Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Toyota Hilux 2.5 D-4 D Extracab - Vyčnívá

Ladislav Černý
Diskuze (9)
Zkoušený hilux z roku 2010 měl několik velmi zajímavých detailů. Mezi pick-upy patří díky standardnímu 4x4 a redukci k výjimkám.

Na českém trhu najdete pick-upy z 99 procent s dvoukabinou, čtveřicí dveří a pěti sedadly. Použitý vůz nabízel jen dvoje dveře a omezený přístup k zadní lavici pro dva pasažéry. Trochu nezvyklé, ale pohled na záď ospravedlnila volbu kabiny.

Masivní tažné zařízení a schopnost hiluxu táhnout až 2,5 tuny brzděného přívěsu jej předurčovaly k zapojení podvalníku pro auta či menší loď.

Krátké převody

Pick-up od Toyoty přišel oficiálně na český trh v roce 2009 a testovaný kus z následujícího roku byl jedním z 21 tehdy nově přihlášených hiluxů. Komu se to zdá málo, asi se bude divit, že tento japonec v českých registracích pick-upů v roce 2010 bezkonkurenčně kraloval.

K tomu mu stačila pětistupňová převodovka a letitý 2,5litrový turbodiesel či třílitr. Pověst japonské kvality a zejména vzhled lákaly. Zkoušený kus vybočuje ze současné konfekce spíše imageových než pracovních pick-upů. Hilux opatřený chromovanými disky velkých kol působil impresivně, přesto dle masivního tažného zařízení až pro 2,5 tuny bylo jasné, že se vůz docela nadřel. Sloužil pravděpodobně k tahání podvalníku pro auta v době, kdy se jejich dovážení od západních sousedů ještě dost vyplácelo.

Volba slabší jednotky 2.5 D-4D do náročné pracovní mozaiky vozu jakoby nezapadá, protože byl k dostání ještě třílitrový čtyřválec navíc s možností i automatické převodovky. Jenže Toyota 2,5litrovou jednotku přezbrojila a od roku 2010 ji místo 88 kW/325 N.m vyšlechtila na 106 kW/343 N.m. Třílitrový motor byl navíc k dostání jen s nejvyšší výbavou Sol a cenovkou o přibližně padesát tisíc korun vyšší.

Čtyřválec v pohodě

Na slušnou kondici motoru měla kladný vliv převodovka, která používala jednotlivé stupně blízko sebe. Pro velké zatížení vozu s přívěsem ideální kombinace, protože při rychlosti 90 km/h na pětku motor točil 2100 min-1, a byl tedy v oblasti největšího točivého momentu.

Modernizace modelu Hilux pro rok 2012 přinesla prodloužení čtvrtého a pátého převodu, aby vozem bylo možné uhánět po dálnici 130 km/h a čtyřválec udržoval tempo 2650 min-1. Předchozí konfigurace převodovky však lépe vyhovovala náročnému pracovnímu vytížení, pokud tedy pomineme správně konfigurované šestistupňové ústrojí vhodné pro práci i rychlý přesun.

Konstruktéři však nemuseli příliš krátit pětistupňovou převodovku, protože součástí standardní výbavy Hiluxu byla (na rozdíl od konkurence – za příplatek) redukce a pohon všech kol. Tento poznatek konstruktéři Hiluxu převedli v praxi prodloužením čtvrtého a zejména pátého převodového stupně až od modelového provedení 2012.

Agregát ve zkoušeném voze tedy musel zvládat náročnou práci, ale rozhodně jej bylo možné udržovat v optimálním tempu. Díky tomu motor výborně startoval a běžel naprosto vyrovnaně, což se o všech jednotkách 2.5 D-4D kvůli častým problémům se vstřikováním říci nedá.

Turbodiesel 2.5 D-4D v použitém vozidle však ještě neměl filtr pevných částic, což je pro uživatele velkou úlevou. DPF přišlo až s příchodem Euro 5 a v rámci úprav pro loňský rok.

Image či užitek

Korba Hiluxu byla opatřena krytem. Tato na první pohled parádička nijak nerezonovala a ani v terénu se neozvalo jediné zavrzání. Krytý ložný prostor byl jen minimálně poškrábaný a mohl tak sloužit například k převozu náhradních kol k přepravovanému automobilu na podvalníku či doplňkům k lodi.

