Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své předchůdce a ziskem prestižního ocenění na první řadu. Renaultu se tento husarský kousek povedl jako prvnímu v historii ankety.

V pořadí třetí Clio bylo odtajněno v červnu 2005, dostalo kód X85, značí se i jako Type R. Výroba subkompaktu segmentu B začala ale už o měsíc dříve, v květnu téhož roku. Předchůdce druhé generace (X65) zcela nenahradil. Existoval ještě v tří- i pětidveřové verzi, současná řada už první jmenovanou kvůli slabším prodejům vypustila. Ty se od sebe tenkrát lišily provedením zadní části. Renault se tolik neodvázal, malý vůz se musel líbit takřka po celém světě kromě Severní Ameriky a proto byl prost stylistických extravagancí větších a starších sourozenců. Tým designérů vedl tradičně Patrick Le Quément. Koncepce „vše vpředu“ zůstala zachována.

Velký malý

Jaké poháněly Clio III motory? Zážehové čtyřválce se čtyřventilovou technikou zastupovaly dvanáctistovky (1149 cm3) s rozvodem OHC a výkony 48, respektive 55 kW. Dvouvačkovou čtrnáctistovku (1390 cm3 se 72 kW doplňovala šestnáctistovka (1598 cm3), ta dávala 65 nebo 82 kW. Dvouventilové turbodiesely OHC 1.5 dCi (1461 cm3) se už od počátku dodávaly ve variantách 50, 63 a 78 kW. Výkonnější motory 1,6 l dostaly alternativně k jinak standardním pětistupňovým přímo řazeným převodovkám čtyřstupňové automaty.

Vůz využíval platformu B pro malé vozy a MPV vyvinutou japonským aliančním partnerem, hatchbacky disponovaly štědrým rozvorem 2575 mm. Podvozek tvořily vpředu vzpěry McPherson a vzadu torzní příčka, nechyběly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Přední kotouče byly vždy větrané, základní modely se musely spokojit vzadu s bubny. Nárůst hmotnosti ve srovnání s druhou generací se pohyboval kolem 130 kg, Clio toho jména třetí vážilo poměrně vysokých 1080-1310 kg. Palivová nádrž pojala až 55 l drahocenných pohonných látek. Hatchbacky měřily na délku takřka 3,99 m, do šířky 1,72 m a na výšku necelých 1,5 m a byly také dražší, protože se Renault rozhodl svůj malý model přesunout v rámci segmentu výše. Uvnitř ale neposkytovaly o moc více místa než o 18 cm kratší, respektive 8 cm užší a stejně tolik nižší předchůdce.

Výbava

Novinkou v segmentu byl bezklíčkový vstup a startování pomocí karty. Výbavy byly pojmenovány Access, Pack, Comfort, Authentique, Expression, Emotion, Extreme, Dynamique, Luxe, Privilege, Initiale a Exception, jejich názvy i složení se v průběhu let měnily. Základ od počátku nabízel čtyři airbagy, ABS, centrální zamykání, elektrická okna, výškově seřiditelnou sedačku řidiče a dělenou zadní lavici. Do hatchbacků se při sklopení zadních sedadel vešlo až 1038 l zavazadel, v pětimístném uspořádání pouze 280 l.

Vyšší stupně nabídly klimatizaci, litá kola, mlhovky, autorádio, ty luxusní pak parkovací senzory, metalízu a kožené čalounění. Připlatit šlo za ESP, kontrolu trakce, dvojitou prosklenou střechu a navigaci.

Podruhé Vozem roku

Evropští motorističtí novináři Clio odměnili titulem Vůz roku 2006. Stalo se tak už podruhé, předtím si prestižní ocenění odnesla generace první (1991). Od jednoho z porotců zaznělo, že jde o „velký malý vůz, který by měl inspirovat ty větší“, jiní hovořili o nastavení nových měřítek ve své kategorii. V bezpečnostních testech Euro NCAP obstálo na výbornou s maximálním pětihvězdičkovým výsledkem.

Renaultsport

Předobrazem verze R.S. z továrny v Dieppe byl koncept Clio Sport, vystavený vedle běžných modelů ve Frankfurtu 2005. Prodej odstartoval v červnu 2006. Dvoulitrový (1997 cm3 šestnáctiventilový čtyřválec s přirozeným sáním vycházel z toho, který byl použit v předchůdci. Dával 145 kW/7250 min-1 a 215 N.m v 5500 otáčkách. Všechna „eresa“ měla výhradně šestirychlostní manuální skříně, doba dvouspojek EDC byla ještě v nedohlednu, o turbomotorech nemluvě. Jela dle použitého stálého převodu 215-225 km/h a z klidu na stovku zrychlovala během 6,9 s. Pak jste ale desetilitrovou spotřebu neudrželi a normovaných 8,4 l v kombinaci už vůbec ne...

