26.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bertone 145 Sportut: Tohle mohlo být první SUV Alfy Romeo!

 

Stelvio je historicky prvním SUV milánské automobilky. Jenže takový vůz mohla Alfa Romeo vyrábět už před dvaceti lety...

Úzká spolupráce mezi automobilkami a karosárnami byla v 90. letech ještě zcela běžná. V Itálii měly tehdy hlavní slovo tři velká studia: Bertone, Italdesign a Pininfarina. Karosáren, které byly navíc schopné vyrábět speciální modely automobilek, existovalo samozřejmě mnohem více. Za všechny zmíním karosárnu Maggiora, která produkovala malý spider Fiat Barchetta a také kupé Lancia Kappa.

Alfa Romeo v minulosti s většinou karosáren úzce spolupracovala. Výsledkem byl například velký sedan Alfa 164, karosovaný Pininfarinou, či naopak vůz z opačného spektra nabídky „alfa z jihu“ neboli Alfasud, pod něhož styling se podepsal Italdesign.

RAV4 v hledáčku

První SUV neboli vozy pro „trávení volného času“ se v Evropě objevily v první polovině 90. let, a sice zásluhou Toyoty a její RAV4. Dále existovalo Suzuki Vitara, později se přidala ještě Honda CRV a také první Land Rover Freelander.

Italové si byli velmi dobře vědomi potenciálu vozů této třídy. Svůj plod vývoje a představ o SUV zhmotněných do skutečnosti poprvé veřejnosti předvedli na jaře v Ženevě v roce 1997. Za celým projektem stálo studio Bertone, přičemž stavbu vozu údajně dozoroval sám Nuccio Bertone, syn zakladatele karosárny. Představení auta se ovšem již nedočkal, neboť krátce před konáním autosalonu 26. ledna 1997 odešel do automobilového nebe. Dobře to však demonstrovalo, jaký význam Italové tomuto konceptu přikládali.

Bertone Genesis: Jak dostat dvanáctiválec do MPV?

Už jen ten název Sportut. Jde o parafrázi slova „Tuttosport“, což má znamenat „všestranně sportovní“. Tím bylo jasně řečeno, na jakou klientelu má novinka vzniklá spojením sil firem Bertone a Alfa Romeo zacíleno.

Alfa 145 základem

Stejně jako u řady jiných projektů i v tomto případě si obě firmy rozdělily své role. Za design a celkový návrh karoserie odpovídal Bertone, mechaniku dodala Alfa Romeo. Jak je už patrné z označení konceptu, pod povrchem se ukrývala technika z hatchbacku Alfa Romeo 145. To znamená, že základem vozu byla platforma původně vyvinutá pro první Fiat Tipo. K pohonu auta sloužil dvoulitrový čtyřválec spojený s manuální pětistupňovou převodovkou. Vůz měl poháněná všechna kola, pravděpodobně se stejným technickým řešením s centrálním diferenciálem, použitým už v roce 1991 u vrcholné verze Lancie Dedra HF Integrale, která taktéž používala techniku (a tedy i platformu) z Fiatu Tipo.

Před 20 lety zemřel italský automobilový designér Nuccio Bertone

Sportut tedy vyjel ještě před představením někdejší Alfy Romeo 156, která na sklonku 90. let přinesla zvýšený zájem kupujících o tuto automobilku. Zajímavé proto je, že palubní deska Sportutu je tvarově takřka identická s palubní deskou později použitou ve velkém sedanu Alfa 166 z roku 1998.

K výrobě byl jen krůček

Bertone 145 Sportut byl sice jen konceptem, avšak již v poměrně pokročilém stádiu rozpracování. Údajně byl vůz plně funkční a s jen malým doladěním připravený pro výrobu. Alespoň tak se to uvádí v italském tisku. Proč ale k produkci vozu nakonec nedošlo? Dle italského tisku byl jedním z důvodů fakt, že se skupina Fiat v té době nacházela v poměrně těžkém období, ač byly její prodeje v 90. letech velmi dobré. Důvodem také údajně byla přetrvávající určitá nejistota segmentu SUV. Ten se sice v té době již rozvíjel, avšak pro Italy se jednalo stále o nejistou záležitost do budoucna. Že budou nakonec SUV tak úspěšná si tehdy nedokázal představit asi vůbec nikdo.

Své další SUV - Kamal Concept, představila Alfa Romeo až v roce 2003. Pod jeho útrobami byla Alfa Romeo 147, dokonce v nejrychlejší verzi GTA s motorem 3.2 V6. Ani tento vůz, jakkoliv vypadal slibně, se do výroby nedostal. A to byl uveden již v době, kdy vozy třídy SUV promlouvaly do celkových prodejů nových automobilů mnohem výrazněji než před lety v době příchodu 145 Sportut. Alfa Romeo si tak musela vystačit s terénním kombi 156 Crosswagon Q4 s pohonem všech kol. Až do loňského roku…

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…