TEST Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi – Francouzští grandi
Úvod, dojem
Francie dala světu skvělá vína, šampaňské, kulinářské speciality, významné umělce, ale také stála u zrodu velkoprostorových osobních vozidel v Evropě. Hlavně značka Renault, která v roce 1984 představila velký espace a o dvanáct let později menší scénic, postavený na hatchbacku Mégane. S Citroënem Picasso, jehož původním základem byl model Xsara, se potkáváme od roku 1999. Nyní už obě MPV představují samostatnou modelovou kapitolu, i když jejich filozofie zůstává stejná: na malých základech nabídnout co nejvíce prostoru. Verze Grand navíc zvládnou přepravit až sedm cestujících, a přitom se vejdou i do menší garáže, protože jsou dlouhé jako kombíky nižší střední třídy.
Diplomat a sportovec
Loňský rok byl pro oba modely velmi důležitý. Třetí generace Citroënu C4 Picasso s letopočtem narození 2013 prošla lehkou modernizací. U Renaultu však slavili příchod zcela nové, dokonce už čtvrté řady.
Citroën od počátku vsadil na originální vzhled spojující futuristické prvky s elegantními liniemi. Základem je jednoduchá krabicovitá silueta karoserie, kterou oživují zajímavé detaily, například stříbrná lišta linoucí se od předních sloupků přes střechu až pod okno v zadním sloupku. Výraz picassa se ani po faceliftu nezměnil. Přední části dominuje dvojitá chromovaná lišta tvořící uprostřed znak automobilky a na krajích obepínající diody pro denní svícení – přepracované jsou jen nasávací otvory.
Renault sází na sportovnější výraz, což dokládají skloněné přední okno navazující na linii kapoty, úzké prosklení nebo useknutý zadek s negativně skloněným sloupkem. S vysokými boky dobře ladí velká 20palcová standardní kola, která ve spojení s vyšší světlou výškou podlahy vyvolávají chybný dojem, že je renault mnohem kompaktnější a menší než citroën.
Doba digitální
Oba vozy jsou jasně rozpoznatelné i po nahlédnutí do interiéru. Obliny v citroënu a centrálně umístěný štít s obří 12palcovou obrazovkou a druhým, sedmipalcovým displejem na středovém panelu působí jako stylově tvarovaný řídicí panel kosmické lodi. Scénic sází na dynamickou atmosféru.
Kapličce před řidičem dominuje velký kruhový rychloměr, tříramenný volant padne lépe do ruky a velkou masu palubní desky rozbíjí jen vystouplý
středový panel s 8,7palcovým tabletem multimediálního systému R-Link 2 orientovaným na výšku. Tím se ovládá navigace, rádio, jízdní profi ly i detailní nastavení vozu. A tady vidíme největší slabinu. Listování v menu není příliš intuitivní a člověk se v něm občas ztrácí. Za jízdy je to v podstatě nemožné. Naštěstí se teplota nastavuje tradičními otočnými ovladači. To mu totiž může Grand Picasso jen závidět. U něj jste odkázáni pouze na dotykový displej, což už je přes hranu. Hledání místa, kam ťuknout prstem, nutí řidiče na delší dobu odvrátit pozornost od jízdy, čímž může dojít k řadě nebezpečných situací. Za ovládací prvky dáváme shodně trojku. V obou autech naopak potěší množství odkládacích přihrádek na drobnosti,
prostorné boxy mezi předními sedadly i schránky v podlaze.
Cena a výbava, prostor a pohodlí
Rodinka v oblacích
Hlavní předností kompaktních MPV je nabídka prostorné kabiny při zachování rozumných rozměrů karoserie. Je tedy zřejmé, že si za takový koncept nechají automobilky řádně zaplatit. O to víc, pokud se jedná o nejsilnější vznětové motorizace s automatickou převodovkou, které jsou u obou značek určeny výhradně nejvyšším výbavám. Citroën Grand C4 Picasso v provedení Shine tak pořídíte za 734.900 Kč a Renault Grand Scénic ve stupni Bose o malinko dráže – za 749.900 Kč. Téměř tři čtvrtě milionu není málo, zejména v porovnání s nejlevnějším konkurentem Opelem Zafira. Ale naše tabulka odhaluje, že za vyložené prostředky dostanete v obou případech vozidla napěchovaná komfortními a bezpečnostními prvky. Litá kola, automatická dvouzónová klimatizace, kožený volant nebo mlhová světla jsou samozřejmostí. Určitě oceníte také parkovací čidla vpředu a vzadu, střešní ližiny, dešťový a světelný senzor nebo tempomat. Do luxusního prostředí vás vynese startování tlačítkem, velké displeje multimediálních systémů a vestavěná navigace. Citroën navíc přidává zadní kameru a automatické parkování v podélném i příčném směru a bezpečí posádky jistě
zvyšuje sledování mrtvého úhlu za vozidlem. Za tyto prvky si u renaultu musíte připlatit rozumných 18.000 Kč a dostanete je v balíčku City. Scénic naopak boduje standardními světlomety LED Pure Vision nebo čelním protikolizním systémem, což ho v našich očích posunulo na stejnou úroveň s picassem. Proto jsme oběma vozům, u nichž se za třetí řadu sedadel připlácí shodně 15.000 Kč, zlepšili známky na 1,75 bodu.
