BMW řady 7 E38 (1994-2001): Sedmičková motokára

BMW řady 7 E38 (1994-2001): Sedmičková motokára

 
 

BMW řady 7 je už od roku 1977 největším modelem mnichovské automobilky. Ztělesňuje hlavně luxus, ale sportovními úspěchy ověnčený výrobce se u něj nehodlá vzdát ani typických výborných jízdních vlastností.

Třetí generace nesla kód E38. Jeden z posledních klasických bavoráků byl představou německého výrobce o tom, jak má vypadat sportovně luxusní sedan. Byl přesným protikladem svého největšího konkurenta, stuttgartského mamuta třídy S řady W140.

Jak šel čas

Nová sedmička měla premiéru v červnu 1994. Začala se vyrábět se dvěma motory – vidlicovými osmiválci s objemy 3 a 4 litry v modelech 730i a 740i, slabší měl 160 kW, silnější 210 kW. Od září je pak doplnil vrcholný model 750i s vidlicovým dvanáctiválcem s objemem 5,4 litru o výkonu 240 kW, zákazníci si jej ovšem mohli koupit až na začátku roku 1995. Není bez zajímavosti, že tento agregát disponoval čtyřiadvaceti ventily, měl tedy ortodoxní dvouventilovou techniku. Již od počátku byly k mání dvě verze rozvoru - obyčejné sedmičky měly 2930 mm, prodloužené modely L pak 3070 mm, ruku v ruce s těmito rozměry šla i celková délka vozu, která u delších verzí přesahovala hodnotu 5,1 m, u kratších byla těsně pod pěti metry. Řada E38 se od svého předchůdce lišila i vzhledem. Přední světlomety byly už pod společným krycím sklem, kapota motoru se otevírala i s ledvinkami. Víko zavazadlového prostoru pak sahalo až k nárazníku při současném zvýšení tuhosti karoserie, o tuto dnes již samozřejmost byla předchozí řada E32 ochuzena. Technickou novinkou byla zadní náprava se dvěma trojicemi prostorově uspořádaných ramen, při jejichž konstrukci bylo štědře použito hliníku.

V září 1995 doplnil nabídku motorů první šestiválec 2,8 litru ve verzi 728i. Zemětřesení v motorických verzích se pak odehrálo na jaře roku následujícího. Osmiválce 730i a 740i byly nahrazeny novými – slabší třílitr vystřídala varianta 735i s výkonem 170 kW, silnější 740i povyrostl na 4,4 litru, výkonové parametry se ovšem nezměnily. Novinkou byl pak vznětový motor 2,5 litru s pouhými 105 kW, stejný řadový šestiválec měly i menší řady 3 a 5. S prvním dieselem v sedmičkové řadě ale u BMW díru do světa neudělali, na tak velký vůz byl příliš slabý, a tak při modernizaci na podzim 1998 se z katalogu v tichosti vytratil.

Facelift přinesl i změny pod kapotami. Základem byl stále šestiválec 2,8 litru se 142 kW, osmiválce zastupovaly třiapůllitr posílený na 175 kW a již zmíněný agregát s objemem 4,4 litru, vrcholem byl stále dvanáctiválec. Neúspěšný diesel byl nahrazen větším šestiválcovým třílitrem se 135 kW.

Modernizace se dotkla i designu – změnil se zejména tvar předních světel, které dostaly vlnky po vzoru nové řady 3.

Menší vznětový třílitr byl v červnu roku 1999 doplněn čtyřlitrovým osmiválcem se 180 kW. Točivý moment 560 Nm mu mohly závidět všechny ostatní motory v nabídce.

Výroba řady E28 byla ukončena v červenci 2001, v listopadu téhož roku ji vystřídala čtvrtá generace E65/66 s kontroverzními tvary z pera Chrise Bangla. Celkem vzniklo 340.242 vozů.

obrázek [555 x 377] Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP BMW řady 7 neabsolvovalo. Vzhledem k velikosti by se dalo považovat za poměrně bezpečný vůz, a to i přes své konstrukční stáří.

V žebříčcích TÜV 2008 tento automobil najdeme v kategorii 6-7letých, kde obsadil až 83. místo z 99 hodnocených s průměrem 17,2 % závad. Podstatně lépe si vedl v žebříčku 8-9letých automobilů, ve kterém mu patří 32. příčka s průměrem 15,4 %.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
BMW řady 7 na MOJE.AUTO.cz

TÜV shledává při technických kontrolách v Německu největší problémy sedmičkového BMW v opotřebení náprav, zejména té zadní, objevují se také problémy s řízením nebo hnacími hřídeli. Brzdová obložení se při brzdění těžké limuzíny velmi rychle opotřebovávají. Koroze naopak není to, co by desetiletá BMW řady 7 výrazně trápilo.

obrázek [555 x 450]

Klady a zápory

Největším kladem je bezesporu design. Byť třetí generace sedmičky již neměla přední samostatná světla a zadní ve tvaru L, proti předchozí E32 zesportovněla. Perfektní jízdní vlastnosti se snoubí s komfortním podvozkem, konstruktérům se podařilo najít velmi rozumný kompromis.

