Design po generacích: Audi A6 Allroad – Když běžné kombi nestačí

Design po generacích: Audi A6 Allroad – Když běžné kombi nestačí

 

Dramatičtější verze A6 Avant je vstupenkou manažerů do lehčího terénu. Které z dosud vyráběných provedení je vám nejblíže?

Trend optického upravování a cizelování již produkovaných kombi je dnes velmi populární a řídí se jím stále více automobilek. Postupem času se dostal z prémiové oblasti i do mainstreamové produkce, kde přivádí na svět stylové alternativy běžným dvouprostorovým vozidlům.

Co se týká modelových označení, vozidla Allroad Quattro tvořila do roku 2009 samostatnou modelovou řadu. Až příchodem Allroadu A4, prezentovaného téhož roku v Ženevě, byl Allroad vyšší střední třídy začleněn do řady A6.

Srovnani 3 generací allroadu quattro
 

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz

1. gen. (1998-2006) – Jeden z prvních svého druhu

Z estetického hlediska nebyl průkopník vozidel Audi s označením Allroad pouhým zušlechtěním standardního kombi. Po prodělaných úpravách šlo o osobitý a tvarově relativně svébytný automobil. Nadto se jedná o jednoho ze zakladatelů trendu modifikovaných kombi s vyšší světlou výškou, který se dnes těší nemalé oblibě.

Příď Allroadu dbá na zvýraznění masky, která se nachází na konvenčním místě. Je klasického tvarového založení, což odpovídá elegantnímu a nepříliš vyzývavému uskupení jednotlivých prvků. Terénnímu zjevu sekunduje vcelku rozsáhlé užití plastu a rozšíření blatníků (oproti konvenčnímu kombi o 42 mm). Zvláště pak nárůst šířky zvyšuje vizuální suverenitu a průbojnost.

Audi Allroad Quattro (článek z roku 2000)

Boční část prezentuje principy, které se ujaly u obou následujících generací. Předně jde o použití plastového obložení blatníků a kovové díly v oblasti prahů. Obecně vzato jde o konzervativní vozidlo s výrazně statickými prvky, mezi kterými dominuje plynulá dolní linie oken a ponton bez jakýchkoli prolisů a prohlubní. Nutno však říci, že jde o přímý odraz módy konce devadesátých let minulého století.

Zadní část karoserie je zdynamičtěna dvojitým vyústěním výfuku a hliníkovým dílem, přičemž obojí je zasazeno do plastového odlitku. Kýžený terénní efekt je výrazný a zřetelný, své udělala také vyšší světlost, nastavitelná ve čtyřech úrovních - od 142 mm do 208 mm.

Kabina ctí tradiční a nepříliš progresivní tvarosloví, které se vyvarovalo leckdy prvoplánovým pokusům o avantgardu a vsadilo na ryze konzervativní filozofii. Zcela předvídatelné tvary zahrnují čisté a většinou oblé plochy.

Audi allroad quattro (1.generace)
 

2. gen. (2006-dosud) – V duchu single-frame

Druhé generační vydání, jehož podobu předestřela vize z roku 2005, působí o něco méně terénním dojmem a používá vizuální prostředky, které jej orientují spíše k silničnímu využití. Paralela mezi konvenčním A6 Avant a jeho allroadovou variantou je užší, než dříve.

Přední část karoserie je značně ovlivněna prvkem, který je nedílnou součástí souboru estetických myšlenek vozidel Audi. Jednotná maska s názvem single-frame, která byla poprvé použita u vize Nuvolari, elegantně uceluje nasávání a tvoří originální charakteristický znak.

V porovnání s první generací došlo k aplikaci menšího množství plastu. Hliníkový kryt zde tvoří velmi decentní doplněk, celek je orientován více na vzhled a na citlivé zušlechtění běžného vozidla A6 Avant. Světlomety ale radikální tvarovou proměnu nepodstoupily. Svým nekonfliktním zjevem však harmonicky zapadají do výsledné kompozice.

Audi A6 Allroad - Blíž k městu, dál od hor

Bavíme-li se o tvarové podstatě, profil dává jasně najevo velmi malé mezigenerační změny. Pro své zdrsnění používá podobné prostředky, jež zahrnují kovové prahové díly a plastové díly blatníků. A podíváme-li se na provedení ploch a změny jejich uskupení, i zde jde o plynulé navázání na předchůdce - ponton je zpestřen nenápadnou (byť v nové generaci o něco výraznější) linkou.

Zadní svítilny jsou oproti minulé generaci dvoudílné a mají podstatně dynamičtější tvar, jehož živost je završena ostrým výběžkem do plochy víka zavazadlového prostoru. Plastu je zde více než na přídi – pokrývá takřka celý nárazník, jenž je doplněn, ve stylu předchůdce, dvěma koncovkami výfuku a hliníkovým odlitkem.