Pořizovací náklady | Opel Zafira (etalon) 2.0 CDTI 125 kW AT6 | Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi 110 kW EAT6 | Renault Grand Scenic 1.6 dCi 118 kW 6EDC |
Základní cena | 598 900 Kč (Edition) | 734 900 Kč (Shine) | 749 900 Kč (Bose) |
Cena verze Světa motorů | 598 900 Kč (Edition) | 734 900 Kč (Shine) | 749 900 Kč (Bose) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykáni, manuální klimatizace, elektrické ovládaní předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač. | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Sedmimístné provedeni | 17 700 Kč | 15 000 Kč | 15 000 Kč |
Automatická klimatizace | 9100 Kč | Ano | Ano |
Bixenony/světlomety LED | Ne/35 200 Kč | 21 000 Kč/Ne | X/Ano |
Mlhová světla | 5700 Kč | Ano | Ano |
Vyhřívaní předních sedadel | 11 000 Kč | 9000 Kč | 7000 Kč |
Kožený volant | 7000 Kč | Ano | Ano |
Přední/zadní parkovací senzory | 20 000 Kč | Ano/Ano | Ano/Ano |
Parkovací kamera | 7300 Kč | Ano | 18 000 Kč** |
Automatické parkovaní | Ne | Ano | 18 000 Kč** |
Lita kola | 10 500 Kč | Ano | Ano |
Navigace | 21 000 Kč | Ano | Ano |
Střešní ližiny | 1500 Kč | Ano | Ano |
Dešťový/světelný senzor | 5100 Kč | Ano/Ano | Ano/Ano |
Tempomat | Ano | Ano | Ano |
Bezklíčové startovaní | Ne | Ano | Ano |
Čelní protikolizní systém | 23 100 Kč* | 30 000 Kč | Ano |
Sledovaní mrtvého uhlu | 23 100 Kč1) | Ano | 18 000 Kč** |
Metalíza | 14 400 Kč | 14 900 Kč | 15 000 Kč |
Porovnaní cen | 598 900 Kč (100 %) | 734 900 Kč (o 23 % horši) | 749 900 Kč (o 25 % horši) |
Znamka*** | 1,00 | 1,75 | 1,75 |
POŘADÍ | 1.-2. | 1.-2. | |
* Součástí paketu Drive Assistance 2, **součástí paketu City, ***známka za cenu, výbavu a servisní náklady |
Prostor a pohodlí
Hlavní měřítko
Design hraje při výběru nového vozu důležitou roli, ale u velkoprostorových modelů je zásadní velikost a variabilita kabiny. Grand Scénic je o 32 mm delší, o 40 mm širší a o 22 mm vyšší. Nabídne ale uvnitř více místa? Pokud budeme porovnávat přední část, můžeme mluvit o remíze. Prostor nad hlavou je srovnatelný, v šířce o pár milimetrů vede renault. U obou vozidel musíme pochválit příjemnou pozici za volantem, který lze nastavovat v širokém pásmu, nebo výhled ven – tady zase pár kladných bodíků získává picasso.
U něj se nám ještě zamlouvá umístění voliče samočinné převodovky před volant. Z prostorového hlediska je to geniální tah, protože nemusíte mít žádný středový tunel a dostanete více volného místa na nohy nebo na další schránky a držáky. Masivní panel v renaultu lehce utlačuje pravou nohu řidiče. Příjemné cestování v obou případech zajišťují komfortní a dostatečně rozměrná přední sedadla, která mají ve standardu ergonomické hlavové opěrky. Citroën již ve standardu nabídne elektrické nastavení bederní opěrky včetně masáže, což pro renault dostanete až s příplatkovým koženým čalouněním. Pohodlí spolujezdce picassa zvyšuje polohovatelná podpěra nohou.
