Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

 
3.12. 2011 Jakub Sochor

Které z trojice nových japonských kupé vás zaujalo nejvíce? Hlasujte!

Kupé platí za jedny z nejlepších poskytovatelů automobilové rozkoše. Nejde však pouze o jízdní schopnosti či dynamiku motorické stránky věci. Své způsobuje i jejich design, který oproti jiným karosářským segmentům není limitován aspekty praktičnosti a objemem zavazadlového prostoru. Nelze opomenout pouhé dvoje dveře a svůdně splývající střechu, což přispívá přitažlivosti.

Úvodem připomeňme, že konfrontované produkty vzešly ze spolupráce firem Toyota a Subaru. K vozidlům, jež sdílejí společný technologický i estetický základ, se přidal Scion (jakožto sesterská značka Toyoty). Ač jde o podobné vozy, dělí je od sebe řada prvků. Místy jsou rozdíly výraznější, než je na první pohled zřejmé.

Toyota GT 86 – Potomek FT-86 (II)

Nové kupé pokračuje v linii, jíž tvoří modely 2000 GT či Corolla Levin AE86. Příď je vyvedena v dynamickém designu, podpořeném sportovně tvarovaným nasávačem a mírně klenutou kapotou. Nárazník disponuje prolisy a vertikálním náběhem, jenž opisuje prostor se směrovými a mlhovými světly. Zajímavostí je však skladba hlavního světlometu. Ten kombinuje kruhový a ostře vedený motiv, přičemž hranatá část je zasazena pod úroveň povrchu čela vozu.

Postupujeme k boční části karoserie, která přímo reflektuje úvodní slova dnešního trojboje. Poměrně tradiční tvary kupé definuje nízká příď, která vyniká v porovnání masivního blatníku (tento prvek se opakuje nad zadním kolem, kde tvoří dekoraci podporující muskulaturu a její vyrýsovanost). Vůz vyvažuje vyšší záď a výraznější zadní nárazník.

Toyota GT-86: Sériová FT-86 oficiálně

Ucelenost designu zadní části je praktikována linkou, která obepíná celou záď a volně se ztrácí v hmotě masivního nárazníku. Provedení svítilen sekunduje řešení předních světlometů. I zde je kombinován tvar kruhu (zvýrazněný červeným segmentem) s ostrými výběžky.

Strohost přístrojové desky je vzhledem k orientaci vozidla namístě. Vysoko umístěné výdechy ventilační soustavy a středový panel rozděluje velká dekorová lišta, pojímající displej navigace.

Scion FR-S – Pro mladé Američany

Drtivou většinu znění textu, popisujícího přední část GT 86, lze ztotožnit s FR-S. Jde o tvarově příbuzný model, který se řídí podobnou filozofií. Přesto však vykazuje rozdíly, konkrétně v oblasti nárazníku. Tam, kde má Toyota mlhová a směrová světla, jsou u Scionu jen směrovky. Další nuanci představuje přepracovaná optika světlometů (z důvodu přizpůsobení se americkým pravidlům).

Identické tvary boční části karoserie nejsou překvapením, od Toyoty je ale odlišují výše uvedené rysy přídě. K odlišným zásahům do nárazníku lze přidat jinou optiku zadních lamp a barevný odstín bočního směrového světla. Ač jde o detaily, podobné prvky se starají o odlišení dvou stejných návrhů.

Scion FR-S: Třetí do party

Důležitou odlišností od Toyoty je v případě zádě zmíněná optika svítilen. Ty odpovídají americkým zvyklostem a segmenty směrových světel disponují oranžovou barvou. Trojúhelník v difuzoru je oproti GT 86 sytěji červený.

Scion se v kabině od Toyoty prakticky neliší. Vyobrazený snímek pojednává o jiné skladbě ovladačů na středovém panelu a upraveném povrchu středu volantu.

Subaru BRZ – V sérii střídmější

Použijeme-li parafrázi, BRZ, se od svých bratrů distancoval a vydal se svou cestou. Přesto však nezapře genetický původ a je zřejmé, z jakých končin pochází.

Navzdory obdobným rysům používá Subaru jiný tvar masky, jejíž zlom je na rozdíl od výše uvedené dvojice v horní části otvoru. Směrovky jsou zakomponovány do hlavního světlometu, což vytvořilo více prostoru v bočních částech nárazníku. Tam je vyhrazeno místo pro mlhová světla, jež jsou zapuštěna pod povrch karosářského dílu. Dynamiku změny plochy podtrhuje výrazná linka, která nemá, na rozdíl od Toyoty a Scionu, vertikální směřování a disponuje zlomem ve svém průběhu. Celek lze označit za jednodušší a méně členitý.

Subaru BRZ: Nové kupé oficiálně (video)

Bílý kryt bočních směrovek je prvek společný s Toyotou, odlišná architektura nárazníku však pozměňuje celkové vzezření profilu. Jiná sestava prvků přídě, které jsou viditelné při pohledu zboku, může zdůrazňovat nízkou stavbu přední části, neboť postrádá vertikální linky. Tomu napomáhá dekor průduchu nad předním blatníkem.

Světlé provedení světelného segmentu v prostoru difuzoru odlišuje záď Subaru od ostatních. Tato partie je z celého vozu patrně nejméně svébytná, což podporuje unifikaci všech tří produktů japonské spolupráce.

