Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucí Volva nebudou potřebovat klasické klíče. Nahradí je mobilní aplikace.

Jan Mička
Diskuze (112)
Klasickým automobilovým klíčům už pomalu zvoní hrana. Volvo od příštího roku zavede speciální mobilní aplikaci, která je nahradí.

Automobilky neustále vyvíjejí nové prvky, kterými chtějí uživatelům svých modelů usnadnit život. Například bezklíčové odemykání a startování tlačítkem už dneska najdeme i v malých vozech, loni jsme testovali pick-up RAM 1500, který šlo nastartovat tlačítkem na klíčku, a v Jaguaru XE si nastavíte teplotu na klimatizaci či nastartujete motor pouze přes mobilní telefon.

Nápadu s využitím mobilního telefonu se chytlo také Volvo, které chce v budoucnu odbourat nutnost použití běžných fyzických klíčů. Za tímto účelem vyvíjí mobilní aplikaci, která obsáhne veškeré funkce dosud používaných klíčů – tedy odemykání, zamykání, otevírání zavazadelníku a startování. Technologie je založena na bluetooth přenosu a její výhodou je, že můžete vytvořit větší počet klíčů a ty pak odeslat například členům rodiny. Jeden příklad za všechny: přijedete na letiště, zaparkujete, a rodinný příslušník si vůz později vyzvedne, aniž by u sebe musel mít běžný fyzický klíč. Aplikace vás navíc k automobilu sama navede, čímž odpadá také bloudění po parkovišti. Systém by mohly využívat také autopůjčovny, protože by pak klient v případě bezhotovostní platby vůbec nemusel chodit na pobočku.

„Ve Volvu nás nezajímají technologie, které nemají praktický přínos pro člověka. Nové technologie by měly našim zákazníkům zpříjemnit život a ušetřit drahocenný čas. S vývojem potřeb mobility se mění také očekávání našich klientů, kteří touží po nekomplikovaném přístupu k vozu,“ vysvětluje Henrik Green, viceprezident oddělení pro řízení produktové strategie a vývoje modelové řady ve společnosti Volvo Cars. „Naše inovativní technologie digitálního klíče má potenciál kompletně změnit způsob, jakým lze využívat a sdílet vůz. Namísto nečinného stání na parkovišti by mohla být auta využívána tak často a efektivně, jak jen by si to jejich majitelé přáli,“ dodává Green.

Automobilka Volvo bude technologii testovat od letošního jara prostřednictvím švédské společnosti Sunfleet, která zajišťuje sdílení aut na letišti v Göteborgu. Omezený počet blíže nespecifikovaných sériových vozů ji bude využívat od příštího roku. Oficiální informace nicméně neuvádějí, jaké zabezpečení budou elektronické klíče mít.

Video se připravuje ...

Jan Mička
Diskuze (112)
23. 2. 2016 08:14
Re: A co papíry od auta??
Tak jsme zpět u falšování? Zatímco vytvořit falešný fyzický průkaz je náročné a drahé (tedy na tom stojí jejich ochrana), zfalšovat elektronický je prakticky nemožné. Elektronické prvky jsou prakticky konec falšování, protože už nestačí vyrábět doklady někde ve sklepě. Potřebuješ přístup do databáze a k certifikátům. Tady je spíš potenciálně slabina v tom, jak ověřují totožnost někoho, kdo doklady ztratil. A doklad se ani nemusel vyrábět, stačilo úspěšně vyměnit fotku. Pokud tě/ majitele dokladu příslušník nezná, tak je fotka jediný způsob, jak si může v terénu ověřit, jestli ti patří (musí zhruba sedět věk, odhadování věku je však ošemetné, a samozřejmě pohlaví). Nebo pak nějaký elektronický systém.

Co má s tímhle phishing společného? Ono není jednoduché zfalšovat certifikát banky. Počítače jsou nastavené tak, aby věřily jen certifikátům od určitých firem (autorit). A ty si mají ověřovat údaje, které dávají na certifikát. Pokud certifikát říká, že patří Komerční bance, neměly by ho vydat nikomu jinému. Ty si samozřejmě můžeš změnit, kterým vydavatelům certifikátů věříš. Jedna možnost tedy je, že selže důvěryhodná autorita, což by se stát nemělo. Druhá je, že ti někdo změní tahle nastavení. Já třeba tenhle trik používám k odposlouchávání HTTPS komunikace. Nebo napadne tvůj prohlížeč a upraví ho. Jestli někdo dokáže naletět na obrázek, pak zbývá jen říct, že blbost nezná mezí. To bych přičetl počítačové negramotnosti.

To tu však není moc relevantní. Státní správa bude ověřovat, komu doklady vydává. Nemají důvod na svých zařízeních věřit někomu jinému než sami sobě (a případně dalším státům, ale rozhodně ne komerčním autoritám). A svá zařízení má pod svou kontrolou. Své systému musí mít dobře chráněné. Jinak by jim nepomohlo nic. Mohl by sis nechat vydat pravé doklady pro svůj alias. Stejně tak si na nich příslušníci nebudou číst poštu a nebudou mít důvod klikat na nějaké odkazy (tím spíš, když se bavíme o off-line ověřování). A pokud by to zařízení ani nešlo připojit do sítě, tak by bylo velmi těžké ho kompromitovat. Příslušník by pak měl být trénovaný v jeho ovládání.
23. 2. 2016 07:38
Re: Já vám nevím
Tak otázku nákladů řeší snad každý. I firmy stojící za platebními kartami. Už se stalo, že někdo zveřejnil útok a reakcí bylo něco ve smyslu, že je příliš nepraktický, aby nadělal větší škody, tedy ho nemá smysl řešit. Takhle reagovalo myslím i Infiniti na nálezy slabin v architektuře jejich aut. V letectví také kolikrát musí zemřít lidé, aby se něco změnilo.

To si nemyslím. Musí mít mezeru ve fyzické bezpečnosti - je stejně nemožné udělat auto, do kterého by se nešlo vlámat, záchranáři by se však měli dovnitř dostat v rozumném čase. Auta s balistickou ochranou pak můžou mít únikový systém, ale zvenku se dovnitř rychle nedostaneš, to je pointa (no, se správnými nástroji...). Pokud se potřebuješ dostat k dítěti, tak u starého auta potřebuješ buď další klíč, nebo rozbít okno. U novějších se přidává možnost odemknutí zámků přes asistenční službu/ aplikaci v telefonu. To je běžná funkce a nevyžaduje žádnou díru v zabezpečení (zvětšuje to plochu a může to zabezpečení oslabit, otevíráš se sociálnímu inženýrství, ale to je nechtěné a není to potřeba). Že se případně spustí alarm, když rozbiješ okno, je celkem jedno.
Avatar - petr164
22. 2. 2016 21:35
hloupost
Snadno hacknuté.
Avatar - rohYpnol
22. 2. 2016 20:22
Re: Já vám nevím
Určitý pohled také říká, že výrobci prostě lepší zabezpečení aut ani nabízet nechtějí, protože se tím zabezpečením prostě (z pohledu výrobce) již neúměrně zvedají náklady na vývoj. A druhak také, že auto musí mít mezeru v zabezpečení, aby bylo možné např. vůz otevřít v případě nějaké nenadálé potřeby (zapomenuté dítě uvnitř atp.).
Avatar - rohYpnol
22. 2. 2016 20:18
Re: Já vám nevím
Myslíš že nevím že se Tesla mj. neustále sama aktualizuje?