22.11. 2014 Petr Slováček

Autoškola B96 na vlastní kůži: Couvání s přívěsem je totální pohroma

 

Už skoro dva roky platí v Česku speciální skupina řidičských oprávnění na tažení větších přívěsů B96. Jak ji získat, testoval autor přímo na sobě.

Nikdy by mě nenapadlo, že budu při shánění reportážních podkladů jezdit ranní potemnělou Prahou s přívěsem za zády a hledat místo, kam bych co nejdivočeji zacouval. „Tak třeba sem. A nemusíte spěchat,“ ukazuje volné místo vedle žluté octavie instruktor autoškoly Pavel Kuklík. Chudák majitel vedle zaparkovaného taxi. Určitě mu auto odřu, a ještě za zády s fotografem, který se mi pochopitelně kolegiálně směje.

Co jsem si to zase vymyslel? Od nápadu k realizaci uběhla raketová cesta, a tak se teď snažím neztrapnit za volantem autoškolského volkswagenu, abych získal oprávnění B96.

Šikovná „skoronovinka“

Vypadá to jako sen – ráno v sedm přijdete do autoškoly, a pokud to vyjde, už v deset držíte potvrzení o rozšíření řidičského oprávnění B96. Nemusíte se učit testy ani základy zdravovědy. A když neuspějete, dokonce ani nepřijdete o současné oprávnění. To celé jen za 3300 Kč: 2500 Kč kurz + 700 Kč poplatek magistrátu za zkoušku + 100 Kč potvrzení lékaře.

Dobré je to k tažení brzděných přívěsů s hmotností nad tři čtvrtě tuny, s nimiž souprava přesáhne celkovou maximální váhu skupiny B, tedy 3,5 tuny. Můžete oponovat, že i s takovou stačí řidičák na osobní auto (3500 kg plus do 750 kg). Jenže s oprávněním B96 můžete zapřahat za osobák podvalník, nosič jachty nebo třeba koňský přepravník, které tutově váží víc než 750 kg a přesáhnete s nimi 3500 kg. Celkem jste omezeni jen finální nejvyšší dovolenou hmotností 4250 kg.

Skupinu si prý vydupali v Evropě Holanďané, kteří s oblibou tahají po kontinentu karavany. S klasickým béčkem se nevešli do 3,5 tuny, ale na oprávnění B + E už by museli absolvovat dražší a delší kurz, kde navíc v případě neúspěchu hrozí ztráta dosavadního oprávnění. Přestože asi nikdy skupinu B96 ne využiji, musím takovou věc prostě vyzkoušet na vlastní kůži…

Nervy pracují

„Klidně se odpoutejte, při couvání to lze a komisaři to během zkoušky nevadí,“ uklidňuje mě instruktor, zatímco se snažím krkolomně nacpat MPV s valníkem na ukázané místo. Nakonec se podaří a jedeme zpátky k autoškole, kde všechno zopakuji naostro.

Teprve tady mi dochází, že skončil humor. Poprvé, když platím 700 Kč za zkoušku, a pak, když spatřím skupinku vystresovaných posluchačů autoškoly, kteří už se vidí s čerstvým řidičákem v ruce. „Požaduji po vás plynulou, bezpečnou a ekonomickou jízdu. A pamatujte, že pokud to nevyjde, je to proto, že slovo zkouška pochází od slovesa zkoušeti,“ smázne poslední zbytky sebevědomí komisař Jaroslav Potměšil.

Po krátkém úvodu se jde na věc. Druhý z uchazečů se za volant nikterak nežene, rozhodnu se tedy obětovat první. „Připravte se k jízdě, a až budete moci, vyrazte,“ hlásí zezadu komisař s deskami a tužkou v ruce. Poté, co rozechvělou rukou nastavím sedačku, volant a zrcátka, říkám si, jestli mám tohle zapotřebí.

Předpisově zapínám blinkr a vyrážím. Dávám si pozor na pouštění chodců, přednosti zprava a zejména na to, abych nezůstal se soupravou viset v křižovatce. Instruktor varoval před vyřazováním z kopce a předepisoval mi brzdění motorem, jak se u soupravy sluší. A to hlavní jsou zrcátka. Jejich sporé využívání je prý nejčastější chybou. Jedu jako pánbůh. Po Praze jsem takhle snad ještě nikdy neřídil.

Pak přichází nenáviděné parkoviště. „Najděte si místo a tam zaparkujte,“ hlásí zezadu komisař a vzápětí vybírá nejnemožnější místo u obchoďáku: ohraničené kandelábrem a vedle stojící dodávkou. Nikdy bych si sám takovou mezeru nevybral. Najíždím si dost nešikovně a chystám se couvat. Ale to už kroužím volantem a vytáčím vozík do mezery. Už už to vypadá, že to vedle stojící multivan odnese odřeným nárazníkem. Přerušuji proto manévr a popojíždím vpřed.

Napodruhé to zvládnu. Netrpělivě čekám rozhodnutí. „Myslíte, že byla jízda bez výhrad?“ klade komisař rýpavou otázku a mám chuť proměnit se v trpaslíka. „Rychlostní stupeň se řadí před křižovatkou, nikdy ne v ní. Před započetím parkovacího manévru musíte ukázat doprava, aby řidiči aut za vámi věděli, co máte v úmyslu. A především jste se při objíždění tatrovky a zpětném zařazení vpravo pozdě podíval do zpětného zrcátka,“ vypočítává komisař. Raději ani nedutám. „Ale jinak byla jízda slušná, nevidím to jako překážku k nesplnění zkoušky,“ padá mi kámen ze srdce.

Druhý účastník takové štěstí nemá – při vyjíždění z parkoviště neudrží nervy na uzdě a vyráží přímo pod rozjetou fabii. V ranní špičce to holt jinak nejde. Bohužel u zkoušek to vadí. Je mi ho líto, protože s přívěsem couval mnohem líp než já. Jenže komisař jeho rutinu neocení.

Nikdo nezná

„Jen za letošní rok už u nás absolvovalo skupinu B96 třiačtyřicet studentů,“ říká mi majitel autoškoly a předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. Současně připouští, že o tento speciální kurz autoškoly v menších lokalitách nemají zájem.

Potvrdí se mi to o pár dnů později, kdy si jdu na úřad požádat o nový řidičák – ač skupina platí už od ledna 2013, v životě o ní úřednice neslyšely. Nakonec se u okénka seběhnou čtyři a na protokol z autoškoly hledí jako zjara.

Coby problém se ukazuje, že nevědí, kam zapsat harmonizační kód B96. Do stejného řádku vedle skupiny B, nebo až úplně dolů pod tabulku? Co je pro mě prkotina, pro ně evidentně představuje neřešitelný problém. Počítačový systém je totiž nepustí dál. Nakonec se loučíme s tím, že pokud se vydání nového průkazu zasekne, ozvou se mi.

Teď ještě někde sehnat karavan. Nebo hned jachtu? To by sousedé čubrněli!

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Autoškola B96 na vlastní kůži: Couvání s…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…