Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

 

BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Video: Úžasná podívaná! Tři generace BMW M3 v oficiálních filmech

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Stane se z BMW M3 plug-in hybrid?

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontrují Asiaté Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontrují Asiaté

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

 
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Střední třída Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




BMW M3 E30 Sport Evolution: Analogový sporťák za pět mega! BMW M3 E30 Sport Evolution: Analogový sporťák za pět mega!

Napadlo by vás někdy, že může stát BMW M3 generace E30…

Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Prague NOW: Přes čtyřicet neotřelých umělců vystavuje v Praze

Prague NOW: Přes čtyřicet neotřelých umělců…

Ti nejlepší z nejlepších, kteří tvoří v Praze. V úterý 23. května v Clam-Glass Palace  v Husově ulici…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…