Přitvrzení a úpravy šasi změnily rozvor na 2,59 m, kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny Brembo zastavily raketu ze stovky na 35 metrech. R.S. mělo v základu šest airbagů. V roce 2007 vznikla první série pěti stovek žlutých F1 Team R27 s předními sedačkami Recaro, které připomínaly úspěšnou účast Renaultu ve formuli 1, skončila o dvě léta později na 3.367 exemplářích. World Series byla zase odkazem na tzv. Světovou sérii nižších kategorií monopostů, Clio Renaultsport Cup 197 (2008) s ještě ostřejším šasi se nabízelo pouze ve Velké Británii.

Quickshift a TCe

V červnu 2006 se motor 1,5 dCi/63 kW dočkal šestistupňové převodovky a filtru pevných částic. Výkonnější verze s FAP měla od té doby nižších 76 kW. Zážehová pohonná jednotka 1,15 l se začala dodávat s převodovkou Quickshift a v nabídce se objevila tradiční samočinná měničová také v kombinaci se 102kW dvoulitrem. Benzinové čtrnácti- a šestnáctistovky nahrazoval postupně od května 2007 přeplňovaný 1.2 TCe (1149 cm3/74 kW), zkratka znamenala Turbo Control Efficiency. Motor 1,6 l/82 kW sice zůstal, ale už výhradně s automatem.

Grandtour není GT

V Ženevě 2007 byl poprvé vystaven zlatavý koncept Grandtour. Na rozdíl od sériového kombi z pozdějšího podzimního IAA vyznával třídveřovou karoserii. Prodejní verze, které se objevily v showroomech v lednu 2008, byly výhradně pětidveřové. Zadní část měla oblejší linie, na střeše našly místo podélníky a páté dveře zdobil malý spoiler. Na různých trzích nesla praktická auta odlišná marketingová pojmenování, u nás zůstalo to ze studie, jinde se jmenovala třeba Sport Tourer, Estate, či Grand Clio. Jednalo se navíc o první generaci s touto karosářskou variantou, její délka přesáhla 4,23 m. Dovnitř se vešlo minimálně 439 a maximálně 1277 l zavazadel. Podlaha po sklopení zadních sedadel však nebyla zcela rovná.

Clio existovalo ve spoustě akčních modelů před i po modernizaci, třeba Exception (2006), Wok Line, ten ve spolupráci s výrobcem snowboardů a surfových prken Rip Curl (oba 2007), World Series, Tonic a Pepite (2009), TomTom s navigací (2009-12), 20th Limited, S s bílými pruhy a koly (obě 2010), XV de France, těch vzniklo 10 tisíc v roce 2011, respektive stejně starých Gordini GT, Yahoo!, Night & Day a Ice Watch. Sport-Auto se zrodila jen v 99 kusech (2012), tehdy byla v prodeji i Alizé a Business, následoval ještě Zen (2013).

Facelift

V Ženevě 2009 byl vystaven faceliftovaný model, podle někoho se jednalo o zbytečnou snahu... Je pravdou, že s odstupem času vypadá „fáze 2“ stále docela moderně, zatímco „jednička“ celkem zastarala. Změnila se příď, hlavní světlomety sice zůstaly velké, ale na hranách ve spojení s novým hranatějším nárazníkem dostaly jakési zoubky. Mřížka chladiče už nebyla rozdělena logem na dvě stejné poloviny, tvořila ji pouze jedna úzká štěrbina. Mlhovky sice zůstaly kulaté, přesunuly se však do lakovaných ploch. Zvětšil se vstup vzduchu, zezadu zmizely otěrové lišty, zbytek na bocích se oděl do barvy karoserie. Koncové reflektory dostaly novou grafiku. V interiéru bychom našli kvalitnější materiály a rozšíření se dočkaly i výbavy. Plastická operace auta základní karosářské varianty natáhla přes 4,03 m.

