Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi: Digitální zpětné zrcátko míří do sériové výroby

David Bureš
Diskuze (15)
Digitální zpětné zrcátko již používal závodní speciál Audi R18.

Audi v sériovém automobilu použije digitální vnitřní zpětné zrcátko. Prvním modelem, ve kterém se objeví, bude elektrický supersport R8 e-tron. Ten se začne prodávat na konci letošního roku.

R8 e-tron nemá zadní okno, konvenční zpětné zrcátko by zde tedy bylo k ničemu. Vůz místo toho použije řešení s kamerou umístěnou na zádi automobilu a s obrazovkou u stropu kabiny, tedy v místě, kde se obvykle nachází konvenční středové zrcátko.

Kamera je malá a velice lehká, zakrývá ji aerodynamický kryt, který je při nízkých teplotách zahříván. Objektiv kamery má průměr jen několik milimetrů, jeho velkou výhodou je, že pokrývá větší zorné pole než běžné zrcátko.

Obraz z kamery je promítán na 7,7palcový AMOLED displej, s jehož vývojem pomáhala firma Samsung. Tento druh displejů se už běžně používá v mobilních telefonech.

Výhodou AMOLED displeje oproti běžným LED displejům je, že nabízí lepší rozlišení díky malým pixelům o průměru 0,1 milimetru. AMOLED displej se dále chlubí vysokou kvalitou obrazu a krátkou dobou odezvy.

V době po setmění řídicí systém zabraňuje oslňování řidiče reflektory ostatních vozidel. Jas obrazovky lze ztlumit, popřípadě je možné obrazovku vypnout.

Audi do budoucna počítá s tím, že by se na obrazovce digitálního zrcátka mohly zobrazovat i další informace.

Běžné středové zpětné zrcátko bylo nahrazeno kamerou a obrazovkou už v letošním závodním speciálu R18, který byl primárně určen pro čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans. Již v květnu šéf Audi Motorsport Wolfgang Ullrich naznačil, že se toto zrcátko objeví i v sériových vozech značky.

audi elektromobil technika supersport audi elektromobil technika supersport

audi elektromobil technika supersport audi elektromobil technika supersport

audi elektromobil technika supersport audi elektromobil technika supersport

audi elektromobil technika supersport audi elektromobil technika supersport

David Bureš
Diskuze (15)
10. 8. 2012 22:24
Re: AMOLED
Problém je technologie výroby. Masovost tě dostane jen do určitého bodu, drahý proces bude pořád drahý. Pár let zpět vyšel metr čtvereční na zhruba 20 tisíc bez daně (i víc, podle technologie). V blízké době tuhle technologii na trhu nejspíš uvidíme kolem 2-5 tisíc za metr čtvereční. Už při ceně 20 tisíc za metr se to kancelářským budovám vyplatilo, ušetřilo jim to hodně na chlazení. Obzvláště novostavbám, kdy ušetříš na technice (nepotřebuješ tolik chladit), materiálech (protože budova nemusí nést tolik infrastruktury a techniky) atd.

Člověk také nesmí zapomínat, že jsou různé technologie s různou životností a nároky na napájení. Je to prostě jeden z těch případů, kdy to principiálně máme zmáknuté, jen čekáme na výrobní postup, který to zpřístupní lidem. Sage si myslím dnes účtuje kolem 10 tisíc bez daně za metr na velkých projektech, na malých je to citelně víc (skla jsou většinou zakázková, specifická pro projekt). Očekává se, že v téhle dekádě z toho bude miliardové odvětví. Tak počkej pár let a nejspíš se dočkáš. :-)

Solární panely na střechách aut se většinou používají k napájení ventilátorů, nějaké drobné elektroniky (u Leafu je to myslím například komunikační modul). To je také jen otázka času. Pokrokem budou panely schopné odstranit ze sebe prach. Podle mne nejsme v bodě, kdy se to vyplatí jako zdroj většího množství energie. Pokud FW myslíš jako fotovoltaika, tak byl Volta, ne Wolta. ;-)
10. 8. 2012 20:57
Re: AMOLED
Díky za reakci. Ohledně těch oken vím, že nejdražší auta je mají, ale jde mi o ten paradox - cena takových oken by dnes byla zanedbatelná i pro běžný auta a kdyby se to dobře marketingově lidem podalo, mohla by na tom nějaká automobilka vyvařit slušný prachy. Bylo by to něco skutečně inovativního, myslím si, že by to bral každej. Ale kašlou na to, raději se babrají v nepodstatných detailech. Nebo ten FW panel na střechu - to by dneska taky stálo pakatel a dalo by se to se slušnou marží prodat. Asi to čeká až na čínské výrobce, ti naši už jsou moc zkostnatělí...
10. 8. 2012 19:37
Re: ebay
Takhle má parkovací kamery realizované například Toyota, pokud auto nemá navigační systém.
10. 8. 2012 19:33
Re: Kamera
Jde čistě o aerodynamiku. Kryt kamery musí vzduch pěkně obtékat. Což není případ například zádě hatchbacků.
10. 8. 2012 19:15
Re: AMOLED
Odan LED displaye zmínil.

Co se týče těch oken, už minule jsem ti na to psal reakci, proč taková věc v běžné nabídce není. Tentokrát jen krátce. Pokud na to máš peníze, můžeš to mít i dnes. Výhledově je uvidíš například na vládních vozech s balistickou ochranou pro VIP v UK.

Pro domy jsou na trhu už deset let (první byla asi střešní okna) a jak často na ně narazíš? V dnešní době snad jediné masovější nasazení jsou letadla. V automobilovém průmyslu je to doména nejdražších limuzín (Maybach, Pullman jako přepážka). A dnes také roadsterů MB. Asi nejvíc se využívají u kancelářských budov, ale v ČR nevím ani o jedné, která je využívá.

Mimochodem, víš, jak je stará technologie za LCD? Vem si, kdy došlo k masovému rozšíření. A TN displaye byly "šunt" i v minulém tisíciletí. V polovině devadesátých let byly problémy s IPS vyřešeny a TN bylo jednou pro vždy překonáno. Porovnávat AMOLED a TN z hlediska kvality obrazu/ pozorovacích úhlů je... zvláštní.