BMW 330e: Plug-in hybridní „trojka“
Ekologicky smýšlející zákazníci BMW mohou od nynějška zvolit novinku 330e. Jak karoserií, tak i kabinou se jen v detailech odlišuje od zážehových či vznětových souputníků. Mnohem více změn se ale ukrývá pod povrchem. Základem je přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu 135 kW. K němu se přidává elektromotor poskytující 65 kW. Jak známo, u hybridů není celkový výkon soustavy prostý součet výkonů dílčích pohonů. Ve výsledku tak BMW 330e nabízí 185 kW. Maximum točivého momentu činí 420 N.m. BMW uvádí kombinovanou spotřebu v hybridním režimu 1,9 až 2,1 litrů benzínu na 100 km.
Několik režimů
Řidič 330e bude moci při jízdě využívat hned několik jízdních režimů: Auto eDrive, Max eDrive a Save battery. Vše lze měnit za pomoci tlačítka na středovém panelu přístrojové desky. Co tedy jednotlivé módy obnášejí?
Auto eDrive lze považovat za jakýsi výchozí režim. Kombinuje pohon spalovacím a elektromotorem. Oba pracují v součinnosti podle okamžitých jízdních podmínek. Možná je tedy i jízda čistě na elektřinu. V takovém případě je nejvyšší rychlost omezena na 80 km/h.
Auto eDrive se aktivuje po každém nastartování motoru.
Druhým režimem je Max eDrive. V něm je vůz poháněn pouze elektromotorem, takže se uplatní v místech, kde jsou požadovány nulové emise. Normovaný dojez vozu na elektřinu je dle BMW až 40 km. Maximální rychlost činí v tomto případě 120 km/h.
Posledním módem je Save battery. Jak už název napovídá, smyslem je šetřit elektrickou energii. Vybírat lze ze dvou nastavení. Pokud stav napětí na akumulátoru klesne pod 50 procent (takzvaný State of charge), baterie začnou být z poloviny dobíjeny kromě rekuperace také spalovacím motorem. K tomu dojde v okamžiku, kdy stav napětí akumulátoru poklesne pod 50 procent. Jestliže je ovšem jejich kapacita více než poloviční, dojde k odpojení akumulátorů s cílem šetřit elektrickou energii na později. Třeba z důvodu plánovaného průjezdu městem s nulovou emisní zónou. Pokud řidič přesune volič převodovky do režimu „S“ (tedy sport), dojde k nastartování spalovacího motoru s cílem nabídnout maximální možnou jízdní dynamiku.
Jako každé BMW
Kromě výše uvedených režimů samozřejmě nechybí ani ty, které známe z jiných modelů bavorské značky. Zde patří režim Comfort, Sport a také Eco Pro. V tomto případě ale zohledňují rovněž činnost hybridního pohonu. V režimu Comfort (ten lze považovat za výchozí), je vždy zvolen kompromis mezi dynamikou a hospodárností. Naopak ve Sportu je, jak už název napovídá, požadavek na maximální dynamiku jízdy. Poslední je režim Eco Pro, v němž je snaha o co největší úsporu paliva.
Z pohledu uživatele jsou zajímavé také baterie nového BMW. Lze je dobíjet klasicky doma ze sítě 230V/50Hz nebo při jízdě. K tomu slouží systém pojmenovaný BMW 360° Electric. Pokud využijete nabíjecí soustavu BMW i Wallbox, pak budou baterie nabity za dvě hodiny a 15 minut a to díky dobíjecímu výkonu 3,7 kW. Vůz bude na českém trhu k mání od jara příštího roku.
BMW 330e - vybrané technické údaje | |
Parametr | Hodnota |
Spalovací motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 cm3 |
Největší výkon [kW] | 135 |
Výkon elektromotoru [kW] | 65 |
Celkový výkon hybridní soustavy [kW] | 185 |
Celkový točivý moment hybridní soustavy [N.m] | 420 |
Normovaný dojezd na elektriku [km] | 40 |
Maximální rychlost na elektriku [km/h] | 120 |
Normovaný dojez v hybridním režimu [km] | 600 |
Kombinovaná spotřeba paliva v hybridním režimu [l/100 km] | 1,9 až 2,1 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 7,6 |