Bazar: Toyota Hilux 2.5 D-4 D Extracab - Vyčnívá
Na českém trhu najdete pick-upy z 99 procent s dvoukabinou, čtveřicí dveří a pěti sedadly. Použitý vůz nabízel jen dvoje dveře a omezený přístup k zadní lavici pro dva pasažéry. Trochu nezvyklé, ale pohled na záď ospravedlnila volbu kabiny.
Masivní tažné zařízení a schopnost hiluxu táhnout až 2,5 tuny brzděného přívěsu jej předurčovaly k zapojení podvalníku pro auta či menší loď.
Krátké převody
Pick-up od Toyoty přišel oficiálně na český trh v roce 2009 a testovaný kus z následujícího roku byl jedním z 21 tehdy nově přihlášených hiluxů. Komu se to zdá málo, asi se bude divit, že tento japonec v českých registracích pick-upů v roce 2010 bezkonkurenčně kraloval.
K tomu mu stačila pětistupňová převodovka a letitý 2,5litrový turbodiesel či třílitr. Pověst japonské kvality a zejména vzhled lákaly. Zkoušený kus vybočuje ze současné konfekce spíše imageových než pracovních pick-upů. Hilux opatřený chromovanými disky velkých kol působil impresivně, přesto dle masivního tažného zařízení až pro 2,5 tuny bylo jasné, že se vůz docela nadřel. Sloužil pravděpodobně k tahání podvalníku pro auta v době, kdy se jejich dovážení od západních sousedů ještě dost vyplácelo.
Volba slabší jednotky 2.5 D-4D do náročné pracovní mozaiky vozu jakoby nezapadá, protože byl k dostání ještě třílitrový čtyřválec navíc s možností i automatické převodovky. Jenže Toyota 2,5litrovou jednotku přezbrojila a od roku 2010 ji místo 88 kW/325 N.m vyšlechtila na 106 kW/343 N.m. Třílitrový motor byl navíc k dostání jen s nejvyšší výbavou Sol a cenovkou o přibližně padesát tisíc korun vyšší.
Čtyřválec v pohodě
Na slušnou kondici motoru měla kladný vliv převodovka, která používala jednotlivé stupně blízko sebe. Pro velké zatížení vozu s přívěsem ideální kombinace, protože při rychlosti 90 km/h na pětku motor točil 2100 min-1, a byl tedy v oblasti největšího točivého momentu.
Modernizace modelu Hilux pro rok 2012 přinesla prodloužení čtvrtého a pátého převodu, aby vozem bylo možné uhánět po dálnici 130 km/h a čtyřválec udržoval tempo 2650 min-1. Předchozí konfigurace převodovky však lépe vyhovovala náročnému pracovnímu vytížení, pokud tedy pomineme správně konfigurované šestistupňové ústrojí vhodné pro práci i rychlý přesun.
Konstruktéři však nemuseli příliš krátit pětistupňovou převodovku, protože součástí standardní výbavy Hiluxu byla (na rozdíl od konkurence – za příplatek) redukce a pohon všech kol. Tento poznatek konstruktéři Hiluxu převedli v praxi prodloužením čtvrtého a zejména pátého převodového stupně až od modelového provedení 2012.
Agregát ve zkoušeném voze tedy musel zvládat náročnou práci, ale rozhodně jej bylo možné udržovat v optimálním tempu. Díky tomu motor výborně startoval a běžel naprosto vyrovnaně, což se o všech jednotkách 2.5 D-4D kvůli častým problémům se vstřikováním říci nedá.
Turbodiesel 2.5 D-4D v použitém vozidle však ještě neměl filtr pevných částic, což je pro uživatele velkou úlevou. DPF přišlo až s příchodem Euro 5 a v rámci úprav pro loňský rok.
Image či užitek
Korba Hiluxu byla opatřena krytem. Tato na první pohled parádička nijak nerezonovala a ani v terénu se neozvalo jediné zavrzání. Krytý ložný prostor byl jen minimálně poškrábaný a mohl tak sloužit například k převozu náhradních kol k přepravovanému automobilu na podvalníku či doplňkům k lodi.
Cena tříletého Hiluxu 2.5 D-4D ve výši 419 999 korun nebyla o mnoho nižší než za nový model, který v současnosti ve vybavení Terra vyjde na 530 000 Kč bez DPH. Použitý však zaujme imageovou doplňkovou výbavou včetně tažného zařízení na 2,5 tuny.
Extra Cab
Kabina pro čtveřici cestujících není zcela běžná, protože přístup k zadním dvěma sedadlům není přes boční dveře pohodlný. Tuto variantu volí zcela výjimečně pouze ti, kteří potřebují jednak vůz pro tři až čtyři cestující, ale maximální ložnou délku. V praxi to znamená získat ve srovnání s pětimístnou čtyřdveřovou dvoukabinou pro pět pasažérů jen 285 mm ložné délky navíc. Proto v prodejích pick-upů jasně dominují pětimístné varianty s pohodlím pro všechny. První majitel zkoušeného hiluxu tedy musel mít vážný důvod pro volbu dvoudveřové verze Extra Cab.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.5 D-4D |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2494 |
Chlazení | kapalinou |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 106/3400 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 343/1600-2800 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | všech kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5260/1760/1835 |
Rozvor (mm) | 3085 |
Provozní hmotnost (kg) | 1925 |
Celková hmotnost (kg) | 2640 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Nájezdový úhel P/Z (°) | 30/22 |
Přechodový úhel (°) | 25 |
Světlá výška (mm) | 212 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 1830/1515/450 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Emisní norma | Euro 4 |
Objem nádrže (l) | 80 |
Cena (Kč) | 419 999 |