21.1. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

 

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším Sharanem a později i španělským derivátem Seatem Alhambrou tvořil jádro projektu Auto Europa.

Zcela nový Galaxy z roku 2006 nejen úplně opustil kořeny VW, nabídnul ale poprvé také sportovnější alternativu v podobě odvozené verze S-Max.

S modelem S-Max/Galaxy vyjela zcela nová technika modrého oválu. Počínaje platformou přes komponenty podvozku a konče vznětovými motory. Naopak ty zážehové byly zčásti převzaty z Mondea ročníku 2000. Nápad postavit dvě podobná auta, ale každé s jinou identitou a tedy mířící na odlišnou klientelu, tehdy zaujal i porotu novinářů, volící evropské Auto roku. Pro rok 2007 získal vavříny právě Ford S-Max. Dnes už je na trhu druhá generace těchto vozů, technicky opět kopírující současné Mondeo. V každém případě i nadále platí, že recenzovaná dvojčata S-Max/Galaxy nabízejí v daném segmentu jednoznačně nejlepší jízdní vlastnosti, jakkoliv toto typický zájemce o velkoprostorový vůz primárně nevyhledává.

Být sportovní něco stojí

Je to právě příchod nové generace modelu, který dosud poměrně vysoké ceny začíná tlačit dolů. S-Max se od Galaxy odlišuje na první pohled jinak tvarovanou zadní částí. Zatímco u Galaxy je spodní hrana zadního bočního skla takřka rovná, u S-Maxu zhruba v polovině ostře stoupá vzhůru. Odlišné jsou rovněž zadní skupinové svítilny a samozřejmě víko zavazadelníku.

Video

Sportovnější vzhled S-Maxe si vybírá svoji daň v praktičnosti, připravit se musíte na menší výšku vstupního otvoru druhého páru dveří. Obě auta mohla být alternativně sedmimístná s dvojicí výklopných sedadel v zavazadelníku. V tomto ohledu je opět lepší Galaxy, neboť jeho rovná střecha poskytuje cestujícím nad hlavou ve třetí řadě více prostoru než ladně se svažující strop S-Maxu.

Pracoviště řidiče je v obou sourozencích prakticky stejné. Aby měl řidič S-Maxu sportovnější pocit z řízení, jsou jeho přední sedadla umístěna o něco níže než v Galaxy. V otázce pohodlí při nastupování je tomu přirozeně naopak a míč má opět na své straně Galaxy.

Ford vzal ovšem odlišnou identitu obou sourozenců opravdu do důsledku, takže oba mají jinak naladěná péra a tlumiče a dále posilovač řízení. Ten je postaru hydraulický. Výjimkou je motor 2.0 TDCi, který používá elektrohydrauliku. Stejný koncept, kdy vůz nabízí dvě odlišné verze posilovače v závislosti na použité motorizaci najdete třeba u Peugeotu 407 (ten jsme již v naší bazarové rubrice představili).

Pumu vystrnadil lev

Označení „2.0 TDCi“ je u Fordu tradicí již od roku 2002, kdy tehdejší Mondeo přešlo z přímého vstřiku rotačním čerpadlem (TDDi) na common-rail. Tím zde byl systém Delphi, vyznačující se radiálním vysokotlakým čerpadlem. O jeho problémech toho bylo napsáno už tolik, že by to vydalo na celou knihu. Původní Fordovy vznětové dvoulitry jsou známy coby řada Puma. Přesto, že v době představení S-Maxu/Galaxy splňovaly tyto motory normu Euro4, rozhodl se Ford pro zcela nové agregáty. Ty již nejsou produktem modrého oválu, ale francouzského koncernu PSA.

Namísto rozvodového řetězu mají ozubený řemen a změnil se také systém vstřikování common-rail. Verze splňující normu Euro4 a označená DW10BTED, využívá systém od VDO/Siemens se vstřikovači ovládanými piezokrystalem.

Nejrozšířenější varianta motoru 2.0 TDCi se chlubí výkonem 103 kW. V letech 2007 až 2008 existovala také vzácná verze s 96 kW. Smyslem bylo spojit tento motor také se samočinnou převodovkou z produkce japonského Aisinu. Její zvláštností je výrazně zkrácený interval výměny rozvodů na 120 000 km.

U motoru 2.0 TDCi se nikdy nevyhnete filtru pevných částic. I když je agregát převzatý od PSA, Ford kupodivu odmítl použití filtru pracujícího s aditivy. V modelech S-Max/Galaxy je tak na rozdíl třeba od již vzpomínaného Peugeotu 407 filtr bezúdržbový. To se může zdát jako výhoda, avšak cena těchto filtrů bývá vyšší. Zatímco u PSA dáte za repasovaný DPF přijatelných dvanáct tisíc (podle motoru a stáří vozu), v S-Maxu počítejte minimálně s osmnácti tisíci. I tak ale jde o velice příznivou cenu, uvážíme-li, na kolik filtr vychází jinde. Důležité je, že na rozdíl od starších motorů TDCi Puma tady takřka neselhává.

Slabinou těchto původních verzí motoru býval systém recirkulace výfukových plynů EGR. Jeho ventil se rychle zanášel karbonem. Motor nejprve padal do nouzového režimu, později už nemusel jít nastartovat vůbec. Závadu doprovázel nadměrný kouř z výfuku.

V rámci modernizace v roce 2010 dorazily inovované verze těchto motorů. S nimi přibyla také varianta nabízející 120 kW. V rámci konverze na Euro5 došlo ke snížení kompresního poměru z 17,9:1 na 16,0:1. Bylo to v rámci boje s oxidy dusíku. Na rozdíl od menších šestnáctistovek TDCi ale zůstala zachována dvouvačková hlava válců a šestnáct ventilů. Největší změnou byl nový common-rail opět od Delphi. Nejde však o původní vrtošivý systém, ale o nový, spolehlivější. Vstřikovače jsou řízeny solenoidem. Takto upravené motory jsou označené DW10CTED.

A zase ty klapky!

Jsou to právě vznětové motory, které volí zájemci o koupi u S-Maxu/Galaxy nejčastěji. Kdo odolá pokušení nízké spotřeby paliva s hrozbou značných výdajů při velkém kilometrovém proběhu a sáhne po zážehovém motoru, chybu neudělá.

Základem byl od samého začátku hliníkový dvoulitr Duratec-HE v servisní praxi označený MI5. Původně jej Ford vyvíjel s japonskou Mazdou a premiéru slavil v Mondeu z roku 2000. V S-Maxu/Galaxy najdete už jeho modernizovanou verzi.

Duratec je považovaný za veskrze spolehlivý motor. Čistý štít mu kazí jen občas zvýšená spotřeba oleje. „S tou se u novější verze motoru už takřka nesetkáváme,“ říká Libor Hubálek, mistr autoservisu Auto Zier, který se na opravy vozů Ford v Ohrobci kousek za Prahou specializuje. Staré Duratecy ale prosluly také kolabujícími takzvanými vířivými klapkami v sání. Tehdy jsme psávali, že verze od roku 2004 by již měly být bezproblémové. „Bohužel z praxe víme, že vířivé klapky umějí selhat i na těchto novějších motorech,“ vysvětluje Hubálek. A dodává: „Už jsem viděl i pozdější verzi Duratecu, který je nasál. Na výměnu byla celá hlava plus mechanika v podobě ojnic, které se ohnuly.“

U původních motorů 2.0 Duratec-HE byly klapky ovládány pouze podtlakem, bez zpětné vazby řídicí jednotce. Pokud je někdo vymontoval, většinou motor normálně běžel. „Klapky bylo možné objednat samostatně za pět tisíc, celé sací potrubí vycházelo na sedm,“ říká Hubálek. „U novější verze motoru, kterou mají S-Maxy/Galaxy a samozřejmě dnes už minulá Mondea, jsou klapky ovládány elektromotoricky, takže řídicí jednotka má o jejich poloze informaci. Nejde je tedy jen tak vyndat. Navíc se už neprodávají samostatně, nýbrž jen vcelku se sacím potrubím. Na to si připravte čtrnáct tisíc,“ vysvětluje nám Libor Hubálek. Že jsou klapky uvolněné, prozradí zvuk motoru na volnoběh podobající se šicímu stroji. Co způsobí, pokud se utrhnou a motor je nasaje, píšeme výše. A radostný scénář to není.

Jak šel čas

2006: Představení oficiálně třetí, respektive čistě po technické stránce teprve druhé generace Galaxy. Současně s ní přichází také sportovnější alternativa v podobě modelu S-Max. Oba vozy využívají technický základ v té době teprve připravovaného Mondea (vyráběno od roku 2007). Galaxy se od S-Maxu liší více, než jen vzhledem (viz úvodní text). Od začátku zážehový dvoulitr Duratec-HE (107 kW), alternativně spalující palivo E85 ve verzi FlexiFuel. Dále mohl zájemce o zážehový motor volit pětiválec 2.5 ST původem od Volva. Paleta dieselů zahrnovala vlastní agregát 1.8 TDCi (Lynx) o výkonu 92 kW a dále motor 2.0 TDCi původem od PSA nabízející 103 kW.

2007: Nový zážehový čtyřválec 2.3 Duratec s výkonem 118 kW a šestistupňovou samočinnou převodovkou. Nové verze dieselů 1.8 TDCi se 74 kW a 2.0 TDCi s 85 kW. V červenci příchod dvoulitru TDCi s 96 kW a výhradně samočinnou šestistupňovou převodovku Aisin F21.

2008: Přijíždí vrcholný diesel 2.2 TDCi se 129 kW. Z nabídky vypadla verze motoru 2.0 TDCi s 96 kW a automatem.

2010: Modernizace vozu. Nový vzhled přídě. Diodové denní svítilny se již nepojí výhradně s xenony, nový přední nárazník. Příjezd nových motorů splňujících Euro 5: 2.0 EcoBoost se 149 kW respektive 176 kW. Nová generace motoru 2.0 TDCi o výkonu 120 kW. Později nová verze agregátu 2.2 TDCi se 147 kW nahrazuje dosavadní se 129 kW. Ukončení produkce motorů 1.8 TDCi, 2.3 Duratec a 2.5 ST. Nová šestistupňová dvouspojková převodovka PowerShift (MPS6) nahrazuje samočinnou měničovou Aisin.

2011: Nový motor 1.6 TDCi původem od PSA o výkonu 85 kW coby náhrada za slabší verzi celolitinového agregátu 1.8 TDCi vlastní kosntrukce. Nový motor 1.6 EcoBoost o výkonu 118 kW.

2015: Ukončení produkce. Příchod nové generace technicky unifikované se současným Mondeem.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Fordy S-Max a Galaxy patří v autobazarech k velmi oblíbeným ojetým vozům kategorie MPV. Ačkoli jsou oba vozy postaveny na stejné podvozkové platformě a dalo by se říct, že si mohou vzájemně konkurovat, každý z modelů cílí na trošku jiného zákazníka. Galaxy jako plnohodnotné MVP je nejčastější volbou těch, pro které je prostorný interiér zásadním parametrem výběru. O něco méně praktický S-MAX zase vyniká atraktivnějším designem a sportovnějším pojetím, které vychází nejen z menších rozměrů, ale také z odlišně nastaveného podvozku. Oba vozy se dočkaly faceliftu v roce 2010. Modernizace se dotkla nejen designové části, ale zároveň obohatila nabídku o nový benzínový čtyřválec, se kterým se však na našem trhu setkáte velmi zřídka. Mezi nejžádanější motorizace patří naftové agregáty 1,8 TDCi a silnější dvoulitr 2,0 TDCi. V autobazarech se velmi často setkáte s vozy původem v zahraničí, především z Německa, kde oba dva Fordy patří k velmi oblíbeným rodinným vozům. Díky široké nabídce vozů ze zahraničí je na trhu s ojetými vozy velké množství vozů v nejvyšších výbavových stupních, které jsou mezi zákazníky nejvyhledávanější. Mezi hlavní konkurenty patří již tradičně Volkswagen Sharan a Seat Alhambra.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP Protonové centrum se po několikaletých sporech dohodlo s VZP

