Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ram 1500 EcoDiesel – Walker, Texas Diesel

Jan Mička
Diskuze (108)
Ram 1500 působí na českých silnicích jako obr, z rodiny Ram Trucks je však nejmenší. Vyzkoušeli jsme jej s třílitrovým turbodieselem od VM Motori.

Pro americké automobily mám slabost. Aby ne, když mi takřka celé dětství televize tlačila do hlavy seriály jako Knight Rider, Zmije nebo Walker, Texas Ranger. Americká auta jsou pro nás Evropany zkrátka fascinující a jenom málokdo se za nimi neotočí.

Spíše než horší kvalitu interiérů ale lidé nejčastěji kritizují vysokou spotřebu ohromných zážehových osmiválců a také poměrně složitý dovoz s následným přihlášením na české značky. Jenže i mocný

Ram 1500, jehož předminulou generaci proháněl Cordell Walker (Chuck Norris) v oblíbeném akčním seriálu, může mít pod kapotou turbodiesel, a pokud se obrátíte na jednoho z dovozců (třeba společnost Denker, která vůz do testu poskytla), zpravidla nemusíte řešit ani homologaci. A víte, co je úplně nejlepší? Na silnici nenajdete mezi evropskými pick-upy přemožitele.

Zdá se vám, že přeháním? Ani ne, protože Ram řady 1500 měří na délku 5815 milimetrů, je 2015 mm široký a 1920 milimetrů vysoký. Oproti němu jsou vozy jako Ford Ranger, Volkswagen AmarokIsuzu D-Max pouhé hračky pro děti. A teď si vezměte, že z celé rodiny Ram Trucks (čítá ještě modely 2500, 3500, 4500 a 5500) je „patnáctistovka“ nejmenší.

Ram 1500 - rozměrové srovnání s pick-upy na českém trhu
Model Ram 1500 Ford Ranger Isuzu D-Max Volkswagen Amarok
Délka [mm] 5815 5359 5295 5254
Šířka [mm] 2015 1850 1860 1954
Výška [mm] 1920 1815 1795 1834
Rozvor [mm] 3570 3220 3095 3095
Rozchod vpředu [mm] 1732 1560 1570 1648
Rozchod vzadu [mm] 1714 1560 1570 1644

Jsou to ale hlavně tvary karoserie, kterými Ram 1500 šokuje okolí. Tolik chromovaných ploch snad žádné evropské auto nenabízí, notabene když se jedná o galvanizované kusy kovu a ne pouze nalakované plasty. Dvacetipalcová kola s celoročními pneumatikami o rozměrech 275/60 jsou pro zkoušenou linii Laramie standardem, a zadní pár plnohodnotných dveří napovídá, že se jedná o variantu Crew Cab (Quad Cab je má kratší). U té si dokonce můžete vybrat mezi dvěma délkami korby (6,4 a 5,7 stop), my měli k dispozici kratší zvanou Short Box.

Korba je to, o co jde u pick-upů především, ale předesílám, že vyskočit na ni není úplně jednoduché. Ložná hrana se totiž nachází ve výšce 890 milimetrů, a po otevření zadního víka si zakryjete praktický nášlap u registrační značky. Díky délce korby 1712 milimetrů a minimální šířce 1295 milimetrů v pohodě odvezete dvě europalety, a pokud by nestačila výška bočnice 508 milimetrů, stačí náklad situovat do výšky, pořádně jej zajistit, a je po problému. Pozor ale na dovolené zatížení – pouhých 429 kilogramů (podle údajů ve velkém technickém průkazu) totiž tento „drobek“ slupne jako nic.

Ve srovnání se soupeři jde o opravdového obra, což nejvíce poznáte při nastupování do interiéru. Ram 1500 Crew Cab má totiž základní světlou výšku 249 milimetrů, což sice od stolu nepůsobí problematicky, stejně jsem si ale vždycky raději povytáhnul kalhoty, chytnul se bytelného madla na předním sloupku karoserie a vyšvihnul se za volant.

suv dodge testy pickup suv dodge testy pickup  

Existuje nicméně řešení, jak si nastupování ulehčit. Přímo na klíčku totiž najdete tlačítko, kterým snížíte světlou výšku o 53 milimetrů vpředu a 43 milimetrů vzadu, trvá to ale poměrně dlouho. Mnohem lepší vychytávku vidím v možnosti nastartovat motor na dálku – vůz je stále zamčený, motor běží, pomalu se prohřívá, a vy se nemusíte bát, že s autem někdo odjede. I kdyby totiž zloděj rozbil boční okno, bez klíčku v kapse nepohne s voličem automatické převodovky.

