Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs. Citroën DS3 vs. Mini – Malí a styloví

 

Toto je přímý souboj retro-designu, sportovní elegance a avantgardní moderny.

Zajímavostí trojboje, ve kterém dochází ke střetu velmi rozdílných idejí, filozofií a tvarového pojetí, je existence jen velmi mála společných znaků trojice. Základním a pro dnešní konfrontaci rozhodným pojítkem je rozměrová příslušnost k segmentu B, tedy k malým vozům.

Rivalové představují módní produkty, které představují ušlechtilé zástupce třídy malých vozů. Zatímco vozidla hot-hatch tráví povětšinu času v posilovně, módní hatchbacky upřednostňují kosmetické salony a volí zpravidla stylové obutí.

Alfa Romeo MiTo – Sportovní tradicionalista

Subkompaktní automobil má pro firemní design své značky nemalý význam. Jde totiž o model, jenž (pomineme-li 8C Competizione, která je pro MiTo jistou inspirací) prolomil ledy pro současné tvarosloví, orientované na spíše tradiční prvky a inklinující ke sportovně líbivým tvarovým syntézám.

Příslušnost k současnému stylu je patrná již na první pohled, a to tím, že se příď distancovala od řešení použitého u vozidel 159, Brera a Spider. To se opíralo o trojici samostatně situovaných světlometů, ohraničených chromem a při pohledu z boku postupně postupujících vpřed. MiTo přineslo návrat k tradičněji pojatým tvarům tohoto funkčního dílu, nezbavilo se však lesklé barvy chromu (u některých verzí v černé barvě) u jeho obrouček.

Alfa Romeo MiTo – Mini po italsku

Spodní okenní linka postupuje směrem nahoru, čímž je profil notně zdynamičtěn. Nelze opomenout masivní blatníky, které jsou na poměry segmentu B velmi pozoruhodné. Mohlo by se zdát, že s těmito výraznými prvky kontrastuje hladký povrch pontonu. Ve skutečnosti je však obojí harmonicky propojeno.

Zadní partie jsou ztvárněny klasickým způsobem – volí kruhové svítilny, které jsou zřetelným odkazem na výše jmenovaný supersport. Sportovně působí relativně vysoké umístění registrační značky.

Kabina odráží pojetí exteriéru. Většina řešení působí sportovně-klasickým dojmem (s ohlédnutím na subkompaktní velikost automobilu), a to včetně stavby přístrojové desky.

Citroën DS3 - Odmítnutí minulosti

Přítomnost kreace od Citroënu na relativně konzervativní půdě lze přirovnat k působení osamělého bojovníka na nepřátelském území. Nutno však říci, že DS3 vhodně doplňuje spektrum o produkt s orientací na styl v kombinaci s módními doplňky.

Příď nejmenšího Different Spirit využila subtilní komplet, sestavený z loga a tenkých linek, jenž propojila s nasávačem v úrovni nárazníku. Velká míra dekorativnosti pracuje na zcela jiném principu, než výše uvedená Alfa Romeo. Namísto hladce uhlazené hmoty s citlivými zásahy do celku volí Citroën propracované členění s leštěnými detaily.

Citroën DS3 – Bohyně číslo 3

Rozdíly snad nejsou zřetelnější, než při vzájemné konfrontaci bočních pohledů. Tradicionalismu MiTa oponuje francouzský model, a nutno říci, že velmi hlasitě. Výrazný B-sloupek bez fixního tvarového ukotvení je zde, prakticky vzato, součástí bujarého pontonu, který pranic neladí s tím u Alfy Romeo. Mírně se svažující střecha a lesklý dekor jsou pak vhodnými, byť spíše sekundárními, prvky pro doladění vizuální formy.

Záď přirozeně vyznává tytéž zásady a ani funkčnost ji neomezuje v kreativitě a rozletu. Jisté vizuální drama panuje i v případě Alfy Romeo, u ní však v tradičnějším provedení. Ani obvykle přímá dolní linka okna není ve svém projevu klidná, i zde je cítit dynamika. Svítilny vykazují dekorativnost, v porovnání s těmi předními však v podstatě ucelenější podobě.

Zatímco MiTo příliš neexperimentovalo a vsadilo na sportovnost, Citroën zůstává věrný moderně a experimentuje nejen s materiály, ale také s povrchy dílů a barvami. Dominantou přístrojové desky je výrazný díl, který je vyveden ve výrazných barvách.

Mini – Autentické retro

Pozvolna se dostáváme k autentickému retro designu, který plní většinu jeho nosných aspektů v čele s jasně zřetelným odkazem na kultovní lidový automobil Mini (přirozeně však v souladu s dnešními zvyklostmi a technologiemi). Vozidlo bývá často spojováno s módním prostředím, což je rys, jenž spojuje všechny dnes zúčastněné.

Mini disponuje maskou ve středu přídě, tedy řešením, kterému se vyhýbají oba jeho sokové (Alfa Romeo z důvodu ikoničnosti své trojúhelníkové masky a Citroën kvůli oddanosti k pokroku). Model však s tímto relativně konzervativním prvkem nakládá s citem a ohledem k původnímu modelu.

Mini 2010: Silnější motory a nižší spotřeba

Nutno poukázat na zcela rovný ponton, což je řešení, které žádný ze zmíněných konkurentů nepoužívá. Jeho přímost je stvrzena chromovou linkou. Dalším prvkem kontinuálního průběhu je zcela rovná střecha, vyvedená v kontrastní pastelové barvě.

Menší svítilny kontrastují s dynamikou kruhových u Alfy Romeo a výrazně dekorativních u Citroënu. Nejen, že lehce odkazují na legendární britský vůz, ale také nerušeně zapadají do celkové retro kompozice.

Kabinu Mini lze označit za nejsvébytnější. I zde došlo k tomu, že se estetické zaměření zevnějšku promítá do kabiny. Všude kolem se nachází motivy kruhu (ukazatele přístrojů, kliky, výdechy ventilace či přihrádky na pití). Zajímavostí je několikadílná přístrojová deska se zapuštěným středem.


Srovnání
 

Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini
Délka [mm]406339483714
Šířka [mm]172117151683
Výška [mm]144614581407
Rozvor [mm]251124642467
Objem zav. prostoru [l]270285160


Alfa Romeo Mito
 

Citroen DS3
 

Mini
 

Anketa

Který malý stylový hatchback má nejlepší design?
Spolupracujeme s TipCars.com
Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond Lovci dluhů z holdingu APS založili miliardový fond

Jihoevropské banky se v příštích letech pokusí zbavit…

Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro Vitásková: V českém energetickém mixu má mít základní místo jádro

Základní místo v energetickém mixu Česka by do budoucna…

Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů Lafata vybojoval pro sportovce vrácení daní. Stát jim vyplatí 120 milionů

Finanční správa vrátí profesionálním sportovcům část…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový trojboj: Alfa Romeo MiTo vs.…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300 Alfa Romeo MiTo Junior: Ve stopách Giulie GT 1300

Alfa Romeo představuje novou verzi subkompaktu MiTo. Nese…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce míří do New Jersey

Přestupy NHL ONLINE: Hertl přišel o parťáka, obránce…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než útok, Vrba trefil sestavu

Co (ne)fungovalo Slavii a Plzni: obrana lepší než…

Vstup do bojů o vysněnou Ligu mistrů mají za sebou. Fotbalisté Slavie i Viktorie Plzeň jdou do odvet 3. předkola…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…