Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

 

BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Video: Úžasná podívaná! Tři generace BMW M3 v oficiálních filmech

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Stane se z BMW M3 plug-in hybrid?

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Střední třída Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Nádherné závodní BMW E30 M3 míří do aukce. Bude to nejdražší M3? Nádherné závodní BMW E30 M3 míří do aukce. Bude to nejdražší M3?

V polovině prázdnin bude na aukci klasických závodních…

Elektrifikované BMW M? Bude zábavné a bude už brzy Elektrifikované BMW M? Bude zábavné a bude už brzy

Emkový bavorák s elektromotorem? Takové auto je blíž, než…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…