reklama


Čtveřice prototypů BMW M3: Vznikly pick-upy, hatchback i kombi

 

BMW si letos připomíná 30 let od zahájení produkce slavné M3 E30. Životopis minulých čtyř generací legendy byl poměrně bohatý na zajímavé prototypy...

M3 E30 se stala asi nejslavnějším cestovním autem všech dob. Mnichov ji původně vyvíjel coby homologační speciál pro skupinu A. Kromě okruhových závodů a vrchů tedy jezdila i rallye - a nikoli neúspěšně. Dochované exempláře dnes opečovávají sběratelé a jejich ceny rostou. Další generace zatím nemají takový kultovní statut, ale hlavně řady E36 a E46 se rovněž těší velkému zájmu a na hodnotě rozhodně neztrácejí, spíše naopak.

Během tří dekád vznikla nejen spousta vzácných limitovaných edic včetně té poslední výroční, ale hlavně zajímavé prototypy, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Ty jsou koneckonců kořením každé automobilky, která se má za čím ohlížet. Obzvláště tehdy, když je sama opečovává ve svých továrních sbírkách. V případě BMW při zrodu mimochodem pomáhali i vlastní učni, studenti a také stážisté, což jim pomohlo získat potřebnou praxi.

Video: Úžasná podívaná! Tři generace BMW M3 v oficiálních filmech

Pro přepravu nákladu

BMW Motorsport potřeboval pro zajištění výroby M3 v roce 1986 přepravit v rámci komplexu v Garchingu sem tam nějaké ty díly a materiál. A proč nepřekonstruovat jeden vlastní vůz na užitkový? Nešlo však o em-trojku E30 v pravém slova smyslu, tedy s modifikovaným podvozkem, širokými blatníky, svébytnými nárazníky a zadním křídlem. Coby základ přestavby posloužil normální úzký kabriolet řady 3. Měl totiž z výroby dodatečné výztuhy, takže se ukázal jako nejvhodnější.

Pravda, o úplně běžný vůz nešlo. Pod kapotou se totiž nejdříve objevil dvoulitrový čtyřválec s výkonem 141 kW, který Mnichov montoval do tzv. „Italo-M3.“ Jednalo se rovněž o auta se standardní karoserií a obchodním označením 320is, která se nikde jinde nenabízela. Italské daňové předpisy tehdy znevýhodňovaly agregáty s vyššími objemy. Na famózní čtyřventilovou pohonnou jednotku 2,3 l/147 kW z M3 přešel konkrétní bílý exemplář až později. V areálu továrny sloužil nepřetržitě celých 23 let, tedy do roku 2012!

Compact

Trojkový Compact série E36 technicky vycházel z předchůdce a základní verze měly přiblížit značku BMW mladší klientele. O červeném M3 to platilo do značné míry rovněž, mohl se klidně stát vstupní branou do divize M. Plánovalo se také snížení výkonu šestiválce 3,2 l/236 kW, ale hlavní prioritou byla nízká hmotnost a špičková ovladatelnost.

Stane se z BMW M3 plug-in hybrid?

Nadupaný třídveřový hatchback vážil pouze 1,3 tuny, jeho hmotnost klesla oproti sériovým sourozencům o nějakých 150 kg (M3 E36 se vyráběla nejen coby kupé a kabriolet, ale i jako sedan). M3 Compact dokonce mohli vybraní motorističtí novináři, převážně ti němečtí, v roce 1996 otestovat. Nešetřili chválou, silné auto bylo skutečně nekompromisní. Proč jsme se jej nedočkali? Zřejmě stopka z nejvyšších míst...

Touring

Touring na základě M3 vznikl v generaci E46, konkrétně před šestnácti lety. Mnichov skutečně uvažoval o jeho výrobě. Prototyp ale sloužil pouze interním účelům. Zadní dveře standardního kombi musely být totiž přepracovány, protože em-trojka disponovala širšími podběhy. Funkční vzorek měl ukázat, že to jde co nejlevněji, bez nutnosti použití nových a patřičně drahých nástrojů a nářadí - a to se mu také povedlo jen s minimálními změnami.

Z technického hlediska tedy bylo možné integrovat M3 Touring na běžnou linku. Jediný důkaz ovšem stačil, kombi se v showroomech bohužel nikdy neobjevilo... Ani předtím, ani tehdy, ani potom. Vůz dostal pod kapotu běžný řadový šestiválec 3246 cm3 s 252 kW a 365 N.m, který byl pro tuto sérii zcela nově vyvinut.

Pick-up podruhé

Poslední auto není tak staré. Vzniklo na bázi předposlední „devadesátkové“ generace M3 a znovu se jednalo o pick-up. Automobilka s ním vyrukovala 1. dubna 2011. Pravda, šlo reálně o aprílový žertík, protože oficiálně vydaná tisková zpráva tvrdila, že čtvrtá karosářská varianta se bude vyrábět sériově (existovala znovu i čtyřdveřová). Na rozdíl od virtuálních šprťouchlat některých konkurentů takový vůz skutečně postavila alespoň v jediném exempláři.

Jízdní dojmy: BMW M v Poznani (+videa)

Spekulace o produkci se objevovaly už dříve, protože špióni zachytili zamaskovaný prototyp při testech na Nordschleife. Opět vycházel z kabrioletu, který už coby E93 ale postrádal látkovou střechu ve prospěch pevné skládací. Užitková verze dostala pro změnu odnímatelný ocelový díl nad oběma sedadly, který vážil dvacet kilo. Přesto byl bílý „závodní náklaďák“ o 50 kg lehčí než otevřený model. Nepotřeboval složitý mechanismus...

Technika znovu zůstala sériová, tedy čtyřlitrový atmosférický vidlicový osmiválec s výkonem 309 kW. Dozadu bylo možné uložit až 450 kg nákladu. Nový pick-up M3 se stal nástupcem toho prvního vzpomínaného výše, skutečně se rovněž používal k přepravě všeho možného. Na rozdíl od svého předchůdce ale dostal i registrační značky a mohl tak do běžného provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Zdroj: BMW Press
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW E30 J-Rod: M3 Touring s osmiválcem BMW E30 J-Rod: M3 Touring s osmiválcem

Výstava SEMA je přehlídkou amerických ladičů, kteří…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama