5.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

 

Prodeje Dacie čile rostou, české zastoupení přesto neprodává tolik aut, kolik by si přálo. Nedostává totiž dostatečný počet vozů.

Dacia měla být původně značkou velice levných automobilů určených pouze pro chudší země, která měla nabízet výhradně tři modely. Levný charakter si sice přísně uchovává, to ostatní se ale změnilo, dnes už nabízí své vozy i v západní Evropě, ze tří modelů je šestičlenná modelová řada. Na výroční tiskové konferenci představitelé českého zastoupení zhodnotili dosavadní působení značky na našem trhu a naznačili plány do budoucnosti.

Historie značky Dacie se sice píše už 50 let, ta novodobá ale odstartovala až v roce 2004. Tehdy byla na trh uvedena první novodobá generace Loganu, která se po letech vrátila k úzké spolupráci s francouzským Renaultem, jež se mezitím stal jejím většinovým vlastníkem. Projekt odstartoval jako snaha o postavení auta za 5.000 eur bez daně, které mělo být určeno pro chudší trhy, hlavně ve východní Evropě. Jednoduché auto s nízkou cenovkou přitom v době vzniku šlo proti proudu, na začátku třetího tisíciletí se většina značek snažila o maximum výbavy ve svých vozech. Postupem času se pak nabídka měla rozrůst na tři modely.

„Stalo se ale v automobilovém světě něco nečekaného,“ říká Zdeněk Grunt, generální ředitel českého zastoupení značek Renault a Dacia. „Jestliže automobilky se většinou snaží svým zákazníkům něco takzvaně vnutit, v případě Dacie to bylo naopak. Rozšiřovala nabídku tak, jak žádali sami zákazníci,“ dodává.

Dacia v nové době: Od licenčních renaultů k úspěchům napříč Evropou

Dacia tak postupně expandovala na další trhy, a to nečekaně i na náročné trhy v Německu a Velké Británii, díky čemuž dnes prodává ve 44 zemích světa, v Evropě, severní Africe nebo třeba v Izraeli. Zároveň se postupně rozšiřovala i nabídka, po sedanu Logan postupně následovaly kombík Logan MCV, hatchback Sandero, SUV Duster, MPV Lodgy a dodávka Dokker, nabízená v osobní i užitkové verzi.

Díky tomu mohly růst i prodeje. Za rok 2004, v době uvedení Loganu na trh, Dacia prodala 94.720 aut, zatímco loni to už bylo 550.912 automobilů. Letos podle všeho prodeje ještě vzrostou, po prvních desíti měsících roku se zastavily na hodnotě 477.967 vozů, což je o 6 % více než ve stejném období loni.

Úspěch v posledních letech je o to překvapivější, že Dacia v od roku 2013 nepředstavila ryzí novinku. Posledním novým modelem byl v březnu 2013 Logan MCV, od té doby představuje jen facelifty stávajících aut, nové verze nebo nové kombinace motorů a převodovek.

Ještě úspěšnější je Dacia na českém trhu, jen od ledna do října u nás prodala 10.573 automobilů, díky čemuž je pátou nejúspěšnější značkou na trhu. V případě prodejů privátní klientele je dokonce třetí, lepší jsou jen Škoda a Hyundai. Zároveň její vozy patří mezi nejprodávanější modely v daném segmentu, Duster byl letos v srpnu a říjnu dokonce vůbec nejprodávanější SUV na českém trhu.

Na českém úspěchu je přitom nejzajímavější fakt, že by prodeje mohly být ještě vyšší. „Mrzí nás, že jsme nikdy nevyužili náš plný potenciál. Každý rok dostáváme z centrály méně aut, než o který by byl zájem,“ vysvětluje Grunt. Dacia proto třeba rušila reklamní akce, protože je zkrátka nepotřebovala. Víc automobilů by u nás stejně neprodala, protože by jednoduše neměla k dispozici dostatečný počet kusů.

Dacia svůj úspěch vysvětluje tím, že zůstala věrná své původní strategii nabízet jednoduchý, levný a spolehlivý automobil s nízkými provozními náklady. Zároveň ale reagovala na zájem klientely a podle toho postupně rozšiřovala výbavu nebo nabídku motorů. Dacie tak dnes už můžou dostat parkovací kameru nebo navigaci. „Dacie doplňujeme výbavou, kterou zákazníci opravdu žádají a využívají každý den. Mohli bychom nabídnout i moderní elektronické systémy Renaultu, v případě Dacie by to ale bylo na škodu. Dnes je zákazníci nechtějí a nevyužívali by je,“ tvrdí k tomu Grunt.

Dosavadní zkušenosti přitom ukazují, že i zákazníci Dacie postupem let žádají stále více výbavy. Základní verze Access se totiž dnes vyrábějí vlastně jen na speciální objednávku, v případě českého trhu tvoří jen asi procento prodejů. „Zjednodušeně řečeno je největší zájem o vůz s klimatizací a rádiem, což odpovídá stupni Arctica. Takový model tvoří asi polovinu našich prodejů,“ říká generální ředitel českého zastoupení Dacie.

S ohledem na dosavadní úspěchy Dacia hledí s velkou nadějí i do příštího roku. A ten bude velice významný, protože na trh dorazí hned několik modernizovaných modelů. Faceliftu se dočkají Logan, Sandero, Dokker i Lodgy. U všech to bude o stylistických změnách (maska chladiče ve stylu Dusteru, hodnotnější volant), Logan a Sandero navíc nahradí stávající čtyřválec 1.2 16v (54 kW) novým tříválcem 1.0 SCe (55 kW).

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Stále častěji se hovoří také o nové generaci Dusteru, která se má natáhnout na 4,5 metru a pojmout díky tomu třetí řadu sedadel. V příštím roce ale bude maximálně představena, rok 2017 totiž bude posledním rokem, v němž se stávající Duster bude prodávat ještě celých dvanáct měsíců. Prozatím se tak musíme spokojit se stávajícím modelem, který však vůbec poprvé bude možné pořídit i s automatem. K motoru 1.5 dCi (80 kW) s pohonem předních kol bude možné objednávat šestistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Zatím otázkou je příchod malého crossoveru vycházejícího z Renaultu Kwid, prodávaného třeba v Indii. Spekulacím nahrává fakt, že levný vůz dlouhý 3,68 metru se testuje i po Evropě. Také Renault nechává jeho příchod otevřený, jeho zástupci nicméně tvrdí, že v případě prodeje v Evropě by Kwid musel být notně upraven pro zajištění dostatečné bezpečnosti. To, co na indickém trhu stačí, je v Evropě naprosto nedostatečné... My si každopádně myslíme, že po těchto nutných úpravách by Kwid byl zajímavým oživením nabídky Dacie.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dacia trhá rekordy a přesto by mohla…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…