Fiat Doblo: České jízdní dojmy

Fiat Doblo: České jízdní dojmy

 
 

Poslední náznaky letošní zimy dělaly kulisu české premiéry Fiatu Doblò, která se uskutečnila v jihomoravské Lednici a jejím okolí. Vyzkoušeli jsme pro vás všechny čtyři motory i všechny aktuálně nabízené karosářské verze.

Představení nového Fiatu Doblò jsme se podrobně věnovali již dříve, v úvodu se proto zaměříme jen na shrnutí základních faktů. Kromě nového designu přichází druhá generace především se zcela novou podvozkovou platformou, která vzadu nese víceprvkovou nápravu Bi-Link. Nové řešení je jednodušší než Multi-Link, avšak kompaktnější než klasická náprava s vlečnými rameny a zkrutnou příčkou používaná konkurencí.

Nové Doblò se také pyšní o 171 mm delším rozvorem, o 110 mm širší karoserií a nejvyšší nosností a největším objemem nákladového prostoru v daném segmentu. Nabídka motorů zahrnuje čtyři pohonné jednotky. Zážehová 1,4 Fire dostala šestnáctiventilový rozvod, trojice turbodieselů zastupuje nejnovější vznětové agregáty Fiatu o objemech 1,3 l, 1,6 l a 2,0 l.

Nabídku tvoří tři verze: dvoumístné Doblò Cargo (a prodloužené Doblò Cargo Maxi), pětimístné Doblò Combi (resp. Combi Maxi) a osobní Doblò Panorama. Provedení Panorama se bude prodávat i se sedmimístným interiérem a může úspěšně suplovat v nabídce Fiatu chybějící střední MPV.

Kromě výše vyjmenovaných verzí Fiat nově nabídne také podvozek určený pro individuální nástavby, v polovině roku se rozeběhne výroba karoserie se zvýšenou střechou a motoru 1,4 Natural Power (přeplňování turbodmychadlem a úprava pro spalování CNG). Na konci roku 2010 se do prodeje dostane také robotizovaná převodovka pro motor 1,6 MultiJet (výkon snížený na 66 kW).

Mimochodem, šestistupňová manuální převodovka v Doblu je shodné konstrukce s novou dvouspojkovou v Alfě Romeo MiTo, liší se jen ovládacím mechanismem.

Doporučujeme
Představujeme: Fiat Doblò – Prostor střední velikosti

Doblò Cargo 1,4 16v
Na výběr je osm testovacích vozů a já jako první volím jediný se zážehovým motorem – nejlevnější dvoumístné užitkové provedení v základní výbavě a se základním bílým lakem.

Motor už svými tabulkovými parametry naznačuje ideální použití: přeprava lehkých nákladů (plné zatížení 750 kg, resp. 900 kg u prodloužené verze je u této motorizace opravdu těžko představitelné) a cestování hlavně na krátkých trasách ve městě nebo například po rozlehlých areálech výrobních podniků.

Tento předpoklad se hned po ujetí několika desítek metrů potvrzuje. Motor sice s přechodem na rozvod DOHC dostal 13 kW navíc, šestnáctiventilová technika ale přispěla hlavně k vyhlazení charakteristiky agregátu. Motor i v novém vydání nejlépe jede v rozmezí 2000-3000 min-1. Jak napovídá křivka průběhu točivého momentu, za třemi tisíci se nachází slabší místo, v rozpětí 4000-6000 min-1 pak ale agregát dokáže odpovědět na nejzákladnější potřeby dynamičtější jízdy. Dál již nemá smysl jej vytáčet.

Společně s krátkými převody tato charakteristika znamená, že čtrnáctistovku nejlépe využijete opravdu ve městě. Při 50 km/h se lze pohybovat na čtvrtý převodový stupeň, vhodně nastavená dvojka umožňuje efektivně využívat brzdění motorem před odbočováním a také rozjezdy z nízkých rychlostí bez nutnosti řadit jedničku. Komfortně lze motor 1,4 16v využívat zhruba do rychlosti 80 km/h, k rychlejší jízdě je už nezbytné jej nutit. Dálniční stotřicítka znamená 4300 min-1, velkou zátěž motoru a spotřebu 11 l/100 km.

Zde ale jakékoliv náznaky kritiky končí. Rychlé a přesné reakce na práci s plynovým pedálem usnadňují soužití se základním motorem a umožňují snadné dávkování meziplynů při rychlém podřazování. Uživatelský komfort zvyšuje také měkká, ale přesná kulisa řazení s relativně krátkými dráhami. Řadicí páka je navíc umístěna pohodlně vysoko v dosahu pravé ruky. Ve městě řidiči také jistě ocení lehký chod spojkového pedálu.

Nové Doblò (v této i všech ostatních verzích) boduje přímým řízením s rychlými reakcemi. Mezi ostatními dodávkami ale vyniká hlavně podvozkem, který je tvrdý, ale stabilní. Zadní náprava neodskakuje a naopak výrazně napomáhá vyváženým jízdním vlastnostem. Nebýt horšího odhlučnění kol na nekvalitním povrchu, mohlo by malé boční náklony a jistotu styku s vozovkou na rovině i v zatáčkách bez výhrad závidět kdejaké SUV.

Doblò Cargo Maxi 1,6 MultiJet
Další zkoušený vůz pohání motor 1,6 MultiJet, který je díky svým výkonům chloubou motorářů od Fiatu. K vynikajícím špičkovým parametrům (maximum točivého momentu 290 Nm) ale také přidává mimořádně kultivovaný chod. Ve srovnání s předchozím 1,9 MultiJet jako by šlo o skok dvou generací a ne jen jedné.

