Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia a její dnešní nákladní automobily. Prohlédněte si je ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avia se po ukončení produkce v roce 2013 v letošním roce pod vedením nového vlastníka vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel a svým zákazníkům nabízí poměrně širokou paletu verzí modelové řady D.

Avia byla založena v roce 1919 s původním zaměřením na leteckou výrobu, jíž se věnovala úspěšně až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily. V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nákladních vozidel.

Druhá polovina čtyřicátých let přinesla výrobu nákladních vozidel a autobusů značky Škoda. V padesátých letech se Avia nakrátko vrátila k letecké výrobě, ale již na počátku šedesátých let v jejích prostorách probíhala montáž vozidel Tatra 805 a od roku 1961 výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T.

Francie a modrá barva

Druhá polovina šedesátých se nesla ve znamení náběhu licenční výroby francouzských vozidel Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Tato vozidla ve své typické modré barvě stála u zrodu tzv. řady A, s níž značka Avia prožila poslední tři desetiletí dvacátého století.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a v roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která již v následujícím roce Avii prodala indickému Ashok Leyland.

Na počátku druhého desetiletí jednadvacátého století se Avii začínalo dařit. V roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel a v roce 2013 zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Záblesky světlé budoucnosti

Už se zdálo, že to bude pro Avii definitivní konec, jenže v roce 2015 se objevily zprávy, že o letňanskou značku má zájem nový vlastník. Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře letošního roku byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči, k němuž došlo v letošním roce. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D.

Nová vizáž i technika

Avia nyní nabízí vozidla modelové řady D ve třech liniích. Zástupce nejnovější a nejmodernější z nich spojuje označení D Initia, motory Euro 6 a především přepracované kabiny s novým provedením panelu pod čelním sklem, předním nárazníkem i řešením světlometů.

Vozidla Avia D Initia Euro 6 jsou nabízena s motory Cummins řady ISB4.5E6 s přeplňováním turbodmychadlem s mezichladičem, elektronicky řízeným systémem vstřikování common rail a EURO 6 SCR systémem. K dispozici jsou tyto čtyřválce o objemu 4,5 litru s nejvyššími výkony 112, 134 a 152 kW, jimž odpovídají nejvyšší hodnoty točivého momentu 650, 750 a 850 N.m.

Standardem pro všechna vozidla Avia D Initia Euro 6 je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozidel s pohonem kol obou náprav doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg. Verze D75 a D90 jsou nabízeny s rozvory náprav 3400, 3900, 4500 a 5100 mm. Verze D120 pak přidává ještě rozvor náprav 5600 mm, zatímco D120 4x4 je v nabídce jen s rozvory 3400 a 3900 mm.

Druhou linii v současnosti nabízených vozidel značky Avia představuje řada D Euro 5 Facelift, který již svým označením dává jasně najevo, že spojuje modernizované provedení kabiny s motory Euro 5.

K pohonu vozidel této modelové řady je využit přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,5 litru s výkony 117, 136 a 152 kW. Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou zde 602, 700 a 760 N.m. Standardem je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozů 4x4 doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Euro 5 Facelift je rovněž k dispozici ve verzích D75, D90, D120 a D120 4x4, které ovšem doplňují verze D60, D6, D70, D80, D85, D100, D110 a D110 4x4. Celková hmotnost podvozku se tak v závislosti na verzi pohybuje od 5990 do 11.990 kg. Nabídka rozvorů náprav je identická jako u řady D Initia Euro 6, jen ji rozšiřuje možnost krátkého provedení s rozvorem náprav 2950 mm.

Třetí linii v současné nabídce značky Avia představují vozidla, která spojuje označení D Euro 5. Tuto linii charakterizuje použití kabiny s původním designem, s nímž se řada D představila již v roce 2000. Motory, převodovky, nápravy a další komponenty jsou stejné jako u linie D Euro 5 Facelift a shodná je i široká nabídka provedení od D60 až po D120 4x4.

Avia hodlá v blízké budoucnosti svou nabídku dále rozšiřovat a chce do ní zařadit i vozidla s dvoukabinou, jejíž premiéra se odehrála již na podzimním autosalonu v Hannoveru v roce 2012.

Dalším krokem k rozvoji produkce značky Avia se má stát vývoj a výroba nové generace užitkových elektromobilů na jejích podvozcích, do nějž se podle memoranda o spolupráci, k jehož podpisu došlo v září roku 2017, pustí polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a holding Czechoslovak Group.

Foto:Avia Motors s.r.o.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - Barrichello
19. 12. 2017 11:40
Re: Pokyn
AVIA se bude soustředit spíš na komunál, hasiče, rozvážku atd a tam lůžko netřeba..... Spíš 4x4 nebo 4 dvéřová kabina a to oni umí
Avatar - wakantanka
18. 12. 2017 13:50
Pokyn
nedaju na trh aj za zmysluplny priplatok dlhu kabinu s lozkom, tak si myslim vela vody nenamutia.
Avatar - Bubáq
18. 12. 2017 13:24
Čím více zrcátek, tím více Avia?
Jasně, to je jen vtip. Ale trochu hezčí provedení zrcátek by nebylo na škodu... Jinak, přístrojovka taky vyběhla z módy a volá po rychlé modernizaci. Co se techniky týče, nemohu soudit. Snad se ACZ k tématu Avia vrátí a poinformuje o zkušenostech prvních uživatelů.
Avatar - Hammunasakra
18. 12. 2017 10:47
Jako vážně?
A nebylo by lepší třeba něco o autech [odkaz] ? :yes: ;-)