Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

 

BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Video: Úžasná podívaná! Tři generace BMW M3 v oficiálních filmech

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Stane se z BMW M3 plug-in hybrid?

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard

Státní dluh v letošním 1. čtvrtletí vzrostl proti konci…

Metrostavu klesl zisk o více než pětinu Metrostavu klesl zisk o více než pětinu

Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně…

 
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Střední třída Sportovní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



BMW M3 CS: Přivítejte nejostřejší řadu 3! Má více koní a zhubla BMW M3 CS: Přivítejte nejostřejší řadu 3! Má více koní a zhubla

Nedávno jsme vás informovali o testovacích jízdách M3 CS…

Lehčí a rychlejší: Podívejte se, jak BMW testuje M3 CS na Nürburgringu Lehčí a rychlejší: Podívejte se, jak BMW testuje M3 CS na Nürburgringu

V návaznosti na model M4 CS, který již dorazil na trh,…

 



 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Tragédie v Jinonicích: Chlapce (†13) srazilo auto, na místě zemřel

Tragédie v Jinonicích: Chlapce (†13) srazilo auto,…

K obrovské tragédii došlo v pátek odpoledne v pražských Jinonicích na ulici Butovická. Teprve třináctiletého…

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Antuková bouře Nadal! V Monte Carlu vyprovodil Thiema kanárem

Antuková bouře Nadal! V Monte Carlu vyprovodil…

Španělský tenista Rafael Nadal si nečekaně snadno poradil se čtvrtfinálovou překážkou na cestě za jedenáctým…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz kouření. Kolika Němcům vadily norimberské zákony?

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz…

Tak si prý naše ministerstvo zdravotnictví zadalo průzkum u agentury STEM, z něhož vyšlo, že 68 procentům lidí…

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…