Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2014: Škoda prodala o 20 % více aut

Český trh v prvním pololetí 2014: Škoda prodala o 20 % více aut

Český trh v prvním pololetí 2014: Škoda prodala o 20 % více aut Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Český trh vykazuje za první pololetí šestnáctiprocentní nárůst. Škoda mu vládne suverénně, nikdo z konkurentů se zatím nedostal nad 10 tisíc kusů.

Český trh s novými osobními automobily se za prvních šest měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím toho loňského zlepšil o 16,4 %, což je markantní, protože po květnu vykazoval o dvě procenta méně! K podrobnějším červnovým statistikám se vrátíme v samostatném článku, nyní se zaměříme na ty pololetní. Trh konkrétně narostl z 80.818 jednotek na 94.058. Zlepšil se tedy o 13.240 kusů (minule +9.551). Aktuální data vyplývají ze statistik Svazu dovozců automobilů. Důležité reexporty, které čísla obzvláště u některých značek radikálně korigují, v nich však nejsou započteny.

Značkám suverénně vévodí mladoboleslavská Škoda. Od ledna do června bylo zaregistrováno celkem 28.609 aut s okřídleným šípem ve znaku, takže lídrovi náleží podíl 30,4 %. Oproti totožnému období v roce 2013 tento údaj představuje navýšení 20,1 % a došlo navíc dále k jeho posílení o výrazných 1,6 %. „Polovina roku je pro nás potvrzením správné cesty v rámci naší růstové strategie podpořené modelovou ofenzívou,“ hodnotí pololetní výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a doplňuje: „Za konsekventními nárůsty prodejů stojí každodenní aktivita našich dealerů spolu s atraktivními nabídkami v rámci jednotlivých modelových řad. Škoda zaznamenala růst napříč všemi, zejména Rapidu a Octavii se skvěle daří kompenzovat nadcházející generační obměnu Fabie. Ta se závěrem roku dočká své již třetí generace a výrazně nám pomůže dále posílit naši pozici,“ uzavírá Luboš Vlček.

Na druhém místě je Volkswagen (8.774 registrací). K desetiprocentnímu podílu se přibližuje jen pomalu (9,3 %). Rozdíl mezi ním a bronzovým Hyundaiem narostl na 157 aut. Vzhledem k situaci, kdy domestikovaný jihokorejský výrobce ztratil třetinu dealerské sítě, se nedá předpokládat, že by se síly vyrovnaly. Ford přesáhl v naprosté pohodě hranici šesti tisíc exemplářů, přesně vykazuje 6.189 registrací. Připomeňme, že se týkají u všech pouze osobní kategorie. Užitkové vozy nejsou započteny, osobní dodávky však ano, ty SDA řadí mezi MPV. Dacia si upevňuje poslední místo v Top 5, na modrý ovál nemá, ale šestému Peugeotu odskočila už skoro o 500 kousků.

Za francouzským „lvem“ (3.847) se rozhořel lítý boj. Od sedmého do jedenáctého místa je opravdu našlapáno, Seat dělí od Citroënu pouhých 89 aut! Ano, dvojitý šíp byl po květnu hned za Peugeotem, nyní vypadl z první desítky! V případě španělské větve Volkswagenu jsou údaje nepříliš relevantní, neboť u ní reexporty představují více než polovinu celkových čísel... Ale aktuální data bohužel k dispozici nemáme. Diference mezi Kiou, Renaultem a Opelem jsou také minimální, 27, respektive 21 registrací neznamená v celoročním kontextu prakticky nic. Od dvanáctého do patnáctého místa najdeme BMW, Toyotu, Mercedes-Benz a Audi. BMW si udržuje nad úhlavními nepřáteli z Untertürkheimu a Ingolstadtu neustálou převahu, Toyota je dlouhodobě nejúspěšnější japonskou automobilkou. Nissan a Mazda se totiž nacházejí těsně „pod čarou“.

Procentním šplhounům jasně dominuje Dacia, tedy ve zveřejněné tabulce první patnáctky. Jedná se však o relevantní hodnoty nezakalené nízkými počty. Dvojnásobek už nehlásí, ale má alespoň o 86,3 % více než loni. A to je pořád opravdu slušný nárůst. Kdo by to byl čekal ještě před deseti lety, kdy uvedla na trh první generaci Loganu? O takřka 70 % větší množství prodal Seat, velké „ale“ už jsme však zmínili. Opel a BMW jsou těsně pod polovičním ziskem a i Ford má +38,4 %. V kusech je na tom samozřejmě nejlépe Škodovka, která se chlubí skokem o 4.783 jednotek. Následuje znovu Dacia (+2.005) a Ford (+1.718), kromě nešťastného Seatu se daří i mateřskému Volkswagenu, který si polepšil o 1,1 tisíce.

Poklesy u pouhých čtyř značek (Kia, Citroën, Toyota a Audi) nejsou nijak dramatické, pohybují se od 7,6 do 2,2 %, respektive od 185 do 37 vozů. Renault se dostal mírně do plusu, před měsícem byl ještě mezi propadáky. I tato veličina ukazuje, že je současný český trh velmi zdravý.

Český trh za první pololetí 2014 – pořadí značek (Top 15)
KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
Období1-6/20141-6/20141-6/2013[ks][%]
1.Škoda

28 60930,4 %23 8264 78320,1 %
2.Volkswagen

8 7749,3 %7 6701 10414,4 %
3.Hyundai

8 6179,2 %8 0675506,8 %
4.Ford

6 1896,6 %4 4711 71838,4 %
5.Dacia

4 3294,6 %2 3242 00586,3 %
6.Peugeot

3 8474,1 %3 7361113,0 %
7.Seat

3 1963,4 %1 8791 31770,1 %
8.Kia

3 1673,4 %3 300-133-4,0 %
9.Renault

3 1403,3 %3 129110,4 %
10.Opel

3 1193,3 %2 12199847,1 %
11.Citroën

3 1073,3 %3 292-185-5,6 %
12.BMW

2 5742,7 %1 79378143,6 %
13.Toyota

1 9632,1 %2 125-162-7,6 %
14.Mercedes-Benz

1 8482,0 %1 57427417,4 %
15.Audi

1 6301,7 %1 667-37-2,2 %
Ostatní značky9 94910,6 %10 024-75-0,7 %
CELKEM94 058100,0 %80 81813 24016,4 %