Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh ve dvou třetinách roku 2015: Nejrychleji roste Nissan

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Objem českého trhu s novými osobními auty se od ledna do srpna zvýšil o necelých 22 procent. Nissan jej překonává trojnásobně, absolutně i v kusovém navýšení vládne Škoda.

Velmi pozitivní trend v růstu registrací nových osobních automobilů na českém trhu pokračuje.

Letošní rok má za sebou už dvě třetiny. Za tento časový úsek se zvýšily oproti totožnému období letopočtu 2014 o 21,69 %. Zatímco loni si domácí zákazníci pořídili 125.695 aut, letos už 152.954, tedy o 27.259 kusů více. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty. Z hlediska paliv je na prvním místě benzin s 54,49 %, nafta má 42,07 %, zbytek tvoří alternativa (CNG, LPG, elektřina a bioethanol).

Za prvních osm měsíců bylo registrováno na domácím trhu 48.720 nových osobních vozů značky Škoda, což představuje v absolutních číslech nárůst o 10.492 oproti loňskému roku. Zvolilo si je tedy o 29 % více domácích firemních i privátních klientů než loni, okřídlený šíp tak ukousl z pomyslného tržního koláče 31,85 %.

Jak jsou na tom ostatní? Volkswagenu náleží průběžné stříbro za takřka 16,5 tisíce přírůstků, chybělo mu do nich jen 52 aut. Okupuje navíc výrazných 10,75 %. Pro zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích zůstává desítka nedostižnou, i když se pomalu zvedá. Jeho aktuální podíl činí 8,43 %. To zároveň znamená necelých 12,9 tisíce nových vozů. VW mu však odskočil již o 3.552 registrací, což je opravdu dost, domestikované stylizované H na tučnější časy v tuto chvíli jen vzpomíná a takovou velkou ztrátu do konce roku jistě nedožene.

Bramborová“ medaile patří Fordu díky 10.334 kusům, zároveň je poslední značkou, která má na kontě pěticifernou hodnotu. Agilní Dacia (6.857) tradičně uzavírá nejlepší pětici. V poslední době velmi úspěšný Opel se dostal na 5.789 registrací, pravda, ostatním pronásledovatelům trochu poodskočil. Velmi napínavá bitva však pokračuje dále těsně pod jeho šestým místem a ještě v ní zdaleka není rozhodnuto, i když se rozdíly trochu natahují. Kia má zatím 5.190 přírůstků, jenže Renault s 5.025 zas až tolik neztrácí. Mnoho nedělí ani Peugeot (4.830) a Seat (4.728), kteří se ještě vešli do desítky.

Tu druhou začíná BMW, které je nejúspěšnějším z německé luxusní trojky. Do zveřejňované první patnáctky se vešla celá, čtyři kruhy Audi obsadily třináctou příčku, Mercedes poslední. Naopak v ní nenajdeme Toyotu, nejprodávanějším Japoncem je momentálně Nissan. Citroën spadl až za modrobílé z Mnichova, což pro něj není zrovna lichotivé. Všechny značky v této části tabulky překonaly tři tisíce kusů, jedinou výjimkou je zatím trojcípá hvězda.

Český trh ve dvou třetinách 2015 – pořadí značek (Top 15)
Období1-8/20151-8/20151-8/2014[ks][%]
Poř.KategorieOATržní podílOAZměna (rok)Změna (rok)
1.Škoda48,72031.9%37,77810,94229.0%
2.Volkswagen16,44810.8%12,0404,40836.6%
3.Hyundai12,8968.4%11,9749227.7%
4.Ford10,3346.8%8,1392,19527.0%
5.Dacia6,8574.5%5,90395416.2%
6.Opel5,7893.8%4,4171,37231.1%
7.Kia5,1903.4%4,33685419.7%
8.Renault5,0253.3%4,16985620.5%
9.Peugeot4,8303.2%4,967-137-2.8%
10.Seat4,7283.1%4,4292996.8%
11.BMW3,8532.5%3,31054316.4%
12.Citroën3,4092.2%3,933-524-13.3%
13.Audi3,2632.1%2,28098343.1%
14.Nissan3,1252.0%1,8651,26067.6%
15.Mercedes-Benz2,9821.9%2,47151120.7%
-Ostatní značky15,50510.1%13,6841,82113.3%
-CELKEM152,954100.0%125,69527,25921.7%

Importérem, který si oproti dvěma třetinám roku 2014 nejvíce procentně polepšil, je právě Nissan (+67,6 %), Následuje jej Audi (+43,1 %) a třetí příčku v této statistice okupuje mateřský Volkswagen (+36,6 %) následovaný Opelem (+31,1 %). Pětka náleží Škodě, rovněž její absolutní nárůst registrací byl již zmíněn - a tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Druhý je VW (+4.408), modrý ovál se zvedl o 2.195 aut, na čtyřce září blesk Opelu, který hlásí o 1.372 vozů více. Nissan vykazuje v tuto chvíli o 1.260 jednotek lepší čísla než v uplynulém roce a jako poslední má ještě čtyřmístný nárůst.

Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze dva. Ani nepřekvapí, že jde výhradně o zástupce francouzského koncernu PSA. Citroën si pohoršil více, ztratil 524 kusů a 13 %. Peugeot prodal o 137 aut méně (-2,8 %). Nedávno oddělená značka DS už je mimochodem v datech SDA uváděna samostatně.

Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-8/2015 vzrostly oproti loňskému roku ještě výrazněji než osobních: o 28,94 %, z 8.148 na 10.506 kusů, tedy o 2.358 „pracantů“.

Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, výroba Roomsterů včetně zaplechovaných Praktiků v dubnu skončila a doprodávají se už jen už jen zásoby po jednotlivých kusech. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (1.840 aut), následují Peugeot (1.582), Ford (1.354), Volkswagen (1.210), Renault (1.065), Citroën (877) a Mercedes-Benz (758), abychom jmenovali alespoň sedmičku nejúspěšnějších. Fiatu patří 17,5 %, Peugeotu lehce nad 15, Fordu necelých 13 % a ještě VW s Renaultem mají dvouciferný tržní podíl (11,5, respektive 10,1 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
16. 9. 2015 13:32
Neco
Moje rec
Avatar - Emel
6. 9. 2015 20:45
Re: Nissan
To jsme zpět u diskuse o tom, jak je to s těmi crossovery a SUV. Tiguan je podobně velké auto jako QQ, jsou tam dva rozdíly - Tiguan je vyšší a dražší. Respektive... začíná až s 1.4TSI.

Yeti byl i s 1.2TSI, zase byl ale o kus menší...
6. 9. 2015 15:47
Re: Nissan
Tiguan není konkurent pro Nissan a Yeti bych crossoverem taky nenazíval. VW tuhle kategorii (navíc stále rychle rostoucí) silně podcenilo celosvětově a já jen zírám jak dlouho nechávají tuhle díru (pro sebe) stále a stále volnou...stále jen koncepty a prototypy...Ale stejně je na tom třeba i Toyota...
Avatar - Emel
6. 9. 2015 13:45
Re: Nissan
No a navíc mu teď něco ukousne Kadjar... no, život je změna a kdo není schopen se přizpůsobit, ten to bude mít těžké.

S tím VW... je tu Tiguan a Yeti... ale to jsme zpátky u nuancí SUV vs. Cross...
Avatar - Emel
6. 9. 2015 13:40
Re: pán redaktor ...
Významově totožné.