Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

 
7.1. 2012 Jakub Sochor

Toto je přímý souboj retro-designu, sportovní elegance a avantgardní moderny.

Zajímavostí trojboje, ve kterém dochází ke střetu velmi rozdílných idejí, filozofií a tvarového pojetí, je existence jen velmi mála společných znaků trojice. Základním a pro dnešní konfrontaci rozhodným pojítkem je rozměrová příslušnost k segmentu B, tedy k malým vozům.

Rivalové představují módní produkty, které představují ušlechtilé zástupce třídy malých vozů. Zatímco vozidla hot-hatch tráví povětšinu času v posilovně, módní hatchbacky upřednostňují kosmetické salony a volí zpravidla stylové obutí.

Alfa Romeo MiTo – Sportovní tradicionalista

Subkompaktní automobil má pro firemní design své značky nemalý význam. Jde totiž o model, jenž (pomineme-li 8C Competizione, která je pro MiTo jistou inspirací) prolomil ledy pro současné tvarosloví, orientované na spíše tradiční prvky a inklinující ke sportovně líbivým tvarovým syntézám.

Příslušnost k současnému stylu je patrná již na první pohled, a to tím, že se příď distancovala od řešení použitého u vozidel 159, Brera a Spider. To se opíralo o trojici samostatně situovaných světlometů, ohraničených chromem a při pohledu z boku postupně postupujících vpřed. MiTo přineslo návrat k tradičněji pojatým tvarům tohoto funkčního dílu, nezbavilo se však lesklé barvy chromu (u některých verzí v černé barvě) u jeho obrouček.

Alfa Romeo MiTo – Mini po italsku

Spodní okenní linka postupuje směrem nahoru, čímž je profil notně zdynamičtěn. Nelze opomenout masivní blatníky, které jsou na poměry segmentu B velmi pozoruhodné. Mohlo by se zdát, že s těmito výraznými prvky kontrastuje hladký povrch pontonu. Ve skutečnosti je však obojí harmonicky propojeno.

Zadní partie jsou ztvárněny klasickým způsobem – volí kruhové svítilny, které jsou zřetelným odkazem na výše jmenovaný supersport. Sportovně působí relativně vysoké umístění registrační značky.

Kabina odráží pojetí exteriéru. Většina řešení působí sportovně-klasickým dojmem (s ohlédnutím na subkompaktní velikost automobilu), a to včetně stavby přístrojové desky.

Citroën DS3 - Odmítnutí minulosti

Přítomnost kreace od Citroënu na relativně konzervativní půdě lze přirovnat k působení osamělého bojovníka na nepřátelském území. Nutno však říci, že DS3 vhodně doplňuje spektrum o produkt s orientací na styl v kombinaci s módními doplňky.

Příď nejmenšího Different Spirit využila subtilní komplet, sestavený z loga a tenkých linek, jenž propojila s nasávačem v úrovni nárazníku. Velká míra dekorativnosti pracuje na zcela jiném principu, než výše uvedená Alfa Romeo. Namísto hladce uhlazené hmoty s citlivými zásahy do celku volí Citroën propracované členění s leštěnými detaily.

Citroën DS3 – Bohyně číslo 3

Rozdíly snad nejsou zřetelnější, než při vzájemné konfrontaci bočních pohledů. Tradicionalismu MiTa oponuje francouzský model, a nutno říci, že velmi hlasitě. Výrazný B-sloupek bez fixního tvarového ukotvení je zde, prakticky vzato, součástí bujarého pontonu, který pranic neladí s tím u Alfy Romeo. Mírně se svažující střecha a lesklý dekor jsou pak vhodnými, byť spíše sekundárními, prvky pro doladění vizuální formy.

Záď přirozeně vyznává tytéž zásady a ani funkčnost ji neomezuje v kreativitě a rozletu. Jisté vizuální drama panuje i v případě Alfy Romeo, u ní však v tradičnějším provedení. Ani obvykle přímá dolní linka okna není ve svém projevu klidná, i zde je cítit dynamika. Svítilny vykazují dekorativnost, v porovnání s těmi předními však v podstatě ucelenější podobě.

Zatímco MiTo příliš neexperimentovalo a vsadilo na sportovnost, Citroën zůstává věrný moderně a experimentuje nejen s materiály, ale také s povrchy dílů a barvami. Dominantou přístrojové desky je výrazný díl, který je vyveden ve výrazných barvách.

Mini – Autentické retro

Pozvolna se dostáváme k autentickému retro designu, který plní většinu jeho nosných aspektů v čele s jasně zřetelným odkazem na kultovní lidový automobil Mini (přirozeně však v souladu s dnešními zvyklostmi a technologiemi). Vozidlo bývá často spojováno s módním prostředím, což je rys, jenž spojuje všechny dnes zúčastněné.

Mini disponuje maskou ve středu přídě, tedy řešením, kterému se vyhýbají oba jeho sokové (Alfa Romeo z důvodu ikoničnosti své trojúhelníkové masky a Citroën kvůli oddanosti k pokroku). Model však s tímto relativně konzervativním prvkem nakládá s citem a ohledem k původnímu modelu.