Život v zadní části
Přesunujeme se do druhé řady. Rozdíl zaznamenáváme již při nastupování. Podlaha v renaultu je vysoko a svažující se střecha nízko, takže musíte řádně sklopit hlavu, abyste se do ní neuhodili. Citroën v této části nabízí cestujícím ve všech směrech mnohem více místa. Kabina je širší, vyšší i delší. Figurant s výškou 174 cm má před koleny 20 cm volného prostoru. To znamená, že když si posune sedadlo zcela dopředu, zbude mu 5 cm a celkem pohodlně se sem uvelebí. Možná se vám to zdá jako zbytečné měření, ale je důležité pro využitelnost všech sedmi sedadel. Pokud chcete někoho posadit do třetí řady, je v obou vozech nutné druhou ukotvit dopředu. V picassu tak na zadních sedadlech získáte před koleny 8 cm, není tedy problém obsadit všechna místa. Posunutím druhé řady v renaultu zcela dopředu nám před koleny zůstane 5 cm, ale uprostřed se sedět nedá, protože nohy narazí do předního opěradla. Sedm osob s výškou 174 cm do renaultu neposkládáte. Za prostornost dáváme citroënu známku 1,50 a renaultu trojku.
Litrové počítání
Od rodinného MPV navíc očekáváme, že odveze nejenom početnou rodinu, ale také všechna její zavazadla. A to i v případě, že pro strýčka Příhodu máte vzadu pod podlahou schované šesté a sedmé nouzové sedadlo. V pětimístné konfiguraci pojme citroën 575 l, což zdaleka není mezi kompaktními MPV nejvíce, ale bohatě to stačí. Renault s udávanými 533 l se již pohybuje na hranici přijatelnosti. Tady je důležité položit si otázku, zda třetí řadu někdy vůbec využijete. Bez ní totiž do Grand Scéniku naložíte 718 litrů zavazadel, což je o 185 l více. U Grand Picassa se kufr zmenšil o jen 70 l. Při přepravě větších předmětů máte možnost posunout druhou řadu dopředu, nebo ji sklopit. V renaultu jde o jednoduchou činnost, stačí si vybrat sedadlo a zmáčknout jedno z tlačítek v kufru. V případě citroënu se nevyhnete obíhání vozu ani skládání jednotlivých křesel ručně zatažením za patřičné pásky. U obou vozů vznikne zcela rovná ložná plocha. U picassa vyzdvihujeme nejen celkovou přepravní kapacitu 1843 l, ale také nízkou
hranu a velký nákladový otvor. Renault pojme maximálně 1737 l a zavazadla musíte zvedat o 3 cm výše. V oblasti využití prostoru musíme konstatovat, že lepší práci odvedli konstruktéři Citroënu, i když jednu drobnost nedomysleli. Pokud vyklopíte třetí řadu sedadel, musíte vyndat i shrnovací roletku. V renaultu ji chytře uložíte do schránky pod podlahou, ale v picassu není kam schovat.
Údaje o testovaných vozidlech | Citroën Grand C4 Picasso | Renault Grand Scénic |
Místo podélné/před koleny 2. řada/3. řada (cm) | 229/5-20/0-8 | 221/0-15/0-5 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z/3. řada (cm) | 88-101/93/86* | 92-102/90/88* |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z/3. řada (cm) | 2-15/7/1 | 5-15/4/2 |
Šířka interiéru v loktech P/Z/3. řada (cm) | 151/151/132 | 152/149/127 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z/3. řada (cm) | 140/142/114 | 141/137/120 |
Délka x šířka sedáku řidiče/2. řada/3. řada (cm) | 48 x 51/45 x 44/36 x 38 | 50 x 53/47 x 45/40 x 40 |
Délka x šířka opěradla řidiče/2. řada/3. řada (cm) | 60 x 52/56 x 44/53 x 38 | 61 x 50/59 x 45/51 x 43 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 90 x 107 | 80 x 108 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 65/184 | 68/189 |
*se střešním oknem |
Motor, jízda
Objem roli nehraje
Testovaná MPV sice rozměrově patří mezi kompaktní vozy, ale vysoká stavba karoserie a značná hmotnost – Grand Picasso v sedmimístném provedení váží 1551 kg, Grand Scénic dokonce 1735 kg – si přímo říká o nejsilnější vznětové agregáty. Pod kapotou citroënu se usadil dvoulitr s výkonem 110 kW a točivým momentem 370 N.m, renault vsadil na šestnáctistovku, která díky dvojici turbodmychadel dává 118 kW a 360 N.m.
