Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: VW Scirocco – Nový vítr s pěti hvězdami i přes penalizaci při čelním nárazu

Jan Blaha
Diskuze (47)
Scirocco zaslouží pochvalu za dobrou ochranu hrudníku při nárazu na kůl a krční páteře při nárazech zezadu a také ochranu nohou chodců v oblasti přední hrany kapoty. To totiž stále nebývá u zkoušených vozů běžné.

VW Scirocco postavený na koncernové platformě PQ35 je třetí generací vozu vyráběného od roku 1974 s přestávkou v období let 1992-2008.

V nárazových testech Euro NCAP získal VW Scirocco v celkovém hodnocení 5 hvězd i přes penalizaci při čelním nárazu. Vyzvednout je ale nutné dobrou ochranu hrudníku při nárazu na kůl a krční páteře při nárazech zezadu a také ochranu nohou chodců v oblasti přední hrany kapoty. To totiž stále nebývá u zkoušených vozů běžné. Zlepšit by se určitě mohla ochrana dětí a ochrana hlavy chodců.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval vůz VW Scirocco 1,4 s karosérií třídveřový hatchback o hmotnosti 1280 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) sedačka Bobsy G0/1 ISOFIX s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Bobsy G1 ISOFIX instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Na základě údajů naměřených zkušební figurínou lze usuzovat na fakt, že došlo ke kontaktu hlavy s věncem volantu (ne tak agresivnímu jako v případě bočního nárazu vozu Toyota Urban Cruiser), když prošla airbagem. Komisaři tuto událost penalizovali a oblast hlavy je proto hodnocena jako dostačující.

crashtest vw euroncap nizsistredni kupe crashtest vw euroncap nizsistredni kupe

Ochrana kolen, stehen a pánve byla na dobré úrovni u řidiče i u spolujezdce vpředu, a to i bez použití kolenního airbagu. Výrobce byl schopen navíc prokázat, že podobná úroveň ochrany je poskytována nezávisle na velikosti cestujících a pozicích při sezení. Při bočním nárazu byla ochrana hrudníku dostačující a při náročnějším nárazu na kůl dokonce dobrá, což nebývá mezi vozy ostatních výrobců zcela běžné, stejně jako dobrá ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,679%7,594%8100%3,383%3187%

Ochrana dětí

Výrobce poměrně nedávno modifikoval dětskou sedačku Bobsy G0/1 ISOFIX a od října 2009 dodává pro použití v modelu Scirocco právě tuto modifikovanou sedačku. Zkoušky v rámci testu Euro NCAP probíhaly s aktuální verzí dětských sedaček a hodnocení se proto nevztahuje na vozy, které používají starší verze těchto sedaček.

Dopředný pohyb hlavy starší z figurín ( figurína věku 18 měsíců byla přepravována v zádržném systému s orientací proti směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná.

Nevýrazná varovná samolepka nedostatečně upozorňuje na nebezpečí používání dětské autosedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční10,184%4100%2100%431%--
36 měsíční9,781%4100%2100%--
Ochrana dětí-3673%

Ochrana chodců

Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá, stejně tak i v oblasti přední hrany kapoty, a to rozhodně nebývá u většiny zkoušených vozů běžné. Bohužel ochrana hlavy dítěte v oblastech s největší pravděpodobností kontaktu s kapotou je pouze mezní ochrana hlavy převážně nedostačující.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,130%6100%6100%1953%

Asistenční systémy

Všechny evropské verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

VW Scirocco podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.

Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je poznamenána kontaktem hlavy s věncem volantu. Pochvalu si ale zaslouží dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu a dobrá ochrana krční páteře při nárazech zezadu.

Rovněž dosažená dobrá ochrana nohou chodce v oblasti přední hrany kapotě není u všech testovaných vozů samozřejmostí.

Vylepšit by se ale měla oblast ochrany dětí včetně příslušných varovných samolepek. Právě díky této oblasti by VW Scirocco příští rok 5 hvězd neobhájil.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2158%3571%1953%686%62%
Počet hvězd* * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP VW Scirocco (2009)

Jan Blaha
Diskuze (47)
7. 12. 2009 05:26
Re: HVĚZDA
>:D
5. 12. 2009 23:17
Re: Nad 70kmh seš mrtvej
Jenže předepnače pásů bývají doplněny omezovači tahu. Pásy se nejdříve přitáhnou, čímž se zmenší mezera mezi tělem a pásem (to je hlavní význam předepínačů!). Poté působí omezovače tahu, které tělo řízeně brzdí a snižují zatížení hrudníku a měkkých tkání při nárazu. Pokud by pásy nebyly přitaženy, tělo by bylo brzděno na kratší dráze. Náraz do airbagu by pak nebyl pouze hlavou, ale i tělem. V tu chvíli by airbag vůbec nezafungoval.
5. 12. 2009 13:11
Re: Nad 70kmh seš mrtvej
navíc záchranáři v člnku nezmínily kdy se to nejčastěji stává. Starý člověk,náctiletý je ještě křehčí než lidé v nejlepších letech, Dále náraz v 70 do stojícího vozu se taky liší od nárazu do stoletého stromu, nebo čelní střet z autem co proti mne v dobe nárazu jede 40 jako já udela v souctu 80, je ale take rozdíl jestli trefím např. z Octavou Pajero,nebo 5-ti hvězdičkovépidi Aygo od Toyoty
5. 12. 2009 13:01
Re: Nad 70kmh seš mrtvej
:yes: ano deformační zony se starají aby náraz nebylo okamžité zastavení, ale postupne spomalení deformace, nic méně myslím že když v této rychlost přežiješ, je to tedy jak říkají náhoda, když zemřeš na jasna zranění- řeknou dalo se to čekat, když zemřeš na vnitřní zranění, při které ti z různých důvodů nepomůžou prohlásí- dnes se to stává,smůla, náhoda. Myslím že mi ale ti rozumní dají za pravdu že třeba v Favoritu v 70km/h i se zraněním které vidí hned a nemusí ho hledat zemřu. Tudíš dnes by jsme měli být rádi i za ty co přežijí a měli štěstí. Navíc si myslím, že z auty bez vaků, (Renault 19,Fáva Feliny, korejci,Toleda... nebo i první vozi s nimi ) se dá umřít i v rychlostech měřených ENCAP kdy v moderním automobilu vylezu prakticky sám a nezemřu na vnitřní krvácení.
5. 12. 2009 12:34
Re: lol
:yes: :yes: :yes: