Euro NCAP 2009: VW Scirocco – Nový vítr s pěti hvězdami i přes penalizaci při čelním nárazu
VW Scirocco postavený na koncernové platformě PQ35 je třetí generací vozu vyráběného od roku 1974 s přestávkou v období let 1992-2008.
V nárazových testech Euro NCAP získal VW Scirocco v celkovém hodnocení 5 hvězd i přes penalizaci při čelním nárazu. Vyzvednout je ale nutné dobrou ochranu hrudníku při nárazu na kůl a krční páteře při nárazech zezadu a také ochranu nohou chodců v oblasti přední hrany kapoty. To totiž stále nebývá u zkoušených vozů běžné. Zlepšit by se určitě mohla ochrana dětí a ochrana hlavy chodců.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval vůz VW Scirocco 1,4 s karosérií třídveřový hatchback o hmotnosti 1280 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) sedačka Bobsy G0/1 ISOFIX s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Bobsy G1 ISOFIX instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Na základě údajů naměřených zkušební figurínou lze usuzovat na fakt, že došlo ke kontaktu hlavy s věncem volantu (ne tak agresivnímu jako v případě bočního nárazu vozu Toyota Urban Cruiser), když prošla airbagem. Komisaři tuto událost penalizovali a oblast hlavy je proto hodnocena jako dostačující.
crashtest vw euroncap nizsistredni kupe
Ochrana kolen, stehen a pánve byla na dobré úrovni u řidiče i u spolujezdce vpředu, a to i bez použití kolenního airbagu. Výrobce byl schopen navíc prokázat, že podobná úroveň ochrany je poskytována nezávisle na velikosti cestujících a pozicích při sezení. Při bočním nárazu byla ochrana hrudníku dostačující a při náročnějším nárazu na kůl dokonce dobrá, což nebývá mezi vozy ostatních výrobců zcela běžné, stejně jako dobrá ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12,6 | 79% | 7,5 | 94% | 8 | 100% | 3,3 | 83% | 31 | 87% |
Ochrana dětí
Výrobce poměrně nedávno modifikoval dětskou sedačku Bobsy G0/1 ISOFIX a od října 2009 dodává pro použití v modelu Scirocco právě tuto modifikovanou sedačku. Zkoušky v rámci testu Euro NCAP probíhaly s aktuální verzí dětských sedaček a hodnocení se proto nevztahuje na vozy, které používají starší verze těchto sedaček.
Dopředný pohyb hlavy starší z figurín ( figurína věku 18 měsíců byla přepravována v zádržném systému s orientací proti směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná.
Nevýrazná varovná samolepka nedostatečně upozorňuje na nebezpečí používání dětské autosedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 10,1 | 84% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 9,7 | 81% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 36 | 73% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá, stejně tak i v oblasti přední hrany kapoty, a to rozhodně nebývá u většiny zkoušených vozů běžné. Bohužel ochrana hlavy dítěte v oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je pouze mezní ochrana hlavy převážně nedostačující.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 7,1 | 30% | 6 | 100% | 6 | 100% | 19 | 53% |
Asistenční systémy
Všechny evropské verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
VW Scirocco podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je poznamenána kontaktem hlavy s věncem volantu. Pochvalu si ale zaslouží dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu a dobrá ochrana krční páteře při nárazech zezadu.
Rovněž dosažená dobrá ochrana nohou chodce v oblasti přední hrany kapotě není u všech testovaných vozů samozřejmostí.
Vylepšit by se ale měla oblast ochrany dětí včetně příslušných varovných samolepek. Právě díky této oblasti by VW Scirocco příští rok 5 hvězd neobhájil.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 21 | 58% | 35 | 71% | 19 | 53% | 6 | 86% | 62% |
Počet hvězd | * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP VW Scirocco (2009) |