Soukromá ozařovací klinika Protonové centrum Praha…

Akcie hlavních britských podniků smazaly ztráty z brexitu Akcie hlavních britských podniků smazaly ztráty z brexitu

Akciové trhy v kontinentální Evropě i v Británii dnes…

Investice do rybolovu by v Africe vytvořily až 300 tisíc pracovních míst Investice do rybolovu by v Africe vytvořily až 300 tisíc pracovních míst

Pokud by vlády států na západě Afriky investovaly do…

Sobotka: Cameron udělal chybu, když referendum vypsal Sobotka: Cameron udělal chybu, když referendum vypsal

Pomalá reakce britských politiků na výsledky referenda…

 

Štítky Ford Video Bazar MPV

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když…






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016 Fotogalerie: Festival rychlosti v Goodwoodu 2016

Uplynulý víkend patřil dalšímu ročníku festivalu…

Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo…

 



Autoslevy


Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu

Ford S-Max se představil v roce 2006 a v roce 2010…

Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW): Nejsilnější MPV za 886 tisíc Kč Ford S-Max 2,0 EcoBoost (176 kW): Nejsilnější MPV za 886 tisíc Kč

Ford S-Max dostal přesně půl roku po faceliftu nový…

 

Související články
Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max

Zájemci o ojetý velkoprostorový vůz mají dnes opravdu…

Nový závodní Ford GT i klasický GT40 jako modely z Lega (+video) Nový závodní Ford GT i klasický GT40 jako modely z Lega (+video)

Ford a Lego představují nejnovější výsledek své…

 



 
Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Legendy východního bloku: Ty nejzajímavější pětidveřové modely

Dnes 12:50

Hatchbacky dnes patří mezi nejoblíbenější druhy karoserie. Zatímco na Západě už v sedmdesátých letech byly trendem, na Východě teprve nastupovaly.




Blesk.cz

Cestovky: Češi tváří v tvář teroru ztrácí o Turecko zájem, volí radši Slovensko

Cestovky: Češi tváří v tvář teroru ztrácí o Turecko…

Čím dál tím častější problémy s terorismem v Turecku mají dopad i na české cestovní kanceláře. Oproti…

Všude tam byla spousta krve! Hrůzostrašná svědectví cestujících z tureckého letiště

Všude tam byla spousta krve! Hrůzostrašná svědectví…

Nechtěli nic jiného než cestovat. Jejich výlety se však změnily v holý boj o život. Tito cestující totiž byli ve…

 

iSport.cz

Berdych: Dohrávka v dešti? Už jsem se na trávě napadal dost, ale vyšlo to

Berdych: Dohrávka v dešti? Už jsem se na trávě…

PŘÍMO Z WIMBLEDONU | Dohrával za mírného deště, když už dávno na ostatních dvorcích zastavili provoz. Vítr a…

Největší trefy mezi volnými hráči NHL za 10 let? Mezi elitou je Hašek i Sýkora

Největší trefy mezi volnými hráči NHL za 10 let?…

Už v pátek se otvírá v zámořské NHL trh s volnými hokejisty a i letos obsahuje několik velkých jmen. Rozhodnutí…

 

Reflex.cz

Uprchličtí šmíráci ve sprchách: Sociolog Hampl lže, jak když Rudé právo tisklo

Uprchličtí šmíráci ve sprchách: Sociolog Hampl lže,…

Pan doktor Petr Hampl vymyslel, že si uprchlíci díky nové směrnici ministra pro lidská práva Jiřího Dienstbiera…

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do jednoho velkofilmu?

Den nezávislosti 2: Kolik klišé se dá narvat do…

Roland Emmerich byl kdysi dávno braný jako král filmových megalomanů. Kde ostatním stačilo ohrožení města, on…