29.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW M8 už jednou vzniklo. Proč se nakonec neprodávalo?

 

BMW s označením M8 se začne prodávat v příštím roce. Na trhu ale mohlo být už mnohem dříve, vzniklo totiž už na bázi původní řady 8 z konce osmdesátých let.

Automobilka BMW tento měsíc oficiálně oznámila, že na trh vrátí řadu 8, která ve výrobním portfoliu nahradí dosavadní řadu 6. Její součástí bude i vrcholný model, pojmenovaný M8. Ten mohl vzniknout už v devadesátých letech, BMW ale projekt „mnichovského ferrari“ nakonec bohužel ukončilo dříve, než začala jeho sériová výrova. V souvislosti s oznámením příchodu M8 si jeho jmenovce z devadesátých let nyní připomeňme.

Jak z názvu vyplývá, měla se M8 stát vrcholnou verzí tehdejší řady 8, tedy velkého kupé s délkou 4.780 mm, které bylo zamýšleno jako konkurence pro vozy Mercedes-Benz, Porsche či Ferrari. Osmička s interním označením E31 ve výrobním portfoliu nahradila šestku (podobně se to stane i s aktuální generací), jednalo se však o jinak laděný projekt. Řada 8 bylo luxusní gran turismo, které svým číselným označením chtělo dokázat, že v některých ohledech má být ještě lepší než řada 7, tedy velký luxusní sedan. A právě to nejlepší z nejlepšího měl být vrchol v podobě zamýšlené M8.

To mělo v první řadě platit pro motor, který byl vždy chloubou BMW. V případě M8 měl pod dlouhou kapotou pracovat šestilitrový vidlicový dvanáctiválec. Ten byl v duchu doby atmosférický, využíval však moderní variabilní časování ventilů nebo karbonové sběrné potrubí. Naladěn byl na 404 kW (550 koní), což z dnešního pohledu možná není zase tolik, avšak tehdy to byla hodnota jak z říše snů. Vždyť tehdejší Ferrari F40 dávalo „jen“ 352 kW, a to přestože mělo dvakrát přeplňovaný osmiválec.

BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

Motor byl postaven na základech pětilitrové V12 z prodávaného modelu 850i a jeho základ se dostal do později uvedeného modelu 850CSi (poháněného 5,6litrovým dvanáctiválcem). Zajímavostí je pak nepochybně fakt, že ze stejné rodiny pochází i motor pro McLaren F1.

Spárován byl s šestistupňovou manuální převodovkou, která posílala výkon agregátu výhradně na zadní kola, a to i za pomoci samosvorného diferenciálu. To v době automatů a čtyřkolek určitě mnohé překvapí, taková ale zkrátka byla doba konce osmdesátých let. Jízdní data M8 automobilka nikdy neprozradila, někteří fanoušci BMW ale odhadují, že z 0-100 km/h auto zrychlí za méně než pět vteřin.

Vedle navýšení síly pod kapotou se konstruktéři zaměřili také na odlehčení auta. Proto „em-osmička“ zahodila všechno nepotřebné. Prototypu chyběly zadní sedačky, zatímco ty přední byly nahrazeny lehoučkými skořepinami s čtyřbodovými pásy. Místo kůže tu byla alcantara, nechyběl ani lehký karbon, s nímž automobilky tehdy teprve získávaly první zkušenosti.

Video

M8 byste poznali i podle vzhledu. Konstruktéři přepracovali světla, aby se dopředu vešly větší chladicí otvory. Na bocích jsou zase B sloupky, které běžná osmička neměla. BMW tímto způsobem chtělo zlepšit tuhost karoserie. To všechno znamená, že nešlo jen o nějaké polovičaté řešení, ale od základu vymyšlený automobil, který si „eM“ v názvu rozhodně zasloužil.

Zářné kariéry se ale bohužel nedočkal, vedení automobilky se rozhodlo M8 nevyrábět. Oficiálně hovořila o tom, že pro takový automobil nebyl na počátku devadesátých let dostatečně velký trh. A přestože mnozí pravověrní fandové značky BMW dodnes věří, že by M8 svoji tehdejší konkurenci naprosto zadupala do země, vedení výrobce mělo patrně pravdu.

Video: BMW si připomíná kupé řady 8

Začátek devadesátých let byl ve znamení ekonomické krize, která prodeje tehdejších sportovních aut hodně poznamenala. Třeba značka Lamborghini byla v důsledku slábnoucích prodejů prodána Chryslerem do rukou indonéské společnosti MegaTech, prodejní potíže měl i Jaguar XJ220 nebo dnes legendární McLaren F1, kterého se prodalo méně, než kolik výrobce plánoval.

A v takové době se nemůžeme divit tomu, že BMW prodejnímu úspěchu M8 tolik nevěřil. Zvlášť když ani výchozí řada 8 ve výsledku nebyla takovým hitem, jak si automobilka slibovala, 30.621 postavených kusů mezi lety 1989 a 1999 bylo méně než se čekalo. Především prodejní výsledky na klíčovém americkém trhu zklamaly. Z toho důvodu nakonec nevzniklo ani zvažované kabrio, které též nepřekročilo prototypovou fázi.

Červeně lakovaný prototyp BMW M8 tak zamířil do depozitu, kde zůstal zamčený až do roku 2010. A to je na příběhu původní „em-osmičky“ možná to vůbec nejzajímavější. Automobilka totiž vůz světu poprvé ukázala až dvacet let po jeho vzniku. Přestože vývoj M8 čile probíhal, BMW ho v devadesátých letech kupodivu nikdy neprezentovalo na nějakém autosalonu. O existenci M8 tak dlouhá léta kolovaly jen legendy, bez oficiálního základu. Jeho obrázky a kusé informace BMW zveřejnilo až v roce 2010. A tak by nás zajímalo, co dalšího zajímavého se v jeho skladech nachází. Třeba tam jsou i další takové unikáty...

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej…

Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

BMW si připomíná 25 let od představení luxusního sporťáku…

BMW 9 se představí na Auto China v Pekingu BMW 9 se představí na Auto China v Pekingu

BMW míří vysoko. Nejenže rozšiřuje řadu X, ale už mu…

 



 
Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Dnes 08:00

Povinná výbava většinou ve voze překáží, a často v případě problémů stejně nepomůže. Má ještě v dnešní době smysl? Zeptali jsme se odborníků.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a jeho gastrozajímavosti

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a…

Berlínský street food už dávno není jen turecký kebab, i když u něj to začínalo. Z mnoha silných imigračních vln…

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…