Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Doblo: České jízdní dojmy

Diskuze (19)
Poslední náznaky letošní zimy dělaly kulisu české premiéry Fiatu Doblò, která se uskutečnila v jihomoravské Lednici a jejím okolí. Vyzkoušeli jsme pro vás všechny čtyři motory i všechny aktuálně nabízené karosářské verze.

Představení nového Fiatu Doblò jsme se podrobně věnovali již dříve, v úvodu se proto zaměříme jen na shrnutí základních faktů. Kromě nového designu přichází druhá generace především se zcela novou podvozkovou platformou, která vzadu nese víceprvkovou nápravu Bi-Link. Nové řešení je jednodušší než Multi-Link, avšak kompaktnější než klasická náprava s vlečnými rameny a zkrutnou příčkou používaná konkurencí.

Nové Doblò se také pyšní o 171 mm delším rozvorem, o 110 mm širší karoserií a nejvyšší nosností a největším objemem nákladového prostoru v daném segmentu. Nabídka motorů zahrnuje čtyři pohonné jednotky. Zážehová 1,4 Fire dostala šestnáctiventilový rozvod, trojice turbodieselů zastupuje nejnovější vznětové agregáty Fiatu o objemech 1,3 l, 1,6 l a 2,0 l.

Nabídku tvoří tři verze: dvoumístné Doblò Cargo (a prodloužené Doblò Cargo Maxi), pětimístné Doblò Combi (resp. Combi Maxi) a osobní Doblò Panorama. Provedení Panorama se bude prodávat i se sedmimístným interiérem a může úspěšně suplovat v nabídce Fiatu chybějící střední MPV.

Kromě výše vyjmenovaných verzí Fiat nově nabídne také podvozek určený pro individuální nástavby, v polovině roku se rozeběhne výroba karoserie se zvýšenou střechou a motoru 1,4 Natural Power (přeplňování turbodmychadlem a úprava pro spalování CNG). Na konci roku 2010 se do prodeje dostane také robotizovaná převodovka pro motor 1,6 MultiJet (výkon snížený na 66 kW).

Mimochodem, šestistupňová manuální převodovka v Doblu je shodné konstrukce s novou dvouspojkovou v Alfě Romeo MiTo, liší se jen ovládacím mechanismem.

Doporučujeme
Představujeme: Fiat Doblò – Prostor střední velikosti

Doblò Cargo 1,4 16v

Na výběr je osm testovacích vozů a já jako první volím jediný se zážehovým motorem – nejlevnější dvoumístné užitkové provedení v základní výbavě a se základním bílým lakem.

Motor už svými tabulkovými parametry naznačuje ideální použití: přeprava lehkých nákladů (plné zatížení 750 kg, resp. 900 kg u prodloužené verze je u této motorizace opravdu těžko představitelné) a cestování hlavně na krátkých trasách ve městě nebo například po rozlehlých areálech výrobních podniků.

Tento předpoklad se hned po ujetí několika desítek metrů potvrzuje. Motor sice s přechodem na rozvod DOHC dostal 13 kW navíc, šestnáctiventilová technika ale přispěla hlavně k vyhlazení charakteristiky agregátu. Motor i v novém vydání nejlépe jede v rozmezí 2000-3000 min-1. Jak napovídá křivka průběhu točivého momentu, za třemi tisíci se nachází slabší místo, v rozpětí 4000-6000 min-1 pak ale agregát dokáže odpovědět na nejzákladnější potřeby dynamičtější jízdy. Dál již nemá smysl jej vytáčet.

Společně s krátkými převody tato charakteristika znamená, že čtrnáctistovku nejlépe využijete opravdu ve městě. Při 50 km/h se lze pohybovat na čtvrtý převodový stupeň, vhodně nastavená dvojka umožňuje efektivně využívat brzdění motorem před odbočováním a také rozjezdy z nízkých rychlostí bez nutnosti řadit jedničku. Komfortně lze motor 1,4 16v využívat zhruba do rychlosti 80 km/h, k rychlejší jízdě je už nezbytné jej nutit. Dálniční stotřicítka znamená 4300 min-1, velkou zátěž motoru a spotřebu 11 l/100 km.

