Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R8 a jeho předchůdci: Koncepty let 1991 - 2004

Jakub Sochor
Diskuze (7)
Sportovní vůz prošel modernizací, která v jeho případě znamená cizelování nadčasového základu, jenž čerpá ze zkušeností v oblasti sportovních konceptů Audi.

Podíváme-li se na přehled současných supersportovních vozidel, platí Audi R8 za progresivnější modely segmentu. Design s nádechem futurismu (vynikající zvláště v porovnání s konzervativním Porsche 911) rozvíjí filozofii single frame, experimentuje s navzájem odlišnými prvky a realizuje mnohá řešení konceptů nedávné historie automobilky.

Jak již bylo řečeno, čerstvý facelift omlazuje osvědčený základ, který se nemění. Nové jsou přední světlomety a zadní svítilny složené z LED, modernizace rovněž postihla přední nárazník, masku chladiče, difusor či výdechy pod zadními svítilnami.

Představě, jež vyústila v sériový model R8, však předchází několik moderních konceptů značky Audi, které vytvořily základ pro současnost a které jsou důležité pro formování designu nejen supersportovního modelu, ale i firemního stylistického jazyka obecně.

Audi Avus (1991) – S odkazem na třicátá léta

Vozidlo, uvedené na tokijském autosalonu, prezentovalo možnosti využití hliníku na automobilové karoserii. Automobil, jehož vnějšek vykazuje vysokou míru lesku, byl navržen týmem pod vedením Martina Smithe.

Na první pohled zaujme atypická stavba vozu, jež klade důraz na blatníky, jejichž výrazný tvar dodává relativně nízkému pontonu na mohutnosti. Na kabinu posazenou výrazně dopředu navazuje nízká záď s výrazným integrovaným spoilerem, který směrem k nárazníku přechází do konkávního klenutí. Automobil jako celek je odkazem na závodní vozy Auto Union z roku 1930.

Exteriér má blízko k minimalistickému pojetí, což jde ruku v ruce se zmíněným leskem karoserie. Důsledkem toho je minimum spár mezi jednotlivými díly a rozvržení prvků tak, aby vynikla jejich optická čistota a nekomplikovanost – to je patrné na přídi a její jednoduché kompozici, složené z kapoty bez jediného záhybu, subtilních světlometů, opticky čistému nárazníku a masce s tenkými lamelami.

Audi Quattro Spyder (1991) – Hliníkový klasik

Ač nejde o autentický supersport, projekt Quattro Spyder, představený téhož roku na autosalonu ve Frankfurtu, je zásadním článkem ve vývoji sportovního vozu. Stejně jako Avus má hliníkovou karoserii, v tomto případě o hmotnosti 1100 kg.

Oproti vizi Avus je Quattro Spyder ztvárněn tak, aby vyhovoval sériové výrobě. K ní však, vzhledem k předpokládané vysoké ceně produkční verze, nedošlo. Automobil posloužil jako průkopník technických a konstrukčních řešení, která se později uplatnila v praxi – například o tři roky později u sedanu A8, který se stal prvním produkčním Audi s užitím hliníku při zhotovení karoserie.

Sportovní tvar exteriéru se opírá o vcelku jednoduché schéma – obdélníkovou masku chladiče, zapuštěnou v zaobleném nárazníku, s níž sousedí nevelká světla. Dodejme, že celkově vznikly dva prototypy – oranžový a zelený.

Audi Project Rosemeyer (2000) – Retro-inovátor

Tato studie byla představena při příležitosti otevření pavilonu Audi v prostorách Autostadt ve Wolfsburgu v roce 2000. Vozidlo nese název německého závodního jezdce Bernda Rosemeyera, který zahynul při pokusu překonat světový rekord na dálniční trase z Frankfurtu do Darmstadtu. Z tvarového hlediska automobil odkazuje na kultovní závodní vozy Auto Union „Silver Arrows“.

Zmíněné „stříbrné šípy“ evokuje zejména vertikálně posazená, oblá maska chladiče, která je zakomponována do středu přídě s mírně zvýšeným reliéfem. Oproti předchozím kreacím je příď Projectu Rosemeyer rozčleněna na více segmentů.

Automobil disponuje velmi muskulaturní stavbou, což je patrné zejména z profilu, jehož celkové ztvárnění pracuje s nosnými prvky v podobě výrazných blatníků (podobně jako u vize Avus) a splývavé zádě s dynamickým zakončením, které oživuje jednoduché schéma ve formě úzkých zadních lamp, kruhových koncovek výfuku a prolisů v horní části zádě.

Mohutnost stavby umocňuje široký rozvor a krátké převisy. Dramatickým proporcím a jejich dynamice sekunduje šestnáctiválcový agregát o objemu 8 l. Vozidlo bylo navrženo pod vedením Patricka Schreyera.