Některé rysy kabiny zůstaly zachovány, kupříkladu ztvárnění dveřních výplní. Avšak přístrojová deska, která je ovlivněna již zmíněnou kreací Nuvolari, je zcela nová. Vyznačuje se kreativním obepnutím středového panelu a kapličky s přístroji, což je řešení, jež podporuje vizuální mohutnost desky. Krom toho tvoří zřetelnou hranici mezi pracovištěm řidiče a prostorem před spolujezdcem.

Audi allroad quattro (2.generace)
 

3. gen. (2012-) – Méně plastů, více hliníku

Ještě méně dobrodružně působí nejnovější generační vydání, které mnohé rysy předchůdců modifikuje do nové podoby. Vozidlo jde také pořídit v odstínu hnědé barvy Java Braun, který je v rámci modelové řady A6 vyhrazen pouze pro verzi Allroad Quattro.

Audi A6 Allroad Quattro: Třetí generace oficiálně

Přední světlomety mají nejkomplikovanější tvar z celé historie allroadů značky Audi. Jejich subtilní výběžek směrem doprostřed přídě je patrně reakcí na nové hexagonální uspořádání masky, což je jedna z nejnovějších estetických změn z hlediska designérského počínání firmy.

Velmi malá míra oplastování je jasným důkazem minimálních terénních ambic automobilu. Hliníkový díl, který byl stvořen za účelem ochrany motoru zespodu, plní spíše estetickou funkci. Byl také rozšířen a upraven, aby lépe korespondoval s dynamikou přídě.

Hliníková prahová lišta byla zjednodušena a plně zasazena do plastového dílu. Profil je oproti předchozím generacím členitější s proměnlivějšími plochami a dvěma prolisy, přičemž ten, který protíná hmotu nad klikami dveří, je velmi aktuálním módním řešením. Nejde totiž o prostou linku, která rozděluje dvě hlavní plochy – ve skutečnosti se jedná o zdánlivě nenápadné, leč citelné oživení vozidla.

Svítilny byly v konfrontaci s minulým vydáním uhlazeny a uceleny do opticky jednolitého dílu. Na rozdíl od starších provedení bylo použito nejméně plastu a hliníkový kryt je zde nejširší.

Přístrojová deska dává najevo, že každé provedení modelu Allroad disponovalo jiným ztvárněním a pojetím kabiny. To nejnovější se zbavuje ještě poměrně nedávno frekventovaného řešení středového panelu, který byl začleněn do masivního plastového celku – místo toho používá plynulou lištu dekoru a smělejší křivky horní části výplní dveří. Dodejme, že počátky nového pojetí desky lze vypozorovat u koncepčního automobilu A7 Sportback, prezentovaného roku 2010 v Mnichově.

Audi A6 Allroad Quattro - porovnání rozměrů
Rozměr [mm]1. gen.2. gen.3. gen.
Délka [mm]481049344940
Šířka [mm]185218621900
Výška [mm]155114441470
Rozvor [mm]275728332910
Objem zav. prostoru [l]455 / 1590565 / 1660565 / 1680

Audi allroad quattro (3.generace)
 

Anketa

Který allroad je nezhezčí?
Spolupracujeme s TipCars.com
Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun Společnosti O2 i přes vyšší náklady roamingu vzrostl zisk na 4,1 miliardy korun

Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o…

Firma Brazzale Moravia loni vykázala obrat skoro dvě miliardy korun Firma Brazzale Moravia loni vykázala obrat skoro dvě miliardy korun

Šéf výrobce sýrů Roberto Brazzale považuje za hlavní…

 

Štítky SUV Audi Design

 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Audi A6 Allroad –…












Blesk.cz

Na Jižní spojce upadlo autobusu kolo. Směrem na Smíchov se tvoří kolony

Na Jižní spojce upadlo autobusu kolo. Směrem na…

Úterní ranní dopravní špičku komplikuje na Jižní spojce porucha autobusu, kterému upadlo kolo. Směrem na Prahu 5…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Curry hodil po rozhodčím chránič zubů, musí zaplatit milionovou pokutu

Curry hodil po rozhodčím chránič zubů, musí zaplatit…

Hvězdný americký basketbalista Stephen Curry byl potrestán pokutou 50.000 dolarů (více než milion korun) za to,…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí už dlouho, pokud to média nevěděla, jejich chyba

Pravda o Švejnarovi a Babišovi: Tito dva se scházejí…

No jistě, Andrej Babiš a jeho piáristé to opět sehráli skvěle. Vítěz voleb se v neděli dopoledne setkal…

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…