Designový duel: Škoda Citigo vs. Volkswagen Up!
Nové modely segmentu A koncernu Volkswagen Group vycházejí z jednotného designového základu, který tkví v modelu Up!.
V případě jeho českého dvojčete, Škody Citigo, však nejde o pouhé kosmetické změny a aplikaci svébytných prvků značky na cizí karoserii.
Stylistické změny designu tuzemského modelu jsou příčinou drobného zmenšení délky vozu, jehož rozvor (2.420 mm) patří mezi nejdelší v rámci příslušné třídy. Vůz je 3,56 m dlouhý, 1,65 m široký a 1,48 m vysoký.
VW Up!
Za účelem přehlednějšího popisu změn, které nejmenší Škoda prodělala, dejme v popisu karoserie přednost Volkswagenu Up!. Jde o model, který se vydal zcela jinou cestou, než jeho předchůdci v podobě vozidel Fox a Lupo. Minimalistickými tvary a poutavými detaily odpovídá soudobému stylu VW, oproti nastolenému tvarovému řádu však přináší řadu změn.
Oproti ostatním Volkswagenům, které mají masku chladiče uprostřed přídě mezi světlomety, se Up! od podobných záležitostí oprostil. Jeho příď je vizuálně čistá, přičemž specifičnost tohoto celku spočívá právě v absenci výraznějšího tvarového prvku. Světlomety propojuje úzká štěrbina, pobývající v blízkosti loga výrobce. Členitost byla oproti přídi přenesena na nárazník, kde se uplatnila při návrhu kompozice, které dominuje rozměrný díl s registrační značkou.
Boční část je velmi kompaktně řešena. Okna jsou zapuštěna pod reliéf povrchu karoserie, čímž je docíleno členitosti a oživení. Dynamičnosti napomáhá zkosení dolní linky oken (v zadní části) směrem nahoru. Z přímého pohledu na profil zde vyniká strmost zádě, která téměř zasahuje do kolmé polohy (v souvislosti se střechou).
Zadní část automobilu je patrně nejodvážnější na celkové karosářské kompozici. Dominantním prvkem je zde skleněný díl, jemuž úzce sekundují vertikálně orientované svítilny. O odlehčení se stará čirý tenký pás v jejich krytu, který je vcelku živě tvarován. Nevykazuje však rysy, které by byly rušivé pro minimalistické pojetí celku.
Přístrojová deska je založena na jednoduchých a vesměs přímočarých základech. Volant je doladěn štítkem s motivem Up!, což může vyvolat spekulace o snaze výrobce učinit ze svého nejmenšího modelu módní kousek, odrážející aktuální trendy.
Škoda Citigo
Jak již bylo řečeno, vozidlo je založeno na základech modelu německého původu. Z toho vyplývá příklon k minimalismu a vysoce kompaktní vzezření karoserie segmentu A. Nakolik je ale model od svého koncernového soukmenovce odlišný, aby mohl sebevědomě tvrdit, že je originální?
Lze říci, že Citigo představuje první model značky, který, v rámci možností, využívá tvarových syntéz nového firemního designu v sériové výrobě. To dokazuje maska chladiče, která je v kontextu se světlomety umístěna poměrně nízko a jež se zřekla principů a zásad donedávna aktuální verze. Ta se vyznačovala silnější horní lištou, v níž se nacházelo logo společnosti. Nic takového u nového designového jazyka nenajdeme - prostor pro tovární znak, který je emancipován od zmíněné masky, byl vyhrazen v prohlubni nasávání.
Zatímco Up! disponuje v dolní okenní linii sportovním zalomením, Citigo zvolilo jednoduché a nadmíru přímočaré řešení v podobě plynulé linky, plynoucí až k zadnímu sloupku. Jde však o prakticky jedinou vskutku zásadní nuanci mezi oběma modely, je-li řeč o profilu.
Odlišení od mini-VW a harmonického korespondování modelu Citigo s ostatními vozy značky bylo dosaženo také pomocí modifikace zádě. V porovnání se zatmaveným dílem u automobilu Up! má Škoda karosářský díl v laku karoserie. Taktéž svítilny prošly změnami. Ty však postihly pouze optiku a rozdělení jednotlivých světelných segmentů, nikoli formu lampy.
První snímky kabiny vozu Citigo vyobrazovali zřejmě nejvyšší výbavovou verzi. To však nebrání porovnání provedení kabiny jako takového s německým protějškem. Up! používá barevný soulad nečalouněné části dveří s hlavním dílem přístrojové desky, což Škoda nenabízí. Jinak jde o prakticky identické kabiny, avšak s drobnými rozdíly, které spočívají zejména v barevných variacích.