Pěkně z očí do očí

Uvnitř auto působí podobně jako zvenku – monstrózně. Sedíte tak vysoko nad zemí, že si můžete na křižovatkách povídat s řidiči linkových autobusů, před sebou máte volant o průměru 390 milimetrů, a od spolujezdce vás dělí loketní opěrka široká 370 mm. Většinu ovladačů najdete tam, kde byste čekali, jsou ale minimálně o číslo větší než v evropských vozech.

Nejdříve jsem se zarazil nad možností pouze výškového nastavení volantu, podélný posuv však Dodge nahradil nastavitelnými pedály (tlačítko je na sloupku řízení). Najít si správnou pozici za volantem chvíli trvá, pak se ale na palubě cítíte jako v ohromném road trainu křižujícím americké dálnice.

Kokpit je dimenzován pro statné Američany, s čímž souvisí také množství prostoru. Především v příčném směru rozhodně nelze mluvit o stísněnosti, tedy alespoň pokud rozměrnou loketní opěrku nevyměníte za další sedadlo. Právě kvůli tomu je otočný volič automatu na středové konzole. A že v takové konfiguraci nezbudou žádné odkládací prostory? V dvojité přihrádce před spolujezdcem, ve dveřích, pod zadními sedáky a v podlaze je jich až až…

Nejednoho navíc zarazí až fanatický smysl pro chytrá řešení. Pod zadními sedáky najdete bytelnou podlážku, která po rozložení vytvoří zcela rovnou ložnou plochu vhodnou k přenocování. Šířka interiéru 1,7 metru to v pohodě umožní. Nechybí ani praktická čtecí lampička a zásuvka pro připojení malých spotřebičů. Musíte pouze mít správnou redukci…

suv dodge testy pickup suv dodge testy pickup  

Ačkoliv jsem se chtěl bránit předsudkům, napsat to musím: interiér je zkrátka americký. Na jedné straně zde máte kůží čalouněná sedadla s vyhříváním a odvětráváním, vyhřívaný volant a přehledný přístrojový štít s rychloměrem v kilometrech i mílích, ale na straně druhé levné a povrzávající plasty. Řeč je především o „dřevěném“ obložení dveří a stříbrných dekorech na středové konzole. Pazvuky se však ozývaly pouze při cíleném zatlačení na slabá místa.

Diesel? Žádná novinka

Divize Ram Trucks vyrábí drsné pick-upy od roku 1981, a nejmenší z nich, do roku 1994 označovaný tříciferným číslem, dosud vznikl ve čtyřech generacích. Instalace vznětového motoru však není žádnou novinkou – řadový šestiválec Cummins Diesel se objevil již v prvopočátku (5,9 litru, 120 kW a 540 N.m), u větších verzí měl objem dokonce 6,7 litru.

Co se objemu týče, je tedy podélně uložený třílitrový šestiválec od VM Motori krokem zpátky, celkově se však jedná o jeden z nejmodernějších turbodieselů koncernu FCA. Najdete ho třeba pod kapotou Maserati Ghibli, kde disponuje výkonem 202 kW a točivým momentem 600 N.m, nebo v Jeepu Grand Cherokee (184 kW, 570 N.m).

Ram EcoDiesel si sice musí vystačit pouze se 179 kilowatty v 3600 otáčkách za minutu a točivým momentem 570 N.m (2000 min-1), to ale v pohodě stačí ke zrychlení z klidu na 96 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost 170 km/h (podle technického průkazu konkrétního vozu). Přidejte si k tomu překvapivě tichý a hladký běh, systém vstřikování močoviny s ukazatelem stavu AdBlue na přístrojovém štítu, a možná vás i přestane štvát, že pod kapotou nemáte šestiválec 3.6 Pentastar (224 kW) nebo masivní osmiválec 5.7 HEMI s fantastickým zvukem (291 kW). Nicméně každý, kdo hodí provozní náklady za hlavu a sáhne po zážehovém agregátu, zaslouží uznání.

suv dodge testy pickup suv dodge testy pickup  

Motor je standardně spojen se sametovým osmistupňovým automatem ZF (TorqueFlite 8), který lze ovládat i tlačítky na pravém rameni volantu. Tato kombinace ale má být hlavně zárukou nízké spotřeby. Podle metodiky NEDC se bavíme o průměrných 11 litrech na sto kilometrů, což sice na první pohled nepůsobí moc pozitivně, berme ale v potaz ohromné rozměry automobilu, provozní hmotnost 2,8 tuny a především otevřenou korbu, která aerodynamice rozhodně nepřidá. Jak je to tedy v reálu?

