Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

 

Které z trojice nových japonských kupé vás zaujalo nejvíce? Hlasujte!

Kupé platí za jedny z nejlepších poskytovatelů automobilové rozkoše. Nejde však pouze o jízdní schopnosti či dynamiku motorické stránky věci. Své způsobuje i jejich design, který oproti jiným karosářským segmentům není limitován aspekty praktičnosti a objemem zavazadlového prostoru. Nelze opomenout pouhé dvoje dveře a svůdně splývající střechu, což přispívá přitažlivosti.

Úvodem připomeňme, že konfrontované produkty vzešly ze spolupráce firem Toyota a Subaru. K vozidlům, jež sdílejí společný technologický i estetický základ, se přidal Scion (jakožto sesterská značka Toyoty). Ač jde o podobné vozy, dělí je od sebe řada prvků. Místy jsou rozdíly výraznější, než je na první pohled zřejmé.

Toyota GT 86 – Potomek FT-86 (II)

Nové kupé pokračuje v linii, jíž tvoří modely 2000 GT či Corolla Levin AE86. Příď je vyvedena v dynamickém designu, podpořeném sportovně tvarovaným nasávačem a mírně klenutou kapotou. Nárazník disponuje prolisy a vertikálním náběhem, jenž opisuje prostor se směrovými a mlhovými světly. Zajímavostí je však skladba hlavního světlometu. Ten kombinuje kruhový a ostře vedený motiv, přičemž hranatá část je zasazena pod úroveň povrchu čela vozu.

Postupujeme k boční části karoserie, která přímo reflektuje úvodní slova dnešního trojboje. Poměrně tradiční tvary kupé definuje nízká příď, která vyniká v porovnání masivního blatníku (tento prvek se opakuje nad zadním kolem, kde tvoří dekoraci podporující muskulaturu a její vyrýsovanost). Vůz vyvažuje vyšší záď a výraznější zadní nárazník.

Toyota GT-86: Sériová FT-86 oficiálně

Ucelenost designu zadní části je praktikována linkou, která obepíná celou záď a volně se ztrácí v hmotě masivního nárazníku. Provedení svítilen sekunduje řešení předních světlometů. I zde je kombinován tvar kruhu (zvýrazněný červeným segmentem) s ostrými výběžky.

Strohost přístrojové desky je vzhledem k orientaci vozidla namístě. Vysoko umístěné výdechy ventilační soustavy a středový panel rozděluje velká dekorová lišta, pojímající displej navigace.

Scion FR-S – Pro mladé Američany

Drtivou většinu znění textu, popisujícího přední část GT 86, lze ztotožnit s FR-S. Jde o tvarově příbuzný model, který se řídí podobnou filozofií. Přesto však vykazuje rozdíly, konkrétně v oblasti nárazníku. Tam, kde má Toyota mlhová a směrová světla, jsou u Scionu jen směrovky. Další nuanci představuje přepracovaná optika světlometů (z důvodu přizpůsobení se americkým pravidlům).

Identické tvary boční části karoserie nejsou překvapením, od Toyoty je ale odlišují výše uvedené rysy přídě. K odlišným zásahům do nárazníku lze přidat jinou optiku zadních lamp a barevný odstín bočního směrového světla. Ač jde o detaily, podobné prvky se starají o odlišení dvou stejných návrhů.

Scion FR-S: Třetí do party

Důležitou odlišností od Toyoty je v případě zádě zmíněná optika svítilen. Ty odpovídají americkým zvyklostem a segmenty směrových světel disponují oranžovou barvou. Trojúhelník v difuzoru je oproti GT 86 sytěji červený.

Scion se v kabině od Toyoty prakticky neliší. Vyobrazený snímek pojednává o jiné skladbě ovladačů na středovém panelu a upraveném povrchu středu volantu.

Subaru BRZ – V sérii střídmější

Použijeme-li parafrázi, BRZ, se od svých bratrů distancoval a vydal se svou cestou. Přesto však nezapře genetický původ a je zřejmé, z jakých končin pochází.

Navzdory obdobným rysům používá Subaru jiný tvar masky, jejíž zlom je na rozdíl od výše uvedené dvojice v horní části otvoru. Směrovky jsou zakomponovány do hlavního světlometu, což vytvořilo více prostoru v bočních částech nárazníku. Tam je vyhrazeno místo pro mlhová světla, jež jsou zapuštěna pod povrch karosářského dílu. Dynamiku změny plochy podtrhuje výrazná linka, která nemá, na rozdíl od Toyoty a Scionu, vertikální směřování a disponuje zlomem ve svém průběhu. Celek lze označit za jednodušší a méně členitý.

Subaru BRZ: Nové kupé oficiálně (video)

Bílý kryt bočních směrovek je prvek společný s Toyotou, odlišná architektura nárazníku však pozměňuje celkové vzezření profilu. Jiná sestava prvků přídě, které jsou viditelné při pohledu zboku, může zdůrazňovat nízkou stavbu přední části, neboť postrádá vertikální linky. Tomu napomáhá dekor průduchu nad předním blatníkem.

Světlé provedení světelného segmentu v prostoru difuzoru odlišuje záď Subaru od ostatních. Tato partie je z celého vozu patrně nejméně svébytná, což podporuje unifikaci všech tří produktů japonské spolupráce.

U Subaru platí totéž, co u Scionu. Interiér doznal minimum úprav, oproti Toyotě volí dnes srovnávaný model jiný dekor. Ten oživuje kokpit

Koncepční FT-86 (FT-86 II) vs. Produkční GT 86 – Nakolik zásadní jsou nuance?

Sériovým vozům dnešního porovnání předcházejí studie. Přerod tvarových idejí z prototypů do produkčních vozidel lze ukázkově demonstrovat na Toyotě, jejímž předvojem pro nové sportovní kupé jsou vize FT-86 a FT-86 II.

Transformační proces vnímání kupé je zde postupný a vyvážený. Zatímco FT-86 definovala podstatné tvary a stěžejní linky, FT-86 II je dekorovala a dodala jim na zdobnosti.

Přední nasávač u FT-86 není příliš ostrý, což podporuje jeho čistotu a přílišnou nekomplikovanost. Rafinovanost začíná nabývat na intenzitě u druhého vydání studie. To je způsobeno zvláště zostřením hran a protažením masky k spodní skulptuře nárazníku. Při výsledném srovnání lze konstatovat, že sériová Toyota GT 86 představuje syntézu výše uvedeného, k čemuž přidává určitou masovost. S tou souvisí řádné zcivilnění optiky světlometů a přepracování některých míst, zejména pak boční části nárazníku – FT-86 volí v této partii rozměrově skromný průduch, FT-86 II jemnou dekoraci ve formě diod a GT 86 produkčně zející plastový výlisek, v němž jsou zasazeny světlomety.

Zatímco FT-86 používá černý A-sloupek, který z hlediska výšky koresponduje s čelním sklem, u FT-86 II tento útvar splývá s linií střechy. Toto řešení se dočkalo sériové podoby, neboť jej (včetně provedení většiny linek v profilu, vyjma prahové křivky) používá GT 86. V produkci taktéž mizí průduch nad předním blatníkem, použitý u FT-86 II.

Konfrontace zádí zřetelně dává najevo postupný ústup futurismu. Zadní část nejstaršího z trojice tvoří vcelku malé množství linek, jejichž dynamika však vytváří dojem výraznější členitosti. Svítilny jsou tvarově čisté a propojené elegantní světelnou linií. FT 86 II k této části vozu přistupuje takříkajíc z druhé strany – rozčlenila a zmenšila víko zavazadlového prostoru, překopala tvar svítilen (které nabyly sériovější podoby) a zvětšila difuzor. Zajímavostí je, že GT 86 opisuje od obou vizí minimum použitého – spíše jen základní nápad některých prvků (svítilny, členění difuzoru), jehož kreativitu však důkladně redukuje.

Toyota FT-86 vs. FT-86 II vs. Scion FR-S: Designový trojboj

Všechny designové duely/trojboje na jednom místě


Toyota GT 86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S
 

Koncepty Toyota
 

Anketa

Které z trojice kupé se vám líbí nejvíc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina

Společnost Synot Tip v těchto dnech získala povolení pro…

Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů

Na čtyřměsíčním pronájmu vozu se DPP dohodl s obchodním…

O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP

Do tendru na výběr strategického partnera, se kterým by…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S:…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Toyota GT86 nekončí, pracuje se na nové generaci Toyota GT86 nekončí, pracuje se na nové generaci

Jeden z nejlepších sportovních vozů současnosti je sice…

Nové Auto za rozumnou cenu Top Gearu zase tak rozumnou cenu nemá Nové Auto za rozumnou cenu Top Gearu zase tak rozumnou cenu nemá

Letošní série Top Gearu vymění nejen moderátory, ale i…

 



 
BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci poprvé se čtyřkolkou

BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci oficiálně! A poprvé se čtyřkolkou

Dnes 21:38

Mnichovská automobilka oficiálně odhalila novou generaci M5. Vůbec poprvé dostala pohon všech kol.




Blesk.cz

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí jen funkci

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí…

Manželka francouzského prezidenta Emmanuela Macrona Bridgitte Macronová přece jen získala roli v Elysejském…

Jak se zbavit otravného hluku z okolí

Jak se zbavit otravného hluku z okolí

Dnes vám poradíme, jak se zbavit otravného hluku z okolí Potřebujete sluchátka s technologií aktivního potlačení…

 

iSport.cz

Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít oběti teroru, zůstal minutu na startu

Protest španělského plavce. Nepovolili mu uctít…

Uctít oběti teroristického útoku v Barceloně? Na řadě sportovišť o víkendu jasná samozřejmost. Na mistrovství…

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát. Zajímá se o něj i Neapol

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát.…

Fotbalista Patrik Schick má v úterý začít naplno trénovat v Sampdorii Janov a bude připraven na nedělní duel s…

 

Reflex.cz

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval tabákový průmysl

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval…

Zatímco v západních zemích je kouření na ústupu, ostrovní stát v jihovýchodní Asii řeší zcela opačný problém.…

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo nejočekávanějšího ruského filmu roku

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo…

Ministerstvo kultury Ruské federace vydalo před několika dny povolení k distribuci napjatě očekávaného filmu…