5.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Dakar živě: Druhá etapa. Jako na WRC!

 

Nepříznivá předpověď počasí se naštěstí nevyplnila. Dakar 2016 odstartoval druhou etapou a rozhodně se bylo nač dívat!

Po zrušeném prologu a první etapě Dakaru už bylo konečně na čase vystartovat. Předpověď počasí na nedělní večer a pondělní dopoledně vypadala hrozivě, z průtrže mračen se ale naštěstí vyklubalo pouze mrholení a odpoledne už bylo nebe jako vymetené. Přesto se trasa závodu vyhnula místům, kde kvůli silnému dešti z předchozího dne mohlo hrozit nebezpečí, což pro kamiony a automobily znamenalo její zkrácení z 510 na 387 kilometrů.

Z bivaku ve Villa Carlos Paz jsme vyráželi okolo jedenácté dopoledne a tradičně mířili směrem k cíli etapy. Respektive k místu, kde se trasa závodů protínala s veřejnou silnicí, po které jsme se s naší tiskovou „obytkou“ mohli pohybovat. Cíl byl nicméně položen jenom o pár set metrů výše a na horizontu šlo nádherně vidět valící se koule prachu, ze kterých se až na poslední chvíli vyklubaly zabahněné závodní stroje.

Výsledky 2.etapy Rallye Dakar 2016: Ostrý začátek Prokopa

Letošní Dakar je charakterem hodně podobný závodům WRC. Jezdí se po hodně kamenitých a především prašných cestách. Je vcelku jedno, v čem si s fotoaparátem stoupnete ke krajnici, protože stačí pár průjezdů a málem nepoznáte barvu svého oblečení. Prach se tady doslova jí, na což vtipně poukazují i kombinézy bratrů Coronelových jezdících s buginami Suzuki – na zádech mají napsáno „Eat my dust!“ (Sněz můj prach!). Fanouškům okolo trati to však bylo srdečně jedno a v podstatě platilo, že čím více marastu jim závodní vozy „chrstly“ do obličejů, tím lépe. Své by o tom mohl vyprávět i Honza Kalivoda, manažer týmu Tatra Buggyra Racing, který po epesním driftu Martina Kolomého (nic podobného jsem ještě se závodním kamionem dělat neviděl) schytal plnou dávku.

Dakar živě: Byrokraté hýbou soutěží, na nás si však nepřijdou

„Úvod etapy byl stresující, protože jsme kvůli koloně na přejezdu přijeli pozdě na start. Organizátoři nám sice vyšli vstříc, v tom shonu jsme však zapomněli upustit pneumatiky. Jeli jsme na hodně přefoukaných kolech, brzy jsem si ale na smýkání auta zvyknul. Problém byl hlavně v půlminutovém startovním intervalu, kvůli kterému jsme jeli v hrozném prachu a při předjíždění pomalejších závodníků museli bojovat o každý metr silnice. V každém případě to byla celkem lehká, avšak dlouhá etapa, Pavel skvěle navigoval a podvozek vozu fungoval fantasticky. S dnešním výsledkem jsem hodně spokojen,“ řekl v závěru dne Tomáš Ouředníček, pilot Hummeru H3 Evo stáje Tatra Buggyra Racing.

Martin Kolomý si s Tatrou 815 Fat Boy vyjel skvělé čtvrté místo a nechal za sebou obávané Kamazy. Ani on to ale neměl snadné: „Jsem rád, že už konečně závodíme, podmínky na trati ale nebyly jednoduché. Zhruba padesát kilometrů po startu jsme dojeli jeden z Kamazů, který přestože byl pomalejší, nechtěl uvolnit pozici dalších 160 kilometrů. Byla to těžká etapa, hodně se prášilo a měli jsme tři výlety z trati. Cestou jsme schytali pár šrámů a v servisu musíme dát nové pneumatiky – na trase byly obrovské skoky a jednou jsem už myslel, že půjdeme do lesa. Ale je to závod, uvidíme, co bude zítra,“ komentoval situaci Kolomý.

Video: Jak nejlépe trénovat na Dakar? Samozřejmě v dunách!

Smolařem dne se nicméně stal věčně vysmátý Jaroslav Valtr se zbrusu novou Tatrou Phoenix. V úvodu závodu se držel okolo dvacátého místa, pak se ale všechno zhroutilo. „Trable nastaly už na startu, kdy jsem chtěl zapojit pohon všech kol. Nefungoval, a protože trať začínala stoupáním, měla zadní kola co dělat, aby přenesla obrovský výkon motoru (šestiválec Gyrtech má 960 koní a 4200 N.m, poznámka autora). Trať měla prašný a kamenitý charakter a já si rád přibrzďuji motorem, pouze zadní pohon ale dostával auto do nebezpečných smyků. Odvařili jsme zadní brzdy, snad v nejhorším místě měnili prasklou pneumatiku a nakonec skončili v tři sta metrů dlouhé bažině, ve které jsem musel auto rozjíždět na trojku,“ řekl Valtr.

Jaroslav Valtr i přes problémy dokončil etapu, ne všichni ale měli takové štěstí. Na mysli mám hlavně Holanďana Martina Van Den Brinka, pilota stáje Mammoet Rallye Sport. Tomu totiž na trati chytnul kamion od brzd a třetím way pointem už neprojel. Další vůz, tentokrát osobní, jsme potkali shořelý takřka na prach při přesunu do bivaku. Dakar si zkrátka nevybírá a kluci z Buggyry můžou být rádi, že dneska oba kamiony dojely z etapy „pouze“ s rozbitými čelním skly. Do Termas Río Hondo jsme dorazili pozdě v noci, už dlouho před tím ale bylo jasné, že se bude pracovat až do rána. Cinkání klíčů a vrčení utahovacích pistolí utichly až okolo čtvrté hodiny ráno.

Spolupracujeme s TipCars.com
Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov Grenfell Tower může mít brzy pokračování, protipožárními testy neprošlo 60 budov

Protipožárním testům v Anglii dosud nevyhovělo 60…

Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války Britové evakuovali vyhlídkové kolo London Eye kvůli nálezu nevybuchlé bomby z války

Vyhlídkové kolo London Eye bylo dnes krátce evakuováno…

Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci

Končící aerosalon v Paříži se nesl především v duchu…

 

Štítky Tatra Dakar 2016

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

 






 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Dnes 19:20

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Pařila s princem Williamem, teď cestuje po Evropě! Podívejte se, jak si žije nestydatá modelka

Pařila s princem Williamem, teď cestuje po Evropě!…

Australská »topless modelka« Sophie Jean Taylor (24) si užívá života plnými doušky! V březnu pařila s princem…

Princ Harry se bude ženit? Meghan dostane prstýnek vyrobený z náramku Diany!

Princ Harry se bude ženit? Meghan dostane prstýnek…

A je to tady! Mladší královský synek, princ Harry (32), se rozhodl do toho praštit s přítelkyní Meghan Markle…

 

iSport.cz

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují Německo a Chile

Ngadeu s Kamerunem na Poháru FIFA končí. Postupují…

Fotbalisté Německa a Chile postoupili na Poháru FIFA do semifinále. Němci vyhráli skupinu B po vítězství 3:1 nad…

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v Birminghamu a slaví titul

SESTŘIH: Skvělá Kvitová! Otočila finále v…

Petra Kvitová při druhém turnajovém startu po zranění ruky získala titul na trávě v Birminghamu. Sedmá nasazená…

 

Reflex.cz

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový trůn ženě?

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový…

Třiaosmdesátiletý japonský císař Akihito na konci příštího roku ze zdravotních důvodů odstoupí ze své funkce.…