Šestnáctistovka reaguje okamžitě a pružně zrychluje již od 1000 min-1. O pět set otáček výš vrcholí točivý moment a motor zcela plynule a hladce zrychluje až za 4000 min-1. Městská padesátka znamená na čtvrtý převod 1500 min-1. V tomto režimu je motor úsporný a zároveň dokáže akcelerovat bez podřazení.

Prostřední z MultiJetů ale hlavně nabízí potenciál, srovnatelný s běžnými dvoulitrovými turbodiesely, v kombinaci s rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu. V praxi to znamená, že svižná jízda není pro tento motor problém, stejně jako předjíždění i v místech, kde bych si jej se svým 200koňovým benzinovým sedanem raději dvakrát rozmyslel.

Na dálnici lze stotřicítkou komfortně cestovat s 2500 min-1 na otáčkoměru a spotřebou zhruba 8 l/100 km. Motor je přitom i ve této rychlosti připraven po přitlačení plynového pedálu vyrazit vpřed vyšší cestovní rychlostí.

Díky své všestrannosti a odpovídající (a okamžitě dostupné) výkonové rezervě se 1,6 MultiJet zdá být ideální volbou pro rodinné použití i přepravu nákladu po dálnicích. Na rozdíl od ostatních turbodieselů v Doblu umožňuje okamžitě a snadno využít dostupné množství newtonmetrů, zároveň mu ale sedí i naprosto klidná jízda.

Co se týká samotné karoserie s prodlouženým rozvorem, překvapí snadnou manévrovatelností a dobrou stabilitou v zatáčkách (v přímém směru je u 3,1m rozvoru podélná stabilita již v zásadě samozřejmostí). Tedy ne že by se dlouhá karoserie jízdními vlastnostmi zcela vyrovnala standardnímu provedení, ale mimo odskočení nezatížené nápravy při rychlém přejezdu retardéru nabízí podvozek stále více než dostatečnou jistotu.

Doblò Panorama 2,0 MultiJet
Na řadu přichází vrcholné provedení – vznětový dvoulitr v osobním provedení Dobla. Čerstvé zkušenosti s vynikající šestnáctistovkou staví laťku vysoko a očekávání dále zvyšuje nápis Power na masce chladiče. Ten je umístěn oprávněně, dvoulitr má výkon 99 kW a srovnávat se s ním může jen VW Caddy 2,0 TDI.

Jenže dvoulitr bohužel nezapře svoji konstrukční spřízněnost s dřívějším 1,9 MultiJet. Turbodíra je sice značně potlačena, ale citelný turboefekt nadále zůstává. Ano, 2,0 MultiJet má sice vyšší výkon než 1,6 MultiJet, ale prodlevou, než turbo dosáhne plného tlaku, tento papírový rozdíl v praxi značně ztrácí. Pokud uposlechnete z hlediska jízdní dynamiky často nesmyslných pokynů pomocníka pro řazení vhodných převodů, tento neduh se ještě znásobí. Auto připravíte téměř o veškeré dynamické schopnosti a ukazatel okamžité spotřeby se vám odvděčí vyššími čísly, než při jízdě „podle citu“.

Nejsilnější Doblò navíc trpí drobnými nedostatky jako je zbytečně ostrá spojka nebo přenos momentu z kol do řízení. Torque steer nastává během svižné akcelerace při odbočování i v zatáčce při přejezdu nerovnosti pod plynem. U 1,6 MultiJet jsme ani jeden z těchto jevů nezaznamenali.

Objektivně vyšší výkon se výrazně projeví jen na dálnici. Zde jede Doblò 2,0 MultiJet i při rychlostech riskantně převyšujících český zákonný limit velmi slušně, jak díky motoru, tak i díky podvozku.

Potřeba vyššího výkonu pro dlouhé rychlé přesuny je asi jediným důvodem, který výrazně hovoří pro dvoulitrový MultiJet. Šestnáctistovka totiž poskytuje vyšší uživatelský komfort a podle velmi zběžných zkušeností (ovšem u nového auta na zimních pneumatikách) je i znatelně úspornější.

Zadní sedadla osobní verze Panorama poskytují značně vzpřímenou pozici, která ale není nijak nepohodlná. Naopak pohodlí předního spolujezdce by prospělo umístění sedadla blíže ke dveřím.

Doblò Combi 1,3 MultiJet
Nakonec přichází řada na tu zřejmě nejvhodnější motorizaci – 1,3 MultiJet. Měli jsme bohužel možnost vyzkoušet jen starší verzi Euro 4, zcela nový 1,3 MultiJet II, který bude mít standardně normu Euro 5, ale přijde na trh současně s ním.

Malé třináctistovce není téměř co vytknout, zároveň ale těžko najít nějakou vlastnost, která by si zasloužila velké pochvaly. Doblò s tímto motorem jednoduše jezdí dobře. Díky krátké jedničce a dvojce má slušný odpich a nechybí mu potřebné schopnosti pružné akcelerace. Pouze pětistupňová převodovka ale znamená, že rychlost 130 km/h je reálným maximem pro komfortní jízdu.

Fiat Doblò a Doblò Cargo - přehled motorů
Motor1,4 16v1,3 MultiJet II1,6 MultiJet2,0 MultiJet
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1368124815981956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600066/400077/400099/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]127/4500200/1500290/1500320/1500
Max. rychlost [km/h]161156164179
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,414,913,411,3
Komb. spotřeba [l/100 km]7,24,95,25,7

O cenách a výbavách nového Dobla vás budeme informovat v průběhu týdne v samostatném článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 

Štítky MPV Technika CNG Fiat

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“