Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford B-MAX: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (53)
Nahradit model Fusion není vůbec lehký úkol. V modelovém portfoliu jej dostal na starosti nový B-MAX, mající v rukávu velký trumf: absenci B-sloupku.

Ačkoliv ceny a výbavy nového modelu jsou již známy delší dobu, až nyní jsme vyzkoušeli, jak se s novým Fordem B-MAX jezdí. A také jsme prozkoumali interiér modelu, se kterým má Ford v Česku poměrně velké plány: počítá se s prodejem asi tisícovky vozů příští rok, což je v porovnání s Focusem zhruba 40 %. A to není málo.

Interiér

Uvnitř B-MAXu se skloubí nadprůměrný prostor s titěrnými tlačítky. Rádio SONY, známé z Focusu, sice vypadá poměrně stylově, kvůli velikosti tlačítek je však jeho obsluha o něco obtížnější. Ještě dál jde v tomto ohledu panel klimatizace, kde je na velmi malé ploše namačkáno třináct malých tlačítek. Ovládání teploty a otáček větráku je řešeno otočnými ovladači.

Pozice za podélně i výškově seřiditelným volantem je vzpřímená a velmi vysoká. To se bude cílové skupině, aktivním důchodcům, líbit. Druhé cílové skupině, rodinám s jedním či dvěma dětmi, nebude možná stačit zavazadelník. V základu má 304 litrů (s dojezdovým kolem, se sadou na opravu pneu pak 318 l), po sklopení druhé řady sedadel se objem zvýší až na 1386 litrů. Po jednoduchém sklopení sedadel, dělených v poměru 60:40, vznikne téměř rovná ložná plocha bez schodu a to díky dvojité podlaze zavazadelníku. Na 4077 mm dlouhé auto nabídne B-MAX po sklopení opěradla spolujezdce sympatických 2,35 metru délky, převážení dlouhých tyčových předmětů či krabic ze švédského obchodu s nábytkem se zavřenými pátými dveřmi tak nic nebrání.

Ford B-Max: Ceny na českém trhu (benzinové motorizace)
Motor 1.4 Duratec 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.6 Duratec Ti-VCT
Převodovka 5M 5M 5M 6PS
Největší výkon [kW] 66 74 88 77
Max. rychlost [km/h] 171 175 189 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,8 13,2 11,2 12,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,0 5,1 4,9 6,4
Cena ve verzi Ambiente [Kč] 289.990 - - -
Cena ve verzi Trend [Kč] 319.990 334.990 370.990 380.490
Cena ve verzi Titanium [Kč] 351.490 366.490 402.490 411.990

Boční posuvné dveře tvoří s klasickými dveřmi předními po zavření velmi tuhou strukturu, což dokládá i zisk pětihvězdičkového hodnocení v testech EuroNCAP. Toto uspořádání je sice o zhruba padesát kilogramů těžší než v případě běžných zadních dveří, bezkonkurenční velikost vstupního prostoru však bude ohromným marketingovým tahákem B-MAXu. Po otevření dveří naměříte 155 cm na šířku, což velice zjednodušuje nástup a manipulaci se zadními sedadly. Dveře lze otevírat i zavírat nezávisle na sobě.

Zatímco zvenčí je otevírání a zavírání dveří jednoduché jako facka, pasažéři to mají s otevřením i zavřením o něco složitější. Když chcete dveře otevřít, musíte použít vzdálenější ruku, protože v cestě pravé paži směrem vzad stojí vystouplá hrana nástupního otvoru. Při zavírání se pak musíte rukou natáhnout pro madlo poměrně hodně za sebe, což méně flexibilnějším cestujícím nemusí vyhovovat.

Vpředu i vzadu je nad hlavou dostatek místa, s mými 180 cm nebyl sebemenší problém ani posadit se pohodlně za sebe>. Kolega vysoký 190 centimetrů se kupodivu (byť těsně) za sebe posadil také. Zde se naplno projevují výhody o 11 centimetrů vyšší stavby než v případě Fiesty. Potěšil nás počet i rozmístění odkládacích prostorů, kterých je opravdu hodně. Na druhou stranu chybí postranní dveřní loketní opěrky vzadu, středová loketní opěrka zde je.

Ford B-Max: Ceny na českém trhu (vznětové motorizace)
Motor 1.5 Duratorq TDCi 1.6 Duratorq TDCi
Převodovka 5M 5M
Největší výkon [kW] 55 70
Max. rychlost [km/h] 157 173
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,5 13,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1 4,0
Cena ve verzi Ambiente [Kč] - -
Cena ve verzi Trend [Kč] 369.900 399.990
Cena ve verzi Titanium [Kč] 401.490 431.490

Jízda

Velkým překvapením byly testovací jízdy. Vyzkoušeli jsme nejsilnější nabízený diesel 1,6 TDCi o výkonu 70 kW a také tříválcový EcoBoost o výkonu 88 kW.

I model B-MAX se drží tradic značky Ford, podvozkově je totiž na velmi dobré úrovni. Z vozu není cítit nervozita, auto dobře drží směr i při rychlostech blízkých nejvyšší povolené rychlosti. Kvalitní je také odhlučnění interiéru, byť při delších cestách by se velmi hodila šestistupňová převodovka. Tou nedisponuje žádný B-MAX s manuální skříní, šest rychlostí pro jízdu vpřed nabídne pouze verze 1,6 Duratec (77 kW) s dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Na dálnici točí silnější EcoBoost při 130 km/h 3.400 min-1, 1,6 TDCi pak o 900 otáček méně.

V zatáčkách se B-MAX chová předvídatelně, problém nemá ani s rychlými táhlými průjezdy, v těch utaženějších vítězí poměrně rychle mix nedotáčivosti a postupného klouzání do strany. U dieselového modelu přicházel limit znatelně dříve, auto se také ve sledu zatáček více rozhoupalo. Ani zde však není potřeba panikařit, ESP je naladěno velmi dobře a zasahuje raději dříve nežli později. Potěšitelné je, že se sympatické jízdní vlastnosti skloubí s pohodlím. Obě motorizace obouvaly pneumatiky Continental o rozměrech 195/55 R16, na kterých zvládaly přejezdy těch několika málo nerovností, vyskytujících se na německých okreskách, s naprostým přehledem.

Dynamicky je na tom výrazně lépe o třicet kilogramů lehčí benzinový model, který je schopen i docela svižného tempa. Dieselový čtyřválec proti němu působí zakřiknutým a unaveným dojmem, do otáček se mu (i vinou těžších převodů) vůbec nechce a omluvou zde není ani nízká spotřeba. Zatímco s benzinovou verzí jsme se velmi pěkně svezli a na palubním počítači svítilo 7,2 litru (přes 100 kilometrů na okreskách kolem Mnichova), diesel to v nižším tempu zvládl za litrů šest.

Slabší vznětová jednotka o objemu 1,5 litru a výkonu 55 kW zřejmě bude, vzhledem ke shodnému zpřevodování jako u 1,6 TDCi, určena vysloveně klidným jezdcům. Benzinový EcoBoost (88kW) bude nejlepší volbou i pro řidiče, plánujícím za auto připojovat přívěs. U brzděného je maximální přípustná hmotnost 750 kilogramů, nebrzděného 635 kg. Naopak benzinová šestnáctistovka s automatem nebude pro tuto činnost zrovna ideální, zde jsou oba limity jen 480 kilogramů.

Zajímavostí je, že díky nutnosti širšího využití vysokopevnostních ocelí (zejména na podélných nosnících) kvůli bezpečnosti při bočním nárazu se zvýšila i torzní tuhost. Oproti aktuální Fiestě, s níž B-MAX sdílí celou řadu dílů, je na tom bezsloupkový B-MAX prý dokonce ještě lépe.

Ford B-MAX si již několik týdnů můžete objednávat, dealeři prý nyní registrují zhruba dvacet objednávek "naslepo", tedy od zákazníků, kteří s novým modelem vyráběným v Rumunsku ještě ani nejeli.


Aleš Jungmann
Diskuze (53)
31. 8. 2012 14:51
Re: Plno revu pro nic
elektrika na zavirani by to prodrazila ....spise jde to , ze opravdu je lepsi pristup dozadu...ale dokud si to sam nevyzkousim.....tak......zatim to vsude mozne chvali.
....nejlepsi byvaji vety o remeslnicich..aby sejim tam asi lepe vesly stafle >:D
31. 8. 2012 12:29
Re: B - sloup
:yes: :yes: :yes: :yes:
uhodil jsi hrebik na hlavicku
31. 8. 2012 12:23
Re: mne sa teda vobec nepaci
ja si to nemyslim, porad je co zlepsovat. Mazda si napriklad i bez turba vede docela fajn, hlavne nesmeji byt auta prilis obtloustla a s priserne dlouhymi prevody. Dej do MX5ky turbo -i kdyz nejake nizkotlake turbo oficialne delane fabrikou uz tusim bylo - a zabijes charakter auta.
31. 8. 2012 12:16
Re: Nastupce Fusiona
jj, presne tak to je ;) sam se hrde hlasim k teto skupine prispevatelu.
Pokud nevidim auto na desetinasobne AAAAAAAACH kdy jde rozum stranou, tak prvni co resim je pomer cena/hodnota ;-)
Avatar - Slavek-TDM
31. 8. 2012 11:59
Re: B - sloup
Tak chybejici B-sloupek je z konstrukcniho hlediska opravdu zajimavej. Nicmene toto reseni se mi libilo jen do chvile kdyz jsem videl zminenou sirku otvoru se zavrenymi prednimi dvermi:
[odkaz]
Tam zkratka chybi minimalne 10cm... :no: Asi by pri vetsi celkove delce byl problem s kroucenim karoserie nebo by auto bylo celkove delsi nez bylo zadani...