Změnami prošel i „Renaultsport“, který dostal výkon dvoulitru DOHC zvýšený na 148 kW a jel až 235 km/h. Za podvozek Cup se už dalo připlatit globálně, někde se nabízela i příslušně pojmenovaná výbava (vedle Trophy s klimatizací a rádiem a Luxe). Doplnila jej krotší verze GT s agresivnější přídí, černou mřížkou, rozšířenými bočními prahy a tvrdším podvozkem. Benzinová šestnáctistovka se v jejím případě chlubila výkonem 94 kW. Limitky a speciální série R.S. představovaly kupříkladu Gordini v modré s bílými pruhy (od 2010), ta k 20. výročí zahájení výroby Clia (2010) se prodávala kromě Evropy a Austrálie i v dalekém Japonsku, tento název tam ale nést nemohla. Později přišly červené, bílé a šedé Angel & Demon ve stylových 666 kusech, padesátka Silverstone GP (obě 2011) a tisícovka Red Bull Racing RB7 (2012) jako oslava titulů rakousko-britské stáje a Sebastiana Vettela ve F1. Ty měly stejně jako „andělé a démoni“ osmnáctipalcová kola místo „sedmnáctek“.

Clio také závodilo. V sezónách 2006-2009 se jezdil s vozy třetí generace Clio Cup, v období 2011-12 pak R.S. Cup. Na rychlostních zkouškách se nejprve proháněly speciály třídy S1600 a později, od přelomu dekády skupiny R3. Ty si zachovaly příď z „fáze 1“.

Méně sazí

V srpnu 2010 se revizi podrobily úsporné turbodiesely dCi, které díky zpřísňujícím se emisním normám musely být vybaveny FAP, Od té doby nabízely 55, 65 a 78 kW. V květnu 2011 se dočkal posily i 1.2 TCe, a to na 76 kW. 55KW dvanáctistovka bez turba uměla kromě benzinu spalovat také alternativní palivo v podobě LPG. Na některých trzích se prodávaly třídveřové dvoumístné hatchbacky s místem pro náklad, tedy coby malé dodávky.

Do milionů

Malý renault se úspěšně vyvážel třeba do Jižní Afriky a Austrálie. V již zmiňovaném Japonsku se jmenoval Lutecia. Název Clio má totiž chráněn Honda, jedná se o jednu z prodejních sítí. „Lutetia“ byl naopak název římského města, ze kterého později vznikla francouzská metropole Paříž. V Mexiku mu zase říkali Clio Euro. Na podzim 2012 sice uvolnil místo nástupci X98, ale od října téhož roku vznikal finální tří- i pětidveřový model Collection, který vyběhl z továrny ve Flinsu nedaleko Paříže až na podzim 2014.

Produkce ve španělském Valladolidu skončila už v březnu 2013, kromě toho kombi výhradně vyjíždělo z bran závodu Oyak-Renault v turecké Burse. Celková čísla dosáhla 3 milionů vyrobených vozů, automobilka při premiéře závěrečné série uváděla 2,4 milionu. Pochopitelně šlo o výrazný komerční úspěch, milion z nich našel své majitele doma ve Francii. Clio už od premiéry před 26 lety patří mezi nejprodávanější nová auta na starém kontinentu, v zemi galského kohouta zvítězila třetí generace v letech 2006,. 2007 a 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
16. 8. 2016 09:15
Re: C3 a GP
ano,jsou to velmi spolehlivé vozy,všechny generace vzhledově krásné a výborné motory,300000 km + bez problémů dají :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - lamal
15. 8. 2016 20:43
lamal
Najlepsie clio podla mna,,, aj z motorov sa dalo vybrat 1,4 16v 98PS jazdili velmi pekne aj 1.6ky...

Ako nechvalne napisane, ze Nissan vyvinul podvozkovu plosinu, ktoru pouzival aj v Micre

Btw RS malo inu zadnu napravu oproti serii, to by mohol pan autor vediet i spomenut
15. 8. 2016 20:42
Re: C3 a GP
Vsechny Clia jsou perfekt..neda se jim nic podstatneho vytknout.Vzhled,motory,prostor..vzdy na vrcholu doby tehdy i dnes.A at si Ada rika co chce:-)
Avatar - kosmonaut
15. 8. 2016 20:05
C3 a GP
Tohle Clio bylo nádherné Clio, ne jak ten oteklý hmyzí bonbón teďka.
Tahle třetí generace v mých očích nestačila vzhledem pouze na Grande Punto. Všechny ty předpo5rané bláboly blbečků ze Světů Motorů, Auto Tipů a podobných hnusů o tom, jak takový design stárne, zatímco Fabie bude zrát jak víno jen značí, co za hňupy tam tehdy psalo. Tahle dvě auta jsou podle mě vizuálně stále aktuální, zatímco třeba Fabie vypadala jako vergl pro důchodce tehdy i teď.
Zajímavé je, že oba tyhle krásné hatchbacky byly neskutečně zpraseny facelifty. U GP to byl pětistovkově cingrlátkový pelmel (nic proti F500, ale na GP to skutečně nemělo co dělat), u Clia III přidaný otřesný žabí ksicht.