29.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW M8 už jednou vzniklo. Proč se nakonec neprodávalo?

 

BMW s označením M8 se začne prodávat v příštím roce. Na trhu ale mohlo být už mnohem dříve, vzniklo totiž už na bázi původní řady 8 z konce osmdesátých let.

Automobilka BMW tento měsíc oficiálně oznámila, že na trh vrátí řadu 8, která ve výrobním portfoliu nahradí dosavadní řadu 6. Její součástí bude i vrcholný model, pojmenovaný M8. Ten mohl vzniknout už v devadesátých letech, BMW ale projekt „mnichovského ferrari“ nakonec bohužel ukončilo dříve, než začala jeho sériová výrova. V souvislosti s oznámením příchodu M8 si jeho jmenovce z devadesátých let nyní připomeňme.

Jak z názvu vyplývá, měla se M8 stát vrcholnou verzí tehdejší řady 8, tedy velkého kupé s délkou 4.780 mm, které bylo zamýšleno jako konkurence pro vozy Mercedes-Benz, Porsche či Ferrari. Osmička s interním označením E31 ve výrobním portfoliu nahradila šestku (podobně se to stane i s aktuální generací), jednalo se však o jinak laděný projekt. Řada 8 bylo luxusní gran turismo, které svým číselným označením chtělo dokázat, že v některých ohledech má být ještě lepší než řada 7, tedy velký luxusní sedan. A právě to nejlepší z nejlepšího měl být vrchol v podobě zamýšlené M8.

To mělo v první řadě platit pro motor, který byl vždy chloubou BMW. V případě M8 měl pod dlouhou kapotou pracovat šestilitrový vidlicový dvanáctiválec. Ten byl v duchu doby atmosférický, využíval však moderní variabilní časování ventilů nebo karbonové sběrné potrubí. Naladěn byl na 404 kW (550 koní), což z dnešního pohledu možná není zase tolik, avšak tehdy to byla hodnota jak z říše snů. Vždyť tehdejší Ferrari F40 dávalo „jen“ 352 kW, a to přestože mělo dvakrát přeplňovaný osmiválec.

BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

Motor byl postaven na základech pětilitrové V12 z prodávaného modelu 850i a jeho základ se dostal do později uvedeného modelu 850CSi (poháněného 5,6litrovým dvanáctiválcem). Zajímavostí je pak nepochybně fakt, že ze stejné rodiny pochází i motor pro McLaren F1.

Spárován byl s šestistupňovou manuální převodovkou, která posílala výkon agregátu výhradně na zadní kola, a to i za pomoci samosvorného diferenciálu. To v době automatů a čtyřkolek určitě mnohé překvapí, taková ale zkrátka byla doba konce osmdesátých let. Jízdní data M8 automobilka nikdy neprozradila, někteří fanoušci BMW ale odhadují, že z 0-100 km/h auto zrychlí za méně než pět vteřin.

Vedle navýšení síly pod kapotou se konstruktéři zaměřili také na odlehčení auta. Proto „em-osmička“ zahodila všechno nepotřebné. Prototypu chyběly zadní sedačky, zatímco ty přední byly nahrazeny lehoučkými skořepinami s čtyřbodovými pásy. Místo kůže tu byla alcantara, nechyběl ani lehký karbon, s nímž automobilky tehdy teprve získávaly první zkušenosti.

Video

M8 byste poznali i podle vzhledu. Konstruktéři přepracovali světla, aby se dopředu vešly větší chladicí otvory. Na bocích jsou zase B sloupky, které běžná osmička neměla. BMW tímto způsobem chtělo zlepšit tuhost karoserie. To všechno znamená, že nešlo jen o nějaké polovičaté řešení, ale od základu vymyšlený automobil, který si „eM“ v názvu rozhodně zasloužil.

Zářné kariéry se ale bohužel nedočkal, vedení automobilky se rozhodlo M8 nevyrábět. Oficiálně hovořila o tom, že pro takový automobil nebyl na počátku devadesátých let dostatečně velký trh. A přestože mnozí pravověrní fandové značky BMW dodnes věří, že by M8 svoji tehdejší konkurenci naprosto zadupala do země, vedení výrobce mělo patrně pravdu.

Video: BMW si připomíná kupé řady 8

Začátek devadesátých let byl ve znamení ekonomické krize, která prodeje tehdejších sportovních aut hodně poznamenala. Třeba značka Lamborghini byla v důsledku slábnoucích prodejů prodána Chryslerem do rukou indonéské společnosti MegaTech, prodejní potíže měl i Jaguar XJ220 nebo dnes legendární McLaren F1, kterého se prodalo méně, než kolik výrobce plánoval.

A v takové době se nemůžeme divit tomu, že BMW prodejnímu úspěchu M8 tolik nevěřil. Zvlášť když ani výchozí řada 8 ve výsledku nebyla takovým hitem, jak si automobilka slibovala, 30.621 postavených kusů mezi lety 1989 a 1999 bylo méně než se čekalo. Především prodejní výsledky na klíčovém americkém trhu zklamaly. Z toho důvodu nakonec nevzniklo ani zvažované kabrio, které též nepřekročilo prototypovou fázi.

Červeně lakovaný prototyp BMW M8 tak zamířil do depozitu, kde zůstal zamčený až do roku 2010. A to je na příběhu původní „em-osmičky“ možná to vůbec nejzajímavější. Automobilka totiž vůz světu poprvé ukázala až dvacet let po jeho vzniku. Přestože vývoj M8 čile probíhal, BMW ho v devadesátých letech kupodivu nikdy neprezentovalo na nějakém autosalonu. O existenci M8 tak dlouhá léta kolovaly jen legendy, bez oficiálního základu. Jeho obrázky a kusé informace BMW zveřejnilo až v roce 2010. A tak by nás zajímalo, co dalšího zajímavého se v jeho skladech nachází. Třeba tam jsou i další takové unikáty...

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

BMW si připomíná 25 let od představení luxusního sporťáku…

BMW 9 se představí na Auto China v Pekingu BMW 9 se představí na Auto China v Pekingu

BMW míří vysoko. Nejenže rozšiřuje řadu X, ale už mu…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Je to tady! Období sychravého počasí, kdy se dny krátí a noci prodlužují, dnes začíná. Přesně ve 22:01 hodin…

„Cynik“ Zeman prosazuje vývoz zbraní. Expert: Obchodníci se smrtí jsou i v ČR

„Cynik“ Zeman prosazuje vývoz zbraní. Expert:…

Prezident Miloš Zeman se nijak netají tím, že podporuje české vývozce zbraní. Podle Zemana jsou zbraně zboží…

 

iSport.cz

Berdych před Laver Cupem ve Sport Magazínu: Na děti je ještě čas

Berdych před Laver Cupem ve Sport Magazínu: Na děti…

Hraje v nejlepší tenisové éře všech dob. „Vážím si toho,“ říká Tomáš Berdych, nejúspěšnější český tenista, který…

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom byli v Lize mistrů

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom…

Budoucí sportovní ředitel Slavie? Předseda představenstva Jaroslav Tvrdík by pro tuto funkci nejraději přetáhl…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…