Respekt je silnější než fyzika

Zkoušený Ram 1500 je jedním z automobilů, u kterého mi bylo zcela jedno, že se nevejde do redakční garáže. Zkrátka jsem chtěl jezdit a v krajním případě bych v něm i přenocoval. U takových vozů obvykle vyšší odběr paliva pomíjím, EcoDiesel však v tomto ohledu příjemně překvapil. Jeho síla je naprosto nevymluvitelná a o dálkových trasách za slabých 10 l na 100 km se mi v jeho spojitosti ani nesnilo. Pravda, ve městě to bylo s necelými čtrnácti litry o něco horší, rovných deset litrů na dálnici (při 130 km/h točí motor 2000 otáček) mi ale opět zlepšilo náladu.

Když jsem nakousnul město, nemohu zapomenout na pocity při proplétání úzkými ulicemi. Řidiči autobusů, dodávek a náklaďáků se nad tím možná podiví, pokud ale do Ramu přesednete z kompaktního hatchbacku, je to zatraceně znát. Obrovský volant, vysoká kapota a naprosto minimální přehled o rezervách, které ještě zbývají do kontaktu s dalšími auty, mi trochu připomněly řidičské začátky, nakonec se ale všechno obešlo bez újmy (parkovací kameru dostanete ve standardu). Řízení má poměrně dlouhý převod a citlivost okolo středové polohy volantu se blíží nule, automobil se ale tak rychle dostává pod kůží, že se za pár minut cítíte jako král silnic.

Designéři hodně zapracovali na aerodynamice, vzduch obtékající kolem vnějších zrcátek velkých asi jako tenisová raketa ale nezamaskuje ani jinak zdařile odhlučněný interiér. Vzduchový podvozek auto nese jako na obláčku, a díky tuhé rámové konstrukci se karoserie ani moc nekroutí. Dejte si to dohromady s rozměrnými křesly, které veškerý potenciál vložily do pohodlí, a dostáváte takřka ideální koráb na dlouhé cestování.

Záměrně píši „takřka“, protože chyby se najdou. Na nekvalitním povrchu je slyšet hluk od tuhé zadní nápravy s pětiprvkovým uložením (vpředu je lichoběžníkové nezávislé uložení), a pokud trefíte větší díru, ozve se vlivem velké neodpružené hmotnosti dvacetipalcových kol hrozná rána. To je ale tak jediné, co mi vadilo…

Ram 1500 může být, ostatně jako každý správný pick-up, vybaven pohonem 4x4. Nejde o permanentní čtyřkolku, ale systém BorgWarner s režimy 2WD High, 4WD Auto, 4WD Lock a 4WD Low a redukčním převodem 2,64. Přiznám se, že jsem ze všeho nejvíce využíval zadní pohon, protože takhle byla jízda nejzábavnější. Ona totiž kombinace točivého momentu 569 N.m dostupného od 2000 otáček, celoročních pneumatik s hrubším dezénem a vlhké vozovky způsobuje ztrátu přilnavosti hnaných kol, a výjezdy ze zatáček se díky tomu stávaly silně adrenalinové.

suv dodge testy pickup suv dodge testy pickup  

Možná si řeknete, proč jsem nejezdil hlavně v terénu, a odpověď je velmi jednoduchá: Ram 1500 totiž i přes možnost zvýšit světlou výšku až o 51 milimetrů (režim Off-road 2) není typickým off-roadem, ale hlavně neúnavným dříčem, který podle údajů dovozce utáhne až 4.173 kilogramů. Od toho tedy redukční převod, všestranné nastavení pohonu 4x4 a vzduchový podvozek – takto konfigurovaný automobil omezí snad jenom rozvor náprav delší než celá Škoda Citigo, kvůli kterému můžete v nejméně vhodnou chvíli škrtnout podvozkem.

Mělo by to ale znamenat, že bude vůz na silnici působit neohrabaně? To ani náhodou. V rukou i nohou neustále cítíte tu obrovskou hmotnost, vnější rozměry ale přestanete vnímat poměrně rychle, a budete se cítit jako v jakémkoliv jiném osobním voze. Ani předjížděcí manévry s trefou do té nejmenší skulinky nejsou problém.

Ani v nejmenším nelze mluvit o podobných jízdních vlastnostech, jako má například Jeep Grand Cherokee, na druhou stranu jsem se ale nesetkal s podobnou rozevlátostí a nestabilitou jako u Fordu Ranger. Zatáčku si pouze vyhlédnete, podle vlastního úsudku přizpůsobíte nájezdovou rychlost, a bez zaváhání zase vyjedete ven. Interiér je obrovský a řidič se může zapřít snad jenom o volant, pud sebezáchovy a hlavně respekt z tak velkého stroje ale zkrátka nedovolí dostat se do svízelné situace.

Žádný strach, ostatní uhnou

Na to, jak je Ram 1500 rozměrný a těžký, vykazuje velmi dobré jízdní vlastnosti. Je pohodlný, předvídatelný, se vznětovým šestiválcem i relativně úsporný a tichý, ale především takřka nezničitelný. A to ať se bavíme o poctivé koncepci podvozku, tak ohromné síle. Jistě, má svoje mouchy, nad většinou ale mávnete rukou nebo se jim prostě jenom zasmějete. Tohle auto si u nás nekoupí někdo, kdo celý život střídá kompaktní hatchbacky, ale opravdový fanoušek, jehož srdce bije pro americké vozy.