Nyní přichází zásadní otázka. Může menší objem konkurovat většímu?
Papírově to vypadá, že ano. Projev obou agregátů je kultivovaný a chválíme i výborné odhlučnění. U citroënu zjišťujeme plynulejší zátah od nízkých otáček a pozvolný nárůst síly. Scénic je v oblastech do 1700 otáček znatelně línější. Potom se do chodu vloží první, malé turbodmychadlo a agregát výrazně ožije. Nástup síly je však skokový jako u starých přeplňovaných agregátů. Proto se divíme, že renault tento motor spojil s dvouspojkovým šestistupňovým automatem. Změna převodů je u něj opravdu rychlá, což by měla být největší výhoda tohoto řešení, jenže rozjezd je trhavý a přeřazení nízkých stupňů doprovází lehké zaškubnutí. Od trojky nahoru ale o změně posádka vůbec neví. Výhody dvouspojkového ústrojí jsme objevili po přepnutí renaultu do jízdního módu Sport. Agregát bleskově reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, jeho chuť do života se znásobí a rychlost
změny převodů na MPV fascinuje. Automat nás ale nepouští pod 2000 otáček a po chvilce konstatujeme, že tento projev se hodí spíše do sportovního kupé, ale ne do rodinného vozu, kde budete vozit děti. Proto volíme úsporný režim Eco. Turbodiesel jako by najednou ztratil polovinu
výkonu a automat se snaží udržovat nejnižší otáčky.
Citroën volbu jízdních režimů nepotřebuje. Spojení dvoulitru s planetovou převodovkou s měničem zaručuje plynulou jízdu i dostatek síly. Líbí se nám měkké pozvolné rozjíždění bez znatelné změny rychlostí a maximální využívání potenciálu agregátu v celém spektru otáček. Pokud pojedete poklidně, nechá motor jenom převalovat, při důraznějším sešlápnutí plynu podrží vyšší otáčky. Pro rodinné cestování jde jistě o příjemnější kombinaci. Navíc jsme u něj změřili i lepší pružné zrychlení na čtyřku a pětku. Renault byl úspěšnější jen na nejvyšší rychlost, což přičítáme kratší šestce, která při 130 km/h žene motor do 2300 otáček – citroën si vystačí s 2100, takže při osmdesátce se musí rozběhnout z 1300 otáček.
Delší šestka se naopak příznivě podílí na spotřebě paliva picassa, tedy alespoň při měření v laboratorních podmínkách. Podle technických údajů by totiž mělo být úspornější, což úplně obrací logiku snižování emisí pomocí zmenšování zdvihových objemů motorů. U sedmimístného citroënu jsme v kolonce průměrné spotřeby nalezli hodnotu 4,4 l/100 km, u Grand Scéniku s třetí řadou 4,7 l/100 km.
Jenže tabulkovým údajům už dávno nevěříme a raději vyrážíme na 200 km dlouhý okruh s 68% podílem dálnice. Na konci svítí na palubním počítači renaultu 6,3 l/100 km, u jeho konkurenta 6,4 l/100 km. Reálná čísla odrážejí skutečný stav věci. Za velký rozdíl proti údajům výrobce – u citroënu dokonce dva litry – dáváme oběma za spotřebu známku 2,5.
Údaje o testovaných vozidlech | Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6 7 míst | Renault Grand Scénic 1.6 dCi 6EDC 7 míst |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný vznětový R4, DOHC | dvakrát přeplňovaný vznětový R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 110/4000 | 118/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 370/2000 | 360/1750 |
Převodovka | 6° samočinná planetová s měničem | 6° samočinná dvouspojková |
Délka x šířka x výška (mm) | 4602 x 1826 x 1638 | 4634 x 1866 x 1660 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2840, 1573/1576 | 2804, 1602/1596 |
Standardní pneumatiky | 205/55 R17 | 195/55 R20 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1551/804 | 1735/718 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/1600 | 750/1850 |
Objem kufru se 3. řadou/základní/maximální (l) | 170/575/1843 | 189/533/1737 |
Objem nádrže paliva (l) | 55 | 53 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 207 | 200 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,2 | 10,7 |
Emise CO2 (g/km) | 115 | 122 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 5,1/4,0/4,4 | 5,3/4,4/4,7 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 6,7 | 7,4 |
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 9,7/14,5 | 10,6/13,3 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2100 | 2300 |
Skutečná rychlost při 130 km/h (km/h) | 125 | 123 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 | 6,3 |
K měření jízdních parametrů používáme GPS telemetrii Racelogic DriftBox 01. |
Jízda
Klidný taťka
Úkolem velkoprostorových vozidel je poskytnout početnějším rodinám dostatek pohodlí při cestování. Táta s třemi malými dětmi rozhodně nebude zkoušet picasso ani scénic na hranici přilnavosti a nebude s nimi krouhat jednu zatáčku za druhou. Nestojí to ani za neúměrně zvýšenou spotřebu papírových pytlíků ani častější nadávky od manželky.