Audi Nuvolari Concept (2003) – Průkopník tvarové filozofie

I když nejde o vozidlo, které by předznamenalo příchod R8, jedná se o významnou kreaci, jejímž prostřednictvím byl dosavadní styl značky značně modernizován a převeden do nové éry s výrazným symbolem v podobě masky chladiče single frame. Premiéra tohoto luxusního kupé, postaveného na základě skeletu tehdejší generace limuzíny A8, proběhla roku 2003 na autosalonu v Ženevě.

Spolu s výše uvedenou maskou (která se poprvé v sérii prezentovala v souvislosti s modelem A6) došlo k zásadní modernizaci světelného systému – světlomety jsou poskládány z osmnácti LED diod.

Pokrokový koncept byl vybaven pohonnou jednotkou 5.0 V10 FSI s dvojitým přeplňováním o výkonu 441 kW (600 k) a točivém momentu 750 Nm.

Audi Le Mans Quattro (2003) – Předvoj reálného stroje

Po řadě představ, týkajících se ztvárnění a pojetí supersportovního vozu, je na frankfurtském autosalonu roku 2003 uvedena studie, která je předvojem sériového produktu této třídy. Jejím původcem je pak úspěšný závodní prototyp R8.

Přední čelo konceptu je stylizováno do tří dominantních nasávacích otvorů, do jejichž prostoru je situována tabulka SPZ včetně světlometů. Díky neobvyklé kompozici je příď nízká a velmi strmá.

Boční část tvoří poměrně krátké převisy a dotažené linky, což je znatelné v případě hlavní profilové linie, která svým působením ovlivňuje tvar předního nasávače. Originálním znakem je panel hliníkové barvy, který z části překrývá rozlehlý prostor mezi bočními dveřmi, nasávacím otvorem a zadním kolem. Zároveň jde o výrazný prvek, který posiluje originalitu automobilu.

Součástí zádě jsou mohutné průduchy, které i zde vizuálně spolupracují se svítilnami. Dominantou zadní části vozu je však rozměrný skleněný díl, ukrývající vidlicový desetiválec o výkonu 449 kW (610 k) a točivém momentu 750 Nm.

Audi RSQ (2004) – Pozdrav z roku 2035

Je-li řeč o sportovních vozech Audi, zmiňme pozoruhodný model RSQ, jedno z flotily vozidel, která vznikla pro sci-fi snímek Já, Robot, jehož děj je situován do roku 2035. Sportovní Audi v roli policejního vozu pro hlavního hrdinu v podání Willa Smithe byl uzpůsoben tomuto vzdálenému datu, což má za následek řadu futuristických rysů a technických řešení.

Vozidlo stojí na kulovitých kolech, přičemž karoserie je obestavěna mohutnými spoilery. Plynulá záď je ozvláštněna nahrazením zadního skla hliníkovým dílem. Strohý interiér je přístupný dveřmi typu gull-wing uchycenými vzadu. I přes progresivní doplňky a specifické zásahy do klasické karoserie lze ze skulptury vozu vypozorovat studii Le Mans Ouattro.

Audi R8 (2007-) – ingolstadtský pokrokář

Supersportovní R8, která je zároveň prvním vozem značky s motorem uprostřed, vychází z vize Le Mans Quattro, což je zřejmé prakticky ze všech podstatných rysů karoserie.

Proporce vozu jsou z velké části dány umístěním motoru – osmiválcová jednotka je umístěna uprostřed, sedadlo řidiče je tedy posunuto výrazně dopředu. Profil využívá většiny vizuálních prostředků zmíněného prototypu, včetně plynulé linky, jež uceluje profil, a dílu s názvem sideblade, který krom směřování chladícího vzduchu k pohonné jednotce vůz opticky rozděluje na dvě části – zónu pro motor a jeho komponenty, před níž se nachází prostor pro posádku.

Jak vpředu, tak i vzadu jsou světla začleněna do prostoru pro průduchy, čímž dochází ke kompaktnosti designu a dotažení všech použitých linek. Avšak jedním ze zásadních prvků výčtu paralel mezi koncepčním a sériovým vozem je rozměrný skleněný kryt, ukrývající agregát.

Jakub Sochor
Diskuze (7)
30. 7. 2012 14:55
R8 FL vs. Le Mans Quattro
Len malokedy je realita este krajsia ako koncept :yes:
Avatar - DawQa
29. 7. 2012 11:09
Re: Doba hliníková
ať žije Ctrl+c a v >:D sorry
Avatar - Pekelná Micinka
29. 7. 2012 10:55
Re: Doba hliníková
Jeden napíše, druhej opíše... V podání Audi, je to Spyder.
Avatar - DawQa
29. 7. 2012 09:45
Re: Doba hliníková
Souhlas Quattro spider :yes:
Avatar - Czerwik
28. 7. 2012 20:28
vyfuky
Tie výfuky by boli krajšie v strede vozidla tak ako na koncepte Le Mans...