5.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

 

Prodeje Dacie čile rostou, české zastoupení přesto neprodává tolik aut, kolik by si přálo. Nedostává totiž dostatečný počet vozů.

Dacia měla být původně značkou velice levných automobilů určených pouze pro chudší země, která měla nabízet výhradně tři modely. Levný charakter si sice přísně uchovává, to ostatní se ale změnilo, dnes už nabízí své vozy i v západní Evropě, ze tří modelů je šestičlenná modelová řada. Na výroční tiskové konferenci představitelé českého zastoupení zhodnotili dosavadní působení značky na našem trhu a naznačili plány do budoucnosti.

Historie značky Dacie se sice píše už 50 let, ta novodobá ale odstartovala až v roce 2004. Tehdy byla na trh uvedena první novodobá generace Loganu, která se po letech vrátila k úzké spolupráci s francouzským Renaultem, jež se mezitím stal jejím většinovým vlastníkem. Projekt odstartoval jako snaha o postavení auta za 5.000 eur bez daně, které mělo být určeno pro chudší trhy, hlavně ve východní Evropě. Jednoduché auto s nízkou cenovkou přitom v době vzniku šlo proti proudu, na začátku třetího tisíciletí se většina značek snažila o maximum výbavy ve svých vozech. Postupem času se pak nabídka měla rozrůst na tři modely.

„Stalo se ale v automobilovém světě něco nečekaného,“ říká Zdeněk Grunt, generální ředitel českého zastoupení značek Renault a Dacia. „Jestliže automobilky se většinou snaží svým zákazníkům něco takzvaně vnutit, v případě Dacie to bylo naopak. Rozšiřovala nabídku tak, jak žádali sami zákazníci,“ dodává.

Dacia v nové době: Od licenčních renaultů k úspěchům napříč Evropou

Dacia tak postupně expandovala na další trhy, a to nečekaně i na náročné trhy v Německu a Velké Británii, díky čemuž dnes prodává ve 44 zemích světa, v Evropě, severní Africe nebo třeba v Izraeli. Zároveň se postupně rozšiřovala i nabídka, po sedanu Logan postupně následovaly kombík Logan MCV, hatchback Sandero, SUV Duster, MPV Lodgy a dodávka Dokker, nabízená v osobní i užitkové verzi.

Díky tomu mohly růst i prodeje. Za rok 2004, v době uvedení Loganu na trh, Dacia prodala 94.720 aut, zatímco loni to už bylo 550.912 automobilů. Letos podle všeho prodeje ještě vzrostou, po prvních desíti měsících roku se zastavily na hodnotě 477.967 vozů, což je o 6 % více než ve stejném období loni.

Úspěch v posledních letech je o to překvapivější, že Dacia v od roku 2013 nepředstavila ryzí novinku. Posledním novým modelem byl v březnu 2013 Logan MCV, od té doby představuje jen facelifty stávajících aut, nové verze nebo nové kombinace motorů a převodovek.

Ještě úspěšnější je Dacia na českém trhu, jen od ledna do října u nás prodala 10.573 automobilů, díky čemuž je pátou nejúspěšnější značkou na trhu. V případě prodejů privátní klientele je dokonce třetí, lepší jsou jen Škoda a Hyundai. Zároveň její vozy patří mezi nejprodávanější modely v daném segmentu, Duster byl letos v srpnu a říjnu dokonce vůbec nejprodávanější SUV na českém trhu.

Na českém úspěchu je přitom nejzajímavější fakt, že by prodeje mohly být ještě vyšší. „Mrzí nás, že jsme nikdy nevyužili náš plný potenciál. Každý rok dostáváme z centrály méně aut, než o který by byl zájem,“ vysvětluje Grunt. Dacia proto třeba rušila reklamní akce, protože je zkrátka nepotřebovala. Víc automobilů by u nás stejně neprodala, protože by jednoduše neměla k dispozici dostatečný počet kusů.

Dacia svůj úspěch vysvětluje tím, že zůstala věrná své původní strategii nabízet jednoduchý, levný a spolehlivý automobil s nízkými provozními náklady. Zároveň ale reagovala na zájem klientely a podle toho postupně rozšiřovala výbavu nebo nabídku motorů. Dacie tak dnes už můžou dostat parkovací kameru nebo navigaci. „Dacie doplňujeme výbavou, kterou zákazníci opravdu žádají a využívají každý den. Mohli bychom nabídnout i moderní elektronické systémy Renaultu, v případě Dacie by to ale bylo na škodu. Dnes je zákazníci nechtějí a nevyužívali by je,“ tvrdí k tomu Grunt.

Dosavadní zkušenosti přitom ukazují, že i zákazníci Dacie postupem let žádají stále více výbavy. Základní verze Access se totiž dnes vyrábějí vlastně jen na speciální objednávku, v případě českého trhu tvoří jen asi procento prodejů. „Zjednodušeně řečeno je největší zájem o vůz s klimatizací a rádiem, což odpovídá stupni Arctica. Takový model tvoří asi polovinu našich prodejů,“ říká generální ředitel českého zastoupení Dacie.

S ohledem na dosavadní úspěchy Dacia hledí s velkou nadějí i do příštího roku. A ten bude velice významný, protože na trh dorazí hned několik modernizovaných modelů. Faceliftu se dočkají Logan, Sandero, Dokker i Lodgy. U všech to bude o stylistických změnách (maska chladiče ve stylu Dusteru, hodnotnější volant), Logan a Sandero navíc nahradí stávající čtyřválec 1.2 16v (54 kW) novým tříválcem 1.0 SCe (55 kW).

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Stále častěji se hovoří také o nové generaci Dusteru, která se má natáhnout na 4,5 metru a pojmout díky tomu třetí řadu sedadel. V příštím roce ale bude maximálně představena, rok 2017 totiž bude posledním rokem, v němž se stávající Duster bude prodávat ještě celých dvanáct měsíců. Prozatím se tak musíme spokojit se stávajícím modelem, který však vůbec poprvé bude možné pořídit i s automatem. K motoru 1.5 dCi (80 kW) s pohonem předních kol bude možné objednávat šestistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Zatím otázkou je příchod malého crossoveru vycházejícího z Renaultu Kwid, prodávaného třeba v Indii. Spekulacím nahrává fakt, že levný vůz dlouhý 3,68 metru se testuje i po Evropě. Také Renault nechává jeho příchod otevřený, jeho zástupci nicméně tvrdí, že v případě prodeje v Evropě by Kwid musel být notně upraven pro zajištění dostatečné bezpečnosti. To, co na indickém trhu stačí, je v Evropě naprosto nedostatečné... My si každopádně myslíme, že po těchto nutných úpravách by Kwid byl zajímavým oživením nabídky Dacie.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Dacia trhá rekordy a přesto by mohla…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…