U Subaru platí totéž, co u Scionu. Interiér doznal minimum úprav, oproti Toyotě volí dnes srovnávaný model jiný dekor. Ten oživuje kokpit

Koncepční FT-86 (FT-86 II) vs. Produkční GT 86 – Nakolik zásadní jsou nuance?

Sériovým vozům dnešního porovnání předcházejí studie. Přerod tvarových idejí z prototypů do produkčních vozidel lze ukázkově demonstrovat na Toyotě, jejímž předvojem pro nové sportovní kupé jsou vize FT-86 a FT-86 II.

Transformační proces vnímání kupé je zde postupný a vyvážený. Zatímco FT-86 definovala podstatné tvary a stěžejní linky, FT-86 II je dekorovala a dodala jim na zdobnosti.

Přední nasávač u FT-86 není příliš ostrý, což podporuje jeho čistotu a přílišnou nekomplikovanost. Rafinovanost začíná nabývat na intenzitě u druhého vydání studie. To je způsobeno zvláště zostřením hran a protažením masky k spodní skulptuře nárazníku. Při výsledném srovnání lze konstatovat, že sériová Toyota GT 86 představuje syntézu výše uvedeného, k čemuž přidává určitou masovost. S tou souvisí řádné zcivilnění optiky světlometů a přepracování některých míst, zejména pak boční části nárazníku – FT-86 volí v této partii rozměrově skromný průduch, FT-86 II jemnou dekoraci ve formě diod a GT 86 produkčně zející plastový výlisek, v němž jsou zasazeny světlomety.

Zatímco FT-86 používá černý A-sloupek, který z hlediska výšky koresponduje s čelním sklem, u FT-86 II tento útvar splývá s linií střechy. Toto řešení se dočkalo sériové podoby, neboť jej (včetně provedení většiny linek v profilu, vyjma prahové křivky) používá GT 86. V produkci taktéž mizí průduch nad předním blatníkem, použitý u FT-86 II.

Konfrontace zádí zřetelně dává najevo postupný ústup futurismu. Zadní část nejstaršího z trojice tvoří vcelku malé množství linek, jejichž dynamika však vytváří dojem výraznější členitosti. Svítilny jsou tvarově čisté a propojené elegantní světelnou linií. FT 86 II k této části vozu přistupuje takříkajíc z druhé strany – rozčlenila a zmenšila víko zavazadlového prostoru, překopala tvar svítilen (které nabyly sériovější podoby) a zvětšila difuzor. Zajímavostí je, že GT 86 opisuje od obou vizí minimum použitého – spíše jen základní nápad některých prvků (svítilny, členění difuzoru), jehož kreativitu však důkladně redukuje.

Toyota FT-86 vs. FT-86 II vs. Scion FR-S: Designový trojboj

Všechny designové duely/trojboje na jednom místě


Toyota GT 86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S
 

Koncepty Toyota
 

Anketa

Které z trojice kupé se vám líbí nejvíc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Babiš Pocheho nenavrhl do čela diplomacie, vládu jmenuji příští týden Zeman: Babiš Pocheho nenavrhl do čela diplomacie, vládu jmenuji příští týden

Setkání s Miroslavem Pochem, postoj k migraci, o…

Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se Na rané brambory vyjela těžká technika. Podívejte se

Se sklizní raných brambor začaly kombajny v Přerově nad…

Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB Čistý zisk bank klesl letos o 400 milionů korun, uvedla ČNB

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí meziročně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Toyota zve na 24 hodin Le Mans prostřednictvím GT86 v barvách továrních speciálů Toyota zve na 24 hodin Le Mans prostřednictvím GT86 v barvách továrních speciálů

Toyota stylově zareagovala na blížící se 86. ročník…

Toyota 86 od Liberty Walk: Japonský ladič zůstává u širokánských blatníků Toyota 86 od Liberty Walk: Japonský ladič zůstává u širokánských blatníků

Liberty Walk vyvinuli své oblíbené bodykity s masivními…

 



 
Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Dnes 08:00

První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.




Blesk.cz

Václav Havel chystal rozvod! Zmítal se v milostném trojúhelníku, prozradila milenka Jitka

Václav Havel chystal rozvod! Zmítal se v milostném…

Chybělo málo a Václav Havel (†75) se ještě jako disident rozvedl! Opustit manželku Olgu (†62) ale nedokázal.…

Babiš si volal s Merkelovou kvůli summitu o migraci. Macron ho překvapil

Babiš si volal s Merkelovou kvůli summitu o migraci.…

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní představitelé některých zemí EU, byl podle českého premiéra…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Splněný sen! Nausch Sluková s Hermannovou hrají v Ostravě o zlato

Splněný sen! Nausch Sluková s Hermannovou hrají v…

Parádní české tažení na čtyřhvězdičkovém turnaji Světové série v Ostravě nekončí. Beachvolejbalistky Barbora…

 

Reflex.cz

Varovné nápisy na zboží jsou úplná blbost

Varovné nápisy na zboží jsou úplná blbost

V rámci soustavného a dlouhodobého terénního výzkumu blbosti jsem zaznamenal další jev, který je sice úplná…

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová odstoupila z funkce kancléřky

Téměř polovina Němců chce, aby Angela Merkelová…

Na pozadí sporu o migraci, který zasáhl německou vládu, zveřejnila agentura YouGov průzkum, který přinesl pro…