29.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

BMW M8 už jednou vzniklo. Proč se nakonec neprodávalo?

 

BMW s označením M8 se začne prodávat v příštím roce. Na trhu ale mohlo být už mnohem dříve, vzniklo totiž už na bázi původní řady 8 z konce osmdesátých let.

Automobilka BMW tento měsíc oficiálně oznámila, že na trh vrátí řadu 8, která ve výrobním portfoliu nahradí dosavadní řadu 6. Její součástí bude i vrcholný model, pojmenovaný M8. Ten mohl vzniknout už v devadesátých letech, BMW ale projekt „mnichovského ferrari“ nakonec bohužel ukončilo dříve, než začala jeho sériová výrova. V souvislosti s oznámením příchodu M8 si jeho jmenovce z devadesátých let nyní připomeňme.

Jak z názvu vyplývá, měla se M8 stát vrcholnou verzí tehdejší řady 8, tedy velkého kupé s délkou 4.780 mm, které bylo zamýšleno jako konkurence pro vozy Mercedes-Benz, Porsche či Ferrari. Osmička s interním označením E31 ve výrobním portfoliu nahradila šestku (podobně se to stane i s aktuální generací), jednalo se však o jinak laděný projekt. Řada 8 bylo luxusní gran turismo, které svým číselným označením chtělo dokázat, že v některých ohledech má být ještě lepší než řada 7, tedy velký luxusní sedan. A právě to nejlepší z nejlepšího měl být vrchol v podobě zamýšlené M8.

To mělo v první řadě platit pro motor, který byl vždy chloubou BMW. V případě M8 měl pod dlouhou kapotou pracovat šestilitrový vidlicový dvanáctiválec. Ten byl v duchu doby atmosférický, využíval však moderní variabilní časování ventilů nebo karbonové sběrné potrubí. Naladěn byl na 404 kW (550 koní), což z dnešního pohledu možná není zase tolik, avšak tehdy to byla hodnota jak z říše snů. Vždyť tehdejší Ferrari F40 dávalo „jen“ 352 kW, a to přestože mělo dvakrát přeplňovaný osmiválec.

BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

Motor byl postaven na základech pětilitrové V12 z prodávaného modelu 850i a jeho základ se dostal do později uvedeného modelu 850CSi (poháněného 5,6litrovým dvanáctiválcem). Zajímavostí je pak nepochybně fakt, že ze stejné rodiny pochází i motor pro McLaren F1.

Spárován byl s šestistupňovou manuální převodovkou, která posílala výkon agregátu výhradně na zadní kola, a to i za pomoci samosvorného diferenciálu. To v době automatů a čtyřkolek určitě mnohé překvapí, taková ale zkrátka byla doba konce osmdesátých let. Jízdní data M8 automobilka nikdy neprozradila, někteří fanoušci BMW ale odhadují, že z 0-100 km/h auto zrychlí za méně než pět vteřin.

Vedle navýšení síly pod kapotou se konstruktéři zaměřili také na odlehčení auta. Proto „em-osmička“ zahodila všechno nepotřebné. Prototypu chyběly zadní sedačky, zatímco ty přední byly nahrazeny lehoučkými skořepinami s čtyřbodovými pásy. Místo kůže tu byla alcantara, nechyběl ani lehký karbon, s nímž automobilky tehdy teprve získávaly první zkušenosti.

Video

M8 byste poznali i podle vzhledu. Konstruktéři přepracovali světla, aby se dopředu vešly větší chladicí otvory. Na bocích jsou zase B sloupky, které běžná osmička neměla. BMW tímto způsobem chtělo zlepšit tuhost karoserie. To všechno znamená, že nešlo jen o nějaké polovičaté řešení, ale od základu vymyšlený automobil, který si „eM“ v názvu rozhodně zasloužil.

Zářné kariéry se ale bohužel nedočkal, vedení automobilky se rozhodlo M8 nevyrábět. Oficiálně hovořila o tom, že pro takový automobil nebyl na počátku devadesátých let dostatečně velký trh. A přestože mnozí pravověrní fandové značky BMW dodnes věří, že by M8 svoji tehdejší konkurenci naprosto zadupala do země, vedení výrobce mělo patrně pravdu.

Video: BMW si připomíná kupé řady 8

Začátek devadesátých let byl ve znamení ekonomické krize, která prodeje tehdejších sportovních aut hodně poznamenala. Třeba značka Lamborghini byla v důsledku slábnoucích prodejů prodána Chryslerem do rukou indonéské společnosti MegaTech, prodejní potíže měl i Jaguar XJ220 nebo dnes legendární McLaren F1, kterého se prodalo méně, než kolik výrobce plánoval.

A v takové době se nemůžeme divit tomu, že BMW prodejnímu úspěchu M8 tolik nevěřil. Zvlášť když ani výchozí řada 8 ve výsledku nebyla takovým hitem, jak si automobilka slibovala, 30.621 postavených kusů mezi lety 1989 a 1999 bylo méně než se čekalo. Především prodejní výsledky na klíčovém americkém trhu zklamaly. Z toho důvodu nakonec nevzniklo ani zvažované kabrio, které též nepřekročilo prototypovou fázi.

Červeně lakovaný prototyp BMW M8 tak zamířil do depozitu, kde zůstal zamčený až do roku 2010. A to je na příběhu původní „em-osmičky“ možná to vůbec nejzajímavější. Automobilka totiž vůz světu poprvé ukázala až dvacet let po jeho vzniku. Přestože vývoj M8 čile probíhal, BMW ho v devadesátých letech kupodivu nikdy neprezentovalo na nějakém autosalonu. O existenci M8 tak dlouhá léta kolovaly jen legendy, bez oficiálního základu. Jeho obrázky a kusé informace BMW zveřejnilo až v roce 2010. A tak by nás zajímalo, co dalšího zajímavého se v jeho skladech nachází. Třeba tam jsou i další takové unikáty...

Spolupracujeme s TipCars.com
K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká Komentář Jany Havligerové: Vláda nemaká, byznys čeká

Čelní muži hnutí ANO hýří optimismem poté, co se sociální…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Chcete se vozit jako sultán Bruneje? Jeho bývalé BMW 850 Ci je k dispozici Chcete se vozit jako sultán Bruneje? Jeho bývalé BMW 850 Ci je k dispozici

Brunejský sultán, který je proslulý svou sbírkou…

BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím BMW 8: Modrobílé luxusní kupé se objevilo před čtvrtstoletím

BMW si připomíná 25 let od představení luxusního sporťáku…

 



 
Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Dnes 10:48

Už před premiérou Mercedes tvrdil, že pro Peking chystaný koncept bude kombinovat prvky SUV a sedanů. Nyní už víme, co tím myslel!




Blesk.cz

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor reagoval výsměšným videem

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor…

Takhle živo na poli českého MMA už dlouho nebylo. Před několika dny vyzval Karlose Vémolu na souboj Viktor…

 

Reflex.cz

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje dětmi a potlačuje v nich svobodu

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje…

Svoboda, jak víme z historie, často umírá za bouřlivého potlesku davů. A v posledních letech to můžeme sledovat…

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si tam lze užít dnes?

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si…

Kam jsme mohli za totáče? Se zavařeným vepřovým do Jugošky, k Balatonu nebo Rumunska. Dříve pro nás tahle místa…