Zde ale jakékoliv náznaky kritiky končí. Rychlé a přesné reakce na práci s plynovým pedálem usnadňují soužití se základním motorem a umožňují snadné dávkování meziplynů při rychlém podřazování. Uživatelský komfort zvyšuje také měkká, ale přesná kulisa řazení s relativně krátkými dráhami. Řadicí páka je navíc umístěna pohodlně vysoko v dosahu pravé ruky. Ve městě řidiči také jistě ocení lehký chod spojkového pedálu.

Nové Doblò (v této i všech ostatních verzích) boduje přímým řízením s rychlými reakcemi. Mezi ostatními dodávkami ale vyniká hlavně podvozkem, který je tvrdý, ale stabilní. Zadní náprava neodskakuje a naopak výrazně napomáhá vyváženým jízdním vlastnostem. Nebýt horšího odhlučnění kol na nekvalitním povrchu, mohlo by malé boční náklony a jistotu styku s vozovkou na rovině i v zatáčkách bez výhrad závidět kdejaké SUV.

Doblò Cargo Maxi 1,6 MultiJet

Další zkoušený vůz pohání motor 1,6 MultiJet, který je díky svým výkonům chloubou motorářů od Fiatu. K vynikajícím špičkovým parametrům (maximum točivého momentu 290 Nm) ale také přidává mimořádně kultivovaný chod. Ve srovnání s předchozím 1,9 MultiJet jako by šlo o skok dvou generací a ne jen jedné.

Šestnáctistovka reaguje okamžitě a pružně zrychluje již od 1000 min-1. O pět set otáček výš vrcholí točivý moment a motor zcela plynule a hladce zrychluje až za 4000 min-1. Městská padesátka znamená na čtvrtý převod 1500 min-1. V tomto režimu je motor úsporný a zároveň dokáže akcelerovat bez podřazení.

Prostřední z MultiJetů ale hlavně nabízí potenciál, srovnatelný s běžnými dvoulitrovými turbodiesely, v kombinaci s rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu. V praxi to znamená, že svižná jízda není pro tento motor problém, stejně jako předjíždění i v místech, kde bych si jej se svým 200koňovým benzinovým sedanem raději dvakrát rozmyslel.

Na dálnici lze stotřicítkou komfortně cestovat s 2500 min-1 na otáčkoměru a spotřebou zhruba 8 l/100 km. Motor je přitom i ve této rychlosti připraven po přitlačení plynového pedálu vyrazit vpřed vyšší cestovní rychlostí.

Díky své všestrannosti a odpovídající (a okamžitě dostupné) výkonové rezervě se 1,6 MultiJet zdá být ideální volbou pro rodinné použití i přepravu nákladu po dálnicích. Na rozdíl od ostatních turbodieselů v Doblu umožňuje okamžitě a snadno využít dostupné množství newtonmetrů, zároveň mu ale sedí i naprosto klidná jízda.

Co se týká samotné karoserie s prodlouženým rozvorem, překvapí snadnou manévrovatelností a dobrou stabilitou v zatáčkách (v přímém směru je u 3,1m rozvoru podélná stabilita již v zásadě samozřejmostí). Tedy ne že by se dlouhá karoserie jízdními vlastnostmi zcela vyrovnala standardnímu provedení, ale mimo odskočení nezatížené nápravy při rychlém přejezdu retardéru nabízí podvozek stále více než dostatečnou jistotu.

Doblò Panorama 2,0 MultiJet

Na řadu přichází vrcholné provedení – vznětový dvoulitr v osobním provedení Dobla. Čerstvé zkušenosti s vynikající šestnáctistovkou staví laťku vysoko a očekávání dále zvyšuje nápis Power na masce chladiče. Ten je umístěn oprávněně, dvoulitr má výkon 99 kW a srovnávat se s ním může jen VW Caddy 2,0 TDI.

