reklama


Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

 

Toto je přímý souboj retro-designu, sportovní elegance a avantgardní moderny.

Zajímavostí trojboje, ve kterém dochází ke střetu velmi rozdílných idejí, filozofií a tvarového pojetí, je existence jen velmi mála společných znaků trojice. Základním a pro dnešní konfrontaci rozhodným pojítkem je rozměrová příslušnost k segmentu B, tedy k malým vozům.

Rivalové představují módní produkty, které představují ušlechtilé zástupce třídy malých vozů. Zatímco vozidla hot-hatch tráví povětšinu času v posilovně, módní hatchbacky upřednostňují kosmetické salony a volí zpravidla stylové obutí.

Alfa Romeo MiTo – Sportovní tradicionalista

Subkompaktní automobil má pro firemní design své značky nemalý význam. Jde totiž o model, jenž (pomineme-li 8C Competizione, která je pro MiTo jistou inspirací) prolomil ledy pro současné tvarosloví, orientované na spíše tradiční prvky a inklinující ke sportovně líbivým tvarovým syntézám.

Příslušnost k současnému stylu je patrná již na první pohled, a to tím, že se příď distancovala od řešení použitého u vozidel 159, Brera a Spider. To se opíralo o trojici samostatně situovaných světlometů, ohraničených chromem a při pohledu z boku postupně postupujících vpřed. MiTo přineslo návrat k tradičněji pojatým tvarům tohoto funkčního dílu, nezbavilo se však lesklé barvy chromu (u některých verzí v černé barvě) u jeho obrouček.

Alfa Romeo MiTo – Mini po italsku

Spodní okenní linka postupuje směrem nahoru, čímž je profil notně zdynamičtěn. Nelze opomenout masivní blatníky, které jsou na poměry segmentu B velmi pozoruhodné. Mohlo by se zdát, že s těmito výraznými prvky kontrastuje hladký povrch pontonu. Ve skutečnosti je však obojí harmonicky propojeno.

Zadní partie jsou ztvárněny klasickým způsobem – volí kruhové svítilny, které jsou zřetelným odkazem na výše jmenovaný supersport. Sportovně působí relativně vysoké umístění registrační značky.

Kabina odráží pojetí exteriéru. Většina řešení působí sportovně-klasickým dojmem (s ohlédnutím na subkompaktní velikost automobilu), a to včetně stavby přístrojové desky.

Citroën DS3 - Odmítnutí minulosti

Přítomnost kreace od Citroënu na relativně konzervativní půdě lze přirovnat k působení osamělého bojovníka na nepřátelském území. Nutno však říci, že DS3 vhodně doplňuje spektrum o produkt s orientací na styl v kombinaci s módními doplňky.

Příď nejmenšího Different Spirit využila subtilní komplet, sestavený z loga a tenkých linek, jenž propojila s nasávačem v úrovni nárazníku. Velká míra dekorativnosti pracuje na zcela jiném principu, než výše uvedená Alfa Romeo. Namísto hladce uhlazené hmoty s citlivými zásahy do celku volí Citroën propracované členění s leštěnými detaily.

Citroën DS3 – Bohyně číslo 3

Rozdíly snad nejsou zřetelnější, než při vzájemné konfrontaci bočních pohledů. Tradicionalismu MiTa oponuje francouzský model, a nutno říci, že velmi hlasitě. Výrazný B-sloupek bez fixního tvarového ukotvení je zde, prakticky vzato, součástí bujarého pontonu, který pranic neladí s tím u Alfy Romeo. Mírně se svažující střecha a lesklý dekor jsou pak vhodnými, byť spíše sekundárními, prvky pro doladění vizuální formy.

Záď přirozeně vyznává tytéž zásady a ani funkčnost ji neomezuje v kreativitě a rozletu. Jisté vizuální drama panuje i v případě Alfy Romeo, u ní však v tradičnějším provedení. Ani obvykle přímá dolní linka okna není ve svém projevu klidná, i zde je cítit dynamika. Svítilny vykazují dekorativnost, v porovnání s těmi předními však v podstatě ucelenější podobě.

Zatímco MiTo příliš neexperimentovalo a vsadilo na sportovnost, Citroën zůstává věrný moderně a experimentuje nejen s materiály, ale také s povrchy dílů a barvami. Dominantou přístrojové desky je výrazný díl, který je vyveden ve výrazných barvách.

Mini – Autentické retro

Pozvolna se dostáváme k autentickému retro designu, který plní většinu jeho nosných aspektů v čele s jasně zřetelným odkazem na kultovní lidový automobil Mini (přirozeně však v souladu s dnešními zvyklostmi a technologiemi). Vozidlo bývá často spojováno s módním prostředím, což je rys, jenž spojuje všechny dnes zúčastněné.

Mini disponuje maskou ve středu přídě, tedy řešením, kterému se vyhýbají oba jeho sokové (Alfa Romeo z důvodu ikoničnosti své trojúhelníkové masky a Citroën kvůli oddanosti k pokroku). Model však s tímto relativně konzervativním prvkem nakládá s citem a ohledem k původnímu modelu.

Mini 2010: Silnější motory a nižší spotřeba

Nutno poukázat na zcela rovný ponton, což je řešení, které žádný ze zmíněných konkurentů nepoužívá. Jeho přímost je stvrzena chromovou linkou. Dalším prvkem kontinuálního průběhu je zcela rovná střecha, vyvedená v kontrastní pastelové barvě.

Menší svítilny kontrastují s dynamikou kruhových u Alfy Romeo a výrazně dekorativních u Citroënu. Nejen, že lehce odkazují na legendární britský vůz, ale také nerušeně zapadají do celkové retro kompozice.

Kabinu Mini lze označit za nejsvébytnější. I zde došlo k tomu, že se estetické zaměření zevnějšku promítá do kabiny. Všude kolem se nachází motivy kruhu (ukazatele přístrojů, kliky, výdechy ventilace či přihrádky na pití). Zajímavostí je několikadílná přístrojová deska se zapuštěným středem.


Srovnání
 

Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini
Délka [mm]406339483714
Šířka [mm]172117151683
Výška [mm]144614581407
Rozvor [mm]251124642467
Objem zav. prostoru [l]270285160


Alfa Romeo Mito
 

Citroen DS3
 

Mini
 
Rallye Dakar 2017

Anketa

Který malý stylový hatchback má nejlepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa Zápisník Daniela Nováka: Lezení do Trumpa

Lezení do Trumpa Jedna korporace za druhou se u nového…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs.…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak nepřijít o nervy, čas i peníze

Řidičák Pražanům vymění na Pankráci: Poradíme, jak…

Pražský magistrát začátkem ledna upozorňoval na svém webu všechny řidiče, kterým prochází platnost řidičského…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým bodováním

TOP zajímavosti z NHL: Vousáč dál stoupá historickým…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama