Evropská unie: Elektromobily budou podle zákona dělat hluk
Všichni si stěžujeme, že benzinové motory už leckdy nemají přirozený zvuk, ale systémy, které sbírají nejlepší kousky a pouštějí je do beden audiosoustavy. U elektromobilů a hybridů, které jsou schopny jet čistě na elektřinu, jsou ovšem podobné věci jaksi žádoucí, musí je slyšet i chodec. Automobilky na tuto práci zaměstnávají vyškolené odborníky. U Daimleru je takovým „zvukařem“ Christoph Meier. Vede tým 250 lidí, kteří se zabývají akustikou.
Jejich prací je hlavně potlačovat přirozené zvuky moderních benzinových a naftových motorů kvůli normám. U elektřinou poháněných vozidel tomu ale musí být přesně naopak. Například SLS AMG na „baterky“ dostal chraplavé tóny, supersport přece nesmí znít jako autíčko do města, byť nespaluje žádný z ropy pocházející tekutý produkt. „Lidé očekávají, že vozidla vydávají nějaký vnější hluk, protože jsme všichni vyrůstali v době spalovacích motorů,“ řekl Meier. Do elektrických Smartů se takové zařízení montuje v Japonsku a v USA, v Evropě je na přání. Simuluje hluk zážehového agregátu, když auto zrychluje, je hlasitější. Ale nedá se vypnout, je-li potřeba. Podobně je na tom i Audi. „Přirozenou volbou nebylo jednoduše napodobovat zvuk spalovacího motoru,“ řekl Ralf Kunkel, který zastává stejnou funkci v Ingolstadtu. „Ale myšlenku ptačího cvrlikání, šustění listí a větru v korunách stromů jsme rychle zavrhli.“
Umělé zvuky pro elektromobily nabízejí i ostatní, například Nissan Leaf. V případě takového Renaultu Zoe si majitel může vybrat ze tří režimů: čistého, ideálního a sportovního. Všechny elektrické modely francouzské automobilky jsou vybaveny i deaktivací. Německý Brabus, známý ladič zejména Mercedesů, přichystal pro Roadster od Tesly „sound“ ostrého vidlicového osmiválce.
Prvořadá je bezpečnost. Chodci a zejména cyklisté se orientují v provozu podle zvuků aut a elektromobily prostě a jednoduše nejsou slyšet. Obzvláště do rychlosti 20 km/h vynikají extrémní tichostí. Kapitolou samou pro sebe jsou pochopitelně nevidomí a slabozrací, kteří se ani jinak orientovat nemohou. Je pravda, že do hry vstupuje známý nešvar, kdy se chodec před vstupem do vozovky zejména ve městech ani nerozhlédne, ale ani tento prohřešek přece nestojí za zmařené lidské životy, obzvláště pak u dětí...
Přesné statistiky, kolik životů bylo zmařeno při takových nehodách, zatím neexistují. To ovšem nic nemění na faktu, že Evropská unie se touto problematikou vážně zabývá. Pochopitelně pracuje na právních předpisech, které nařizují povinnost akustických výstražných zvuků. V tomto případě to ale není nesmysl jako u mnoha jiných nařízení, která z Bruselu přicházejí. Ba právě naopak.
Pravda, tichý provoz byl až dosud jedním z mála kladů elektromobilů a v případě většího rozšíření by razantně klesl hluk ve městech. Toho se například drží u BMW a Volkswagenu, BMW i3, ani e-up! momentálně takovými systémy vybaveny nejsou a automobilky je přidají pouze tehdy, pokud to bude legislativa vyžadovat. Šéf Tesly Elon Musk už loni v červnu prohlásil, že elektromobil by měl vydávat příjemný zvuk, pokud by se v jeho blízkosti nacházeli chodci, aby je varoval. Jinak by měl být tichý.