Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

 

Toto je přímý souboj retro-designu, sportovní elegance a avantgardní moderny.

Zajímavostí trojboje, ve kterém dochází ke střetu velmi rozdílných idejí, filozofií a tvarového pojetí, je existence jen velmi mála společných znaků trojice. Základním a pro dnešní konfrontaci rozhodným pojítkem je rozměrová příslušnost k segmentu B, tedy k malým vozům.

Rivalové představují módní produkty, které představují ušlechtilé zástupce třídy malých vozů. Zatímco vozidla hot-hatch tráví povětšinu času v posilovně, módní hatchbacky upřednostňují kosmetické salony a volí zpravidla stylové obutí.

Alfa Romeo MiTo – Sportovní tradicionalista

Subkompaktní automobil má pro firemní design své značky nemalý význam. Jde totiž o model, jenž (pomineme-li 8C Competizione, která je pro MiTo jistou inspirací) prolomil ledy pro současné tvarosloví, orientované na spíše tradiční prvky a inklinující ke sportovně líbivým tvarovým syntézám.

Příslušnost k současnému stylu je patrná již na první pohled, a to tím, že se příď distancovala od řešení použitého u vozidel 159, Brera a Spider. To se opíralo o trojici samostatně situovaných světlometů, ohraničených chromem a při pohledu z boku postupně postupujících vpřed. MiTo přineslo návrat k tradičněji pojatým tvarům tohoto funkčního dílu, nezbavilo se však lesklé barvy chromu (u některých verzí v černé barvě) u jeho obrouček.

Alfa Romeo MiTo – Mini po italsku

Spodní okenní linka postupuje směrem nahoru, čímž je profil notně zdynamičtěn. Nelze opomenout masivní blatníky, které jsou na poměry segmentu B velmi pozoruhodné. Mohlo by se zdát, že s těmito výraznými prvky kontrastuje hladký povrch pontonu. Ve skutečnosti je však obojí harmonicky propojeno.

Zadní partie jsou ztvárněny klasickým způsobem – volí kruhové svítilny, které jsou zřetelným odkazem na výše jmenovaný supersport. Sportovně působí relativně vysoké umístění registrační značky.

Kabina odráží pojetí exteriéru. Většina řešení působí sportovně-klasickým dojmem (s ohlédnutím na subkompaktní velikost automobilu), a to včetně stavby přístrojové desky.

Citroën DS3 - Odmítnutí minulosti

Přítomnost kreace od Citroënu na relativně konzervativní půdě lze přirovnat k působení osamělého bojovníka na nepřátelském území. Nutno však říci, že DS3 vhodně doplňuje spektrum o produkt s orientací na styl v kombinaci s módními doplňky.

Příď nejmenšího Different Spirit využila subtilní komplet, sestavený z loga a tenkých linek, jenž propojila s nasávačem v úrovni nárazníku. Velká míra dekorativnosti pracuje na zcela jiném principu, než výše uvedená Alfa Romeo. Namísto hladce uhlazené hmoty s citlivými zásahy do celku volí Citroën propracované členění s leštěnými detaily.

Citroën DS3 – Bohyně číslo 3

Rozdíly snad nejsou zřetelnější, než při vzájemné konfrontaci bočních pohledů. Tradicionalismu MiTa oponuje francouzský model, a nutno říci, že velmi hlasitě. Výrazný B-sloupek bez fixního tvarového ukotvení je zde, prakticky vzato, součástí bujarého pontonu, který pranic neladí s tím u Alfy Romeo. Mírně se svažující střecha a lesklý dekor jsou pak vhodnými, byť spíše sekundárními, prvky pro doladění vizuální formy.

Záď přirozeně vyznává tytéž zásady a ani funkčnost ji neomezuje v kreativitě a rozletu. Jisté vizuální drama panuje i v případě Alfy Romeo, u ní však v tradičnějším provedení. Ani obvykle přímá dolní linka okna není ve svém projevu klidná, i zde je cítit dynamika. Svítilny vykazují dekorativnost, v porovnání s těmi předními však v podstatě ucelenější podobě.

Zatímco MiTo příliš neexperimentovalo a vsadilo na sportovnost, Citroën zůstává věrný moderně a experimentuje nejen s materiály, ale také s povrchy dílů a barvami. Dominantou přístrojové desky je výrazný díl, který je vyveden ve výrazných barvách.

Mini – Autentické retro

Pozvolna se dostáváme k autentickému retro designu, který plní většinu jeho nosných aspektů v čele s jasně zřetelným odkazem na kultovní lidový automobil Mini (přirozeně však v souladu s dnešními zvyklostmi a technologiemi). Vozidlo bývá často spojováno s módním prostředím, což je rys, jenž spojuje všechny dnes zúčastněné.

Mini disponuje maskou ve středu přídě, tedy řešením, kterému se vyhýbají oba jeho sokové (Alfa Romeo z důvodu ikoničnosti své trojúhelníkové masky a Citroën kvůli oddanosti k pokroku). Model však s tímto relativně konzervativním prvkem nakládá s citem a ohledem k původnímu modelu.

Mini 2010: Silnější motory a nižší spotřeba

Nutno poukázat na zcela rovný ponton, což je řešení, které žádný ze zmíněných konkurentů nepoužívá. Jeho přímost je stvrzena chromovou linkou. Dalším prvkem kontinuálního průběhu je zcela rovná střecha, vyvedená v kontrastní pastelové barvě.

Menší svítilny kontrastují s dynamikou kruhových u Alfy Romeo a výrazně dekorativních u Citroënu. Nejen, že lehce odkazují na legendární britský vůz, ale také nerušeně zapadají do celkové retro kompozice.

Kabinu Mini lze označit za nejsvébytnější. I zde došlo k tomu, že se estetické zaměření zevnějšku promítá do kabiny. Všude kolem se nachází motivy kruhu (ukazatele přístrojů, kliky, výdechy ventilace či přihrádky na pití). Zajímavostí je několikadílná přístrojová deska se zapuštěným středem.


Srovnání
 

Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini
Délka [mm]406339483714
Šířka [mm]172117151683
Výška [mm]144614581407
Rozvor [mm]251124642467
Objem zav. prostoru [l]270285160


Alfa Romeo Mito
 

Citroen DS3
 

Mini
 

Anketa

Který malý stylový hatchback má nejlepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs.…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Dnes 18:51

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod aktivní sopkou

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod…

Fotografie, které zachycují zkázu, jež následovala poté, co hora Sinabung začala chrlit oblaka dýmu, pořídil…

Česko a spol. čekal Trumpův hněv. Za „škudlení“ peněz na obranu

Česko a spol. čekal Trumpův hněv. Za „škudlení“…

Severoatlantická aliance se v budoucnu musí soustředit ve stejné míře na terorismus a imigraci, jakož i na…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…