmentu F. Nemalý podíl na atraktivitě má také dynamický náboj profilu, který je tvořen nízkou a relativně dlouhou kapotou. Na návrhu karoserie pracoval Belgičan Dirk van Braeckel.

Vzhled exteriéru klade důraz na horizontální prvky, s nimiž se setkáváme také v kabině – zejména v podobě souvislé dekorační lišty, jež dominuje nad středovým panelem. Bytelné tvary evokují důvěryhodnost a vycházejí z osvědčených tvarových hodnot, jejich pravidelnost však oživuje výrazně asymetrický horní díl desky.


1. generace (1994-2002)
 

2. generace (2002-2009) – Mohutnější a technicistní vzhled

Podíváme-li se na průběh působení druhé generace A8 na trhu, zjistíme, že se v letech její výroby promítají dvě designové epochy značky Audi – doba hledání charakteristické tváře a její následné nalezení, což v rámci modelové řady A8 symbolizuje modernizovaný model z roku 2005, který je opatřen mohutnou maskou s názvem single frame. Původní provedení je však pozoruhodným příkladem designu s klasickými rysy, které jsou navrženy v moderním stylu.

Abychom lépe porozuměli designu druhé generace modelu A8, připomeňme kreaci Avantissimo, která byla uvedena v roce 2001 ve Frankfurtu. Prezentace vozu vyvolala četné diskuse nad podobou nového generačního vydání limuzíny, což souviselo s realistickými tvary vize Avantissimo. Zaměříme-li se na formu karoserie, jde o prakticky navržený koncept s věcně ztvárněnou přídí – zde se na okamžik zastavme, neboť podíváme-li se na uskupení nasávacích otvorů, zjistíme, že k vytvoření ucelené masky s výrazným kontinuálním okrajem (single frame) vedla už jen krátká cesta.

Nová Audi A8 – První fotografie a informace!

Obdobné rysy čelní části použila A8 – v porovnání s předchozí generací došlo k vizuálnímu nárůstu hmoty a k vyhlazení rozdílu mezi nárazníkem a blatníky, což neobyčejně prospělo profilu. Boční partie zmohutněly, čemuž přispěla také zmíněná úprava nárazníků – to, co uhladilo vzhled přídě, pomohlo v obdobné míře zádi, jíž provedené změny dodaly na kompaktnosti. Koncová světla byla posunuta k hraně víka zavazadlového prostoru a propůjčila zadní části sedanu sportovnější vzhled.

Radikální transformací prošla přístrojová deska, která opustila strmý středový panel a přiklonila se k designu, jehož jádrem je přísná symetrie a horizontální linky. S uvedenými změnami souvisí přepracování interiéru jako takového – nově zde dominuje středová konzole, jejíž tvar ovlivnil celkové estetické vyznění kabiny.


2. generace (2002-2009)
 

3. generace (od 2010) – Posilování identity

Na počátku druhé dekády 21. století došlo k etablování tvarového směru se stěžejním prvkem v podobě masky single frame. Nastal tedy proces vizuální diferenciace jednotlivých modelových řad, s cílem posílit jejich svébytnost při zachování charakteristických rysů designu Audi – zejména masky, nekomplikovanosti profilu či moderní diodové optiky. Nová, v pořadí již třetí, generace A8 nebyla výjimkou – právě na ní si můžeme přiblížit zmíněný proces posilování identity jednotlivých modelů.

Jedním ze znaků, jímž se A8 odlišuje od ostatních Audi, je výrazný přesah masky nad linii světlometů. Zásahem do plochy kapoty dostává maska – oproti předchůdci – sportovnější vzhled, doplněný komplikovanějším tvarem krytu světlometů. Z mezigeneračního hlediska členitější celek je dekorován decentními lištami, jimiž jsou kromě masky prokládány také postranní nasávací otvory. Mezi hlavní poznávací znaky modelu však patří ostře zalomený diodový pás – neobyčejně dynamický rys, který patří mezi další prvky, které dodávají A8 na svébytnosti a originalitě.

Audi A8 – Ingolstadtská olympiáda

Profil se oproti předchozímu modelu nemění – bavíme-li se o proporčnosti. Díky výraznému prolisu je však sportovnější, s čímž souvisí linka, jež protíná profil v celé jeho délce – od hrany zadního nárazníku přes hmotu pontonu až po oblast předních blatníků. Nárůst křivek můžeme zaznamenat také v kabině, kde zjemňují spodní díl přístrojové desky.


3. generace (od 2010)
 

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A8: Design po generacích







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů Audi u nové generace A8 vsadí na jedinečnou kombinací materiálů

Audi v létě letošního roku představí novou generaci své…

Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip? Audi A8 v Japonsku dostalo rýžovar ovládaný přes infotaiment. Je tohle snad vtip?

Výrobci své vozy často upravují na míru určitým trhům.…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…