Nissan Leaf je letos nejprodávanějším elektromobilem v Evropě
Od ledna do listopadu se v Evropě podle statistik zveřejněných na španělském Autoblogu. prodalo 51.109 elektromobilů a hybridů. Je to více než za rok 2012. Elektrický boom, který výrobci očekávali počínaje letopočtem 2010, se však zatím nedostavil. Většina z nich na „zelených“ autech tedy mohutně prodělává a může je maximálně prezentovat jako technický pokrok. Náklady na vývoj se prostě nevrací. I když samozřejmě víme, že myšlenka elektřinou poháněného vozidla je starší než v případě spalovacího motoru.
Evropskou jedničkou v modelovém žebříčku je prozatím Nissan Leaf, který překonal 9,8 tisíce registrací. Následují malý Renault Zoe (8,1 tis.) a užitkové Kangoo, pochopitelně pouze ve verzi ZE (přesně 5.836 kusů). Levné Zoe vstoupilo na trh se slibnými výsledky, ale na evropské Auto roku 2011 zatím nestačí. Top 5 doplňují plug-in hybridy Volvo V60 a Toyota Prius. O šestém Mitsubishi Outlander se ještě zmíníme. Čtyřkolový skútr Twizy odstartoval velmi dobře, ale nyní jeho prodej spíše stagnuje. BMW i3 se teprve rozjíždí. Zajímavostí je čtrnáctá příčka u nás nepříliš známého Bluecaru. Navrhl jej Pininfarina a vyrábí se ve spolupráci s francouzskou skupinou Bolloré.
Evropský trh v roce 2013 – nejprodávanější elektromobily a hybridy | ||
- | Kategorie | OA+LUV [ks] |
- | Období | 1-11/2013 |
1. | Nissan LEAF | 9833 |
2. | Renault ZOE | 8138 |
3. | Renault KANGOO ZE | 5836 |
4. | Volvo V60 Plug-In | 5010 |
5. | Toyota PRIUS Plug-In | 3648 |
6. | Mitsubishi OUTLANDER PHEV | 3096 |
7. | Renault TWZY | 2841 |
8. | Tesla MODEL S | 2641 |
9. | Smart FORTWO ED | 2457 |
10. | Opel AMPERA | 2257 |
11. | Chevrolet VOLT | 884 |
12. | Mitsubishi i-MiEV | 815 |
13. | BMW i3 | 788 |
14. | Bolloré BLUECAR | 611 |
15. | Citroën C-ZERO | 551 |
Skvělý vstup zaznamenal Outlander PHEV, kterých se za jediný měsíc prodalo více než 2.700 jen v Nizozemí. V listopadu mu tak patřilo pomyslné zlato. Číslo je však ne úplně vypovídající, údajně se jedná o umělou cifru a japonská SUV ve skutečnosti po silnicích nejezdí, jen byla zapsána. Království totiž od ledna chystá daňové úpravy. Volvu V60 Plug-In Hybrid se daří kromě země tulipánů i v domácím Švédsku a Norsku. Ano, vládní dotace poskytuje většina západoevropských států, nejdále je v tomto směru s podporou právě druhá zmíněná severská země, ale i ta ji začne v budoucnu omezovat.
Evropský trh v listopadu 2013 – nejprodávanější elektromobily a hybridy | ||
- | Kategorie | OA+LUV [ks] |
- | Období | 11/2013 |
1. | Mitsubishi OUTLANDER PHEV | 2736 |
2. | Volvo V60 Plug-In | 1330 |
3. | Tesla MODEL S | 1133 |
4. | Nissan LEAF | 1024 |
5. | Renault ZOE | 632 |
6. | Toyota PRIUS Plug-In | 509 |
7. | Renault KANGOO ZE | 438 |
8. | Volkswagen E-UP! | 437 |
9. | Smart FORTWO ED | 435 |
10. | BMW i3 | 408 |
11. | Opel AMPERA | 344 |
12. | Renault TWZY | 167 |
13. | Peugeot ION | 68 |
14. | Citroën C-ZERO | 56 |
15. | Mitsubishi i-MiEV | 56 |
Příští rok by mohla výrazněji zasáhnout do žebříčku například hybridní Panamera, počítá se i s elektrickým Focusem. Očekává se rovněž útok Volkswagenu e-up!. Zcela neskončil ani několikrát zkrachovalý norský Th!nk a k mání je pořád i Roadster od Tesly, který se už nevyrábí. Čínských taxi BYD E6 bylo dosud zaregistrováno pouze devatenáct.