reklama


Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S: Designový trojboj

 

Které z trojice nových japonských kupé vás zaujalo nejvíce? Hlasujte!

Kupé platí za jedny z nejlepších poskytovatelů automobilové rozkoše. Nejde však pouze o jízdní schopnosti či dynamiku motorické stránky věci. Své způsobuje i jejich design, který oproti jiným karosářským segmentům není limitován aspekty praktičnosti a objemem zavazadlového prostoru. Nelze opomenout pouhé dvoje dveře a svůdně splývající střechu, což přispívá přitažlivosti.

Úvodem připomeňme, že konfrontované produkty vzešly ze spolupráce firem Toyota a Subaru. K vozidlům, jež sdílejí společný technologický i estetický základ, se přidal Scion (jakožto sesterská značka Toyoty). Ač jde o podobné vozy, dělí je od sebe řada prvků. Místy jsou rozdíly výraznější, než je na první pohled zřejmé.

Toyota GT 86 – Potomek FT-86 (II)

Nové kupé pokračuje v linii, jíž tvoří modely 2000 GT či Corolla Levin AE86. Příď je vyvedena v dynamickém designu, podpořeném sportovně tvarovaným nasávačem a mírně klenutou kapotou. Nárazník disponuje prolisy a vertikálním náběhem, jenž opisuje prostor se směrovými a mlhovými světly. Zajímavostí je však skladba hlavního světlometu. Ten kombinuje kruhový a ostře vedený motiv, přičemž hranatá část je zasazena pod úroveň povrchu čela vozu.

Postupujeme k boční části karoserie, která přímo reflektuje úvodní slova dnešního trojboje. Poměrně tradiční tvary kupé definuje nízká příď, která vyniká v porovnání masivního blatníku (tento prvek se opakuje nad zadním kolem, kde tvoří dekoraci podporující muskulaturu a její vyrýsovanost). Vůz vyvažuje vyšší záď a výraznější zadní nárazník.

Toyota GT-86: Sériová FT-86 oficiálně

Ucelenost designu zadní části je praktikována linkou, která obepíná celou záď a volně se ztrácí v hmotě masivního nárazníku. Provedení svítilen sekunduje řešení předních světlometů. I zde je kombinován tvar kruhu (zvýrazněný červeným segmentem) s ostrými výběžky.

Strohost přístrojové desky je vzhledem k orientaci vozidla namístě. Vysoko umístěné výdechy ventilační soustavy a středový panel rozděluje velká dekorová lišta, pojímající displej navigace.

Scion FR-S – Pro mladé Američany

Drtivou většinu znění textu, popisujícího přední část GT 86, lze ztotožnit s FR-S. Jde o tvarově příbuzný model, který se řídí podobnou filozofií. Přesto však vykazuje rozdíly, konkrétně v oblasti nárazníku. Tam, kde má Toyota mlhová a směrová světla, jsou u Scionu jen směrovky. Další nuanci představuje přepracovaná optika světlometů (z důvodu přizpůsobení se americkým pravidlům).

Identické tvary boční části karoserie nejsou překvapením, od Toyoty je ale odlišují výše uvedené rysy přídě. K odlišným zásahům do nárazníku lze přidat jinou optiku zadních lamp a barevný odstín bočního směrového světla. Ač jde o detaily, podobné prvky se starají o odlišení dvou stejných návrhů.

Scion FR-S: Třetí do party

Důležitou odlišností od Toyoty je v případě zádě zmíněná optika svítilen. Ty odpovídají americkým zvyklostem a segmenty směrových světel disponují oranžovou barvou. Trojúhelník v difuzoru je oproti GT 86 sytěji červený.

Scion se v kabině od Toyoty prakticky neliší. Vyobrazený snímek pojednává o jiné skladbě ovladačů na středovém panelu a upraveném povrchu středu volantu.

Subaru BRZ – V sérii střídmější

Použijeme-li parafrázi, BRZ, se od svých bratrů distancoval a vydal se svou cestou. Přesto však nezapře genetický původ a je zřejmé, z jakých končin pochází.

Navzdory obdobným rysům používá Subaru jiný tvar masky, jejíž zlom je na rozdíl od výše uvedené dvojice v horní části otvoru. Směrovky jsou zakomponovány do hlavního světlometu, což vytvořilo více prostoru v bočních částech nárazníku. Tam je vyhrazeno místo pro mlhová světla, jež jsou zapuštěna pod povrch karosářského dílu. Dynamiku změny plochy podtrhuje výrazná linka, která nemá, na rozdíl od Toyoty a Scionu, vertikální směřování a disponuje zlomem ve svém průběhu. Celek lze označit za jednodušší a méně členitý.