Cena tříletého Hiluxu 2.5 D-4D ve výši 419 999 korun nebyla o mnoho nižší než za nový model, který v současnosti ve vybavení Terra vyjde na 530 000 Kč bez DPH. Použitý však zaujme imageovou doplňkovou výbavou včetně tažného zařízení na 2,5 tuny.

Extra Cab

Kabina pro čtveřici cestujících není zcela běžná, protože přístup k zadním dvěma sedadlům není přes boční dveře pohodlný. Tuto variantu volí zcela výjimečně pouze ti, kteří potřebují jednak vůz pro tři až čtyři cestující, ale maximální ložnou délku. V praxi to znamená získat ve srovnání s pětimístnou čtyřdveřovou dvoukabinou pro pět pasažérů jen 285 mm ložné délky navíc. Proto v prodejích pick-upů jasně dominují pětimístné varianty s pohodlím pro všechny. První majitel zkoušeného hiluxu tedy musel mít vážný důvod pro volbu dvoudveřové verze Extra Cab.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 D-4D
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2494
Chlazení kapalinou
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 106/3400
Točivý moment (N.m/min-1)343/1600-2800
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon všech kol
Délka/šířka/výška (mm) 5260/1760/1835
Rozvor (mm) 3085
Provozní hmotnost (kg) 1925
Celková hmotnost (kg) 2640
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Nájezdový úhel P/Z (°) 30/22
Přechodový úhel (°) 25
Světlá výška (mm) 212
D/š/v nákladového prostoru (mm)1830/1515/450
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Emisní norma Euro 4
Objem nádrže (l) 80
Cena (Kč) 419 999

Ladislav Černý
Diskuze (9)
2. 10. 2013 19:21
Re: ???
pokud by měl v sérii rear diff lock - pak ano - ale nejsem si jist jestli to tahle základní čtyřkolka 2,5D4D má. uzávěrku mezinápravového diffu mají snad všichni výše uvedení. večer mrknu na specifikace - aktuální.
Avatar - gld
2. 10. 2013 19:11
Re: ???
Možno tá kombinácia s uzávierkou..čo pozerám stránky importéra, tak toyota má diff lock v sérii a nissan navara za príplatok s balíkom výbavy za cca 50 000 kč.
2. 10. 2013 17:10
Re: ???
jasně - ale to Toyota taky. Takže jako srovnává základní 4x2 u všech a proto je Toyota 4x4 výjimka, když ostatní to mají taky?
To je jako, kdyby tvrdil, že díky kabině doublecab je výjimkou mezi konkurencí - singlecaby.....(v testu je extendedcab).Dost fabrik pro náš trh ani 4x2 standardně nenabízí, protože nejsem ve Státech, kde je to tak nějak i normální mít 4x2 truck - ale tady si to lidi pořizují když už tak 4x4..... A všichni ostatní konkurenti - zapomněl jsem na Rangera a lifestyle Amaroka - čímžto se jim omlouvám - mají 4x4 v nabídce......Dokonce L200 a Amaroun s mezinápravou.... proto se divím, čím je ta Toy v tomhle proti konkurenci tak výjimečná.....
2. 10. 2013 17:07
Re: ???
píšu - na práci raději ne - na tu, na kterou se používá Toyota. Navara je lifestyle pickup - je to hezké auto. S nahoněným motorem, který - než ho trošku upravili - třeba nečekaně zdechnul v 70000km. Se slabou spojkou, často reznoucí - třeba zadní čelo korby. Proto ten odklon flotil, co s auty tvrdě makají od původního nissanu double cabu - k Fordům Ranger nebo Toyotám. Proto Nissan vrátil starý Double jako N3000. Pro chataře, koníčkáře, autíčkáře - pokud respektují jeho specifika - dobrý auto - ale prostě ne na tvrdou práci......
Avatar - gld
2. 10. 2013 16:53
Re: ???
Pracovné pickupy sa v základe bežne dodávajú vo verzii 4x2. Neviem čo ti na tom príde nezvyčajné.