Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
29. 9. 2016 16:00
Re: M3 Touring
Lítá. Porovnával je Autocar tady: [odkaz] ale za mne naprosto nedůvěryhodný test. Jedno mám (a znám) a druhé jsem měl několikrát půjčené na vyzkoušení a opravdu to není totéž (jakkoli kombík ve čtyřkolce asi dynamicky ztrácí proti sedanu v zadokolce).

Dle mého názoru zbytečně BMW "vyhání" kupující k Alpině (aby koupili B3ku - ta se v kombíku a ve čtyřkolce dělá a má o 20 koní méně) místo M3 v kombíku.
Avatar - Ozzman
29. 9. 2016 15:07
Re: M3 Touring
To bych pochopil, pokud by 3er s xdrive vůbec neexistovalo, ale ono se koupit dá ;) Tak proč ne nějakou Mverzi? P.s. Nedávno Gott nějakej ten Rockovej flák natočil ne? :D
29. 9. 2016 13:56
Re: M3 Touring
Protože M5 je prostě zadokolka a M3 dtto. To je jako ptát se proč nezpívá Karel Gott metal, když by to očividně zvládnul.
MrBeranek: však někde lítá srovnávací test dieselové trojkové Alpiny s M3 či M4 a byla to téměř plichta...
Avatar - Ozzman
29. 9. 2016 12:29
Re: M3 Touring
Hlavně Audi RS4 a RS6 v kombíku umí už pár generací, taky nechápu, proč BMW zůstává nečinné.
29. 9. 2016 09:43
Re: M3 Touring
Protože to byla zadokolka. Samozřejmě, že přemotorovanou a hrabající se zadokolku v kombíku si nikdo nekoupí (když si kupuju kombík, chci praktické auto, co mne odveze všude a vždycky, a to vylučuje zadokolku). Navíc ten motor byl do takového auta nesmysl. Kdo si koupí vysokootáčkovou desetiválcovou benzínovou atmosféru do praktického kombíku? Navíc užranou a nespolehlivou (jakkoli s úžasným zvukem). To byl motor pro petrolheady, ne do rodinného kombíku. Dnešní S55ka v F80ce je ale už úplně jiné kafe a do rodinného kombíku perfektní volba.

Musí ji ale udělat v xDrivu, protože to auto musí zůstat univerzál, ale přitom rychlý univerzál. Když se rentuje Alpině B3ka v kombíku, tak by se musela BMW rentovat M3 v kombíku (je to prakticky totéž).