Jenže dvoulitr bohužel nezapře svoji konstrukční spřízněnost s dřívějším 1,9 MultiJet. Turbodíra je sice značně potlačena, ale citelný turboefekt nadále zůstává. Ano, 2,0 MultiJet má sice vyšší výkon než 1,6 MultiJet, ale prodlevou, než turbo dosáhne plného tlaku, tento papírový rozdíl v praxi značně ztrácí. Pokud uposlechnete z hlediska jízdní dynamiky často nesmyslných pokynů pomocníka pro řazení vhodných převodů, tento neduh se ještě znásobí. Auto připravíte téměř o veškeré dynamické schopnosti a ukazatel okamžité spotřeby se vám odvděčí vyššími čísly, než při jízdě „podle citu“.

Nejsilnější Doblò navíc trpí drobnými nedostatky jako je zbytečně ostrá spojka nebo přenos momentu z kol do řízení. Torque steer nastává během svižné akcelerace při odbočování i v zatáčce při přejezdu nerovnosti pod plynem. U 1,6 MultiJet jsme ani jeden z těchto jevů nezaznamenali.

Objektivně vyšší výkon se výrazně projeví jen na dálnici. Zde jede Doblò 2,0 MultiJet i při rychlostech riskantně převyšujících český zákonný limit velmi slušně, jak díky motoru, tak i díky podvozku.

Potřeba vyššího výkonu pro dlouhé rychlé přesuny je asi jediným důvodem, který výrazně hovoří pro dvoulitrový MultiJet. Šestnáctistovka totiž poskytuje vyšší uživatelský komfort a podle velmi zběžných zkušeností (ovšem u nového auta na zimních pneumatikách) je i znatelně úspornější.

Zadní sedadla osobní verze Panorama poskytují značně vzpřímenou pozici, která ale není nijak nepohodlná. Naopak pohodlí předního spolujezdce by prospělo umístění sedadla blíže ke dveřím.

Doblò Combi 1,3 MultiJet

Nakonec přichází řada na tu zřejmě nejvhodnější motorizaci – 1,3 MultiJet. Měli jsme bohužel možnost vyzkoušet jen starší verzi Euro 4, zcela nový 1,3 MultiJet II, který bude mít standardně normu Euro 5, ale přijde na trh současně s ním.

Malé třináctistovce není téměř co vytknout, zároveň ale těžko najít nějakou vlastnost, která by si zasloužila velké pochvaly. Doblò s tímto motorem jednoduše jezdí dobře. Díky krátké jedničce a dvojce má slušný odpich a nechybí mu potřebné schopnosti pružné akcelerace. Pouze pětistupňová převodovka ale znamená, že rychlost 130 km/h je reálným maximem pro komfortní jízdu.

Fiat Doblò a Doblò Cargo - přehled motorů
Motor 1,4 16v 1,3 MultiJet II 1,6 MultiJet 2,0 MultiJet
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1368 1248 1598 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/6000 66/4000 77/4000 99/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 127/4500 200/1500 290/1500 320/1500
Max. rychlost [km/h] 161 156 164 179
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,4 14,9 13,4 11,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 4,9 5,2 5,7

O cenách a výbavách nového Dobla vás budeme informovat v průběhu týdne v samostatném článku.

Diskuze (19)
16. 3. 2010 22:06
Re: Dobló
Zvezenie môže byť zaujímavé, asi by to stálo za vyskúšanie.
Avatar - Ricardo
16. 3. 2010 20:20
Re: Dobló
Jenom upřesním, že Doblo (na rozdíl od Fiorina a Ducata) nemá základ společný s PSA. Je to podvozek buď Punta s tím víceprvkem vzadu a nebo úplně samostatně vzniklá platforma
16. 3. 2010 19:20
Re: Dobló
Iste, prevodovka vo Fiate DObló musí byť úplne iná a iste bude sprevodovaná nakratšie, svedčí o tom aj najväčšia ešte pohodová cestovná rýchlosť 130 km/h, ako uvádzate v článku. Šesťkvalt by asi neuškodil. ;-)
16. 3. 2010 17:51
Re: ...
Zvykneme si... ;-)
16. 3. 2010 17:48
Re: ...
Myslím, že pokiaľ nemá auto v dnešnej dobe 3 alebo dokonca 2 hviezdy, predaje to nijak neovplyvní.