Dynamický vzhled renaultu by sice mohl v někom vyvolávat choutky k ostřejší jízdě, ale karoserie se v zatáčkách znatelně naklání a při slalomu mezi kužely nás ESP nepustilo ani do lehkého smyku – zasahuje neuvěřitelně brzy. Jenže picasso jde v „protizážitkovém“ proudu ještě dále. V zatáčce se naklání tak, že málem z okénka dosáhneme na vozovku, a jen velmi rozvážně se natáčí z jednoho směru do druhého. Řízení scéniku není bůhvíjak rychlé, ale v citroënu natočíme volant a notnou chvíli čekáme, než se vůbec něco začne dít.
Oběma vozům sluší plynulá a pohodová jízda. Podvozky tlumí většinu nerovností bez reptání a při rychlém tempu se nad hezkou dálnicí jen plavně nadnášejí. Hlavně renault na standardních dvacítkách komfortem příjemně překvapil. Velká kola mají výhodu delší styčné plochy s vozovkou, takže do některých výmolů a děr ani nezapadnou. Horší je to s překonáváním vystouplých hrbolů, kde těžší kolo klade mnohem větší nároky na tlumiče. Naštěstí pneumatika s profilovým číslem 195/55 má dostatečně vysoké boky (přibližně 10,7 cm), které řadu nerovností pohltí. Pláště citroënu s rozměry 225/45 R18 mají o několik milimetrů méně pryže na bocích, takže většinu práce musí zvládnout odpružení vozu. Měkké tlumiče několikrát propružily až na doraz, což mělo za následek tvrdý náraz do karoserie. U renaultu jsme nic podobného nezažili, takže mu dáváme za jízdní komfort lepší známku.
Závěr
Závěr
Francouzská automobilová škola má zákazníkům stále co nabídnout. Obě kompaktní MPV se prezentují atraktivním vzhledem s řadou zajímavých designových nápadů, které přitahují pozornost. Za vítězstvím Citroënu Grand C4 Picasso stojí zejména větší, praktičtější kabina a také příjemnější spojení dvoulitrového turbodieselu s planetovým automatem. Renault Grand Scénic se sice hlásí k odkazu prvních MPV značky, ale velikostí kabiny ani kufru neoslní. A slušný jízdní komfort všechno nezachrání.
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6 | Renault Grand Scénic 1.6 dCi 6EDC | |
DOJEM | ||
Design | 1,25 | 1,00 |
Dílenské zpracování | 1,75 2 | ,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,50 | 3,00 |
Sedadla | 2,00 | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 2,00 | 3,00 |
Ovládací prvky | 3,00 | 3,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 2,00 |
Pružnost | 1,50 | 2,00 |
Spotřeba | 2,50 | 2,50 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 2,00 |
Řízení | 2,50 | 2,50 |
Brzdy | 1,50 | 1,50 |
Ovladatelnost na silnici | 3,00 | 2,50 |
Jízdní komfort | 2,00 | 1,50 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,96 | 2,18 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
Pořadí | ||
1. Citroën Grand C4 Picasso | 2. Renault Grand Scénic | |
Plusy | Pružný motor | Dynamický design |
Velikost kabiny | Komforní podvozek | |
Aktraktivní vzhled | Pohodlná přední sedadla | |
Slušně využitelná třetí řada | Bohatá výbava | |
Mínusy | Pomalé řízení | Malý kufr |
Náklony karoserie | Stísněný interiér | |
Dotykové ovládání ventilace | Listování v menu vozu | |
Průměr celkem | 1,96 | 2,18 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově
hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším kompaktním MPV se vznětovým čtyřválcem, výkonem od 100 do 130 kW, automatem a možností sedmimístné konfigurace je Opel Zafira 2.0 CDTI 125 kW AT6 Edition za 598.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 628.845 Kč. Za cenu od 628.846 Kč do 688.735 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.