Mini 2010: Silnější motory a nižší spotřeba

Nutno poukázat na zcela rovný ponton, což je řešení, které žádný ze zmíněných konkurentů nepoužívá. Jeho přímost je stvrzena chromovou linkou. Dalším prvkem kontinuálního průběhu je zcela rovná střecha, vyvedená v kontrastní pastelové barvě.

Menší svítilny kontrastují s dynamikou kruhových u Alfy Romeo a výrazně dekorativních u Citroënu. Nejen, že lehce odkazují na legendární britský vůz, ale také nerušeně zapadají do celkové retro kompozice.

Kabinu Mini lze označit za nejsvébytnější. I zde došlo k tomu, že se estetické zaměření zevnějšku promítá do kabiny. Všude kolem se nachází motivy kruhu (ukazatele přístrojů, kliky, výdechy ventilace či přihrádky na pití). Zajímavostí je několikadílná přístrojová deska se zapuštěným středem.


Srovnání
 

Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini
Délka [mm]406339483714
Šířka [mm]172117151683
Výška [mm]144614581407
Rozvor [mm]251124642467
Objem zav. prostoru [l]270285160


Alfa Romeo Mito
 

Citroen DS3
 

Mini
 
Rallye Dakar 2019

Anketa

Který malý stylový hatchback má nejlepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Metnar zrušil tendr na radary pro armádu za tři miliardy Metnar zrušil tendr na radary pro armádu za tři miliardy

Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) zrušil kvůli…

Babiš odešel z vedení Rady pro Evropské fondy, prý to pro ukončení střetu zájmů stačí Babiš odešel z vedení Rady pro Evropské fondy, prý to pro ukončení střetu zájmů stačí

Premiér Andrej Babiš (ANO) informoval dopisem evropského…

Analýza: Ceny bytů v Praze stále rostou, ale pomaleji Analýza: Ceny bytů v Praze stále rostou, ale pomaleji

Ceny nových pražských bytů k letošnímu září meziročně…

Tatry mountain resorts zastavuje plány na rozvoj střediska Starý Smokovec Tatry mountain resorts zastavuje plány na rozvoj střediska Starý Smokovec

Provozovatel největších lyžařských středisek na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat Škoda Octavia G-Tec 1.5 TSI má české ceny. Zdražení se dalo čekat

Octavia spalující stlačený zemní plyn i benzin na podzim…

Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu Auto pro každé dobrodružství! Má i solární panely, stojí 4,5 milionu

V USA existuje řada firem, které upravují pick-upy a…

 



Pamatujete vůbec ještě Alfu Romeo MiTo? Končí až teď... Pamatujete vůbec ještě Alfu Romeo MiTo? Končí až teď...

Klesající zájem o třídveřová auta a léta na trhu…

Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

 



 
Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

TEST: Opel Astra 1.0 Turbo Innovation – Jak mi udělalo radost 77 kW

Dnes 12:51

Asi by mě nenapadlo, jak moc budu za volantem tříválcové litrové astry spokojený. Byť výtky by byly.




Blesk.cz

Zničená Tomicová výhru Dvořáka nerozdýchala? Utekla, objevila se až na večírku

Zničená Tomicová výhru Dvořáka nerozdýchala? Utekla,…

Po čertech dobré výkony posadily na trůn nového krále StarDance, čerta Uriáše Jiřího Dvořáka (51). Zatímco…

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější? Plus tip na zkrášlující masku!

Souboj mandarinky a pomeranče: Kdo je zdravější?…

Mandarinky patří k zimě, milujeme je, protože se na rozdíl od pomerančů dobře loupou. Víte ale, čím se liší od…

 

iSport.cz

Ledecká jela jako kluk! Hrozně mě to bavilo, hlásila po výhře v tréninku

Ledecká jela jako kluk! Hrozně mě to bavilo, hlásila…

Z minulého týdne jí zbylo zlato a stříbro ze závodů na snowboardu, teď už ale Ester Ledecká zase prohání…

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb, Slavia Genk

Play off Evropské ligy: Plzeň vyzve Dinamo Záhřeb,…

Fotbalisté Plzně se v prvním kole vyřazovacích bojů Evropské ligy utkají s Dinamen Záhřeb, Slavii čeká belgický…

 

Reflex.cz

Simon Mawer: Nereformovatelný komunismus? Havlův pohled ignoroval důležité věci

Simon Mawer: Nereformovatelný komunismus? Havlův…

Nebýt jeho, ani my Češi bychom o vile Tugendhat nevěděli tolik. Prostřednictvím svého románu dokázal dveře do…

Česko bude na Valném shromáždění OSN hlasovat proti globálnímu paktu o migraci

Česko bude na Valném shromáždění OSN hlasovat proti…

esko bude ve středu na Valném shromáždění OSN hlasovat proti globálnímu paktu o migraci. ČTK to sdělil ministr…