Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bertone Genesis: Jak dostat dvanáctiválec do MPV?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 7. 12. 2017 • 23:26
23
3
Zobrazit náhledy (23)
Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988) Bertone Lamborghini Genesis concept (1988)
V 80. letech se italští karosářští mistři předháněli ve svých kreacích automobilů budoucnosti. Jednou z nich bylo avantgardní MPV Bertone Genesis, v jehož útrobách pracovala technika z jednoho slavného italského supersportu.

Slavná italská karosárna byla založena v Turíně Giovanni Bertonem v roce 1912. Přežila krizi 30. let, obě světové války i následnou dobu bipolárního rozdělení světa, která byla pro Itálii mimořádně bouřlivým obdobím. Až v roce 2014, tedy po dlouhých 102 letech, nakonec byla nucena vyhlásit bankrot. Podobný osud potkal i jiné slavné italské karosárny. Ty po léta žily vlastně ze zakázek automobilek, pro něž vyráběly méně obvyklé modely. A protože taková auta dnes již nikdo nechce, přestaly je automobilky nabízet. Nebo je sice nabízejí, ale raději si je vyrábějí sami.

Příklad? Volkswagen Scirocco. První dvě generace, stejně jako pozdější Corrado, dělala karosárna Karmann, současný model je produkovaný v Portugalsku v AutoEuropa odkud kdysi vyjížděly VW Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra. A Karmann? Ten už není nějaký čas mezi námi…

Premiéra v Turíně

Tradičním dostaveníčkem produktů a konceptů italských karosáren byl turínský autosalon. V roce 1988, v pořadí již 62. výstavu, se stal hvězdou stánku firmy Bertone právě popisovaný Genesis.

Avantgardní MPV z pera karosárny Bertone i po dlouhých 29 letech uchvacuje svými oblými tvary i některými technickými řešeními. Mezi ně jednoznačně patří řešení nástupu do prostorné a i z dnešního pohledu avantgardně řešené kabiny. Přední boční dveře se klasicky neotevíraly do strany, nýbrž vyklápěly vzhůru, podobně jako u slavného „racka“ Mercedes-Benzu 300 SL. V tomto případě je však tvůrci protáhli až úplně dopředu k masce chladiče, takže po vyklopení vlastně odkryly i palubní desku s nezvykle dlouhým sloupkem řízení. Druhý pár bočních dveří byl naopak vcelku konvenční, a sice řešený posuvně.

Kabina byla vybavena variabilními sedadly s elektrickým ovládáním. Vzadu se po stranách nacházela dvojice samostatných křesílek, které doplňovalo jedno prostřední, posunuté více dopředu. Pravé přední sedadlo se dalo otočit o 180 stupňů, tudíž se cestující octl zády ke směru jízdy. Kabina tedy byla pětimístná a nechyběl v ní například televizní přijímač. Výroba vozu pro výstavní účely údajně zabrala technikům firmy Bertone přes 30.000 hodin práce.

Pod povrchem „Lambo“

Design vozu, stejně jako řešení kabiny, bylo dílem techniků a designérů firmy Bertone. Naproti tomu mechanika auta pocházela od automobilky Lamborghini. Základem pro stavbu se stalo 2+2místné luxusní kupé Espada. Genesis s ním sdílel například rozvor náprav 2650 mm. K pohonu vozu sloužil dvanáctiválec Lamborghini známý z Espady i ze supersportu Countach 5000 QV. V Genesisu byl umístěn vpředu, mezi předními sedadly v mohutném středovém tunelu. Možná i z toho důvodu auto vynikalo značnou šířkou 2000 mm. A také hmotností 1800 kg.

Středový tunel v kabině je pro vozy třídy MPV dost netypický, avšak v tomto případě to jinak vyřešit nešlo. V Countachu motor spolupracoval s manuální pětistupňovou převodovkou. Vzhledem k poslání Genesisu se Bertone rozhodl nahradit ji samočinnou třístupňovou TorqueFlite pocházející od americké automobilky Chrysler. Bylo to spojení prozíravé, neboť Američané, konkrétně Chrysler, značku Lamborghini v té době vlastnili. Jednotlivé převody jsou docela těžké, takže i s ohledem na hmotnost nebyla dynamika tohoto vozu nijak zářná, samozřejmě vzhledem k použitému motoru.

Bertone Genesis zůstalo navždy jen konceptem. K tomu, aby se alespoň malosériově vyrábělo, by se muselo dost výrazně předělat. Že by mohlo Lamborghini tehdy vyrábět takové auto, o tom snad nikdo neuvažoval ani v tom nejhorším snu. Dnes, kdy je na pořadu dne SUV Lamborghini Urus by se však tak stát klidně mohlo.

Související články

Témata
Avatar - Stejsn
8. 12. 2017 09:38
Čekal bych aspoň informaci
kde je auto teď. Je to pecka, chtěl bych se v tom projet. Posez za volantem :yes:
7. 12. 2017 23:28
Re: podle obrázku
Človek by čakal niekoho inteligentného, a objavíš sa ty... :-!
Avatar - Ada je zase tady
7. 12. 2017 22:34
podle obrázku
by člověk čekal rendlíkovskou kreaturu a ono je to italské. Hm... :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku