Boj o evropskou dvojku v prodejích: Rozhodne se mezi Fordem, Opelem a Renaultem
Volkswagen je s velkým náskokem nejprodávanější automobilovou značkou na evropských trzích, boj o pozici prodejní dvojky se však začíná přiostřovat. V posledních letech tento titul držel Ford, na jeho pozici ale pomýšlejí Opel a Renault.
Opel i Renault v loňském roce Ford doháněly, jejich prodeje rostly vyšším tempem než prodeje americké značky. Prodeje Opelu v roce 2014 podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vzrostly o 7,4 %, zatímco Renault si pomohl dokonce o 9,2 %. To prodeje Fordu vzrostly „jen“ o 5,2 %.
Boj tohoto tria bude letos zajímavý především proto, že Ford, Opel i Renault chystají v letošním roce představit důležité novinky, které pomůžou zvýšit jejich prodeje.
Ford vsadí především na rodinné vozy, letos v Evropě začne prodávat crossover Edge, modernizované duo MPV C-Max/Grand C-Max a nové generace velkých MPV S-Max a Galaxy. Mnohé zákazníky také přiláká Mondeo v luxusní verzi Vignale nebo sporťák Mustang, který se na starém kontinentu začne oficiálně prodávat vůbec poprvé ve své historii.
Opel (ve Velké Británii fungující jako Vauxhall) bude pokračovat v obměně své nabídky. Před koncem loňského roku uvedl na trhu novou generaci Corsy, která do prodejů výrazněji promluví až letos. V květnu se začne prodávat levné miniauto Karl, které má nalákat výrazně více zákazníků než předchozí Agila. Před koncem roku se pak začne prodávat nová Astra, ta ale do prodejů promluví až v příštím roce. Úspěch nových generací Corsy a Astry je přitom pro Opel klíčový, tyto modely dohromady tvoří zhruba polovinu prodejů značky.
Renault bude chtít nadále těžit z úspěchu malého SUV Captur, které se rychle stalo jeho druhým nejprodávanějším modelem v Evropě (po Cliu). Velký potenciál zvýšit prodeje má nový crossover Kadjar postavený na základech velice úspěšného modelu Nissan Qashqai. Na jaře Renault začne prodávat pátou generaci Espace, která bude chtít přilákat více zákazníků díky změně své koncepce – z průkopníka kategorie MPV se stal crossover.
I přes snahy Opelu a Renaultu analytici podle serveru Automotive News Europe předpovídají, že Ford si svoji pozici prodejní dvojky v Evropě udrží i v letošním roce. Renault by však podle jejich názoru mohl přeskočit Opel a stát se třetí největší značkou na starém kontinentu. Například analytik Arndt Ellinghorst upozorňuje na to, že Renault připravuje více masových modelů než konkurence, navíc jeho modelové portfolio výrazněji omládne.
Souboj Fordu, Opelu a Renaultu může být ještě zajímavější v příštích letech. Renault se totiž chce stát evropskou prodejní dvojkou do roku 2017, zatímco Opel myslí spíše dlouhodoběji – druhou největší značkou v Evropě chce být do roku 2022. Obsazení této pozice ale ve finále nemusí znamenat úspěch – důležitá je především ziskovost firmy. A s tou měl Opel i Ford v minulých letech vážné problémy.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 2014 [ks] | Prodeje 2013 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Volkswagen | 1.619.921 | 1.553.251 | +4,3 |
2. | Ford | 947.951 | 901.343 | +5,2 |
3. | Opel/Vauxhall | 885.372 | 824.787 | +7,3 |
4. | Renault | 874.504 | 801.273 | +9,1 |
5. | Peugeot | 782.855 | 739.944 | +5,8 |
6. | Audi | 726.059 | 694.600 | +4,5 |
7. | BMW | 676.410 | 641.196 | +5,5 |
8. | Mercedes-Benz | 652.373 | 617.244 | +5,7 |
9. | Citroën | 608.045 | 601.277 | +1,1 |
10. | Fiat | 586.271 | 573.674 | +2,2 |
11. | Škoda | 582.140 | 511.172 | +13,9 |
12. | Toyota | 527.380 | 521.742 | +1,1 |
13. | Nissan | 477.183 | 422.043 | +13,1 |
14. | Hyundai | 424.467 | 422.444 | +0,5 |
15. | Dacia | 363.102 | 294.434 | +23,3 |
16. | Kia | 353.719 | 339.306 | +4,2 |
17. | Seat | 328.334 | 289.356 | +13,5 |
18. | Volvo | 254.610 | 230.063 | +10,7 |
19. | Mazda | 175.028 | 147.461 | +18,7 |
20. | Suzuki | 162.828 | 152.341 | +6,9 |
21. | Mini | 156.902 | 153.501 | +2,2 |
22. | Honda | 133.268 | 140.061 | -4,9 |
23. | Land Rover | 115.826 | 108.865 | +6,4 |
24. | Mitsubishi | 102.364 | 81.861 | +25,0 |
25. | Lancia/Chrysler | 72.168 | 74.847 | -3,6 |