Euro NCAP 2017: Volkswagen Arteon – Pět hvězd pro německého elegána
Volkswagen Arteon je nástupcem atraktivního čtyřdveřového kupé CC a podobně jako tento model i on je po technické stránce spřízněn s modelovou řadou Passat. Ta se testů Euro NCAP účastnila naposledy v roce 2014 a získala tehdy plný počet pěti hvězd.
Elegantnější příbuzný dosáhl rovněž výsledku v podobě pěti hvězd, ale v kategoriích ochrany dospělých cestujících, chodců a asistenčních systémů měl výrazně vyšší hodnocení, které z něj činí aktuálně nejbezpečnějšího zástupce značky Volkswagen podle testů Euro NCAP.
Předmětem testu byl Volkswagen Arteon 2.0 TDI s pětidvéřovou karoserií liftback a pohotovostní hmotností 1625 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté i desetileté dítě použita sedačka Britax Römer KidFix XP.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Volkswagen Arteon prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá, zatímco u dospělého cestujícího na zadním těle byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná a všech ostatních částí těla dobrá.
Při bočním nárazu získal Volkswagen Arteon maximální počet bodů za poskytnutí dobré ochrany všem kritickým částem těla řidiče.
Test, při němž je vůz bokem naražen na sloup, odhalil dostatečnou ochranu hrudníku řidiče a dobrou ochranu všech ostatních částí jeho těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Funkci automatického nouzového brzdění při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou. Při všech zkoušených rychlostech bylo tímto systémem zabráněno kolizi.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,9 | 7,7 | 15,9 | 2,3 | 3 | 36,8 | 96% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá s výjimkou krční páteře, u níž je uvedeno hodnocení, že je dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na hrudník, u nějž je uvedena mezní.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 15 | 8 | 7 | 12 | 42,0 | 85% |
Ochrana chodců
Volkswagen Arteon disponuje aktivní kapotou, což znamená, že se zvedne, když senzory v nárazníku zaznamenají srážku s chodcem, aby zabránila srážce jeho hlavy i těla s motorem uloženým pod ní. Při testech bylo prokázáno, že systém funguje a kapota poskytuje dobrou nebo dostatečnou ochranu chodcům různých výšek v prakticky celé své ploše s výjimkou oblasti kolem A sloupků karoserie, kde je ochrana špatná.
Přední nárazník poskytoval při srážce nohám chodců dobrou ochranu v celé své šíři, což platí i pro oblast nad hlavními světlomety a maskou chladiče, v níž dochází v případě nehody ke střetu s pánví.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců u modelu Insignia zvládne vedle chodců detekovat i další vozidla a při testech předvedl dobrý výkon.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 19 | 6 | 6 | 5,1 | 36,1 | 85% |
Asistenční systémy
Volkswagen Arteon má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.
Standardní výbava testovaného vozu zahrnovala systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 2,7 | 2,7 | 9,9 | 82% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volkswagen Arteon v testech Euro NCAP dosáhl velmi dobrých výsledků v kategoriích ochrany dospělých i dětských cestujících a rovněž asistenčních systémů.
Dobře si tento elegantní zástupce značky Volkswagen vedl i v kategorii ochrany chodců, kde předvedl, že i s atraktivním provedením předních partií lze dosáhnout dobré ochrany nohou i pánve chodce v případě nehody.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 96% | 42 | 85% | 36 | 85% | 9,9 | 82% | 89% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |