Euro NCAP 2009: Audi A4 – Pět hvězd letos ano, příští rok zřejmě ne - problémem jsou chodci
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Audi A4 1,8 TFSI Attraction s karosérií sedan o hmotnosti 1410 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a adaptivním omezovačem síly na předních sedadlech, adaptivní čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro figurínu 18 měsíců instalována proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Po čelním nárazu se objevila v prostoru pro cestující jen zanedbatelná deformace. Adaptivní zádržný systém přizpůsobil časování a intenzitu své činnosti velikosti cestujícího a síle nárazu. V tomto případě tak byli řidič i spolujezdec dobře ochráněni.
crashtest audi euroncap strednitrida
Audi A4 získalo maximální počet bodů za boční náraz (16 b.). Při nárazu na kůl byla pouze ochrana hrudníku hodnocena známkou dostatečná. Ostatní části těla byly v pořádku. Opěrka hlavy poskytuje dobrou ochranu před poraněním krční páteře při nárazu zezadu (whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,4 | 90% | 8 | 100% | 7,75 | 97% | 3,2 | 80% | 33 | 93% |
Ochrana dětí
Audi A4 získalo maximální počet bodů za ochranu dětí na základě údajů naměřených figurínou 18 a 36 měsíců věku. Komisaři však vytknuli absenci štítku s upozorněním na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky instalované proti směru jízdy na sedadle spolujezdce. Naproti tomu byla přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech zřetelně označena, což u většiny vozů není splněno.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 5 | 38% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je hodnocena maximálním počtem bodů (6 b.). Naproti tomu ochrana nohou a pánve poskytovaná v oblasti přední hrany kapoty je nedostatečná a Audi A4 za ní nezískává ani jeden bod. Ochrana hlavy dospělého je hodnocena převážně jako nedostatečná ve všech zkoušených sektorech kapoty. Ochrana dětské hlavy je akceptovatelná v 1 ze 6 zkoušených sektorů kapoty. V ostatních sektorech je ochrana zaručena jen na částech zkoušených sektorů.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 7,9 | 33% | 0 | 0% | 6 | 100% | 14 | 39% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady A4. Vůz je vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce, které splňují požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Audi A4 získává i podle požadavků nové metodiky hodnocení Euro NCAP celkově 5 hvězd.
Rezervy lze hledat při čelním nárazu, kde vůz získal 14,4 bodu (maximum je 16 b.) a rozhodně v ochraně chodců, kde Audi A4 obdrželo 14 bodů (maximum je 36 b.).
Příkladná je naopak ochrana dětí oceněná na 41 bod (maximum je 49 b.). Díky rozšíření oblastí figuríny pro hodnocení nárazu na kůl (hlava+hrudník,břicho, pánev) ztratilo Audi A4 pět desetin v oblasti hrudníku, který se dříve právě nehodnotil.
Vůz má největší problémy s ochranou chodců, kde získal 39 % maxima. To stačí celkově na 5 hvězd v roce 2009, ale v roce 2010 by zřejmě právě kvůli tomu získal vůz těsně jen 4 hvězdy. V roce 2010 je totiž stanoven požadavek u ochrany chodců na 40 % maxima pro celkové hodnocení 5 hvězd. V ostatních disciplínách by vůz neměl ani v roce 2010 problém.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 93% | 41 | 84% | 14 | 39% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Audi A4 (2009) |