Subaru BRZ: Nové kupé oficiálně (video)

Bílý kryt bočních směrovek je prvek společný s Toyotou, odlišná architektura nárazníku však pozměňuje celkové vzezření profilu. Jiná sestava prvků přídě, které jsou viditelné při pohledu zboku, může zdůrazňovat nízkou stavbu přední části, neboť postrádá vertikální linky. Tomu napomáhá dekor průduchu nad předním blatníkem.

Světlé provedení světelného segmentu v prostoru difuzoru odlišuje záď Subaru od ostatních. Tato partie je z celého vozu patrně nejméně svébytná, což podporuje unifikaci všech tří produktů japonské spolupráce.

U Subaru platí totéž, co u Scionu. Interiér doznal minimum úprav, oproti Toyotě volí dnes srovnávaný model jiný dekor. Ten oživuje kokpit

Koncepční FT-86 (FT-86 II) vs. Produkční GT 86 – Nakolik zásadní jsou nuance?

Sériovým vozům dnešního porovnání předcházejí studie. Přerod tvarových idejí z prototypů do produkčních vozidel lze ukázkově demonstrovat na Toyotě, jejímž předvojem pro nové sportovní kupé jsou vize FT-86 a FT-86 II.

Transformační proces vnímání kupé je zde postupný a vyvážený. Zatímco FT-86 definovala podstatné tvary a stěžejní linky, FT-86 II je dekorovala a dodala jim na zdobnosti.

Přední nasávač u FT-86 není příliš ostrý, což podporuje jeho čistotu a přílišnou nekomplikovanost. Rafinovanost začíná nabývat na intenzitě u druhého vydání studie. To je způsobeno zvláště zostřením hran a protažením masky k spodní skulptuře nárazníku. Při výsledném srovnání lze konstatovat, že sériová Toyota GT 86 představuje syntézu výše uvedeného, k čemuž přidává určitou masovost. S tou souvisí řádné zcivilnění optiky světlometů a přepracování některých míst, zejména pak boční části nárazníku – FT-86 volí v této partii rozměrově skromný průduch, FT-86 II jemnou dekoraci ve formě diod a GT 86 produkčně zející plastový výlisek, v němž jsou zasazeny světlomety.

Zatímco FT-86 používá černý A-sloupek, který z hlediska výšky koresponduje s čelním sklem, u FT-86 II tento útvar splývá s linií střechy. Toto řešení se dočkalo sériové podoby, neboť jej (včetně provedení většiny linek v profilu, vyjma prahové křivky) používá GT 86. V produkci taktéž mizí průduch nad předním blatníkem, použitý u FT-86 II.

Konfrontace zádí zřetelně dává najevo postupný ústup futurismu. Zadní část nejstaršího z trojice tvoří vcelku malé množství linek, jejichž dynamika však vytváří dojem výraznější členitosti. Svítilny jsou tvarově čisté a propojené elegantní světelnou linií. FT 86 II k této části vozu přistupuje takříkajíc z druhé strany – rozčlenila a zmenšila víko zavazadlového prostoru, překopala tvar svítilen (které nabyly sériovější podoby) a zvětšila difuzor. Zajímavostí je, že GT 86 opisuje od obou vizí minimum použitého – spíše jen základní nápad některých prvků (svítilny, členění difuzoru), jehož kreativitu však důkladně redukuje.

Toyota FT-86 vs. FT-86 II vs. Scion FR-S: Designový trojboj

Všechny designové duely/trojboje na jednom místě


Toyota GT 86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S
 

Koncepty Toyota
 

Anketa

Které z trojice kupé se vám líbí nejvíc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota GT86 vs Subaru BRZ vs Scion FR-S:…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Toyota GT86 s motorem Ferrari poprvé v akci. Pálí gumy na požádání! (video) Toyota GT86 s motorem Ferrari poprvé v akci. Pálí gumy na požádání! (video)

Lidé mají občas opravdu šílené nápady. Třeba jako nacpat…

Modernizovaná Toyota GT-86 má české ceny. Nejdražší se šplhá k milionu Modernizovaná Toyota GT-86 má české ceny. Nejdražší se šplhá k milionu

Geniální kupé od Toyoty dorazilo na český trh v…

 



 
Legendární americké taxíky Checker jsou zpátky, ale trochu jinak...

Legendární americké taxíky Checker jsou zpátky, ale trochu jinak...

Dnes 18:00

Americká taxikářská ikona Checker hlásí návrat. Chce vyrábět dvanáctimístnou limuzínu a pick-up.




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama