Audi R8: Manuální převodovku a vidlicový osmiválec zákazníci nechtěli
Ke sportovnímu autu přece patří tři pedály. Pro konzervativní automobilové nadšence je to jasná věc, jak vyždímat z vozu co nejvíce a do nějakého automatu by nešli ani zanic. Jenže moderní dvouspojkové skříně už přímo řazené převodovky předčí i v rychlosti řazení, proto jim dali u Audi přednost. Litujete toho? Šéf sportovní divize Quattro GmbH Heinz Hollerweger to vidí trochu jinak. Ani při vývoji auta, které nemá trhat prodejní rekordy, se totiž neobejdete bez marketingového průzkumu. A ten má dnes hlavní slovo...
A co zisky? Čtyři kruhy samozřejmě nechtějí prodělávat ani na pomyslné třešničce na dortu ve své nabídce, i když by její případné ztráty dokázal kompenzovat prodej masovějších modelů. Zákazníci však přímo řazené ústrojí nevyžadovali, poptávka po něm i ve staré dobré Evropě byla prakticky nulová. A pokud ho někdo nechce, nemá smysl jej pro pár (možná desítek) kupců nabízet, to je přece logické. Dvouspojka navíc předčí manuál při hrátkách na okruhu. „Musíte se podívat na časy,“ řekl podle Automobile Magazine šéf na autosalonu v Ženevě a dodal, že vůz s ručním řazením nezprostředkuje řidiči poutavější zážitek. Vážně?
Na druhou stranu se stačí podívat třeba do Maranella. S produkcí vzpínajícího se koníka se R8 srovnávala už v minulé generaci. Možná jste viděli docela vtipnou reklamu, jak se německý supersport, pochopitelně v rudé barvě, projíždí po domově Ferrari a místní patrioti nad ním ohrnují nos. Jenže proslulá automobilka byla průkopníkem polosamočinných převodovek ve formuli 1 (1989) a do sériové produkce je uvedla o osm let později v modelu F355 F1. A dnes si ferrari s chromovanou pákou a odkrytou kulisou řazení vůbec nekoupíte...
Zajímavé je to, že v případě nové R8 jde Audi trochu proti proudu downsizingu a vyškrtlo vidlicový osmiválec. „Nemáme zájem ho vyrábět,“ řekl Hollerweger. Poptávka po kultovní V10 původem od Lamborghini totiž podle něj překonala už v „jedničce“ veškerá očekávání. V8 prostě nebyl tak populární. Novinka je tedy poháněna výhradně větším atmosférickým agregátem FSI objemu 5,2 l s výkony 397 a 449 kW ve verzi Plus. Do kusové produkce zamíří konečně i e-tron se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 340 kW, lithium-iontovými bateriemi ve tvaru T a dojezdem 450 km.
První generace R8 vybavená přímo řazenou převodovkou a vidlicovým osmiválcem se tak již dnes stává docela vzácnou záležitostí. Kdo ví, třeba bude mít za dvě dekády i odpovídající hodnotu. U novinky se podle technického ředitele projektu R8 Rolanda Schaly možná dočkáme základního modelu s motorem V6/298 kW a plug-in hybridu. Pro rok 2017 se spekuluje i o čtyř-, respektive pětilitrových turbodieselech s osmi a deseti válci, ale souhlas od nejvyšších mužů Audi ve všech případech dosud chybí.