Výbava vozů byla na svou dobu dostačující, jednalo se přece o luxusní sedan! Xenonové světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, boční airbagy vpředu, satelitní navigace nebo dešťový senzor dnes možná v někom vyvolají úsměv, v polovině devadesátých let ale byly běžné jen v luxusní třídě. Po faceliftu se sedmička dočkala stabilizačního systému DSC. Interiér je pak skvěle odhlučněn, stejně jako motory, takže jejich zvuk dovnitř vůbec neproniká. Samočinná převodovka řadí lehce a sametově. Na korozi výfukového systému můžete zapomenout, celý je totiž vyroben z nerezové oceli. Doporučenými pohonnými jednotkami jsou zážehové osmiválce o objemech 3,5, 4 nebo 4,4 litru, tedy verze 735i a 740i. Spotřeba se u všech pohybuje v průměru kolem přijatelných 13 litrů na 100 km a ani ostatní provozní náklady nejsou tak extrémní, jako u dvanáctiválce.

Na zadních sedadlech sedmičkové řady je i vzhledem k velikosti vozu méně místa, pochopitelně to platí pouze pro kratší provedení. Příčinou je v úvodu zmíněná konstrukce zadní nápravy, která vyžadovala určitý prostor. Objem zavazadelníku je pouhých 430 l (původně bylo uváděno rovných 500 l), což je méně než u menší pětkové řady, tedy generace E39, která se vyráběla současně. Jízdní vlastnosti jsou sice na špičkové úrovni, od přední nápravy s klasickými vzpěrami McPherson se ale ozývají rázy. Nejméně doporučeným motorem je nejslabší vznětový o objemu 2,5 l, který postrádá nejen výkon, ale hlavně točivý moment. Elektrické motorky pohání v interiéru prakticky vše, akumulátor je tak poddimenzovaný, zejména v zimě hrozí problémy se startováním.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém
obrázek [555 x 377]

Závady

Největší automobil z Mnichova sužují časté problémy s elektrickou výbavou, zejména s brzdovými světly. Opotřebení podléhá i spojka, zejména u šestiválce 728i, stávkovat může i elektronika motoru. U nepovedených vznětových dvouapůllitrů často praská těsnění pod hlavou válců či hlava samotná, u BMW poněkud obehraná písnička – tyto závady se objevovaly už u přeplňovaných vznětových motorů 2,4 litru v osmdesátých letech. Majitele těchto vozů dokáže potrápit i parkovací brzda, zde stejně jako u konkurenta ze Stuttgartu ovládaná pedálem. Hliníkový podvozek je náchylný na opotřebení, trpí velkou hmotností vozu, podobně jako brzdové destičky.

Ceny

BMW řady 7 třetí generace můžete koupit již těsně pod 100.000 korun, bude se jednat o třílitr z počátku výroby, případně jeden z prvních modelů 728i. Pochopitelně, takový automobil bude mít najeto minimálně 300 tisíc kilometrů. Jen o málo dražší jsou první dvanáctiválce. Máte-li v kapse kolem 150 tisíc, můžete si koupit osmiválcový čtyřlitr, i ten bude mít ovšem na tachometru čtvrtmilion. Turbodiesel 730d se pak dá sehnat kolem 170.000 Kč. Nejmladší ročníky se zážehovými i vznětovými motory a zhruba 150 tisíci najetými kilometry je možno koupit v cenových relacích mezi 350 a 400 tisíci.

obrázek [555 x 356]

Přednosti

  • vnější design
  • jízdní vlastnosti a komfort
  • bohatá výbava
  • dokonalé odhlučnění
  • řazení samočinné převodovky

Nedostatky

  • méně místa vzadu (krátká verze)
  • menší zavazadelník
  • rázy od přední nápravy
  • slabý akumulátor

Nejčastější závady

  • problémy s elektrickou výbavou (brzdová světla)
  • opotřebení náprav
  • poruchy spojky (šestiválec 2,8 l)
  • elektronika motoru
  • praskání těsnění a hlav válců (turbodiesel 2,5 l)
  • poruchy parkovací brzdy
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi BMW řady 7 na moje.auto.cz
BMW řady 7 na MOJE.AUTO.cz
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl na Borussii

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zvítězili gólem Tolissa v devátém kole německé ligy v Hamburku 1:0 a z druhého místa…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…