Ram 1500 si umí na silnicích velmi rychle získat respekt, ovšem nikterak domýšlivým a okázalým způsobem. Řada ostatních účastníků silničního provozu jej vidí poprvé v životě, a vzhledem k tomu, že se v Česku oficiálně neprodává, to tak ještě nějakou chvíli bude. Ve srovnání s SUV evropských značek přitom není přehnaně drahý – v testované konfiguraci s takřka maximální výbavou stojí zhruba 1.650.000 Kč. Koupíte za tolik peněz jiný luxusní pick-up, který utáhne více než čtyři tuny?

suv dodge testy pickup suv dodge testy pickup  

Nejlevnější verze modelu 26.660 $ (3.6 Pentastar/224 kW Tradesman Regular Cab 4x2)
Základ s testovaným motorem 41.520 $ (3.0 EcoDiesel/179 kW Tradesman Crew Cab 4x4)
Testovaný vůz s výbavou 67.265 $ (3.0 EcoDiesel/179 kW Laramie Crew Cab 4x4)

Plusy

  • Prostorný a zdařile odhlučněný interiér
  • Pohodlný podvozek
  • Rozumná spotřeba paliva
  • Relativně snadné manévrování
  • Mohutný zátah turbodieselu
  • Skvělý poměr ceny a výbavy

Minusy

  • Citlivost řízení okolo středové polohy, dlouhý převod
  • Omezení při parkování ve městě
  • Vrzající plasty v interiéru
  • Nízká užitečná hmotnost

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (108)
Ram 1500 EcoDiesel
Cena základní sestavy 1 018 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, automaticky sklopná vnější zrcátka, dvouzónová klimatizace, autoalarm, mlhovky, automatické rozsvěcení světlometů, zadní parkovací kamera, speed limiter, autorádio s devíti reproduktory a subwooferem, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, litá 20“ kola s celoročními pneumatikami, palubní počítač s displejem TFT, informační systém Uconnect s 8,4” dotykovým displejem, navigace, nesouměrně dělená zadní opěradla, vyhřívaný volant, tónovaná skla, záruka 3 roky nebo 100.000 kilometrů a další. Kč
Cena testované sestavy 1 650 200 Kč
Výbava testované sestavy Samosvorný diferenciál (+525 $), kožené čalounění sedadel (+1.400 $), vzduchové odpružení (+1,595 $), paket Convenience – bezklíčový vstup a startování, světlomety SmartBeam, dešťový senzor (+450 $), gumové koberečky v interiéru (+175 $), parkovací čidla vpředu a vzadu (+125 $), elektricky ovládané střešní okno (+1.295 $), sada ochranných prvků (+250 $), vyhřívání zadního okna (+225 $), protiskluzový kryt korby (+400 $), vznětový motor VM Motori (+ 4500 $), tažné zařízení (+395 $). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 179 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 569 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.1 / 9.2 / 11
Emise CO2: 256
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1424 / 0
Objem nádrže (l): 98
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2724 / 429
Rozměr pneu: 275/60 R 20
Ram 1500 EcoDiesel
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5815
b) šířka (mm): 2015
c) výška (mm): 1920
d) rozvor (mm): 3570
e) rozchod vpředu (mm): 1732
f) rozchod vzadu (mm): 1714
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 920 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1720
l) šířka vzadu (mm): 1720
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rob.zombie
3. 1. 2017 01:03
Do města ideální
Skoro každý den jezdím s Ramkou do školy a všeobecně po městě. Parkování at na ulici nebo v podzemních garážích není problém (stačí používat volant) A opravdu se nikoho neptám jestli můžu vozit 1.5 tuny dřeva na korbě nebo táhnout 4 tuny za autem.
Avatar - honza84
27. 3. 2016 22:19
Re: Pre koho to auto je?
Kecáš nesmysly.
Avatar - Barrichello
6. 8. 2015 09:03
Re: Americká auta
oktávka je masová plečka a navíc odky je oktávka pikap? >:D
5. 8. 2015 17:38
Re: Americká auta
50-90ks? tolik je Octavii u nas na ulici >:-[]
5. 8. 2015 13:47
Re: A za všechno může...
Sice ne z Viperu, ale 10válec ( myslím, že z Ford Expedition) má pořád Ford F-250.

Jinak mě ten Diesel moc smysl nedává, ta 3,6 Pentastar s 8sp ZF má spotřebu cca stejnou a kdo chce opravdu šetřit, tak dá plyn. Už i v USA to z továrny jezdí na LPG/CNG.