Renault Mégane R.S.: Výkon podle verze, 4Control vždy a hlavně manuál!
Ostrá sportovní verze R. S. se v mégane objevila až v jeho druhé generaci v roce 2004. Druhá generace, jejíž třídveřová karoserie se blížila proporcemi třídveřovému kupé, si vysloužila nálepku jednoho z nejlepších ostrých hatchbacků všech dob. Zejména ultimativní varianta Trophy byla opakovaně v britském tisku vynášena do nebes.
Letošní frankfurtský autosalon hostí už třetí generaci méganu s doplňkovým označením R.S. Vůbec poprvé se ve třídě ostrých hatchbacků objevuje aktivní řízení všemi koly (4WS) 4Control. Poprvé jej Renault uvedl v Laguně GT III. Důležité je, že zůstala zachována technicky sofistikovaná přední náprava PerfoHub s oddělenou (spíše dělenou) těhlicí, která má za úkol snižovat vliv záběrových sil do řízení (torquesteer). Dle Renaultu však bylo toto zavěšení přepracováno. Jakým způsobem zpráva neuvádí. Důležité je, že se jej značka nevzdává, což velice chválíme.
Od začátku výrobce nabídne dvě základní verze, které se budou lišit také technicky. Zatímco Sport si musí vystačit s běžným otevřeným diferenciálem, dostane varianta Cup samosvorný diferenciál typu torsen.
Vrcholem v řadě Mégane R. S. má být varianta Trophy. Technicky bude využívat vše, co nabízí Cup, ale navíc dostane výkonnější motor poskytující výkon 300 koní (221 kW), zatímco standardní verze (Sport i Cup) nabídnou 280 koní (206 kW). Jde o zcela nový přeplňovaný čtyřválec TCe o objemu 1,8 litru, samozřejmě s přímým vstřikováním benzínu. Standardní verze se vyznačuje točivým momentem 390 N.m při 2400 až 5000 otáčkách za minutu. U výkonnější Trophy bude točivý moment vrcholit 400 N.m. Spolu s tím získáte navíc 19palcová kola a dále vyladěný podvozek.
Renault vyslyšel kritiku použití pouze samočinné dvouspojkové převodovky EDC u rychlého Clia R. S., takže v novém Méganu R. S. bude mít kupující na výběr. Kromě šestistupňové dvouspojkové skříně bude k dispozici také manuální převodovka o stejném počtu kvaltů.
Dvouspojka EDC bude dále nabízet několik režimů. Kromě vícestupňového podřazování stojí za zmínku zejména Launch control. K jeho aktivaci musíte mít na známém voliči jízdních profilů Renault Multisense aktivovaný režim Race nebo Sport. Kromě toho bude v nabídce ještě normální režim, komfortní režim a pak také mód, který řidiči umožní si vůz nakonfigurovat přesně podle požadavků – tzv. osobní režim.
Nový Renault Mégane R.S. je zdá se obdařen vším, co může i ten nejnáročnější uživatel vozů této třídy hledat. Zároveň má být ale auto použitelné i při běžném provozu. Velmi přesvědčivá je technika novinky, díky níž se bude jistě řadit na vrchol svého segmentu. Z našeho pohledu zaslouží značka mimořádné uznání. Žádné nahrazování mechaniky elektronikou jako se to v posledních letech stále častěji děje. Naopak třeba použitím manuální převodovky renault velmi překvapil. A bravo za zachování přední sofistikované nápravy. Takový VW Golf GTI či R ji nepoužívá, stejně jako Peugeot 308 GTI a R. A obě tato auta jakkoliv jízdně skvělá by ji jistě využila, stejně jako Ford Focus ST či RS. Už se těšíme na svezení!