Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

 

BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Video: Úžasná podívaná! Tři generace BMW M3 v oficiálních filmech

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Stane se z BMW M3 plug-in hybrid?

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: BMW Press
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW E30 J-Rod: M3 Touring s osmiválcem BMW E30 J-Rod: M3 Touring s osmiválcem

Výstava SEMA je přehlídkou amerických ladičů, kteří…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…